Announcement

Collapse
No announcement yet.

e32 V12 ostossa huomioitavaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jaskap
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2010
    • 526
    • Finland Rovaniemi

    e32 V12 ostossa huomioitavaa

    Terve !

    On pitkään ollut harkinnassa E32 kunkkumoottorilla harrasteomaiseksi käyttöautoksi pieneen ajoon.

    Onko mallissa jotain erityisiä kohteita, jotka on syytä tutkia tarkasti. Tarkoitan siis jotain normaalista poikkeavaa, tiedossa olevaa heikkoa kohtaa.

    Onkohan moottorissa yhteneväisiä osia muiden moottorimallien kanssa, joka voisi helpottaa osien hankintaa ja huoltoja muutenkin.

    Vai liekö vaan parasta jatkaa haaveilua ja jatkaa ajoa toimivalla kutosella.

    Kiitos vastaajille etukäteen.
    Last edited by jaskap; 25-12-2010, 21:30.
    e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
    e32 750 iA -88 DoubleSex.
    Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

    Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
    e32 735 1/18
    e34 M5 1/18
    e24 635 Csi 1/18
    e9 3.0 CSi 1/18
    e31 850 Csi
  • zener
    Moderator
    • Oct 2004
    • 14349
    • Oulu

    #2
    Korihan on samaa E32:sta. Jos polttoainekulutusta pitää miettiä, niin kannattaa unohtaa.

    Tekniikassa imuvuodot (imusarjan tiivisteet maksaa melkeen 500e), sytkäpuolen osat, polttoaineletkut alkupään autoissa, yläkerta kuluu kun nokkien öljylinjan banjopultit löystyy, maffit, venttiilikopantiivisteet vuotaa yleensä

    M40 moottorista käy nostajat ja keinut. Ilmeisesti joskus oli jotain puhetta että M20B25 männänrenkaat käy myös, mutta miten lie totuus?

    Käytännössä aina joutuu käyttään imusarjat pöydällä, jos ei oo jo tehty. Tosin ei mikään iso homma sinänsä. Siinähän sitten samalla aukoo venttiilikopat, vaihtaa tulpat jne. Bosch ei enää valmista oikeita tulppia tähän, joten hyvät tulpat tilalle on NGK BKR6EK.
    Last edited by zener; 25-12-2010, 21:41.
    E65 730dA '04 klick
    F10 520dA '11 klick
    E34 520iA '91 klick

    Instagram


    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

    Comment

    • allu72
      Bimmer Rookie
      • Jul 2005
      • 78

      #3
      Sellainen tuntuma että v12:sessa ei ole yhtään sen enempää vikoja kuin esim. m30 moottorisessa. Itse kaksi kesää ajellut ja ainoastaan tulpat, virranjakajan kannet ja pyörijät öljyjen lisäksi vaihdellut virranjakajan kannetkin oli alkuperäiset Ennemminkin alusta ja jarrut tuntuu olevan heikkoja mutta se pätenee kaikkiin e32:siin.

      Mutta kyllä toi vehje niin paljon antaakin että jos ei bensankulutus hirvitä niin sanoisin että hanki ihmeessä

      Mielestäni virranjakajan kannet ja pyörijät oli ihan samanlaiset kuin m30b34 mutta koodin mukaan ne oli (muistaakseni) m20b25.
      E12 520 Automatic -76 (RIP)
      E23 735iA -84 (myyty)
      E32 750iA -88 (ajopeli)

      Comment

      • Petteri75
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2005
        • 2540
        • Kirkkonummi

        #4
        E32 on ylipainetehosteinen jarrujärjestelmä, siinä olevat viat voivat olla tylsiä korjata. Käytännössä jarrutuntuma ei ole yhtä hyvä kuin alipainetehosteisella, mutta ylimääräisiä sihinöitä & suhinoita ei saa kuulua, poljin ei saa painua hiljakseen kohti lattiaa, niin että sitä joutuu pumppaamaan yms outoa.

        M70B50;ssä on sähköisesti ohjatut kaasuläpät, jotka saattavat joskus hiukan takeltua. Yleinen ohje on vaihtaa ne, mutta netissä on vastaantullut ihan kuvallinen tee-se-itse -ohjeet niiden puhdistamiseen.

        Autossa on todella paljon kaapelia, johtoa yms. Kannattaa pysyä kaukana kaikista omaehtoisista virityksistä..
        BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

        Comment

        • aapok
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2003
          • 807
          • Liperi

          #5
          Kannattaa kurkistaa öljyn tayttöaukosta onko joka paikka täynnä palanutta öljykertymää. Jos on niin silloin koko kone on sitä karstaliejua täynnä ja öljypumppu todennäköisesti aika tukossa.
          -Aapo-

          520da touring Lci M-sport -07
          1600-2 -68 (kaveriprojekti)
          Chevrolet Avalanche LTZ -09
          Sea Ray 230 sundancer -94

          Comment

          • smpovers
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2006
            • 2372
            • Tammela

            #6
            Mulla on skannattuna koneella 1/2003 bemaristi lehdestä oleva 6 sivun juttu missä puhutaan noista e32:sta ja suurimmaksi osaksi v12 moottorista.

            Voin lähettää sähköpostilla sen jos joku haluaa lukea sen tai laittaa nettiin.
            Niih, laitonta se taitaa olla:think
            Laatu ei tos skannerissa niin hyvä ole mutta kyllä sitä tekstiä lukeen pystyy
            BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
            BMW 330d touring e46 -05
            Ford Cortina Mk2 1600 -70
            ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

            Comment

            • zener
              Moderator
              • Oct 2004
              • 14349
              • Oulu

              #7
              Originally posted by smpovers View Post
              Mulla on skannattuna koneella 1/2003 bemaristi lehdestä oleva 6 sivun juttu missä puhutaan noista e32:sta ja suurimmaksi osaksi v12 moottorista.

              Voin lähettää sähköpostilla sen jos joku haluaa lukea sen tai laittaa nettiin.
              Niih, laitonta se taitaa olla:think
              Laatu ei tos skannerissa niin hyvä ole mutta kyllä sitä tekstiä lukeen pystyy
              Oisi kyllä ihan mielenkiintoinen lukea!

              Jos et nettiin asti halua laittaa, niin voin tarjota privalla sähköpostiosotteen.
              Last edited by zener; 29-12-2010, 12:41.
              E65 730dA '04 klick
              F10 520dA '11 klick
              E34 520iA '91 klick

              Instagram


              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

              Comment

              • Discohai
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2007
                • 1726
                • 02

                #8
                Minuakin kiinnostaa tuo artikkeli e32:sta. Jos viitsit niin pistä tuonne: [email protected]
                E30 V8 M-Technic II
                Myydään uusia bmw-varaosia
                Täällä,

                täällä
                ja täällä
                Puretaan:E32 735ia
                Puretaan:E34 525ia
                Puretaan:E34 535ia
                Puretaan:2kpl E30
                Myös huollot ja remontit Turun alueella!!

                Comment

                • Morkai
                  BTCF Member
                  • Sep 2005
                  • 3197
                  • Saarijärvi

                  #9
                  Koneen naputtelu viittaa nokkien ja nostamien huonoon kuntoon, josta seuraa että laite ei käy niinkuin kuuluu ja ei kuullosta sille kuin kuuluu. Uudet nokat maksaa tommosen keskiverto 750:n hinnan verran. Eli suosittelen että hommaat sellaisen, joka käy upeasti, ja teet loppuautosta sitten mieleisesi tavalla tai toisella. Mutta laitetaan tähän nyt pieni lista, mikä näissä 750:ssä yleensä ahistaa erityisesti rahamielessä, useimmat pikkujutut on kuitenkin helppoja ja halpoja korjata.

                  - Nokat kuluneet
                  - LAD-vuotaa tai on kivikova (jousipallot vaihtoon)
                  - Tankki vuotaa
                  - Ilmastointi ei toimi (92 ja uudemmat on R134a:lla, halvemmalla ehjättävissä)
                  - Pakoputki rikki
                  - Kardaani täristää, löysät nivelet
                  - EDC-iskarit liian löysät
                  - Ylempi öljypohjan tiiviste vuotaa öljyä (pahapaha)
                  - Jarrupommi rikki, jarru painuu pohjaan asti kun yrittää (tämä nyt ei ole edes monen sadan homma korjata)

                  Sitten on kaikenlaista kaasuläppien putsaamista, bensalinjojen jatkuvaa korjaamista ja tulpanjohtojen kanssa kikkailua luvassa.
                  sigpic
                  E23 728iA V8-projekti
                  E38 730D -projekti
                  E39 540iA -projekti
                  I01 i3 -projekti

                  Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                  Comment

                  • Laku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2007
                    • 17505
                    • Turku

                    #10
                    Morkai: Missä mielessä ylemmän öljypohjantiivisteenvuoto on paha? Paha vaihtaa vai paha juttu muuten?

                    Muakin kiinnostaisi tuo Bemaristin artikkeli: Saa laittaa osoon: [email protected] Kiitos!
                    Näillä mennään:
                    - BMW E81 118i since 2017
                    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                    Comment

                    • smpovers
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2006
                      • 2372
                      • Tammela

                      #11
                      Originally posted by Laku View Post
                      Morkai: Missä mielessä ylemmän öljypohjantiivisteenvuoto on paha? Paha vaihtaa vai paha juttu muuten?

                      Muakin kiinnostaisi tuo Bemaristin artikkeli: Saa laittaa osoon: [email protected] Kiitos!
                      Joutuu tiputtaan kuulemma vaihdelaatikon ym roinat pois...

                      sähköpostia lähetetty...

                      Mun puolesta jos joku haluaa niin voi pistää suoraan sen artikkelin nettiin. Myö en viitsi, enkä osaa, koska en tiedä mihin palvelimelle sen voisi pistää, että teksti pysyisi luettavana.
                      Last edited by smpovers; 29-12-2010, 15:55.
                      BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
                      BMW 330d touring e46 -05
                      Ford Cortina Mk2 1600 -70
                      ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

                      Comment

                      • zener
                        Moderator
                        • Oct 2004
                        • 14349
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by Laku View Post
                        Morkai: Missä mielessä ylemmän öljypohjantiivisteenvuoto on paha? Paha vaihtaa vai paha juttu muuten?
                        Jos ei halua tehdä reikiä pohjaan, niin joutuu käyttään laatikon irti.

                        Mutta pohjaan voi tehdä reiät, jotta 4 pulttiin pääsee käsiksi ilman laatikon irroitusta.
                        E65 730dA '04 klick
                        F10 520dA '11 klick
                        E34 520iA '91 klick

                        Instagram


                        "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                        Comment

                        • ts18056
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2010
                          • 276
                          • Joroinen

                          #13
                          Originally posted by Morkai View Post
                          - LAD-vuotaa tai on kivikova (jousipallot vaihtoon)
                          Itsellä E38:ssa putki poikki, ilmeisesti tulpattu jostain kun ölpit pysyy kuitenkin sisällä. Lieneekö tehty tahallaan, vai muuten vaan jätetty korjaamatta.

                          Toi kovuus on tuttua yhden Xantian omistaneena Ei ole kukaan vertaillut, saisko noita palloja vaihdettua Sitikan palloihin, toimintaperiaatehan on sama, hintaero on kuitenkin aika huomattava?
                          E39 525i -01
                          ex 750iL -96

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎