Announcement

Collapse
No announcement yet.

E32 lämppäri alkaa hiljalleen puhaltamaan haaleaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kiko750
    BTCF Member
    • Oct 2009
    • 358
    • Oulu/Finland

    E32 lämppäri alkaa hiljalleen puhaltamaan haaleaa

    Kyseessä e32 750 1988 automaatti-ilmastoinnilla.
    Käynnistyksen jälkeen kaikki puhaltimen ja lämpötilan säädöt toimii normaalisti. Kaikki puhaltimen nopeudet löytyy, vasen ja oikea puoli säätyy eri lämpötiloihin jne. 10-15min ajon jälkeen alkaa sisään tuleva lämpötila laskea ja jää johonkin haalealle selvästi asetuslämpötilaa alemmas. Ei auta vaikka miten veivais lämmönsäätörinkuloita. Ainoa konsti saada taas kuumempaa on sammuttaa auto tai käyttää puhaltimen kytkintä 0-asennossa. Tämän jälkeen välittömästi tulee taas kuumaa. Jos kuskin puolen lämmönsäätä on maximissa tai tuulilasin sulatus puhalluspäällä, niin sitten tulee kuumaa vaikka maailman tappiin asti ja kabiini muuttuu saunaksi

    Vaihdettu just lämppärin kenno (vuosi glygolit lasille) ja miekka (muut kuin max nopeus hukassa). Toi lämmön hiipumisongelma oli jo ennen em. remmpoja. Luulin, että ois tullu kuntoon miekan vaihdolla. Vika on kait jossain muualla:
    - vesiventtiilit, olisko niin jumissa että pikku hiljaa hiipivät kiinni
    - IHKA säätöyksikkö miekan edessä
    - sisälämmön haisteluvastus (mittasin kennon vaihdon yhteydessä ja näytti about oikein huoneenlämmössä ja -20 pakkasessa)
    - joku muu..

    Olisko kellään vastaan korjauksesta kokemusta ja täsmävinkkejä mistä vika löytyy? Ei viittis alkaa arvaamalla osia vaihteleen.
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2
    Putsasitko anturille tulevat ilmareiät ym. kunnolla samalla kun mittailit?
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • Kiko750
      BTCF Member
      • Oct 2009
      • 358
      • Oulu/Finland

      #3
      Jep, ilmakanavat putsattu, ei ne niin kauheen nöftässä olleetkaan. Anturin puhallinmoottorin siivet myös putsatty ja moottorin laakerit voideltu, meinas alkaa pakkasilla vikiseen. Nyt pyörii äänettömästi. Ja pyörimisen voi todeta radion aukosta.

      Originally posted by Cell View Post
      Putsasitko anturille tulevat ilmareiät ym. kunnolla samalla kun mittailit?

      Comment

      • Kiko750
        BTCF Member
        • Oct 2009
        • 358
        • Oulu/Finland

        #4
        Olisko tähän vinkkejä ku täällä päin on taas -20 pakkasta

        Comment

        • Rocla
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2002
          • 7692
          • Kajaani

          #5
          No oman kokemuksen perusteella sanoisit, että vesiventtiilit.

          E34ni, jonka lämmpäri on toki läheistä sukua tuolle, vaikkei minulla ole ilmastointia teki juuri noin, jos ajoit tasaista kyytiä niin auto kylmeni, sammuttamalla saattoi saada taas lämmintä ilmaa.

          Lopulta oire muuttui päinvastaiseksi, kun oli ajettu n. 10 min suurin piirtein samoilla kierroksilla niin tuli äkkiä todella kuumaa ilmaa ja taas auton sammuttaminen auttoi.

          Itselläni oli varastossa rikkinäiset venttiilit, purin molemmeat osiksi, pudistin hyväksi ja valikoin vähiten kuluneet osat/parhaaat tiivisteet ja kasasin.

          Tuon jälkeen lämmönsäätö on toiminut nyt 2 vuotta ja 60 tkm.

          EDIT: välissä toki särkyi kierovesipummpu, sen oire oli sellainen, että vänkärin puolelle ei sitten tullut lämmitä missään asennossa, jos moottoria ei kierrättänyt korkealla.
          Last edited by Rocla; 13-02-2010, 09:07.
          Olli.

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎