Announcement

Collapse
No announcement yet.

E32 750iA EML ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bimmerjones
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2010
    • 1006
    • Nurmoo

    E32 750iA EML ongelma

    moro!
    elikkäs 92- vuoden 750 ongelmia eml valon kanssa, kun autoa käynnistää niin valo sammuu muiden mukana mutta syttyy heti uudestaan kun on käynyt sekunnin pari, paitsi jos laittaa heti tallan pohjaan niin että kierrokset käy vähintään 4000rpm sitten valo ei syty ja auto käy normaalisti :think kuitenkin jos senjälkeen ajossa kokeilet vähän revittää niin se syttyy uudelleen.. ja nollasta sataan kiihtyvyyttä saa katella kalenterista mittariston johtokikkaa on kokeiltu tehdä ja vikakoodit on luettu eikä mitään ollu hajalla eikä ollu vikailmoituksia

    eli mistähän vikaa kannattaisi lähteä metsästämään?

    onko pakoputkessa jotain muita tunnistimia kun lambdat? tai huomaako ne jotain virtaavuusheittoja putkessa? kun auton viimeperjantaina hain niin auto toimi normaalisti aina niin kauan että se oli lämmennyt normaaliin käyntilämpötilaan ja sitten halus kiihdyttää vähän rivakammin, silloin valo syttyi, muuten toimi tosiaan normaalisti ja edellinen omistaja sanoi että katalysaattorit on menny tukkoon tai osaksi hajonnut ja niitä paloja olisi sitten putkentukkeena, noo otin peräpöntön ja keskivaimentajan pois ja kun katoin katalysaattoreihin niin "kukkuluuruuu" ja kaikui vain, tyhjät oli :think
    ei muutaku putket takaisin lukuunottamatta peräpönttöä jonka piti olla tukossa ja siinä piti olla syy vikavalon syttymiseen, nyt pelkän keskivaimentimen kanssa sitten se valo syttyy jo kylmänäkin käynnistettäessä, ja syttyy muuten vaikka ei käynnistäisikään ja antaa virtojen olla päällä, eli johtuuko tämä nyt ollenkaan pakoputkistosta vai mitä kaikkea muuta siinä vois olla vialla?
    Pesut&kiillotukset + valtuutettu nanolex asennuspiste! jkautokiilto.fi puh:0442019970
    E39 523i köyrinki
    _____________________________________________
    Ex: e30x2 e36x3 e34x4 e32x2 e39x6 e60x2 e28x1 e46x2 e38x1 e53x1 e91x1
  • BeamR
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 13363
    • Espoon takametsät

    #2
    Originally posted by bimmerjones View Post
    moro!
    elikkäs 92- vuoden 750 ongelmia eml valon kanssa, kun autoa käynnistää niin valo sammuu muiden mukana mutta syttyy heti uudestaan kun on käynyt sekunnin pari, paitsi jos laittaa heti tallan pohjaan niin että kierrokset käy vähintään 4000rpm sitten valo ei syty ja auto käy normaalisti :think kuitenkin jos senjälkeen ajossa kokeilet vähän revittää niin se syttyy uudelleen.. ja nollasta sataan kiihtyvyyttä saa katella kalenterista mittariston johtokikkaa on kokeiltu tehdä ja vikakoodit on luettu eikä mitään ollu hajalla eikä ollu vikailmoituksia

    eli mistähän vikaa kannattaisi lähteä metsästämään?

    onko pakoputkessa jotain muita tunnistimia kun lambdat? tai huomaako ne jotain virtaavuusheittoja putkessa? kun auton viimeperjantaina hain niin auto toimi normaalisti aina niin kauan että se oli lämmennyt normaaliin käyntilämpötilaan ja sitten halus kiihdyttää vähän rivakammin, silloin valo syttyi, muuten toimi tosiaan normaalisti ja edellinen omistaja sanoi että katalysaattorit on menny tukkoon tai osaksi hajonnut ja niitä paloja olisi sitten putkentukkeena, noo otin peräpöntön ja keskivaimentajan pois ja kun katoin katalysaattoreihin niin "kukkuluuruuu" ja kaikui vain, tyhjät oli :think
    ei muutaku putket takaisin lukuunottamatta peräpönttöä jonka piti olla tukossa ja siinä piti olla syy vikavalon syttymiseen, nyt pelkän keskivaimentimen kanssa sitten se valo syttyy jo kylmänäkin käynnistettäessä, ja syttyy muuten vaikka ei käynnistäisikään ja antaa virtojen olla päällä, eli johtuuko tämä nyt ollenkaan pakoputkistosta vai mitä kaikkea muuta siinä vois olla vialla?
    kiertääkö kone ihan normaalisti tappiin asti, eli ottaako kierroksia? Jos ottaa, niin turha sinne pakoputkistoon on sen enempää katsella. jos se on tukossa niin ei se kone jaksa oikein kiertääkään.

    Ekana tulee mieleen kaasuläppä/t, tsekkaa ja putsaa, lisäinfoa: http://forums.bimmerforums.com/forum...d.php?t=883740

    Itselle tulis mieleen tarkistaa myös nokka-akselin asentotunnistin. Omassa M73:ssa se temppuili ja aiheutti tuota verkkaista menoa. Tosin mulla se antoi vikakoodin, en tiedä osaako E32 kertoa tuollaisia asioita muutenkaan ulospäin, moottorin vikavalon syttyminen viittaa johonkin tuollaiseen.
    Seuraavana sitten kampiakselin asentotunnistinta kyyläämään, se voi hissukseen laueta ja aiheuttaa kaikennäköistä humputusta. Lopulta lauetessaan ei kone enää käynnisty.

    Sitten noiden jälkeen perinteiset imuvuodot, sytytysjutut ja lopulta PA-paine, mutta noi ei kyllä isommin vikavaloja pitäisi sytytellä... kait.
    Last edited by BeamR; 31-08-2011, 16:20.
    F46 Gran Tourer -20
    Boxster 2.5 -97

    Comment

    • zener
      Moderator
      • Oct 2004
      • 14446
      • Oulu

      #3
      Eihän näissä M70 koneissa ole nokan-asentotunnistimia.

      Mutta halvin ja helpoin on varmasti aloittaa kaasuläppien purkamisella ja putsauksella. Uudet rasvat sisään sen jälkeen. Sekä tottakai imuvuotojen tarkistus.

      Asiasta löytyy kyllä juttua ja ohjeita paljon, kun vähän googlella kaivelee.
      E65 730dA '04 klick
      F10 520dA '11 klick
      E34 520iA (2.8l) '91 klick

      Instagram


      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

      Comment

      • Morkai
        BTCF Member
        • Sep 2005
        • 3197
        • Saarijärvi

        #4
        Kaasuläppien asentoja seuraillaan ja jos heittää 3% niin valo syttyy. Veikkaan että toinen läppä jumittaa ja siitä johtuen menee vikatilaan. Muutakuin kaasuläpät pöydälle rattaiden putsaus ja uudet vaseliinit sisään. Jos haluaa vaan nopeasti testata miten ne läpät liikkuu, niin haitariletku irti ja käsivoimin pyörittää läppää auki ja kiinni.. pitäisi liikkua sulavasti, joskin hieman raskaasti.
        sigpic
        E23 728iA V8-projekti
        E38 730D -projekti
        E39 540iA -projekti
        I01 i3 -projekti

        Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

        Comment

        • BeamR
          BTCF Member
          • Jul 2007
          • 13363
          • Espoon takametsät

          #5
          Originally posted by zener View Post
          Eihän näissä M70 koneissa ole nokan-asentotunnistimia.
          hei, mä opin taas tänään uuden jutun!
          OLETIN vaan että olis, on niin samanlaisia noi mosat...
          F46 Gran Tourer -20
          Boxster 2.5 -97

          Comment

          • Morkai
            BTCF Member
            • Sep 2005
            • 3197
            • Saarijärvi

            #6
            Originally posted by BeamR View Post
            hei, mä opin taas tänään uuden jutun!
            OLETIN vaan että olis, on niin samanlaisia noi mosat...
            Niin, M70 tunnistaa nokan asennon sytytysjohdon anturista, sama asia, eri keino.
            sigpic
            E23 728iA V8-projekti
            E38 730D -projekti
            E39 540iA -projekti
            I01 i3 -projekti

            Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

            Comment

            • zeneg
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2007
              • 1238
              • Oulu

              #7
              Jatkoa varten, tässä hyvä sivusto mikä auttoi itseäni aikoinaan:

              Comment

              • bimmerjones
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2010
                • 1006
                • Nurmoo

                #8
                jep, otin kaasuläpät äsken irti ja toisen jo putsailin, huomasin samalla että toisen kaasuläpän ja imusarjan välistä puuttui tiiviste.... putsailen tässä vielä toisen ja laitan kiinni niin katsotaan miten käy (laitan myös tiivisteet) imusarjat näytti sisältä "bensaiselta" molemmissa oli semmosta pensanhajuista töhnää "pohjalla" kun taskulampulla kattelin sinne, onko normaalia?
                Pesut&kiillotukset + valtuutettu nanolex asennuspiste! jkautokiilto.fi puh:0442019970
                E39 523i köyrinki
                _____________________________________________
                Ex: e30x2 e36x3 e34x4 e32x2 e39x6 e60x2 e28x1 e46x2 e38x1 e53x1 e91x1

                Comment

                • bimmerjones
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2010
                  • 1006
                  • Nurmoo

                  #9
                  joo, nyt ainakin tiedän että vika oli kaasuläpissä, nyt auto ei starttaa oikeastaan kuinkaan, eml valo palaa kokoajan, sillon tällöin saa käyntiin eikä meinaa käydä kunnolla, pitääkö tehdä jotain "nollaus" toimenpiteitä yms kun laittaa nuo takaisin?
                  Pesut&kiillotukset + valtuutettu nanolex asennuspiste! jkautokiilto.fi puh:0442019970
                  E39 523i köyrinki
                  _____________________________________________
                  Ex: e30x2 e36x3 e34x4 e32x2 e39x6 e60x2 e28x1 e46x2 e38x1 e53x1 e91x1

                  Comment

                  • bimmerjones
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2010
                    • 1006
                    • Nurmoo

                    #10
                    luulis nyt jonkun tietävän joka on itsekkin kyseisen putsauksen tehnyt, että pitääkö nollata tai ottaa jotain muuta huomioon autoon asennuksessa?
                    Pesut&kiillotukset + valtuutettu nanolex asennuspiste! jkautokiilto.fi puh:0442019970
                    E39 523i köyrinki
                    _____________________________________________
                    Ex: e30x2 e36x3 e34x4 e32x2 e39x6 e60x2 e28x1 e46x2 e38x1 e53x1 e91x1

                    Comment

                    • Morkai
                      BTCF Member
                      • Sep 2005
                      • 3197
                      • Saarijärvi

                      #11
                      Originally posted by bimmerjones View Post
                      luulis nyt jonkun tietävän joka on itsekkin kyseisen putsauksen tehnyt, että pitääkö nollata tai ottaa jotain muuta huomioon autoon asennuksessa?
                      Ei tarvii nollata ja pitäs toimia heti suoriltaan. Kuulostaa sille että sulla on siellä läpissä jotain vikaa esimerkiksi siinä potikan hiilisillassa niin ei tunnista läpän/läppien asentoa kun tollai oireilee. Olettaen siis, että putsaamalla ja uusilla rasvoilla alko läpät liikkumaan hyvin ja moottorin hiilet yms. hyvässä kunnossa ja ehdottoman rasvattomat ja puhtaat.
                      sigpic
                      E23 728iA V8-projekti
                      E38 730D -projekti
                      E39 540iA -projekti
                      I01 i3 -projekti

                      Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                      Comment

                      • bimmerjones
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2010
                        • 1006
                        • Nurmoo

                        #12
                        kävin äsken suorittamassa hiukan tutkimuksia tuolle moottorille, löin käyntiin ja katsoin että kuskinpuolella siitä jousesta näki että kaasuläppä aukes senverran mitä tyhjäkäynnillä nyt aukeaa, apukuskin puolella (eli se joka vaikuttaa kuskinpuolen sylinteriryhmään) läppä ei liiku mihinkään, moottorin käydessä irrotin vuoron perään johdonkin läpistä, se läppä joka on kuskinpuolella, niin siitä kun irrotti johdon niin moottori sammui, mutta apukuskin puoleisesta kun irrotti niin ei ollu vaikutusta käyntiin, laitoin johdon kiinni ja otin työkaluloodasta isot pihdit ja väänsin itse kaasuläppää auki siitä jousesta joka on ulkopuolella, moottorin käynti tasaantui heti :think jos otan läpän uudestaan irti niin mihin kannattaa kiinnittää huomiota kun sitä uudelleen putsaa ja katsoo? ja kuinka voin todeta esim. että se on rikki? sulavasti molemmat liikkui kuitenkin eikä takerrellut kun viimeksi niitä pyörittelin
                        Pesut&kiillotukset + valtuutettu nanolex asennuspiste! jkautokiilto.fi puh:0442019970
                        E39 523i köyrinki
                        _____________________________________________
                        Ex: e30x2 e36x3 e34x4 e32x2 e39x6 e60x2 e28x1 e46x2 e38x1 e53x1 e91x1

                        Comment

                        • bimmerjones
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2010
                          • 1006
                          • Nurmoo

                          #13
                          Originally posted by Morkai View Post
                          Ei tarvii nollata ja pitäs toimia heti suoriltaan. Kuulostaa sille että sulla on siellä läpissä jotain vikaa esimerkiksi siinä potikan hiilisillassa niin ei tunnista läpän/läppien asentoa kun tollai oireilee. Olettaen siis, että putsaamalla ja uusilla rasvoilla alko läpät liikkumaan hyvin ja moottorin hiilet yms. hyvässä kunnossa ja ehdottoman rasvattomat ja puhtaat.
                          onko se hiilisilta se labyrintin näköinen juttu kun sen kaasuläpän puolittaa? millä sitä kannattaisi puhdistaa, viimeksi kokeilin kontaktisprayta :think
                          Pesut&kiillotukset + valtuutettu nanolex asennuspiste! jkautokiilto.fi puh:0442019970
                          E39 523i köyrinki
                          _____________________________________________
                          Ex: e30x2 e36x3 e34x4 e32x2 e39x6 e60x2 e28x1 e46x2 e38x1 e53x1 e91x1

                          Comment

                          • zener
                            Moderator
                            • Oct 2004
                            • 14446
                            • Oulu

                            #14
                            Missä kunnossa hiilet ja hiilien kosketuspinta oli?
                            E65 730dA '04 klick
                            F10 520dA '11 klick
                            E34 520iA (2.8l) '91 klick

                            Instagram


                            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                            Comment

                            • bimmerjones
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2010
                              • 1006
                              • Nurmoo

                              #15
                              Originally posted by zener View Post
                              Missä kunnossa hiilet ja hiilien kosketuspinta oli?
                              toisella puolella oli ihan kulumattoman näköinen pinta ja toisenpuolen läpässä oli vähäsen kulumaa, juuri silläpuolella joka ei toimi. niissä oli myös eripari ruuvit että toinen läppä on vaihdettukin joskus.
                              Pesut&kiillotukset + valtuutettu nanolex asennuspiste! jkautokiilto.fi puh:0442019970
                              E39 523i köyrinki
                              _____________________________________________
                              Ex: e30x2 e36x3 e34x4 e32x2 e39x6 e60x2 e28x1 e46x2 e38x1 e53x1 e91x1

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎