Announcement

Collapse
No announcement yet.

E32 osto mielessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ppeetu
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2012
    • 278
    • Vantaa

    E32 osto mielessä

    Elikkäs mieli tekisi sekaantua ensimmäiseen 7-sarjalaiseeni. Osto mielessä olisi e32 korinen 735 automaatti. Auton varustettu suht hyvillä varusteilla. Osaisko joku kertoa että millasia tyyppivikoja näissä tuuppaa olemaan ja mihin kannattaa katsoa ja keskittyä ostohetkellä? Myyjä sanoi että jokin kardaanin laakeri ravistaa 80 km/h vauhdissa, onko millanen ongelma ja onko helppo fiksata? Kiitos etukäteen
    E91 320d M-Sport


  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Originally posted by ppeetu View Post
    Elikkäs mieli tekisi sekaantua ensimmäiseen 7-sarjalaiseeni. Osto mielessä olisi e32 korinen 735 automaatti. Auton varustettu suht hyvillä varusteilla. Osaisko joku kertoa että millasia tyyppivikoja näissä tuuppaa olemaan ja mihin kannattaa katsoa ja keskittyä ostohetkellä? Myyjä sanoi että jokin kardaanin laakeri ravistaa 80 km/h vauhdissa, onko millanen ongelma ja onko helppo fiksata? Kiitos etukäteen
    Itselleni ongelma on ruoste. Tarkista se.
    Tekniikan korjaaminen on jotenkin mukavaa verraten ruosteen kanssa ähräämäseen.

    Kardaanista saattaa olla tukilaakeri entinen. Koko kardaanin irroittaminen ei ole mitään rakettitiedettä. Sen jälkeen on helppo tarkistaa missä ongelma on ja korjata risat osat.

    Aika paljon mukavampi E32 on kuin E36.

    Comment

    • Joma
      BTCF Member
      • Feb 2011
      • 1320
      • Masku

      #3
      Tämmöstä pitäis huomenna mennä kattomaan ja tietty sillä oikealla moottorilla.

      V12, mitäs tästä kannattaa tarkistaa ennen ostoa?

      Tyypilliset ruostekohdat e32 korissa?
      E30 M52b28 M122h Amme
      E28 x monta
      E23 728i Ministeri
      E10 1600-2 Garret

      VW LT50 Huoltoajoneuvo
      HD lapio jätskikruiseri

      Comment

      • V W
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2009
        • 335
        • Salo

        #4
        Originally posted by Joma View Post
        Tyypilliset ruostekohdat e32 korissa?
        Aika samanlailla näyttäis ruostuvan kuin E34
        Ford 4500 :think Nuffield
        Volvo 264 GLE,Toyota BJ40x3,Toyota BJ45(avolava),Toyota HJ60, E24 635CSi

        Kawasaki ZX-12R
        Borat

        Comment

        • Masander
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2010
          • 1396
          • Dingolfing

          #5
          Originally posted by Joma View Post
          Tämmöstä pitäis huomenna mennä kattomaan ja tietty sillä oikealla moottorilla.

          V12, mitäs tästä kannattaa tarkistaa ennen ostoa?

          Tyypilliset ruostekohdat e32 korissa?
          Ovien alareunat ja helmat nyt ainaki
          sigpic

          Comment

          • Morkai
            BTCF Member
            • Sep 2005
            • 3197
            • Saarijärvi

            #6
            E32:ssa ruostuu takakaaret, takaluukku, tunkin paikat (jos on linttaan painettu), ovet alareunoista ja sattuman varasesti muut paikat (takapuskuri hankaa koriin, kilven reiät takaa). Ruosteettomiakin on aika paljonlaiseen jälellä, joten semmosen löytyminen ei ole mikään ihme.
            sigpic
            E23 728iA V8-projekti
            E38 730D -projekti
            E39 540iA -projekti
            I01 i3 -projekti

            Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

            Comment

            • Kiko750
              BTCF Member
              • Oct 2009
              • 361
              • Oulu/Finland

              #7
              Oven alareunat ja helmathan ne tuppaa ruostumaan. Lokasuojan kaaret tietty jos on päässy kivet hakkaamaan maalit veks. Muuten ainakin oma E32 on suht ruosteeton. Tehtaan suojaukset näyttää todella hyviltä ja aikaa kestäviltä. Takaluukun reunoja on näkyny ruosteisina. Voihan se peräkontti ruostua pohjasta sisältäpäin jos on vedet päästetty sisään ja annettu muhia.

              Alustaan saa varautua tekemään tukivarsi ja puslajumppaa. Ohjausnivelet on vakiovaihtolistalla jossain vaiheesssa. Raskas auto syö niveliä ja alusta on viritetty niin hienosti, että pienikin väljyys tuntuu jollain tapaa ajossa ääninä tai vetelynä tjms. Sinällään helppoa hommaa vaihtaa uutta tilalle. Tähän mennessä kaikki on vaihtunu nätisti oman tallin lattialla ilman nostureita.

              Lämppärin kennot tuntuu vuotavan aika monella glykolit lasille. Ilmastoinnin puhaltimen ohjain (miekka) kärähtää useimmista aikanaa. Lämppärin vesventtiilit jumii tai vuotaa. Ovista jumii lukkomekanismit tai kahvojen rungot halkeaa. Sähköissä saattaa tulla ihmeellisiä efektejä, valot pätkii, tulee vikailmoituksia tjms. Monet korjaantuu putsaamalla kontaktit ja maadoitukset tai vaihtamalla viallinen anturi/osa. Joskus menee ohjainboxeja tai releitä, joita voi myös menestyksellisesti korjata juottelemalla kontaktit uudestaan. Netti on pullollaan ohjeita kun hakee vian oireiden mukaan.

              Enemmän varustelluissa on ajan myötä potentiaalisia vikapaikkoja sähköpenkeissä, kattoluukussa, EDC alustassa, tasonsäädössä muussa hydrauliikassa jne.

              Ei kait tuo E32 sen vikaherkempi ole kuin muutkaan laatuautot. Siinä on vaan tekniikkaa sen verran julmetusti, että potentiaalisia vikapaikkoja on keskivertokaaraa enemmän. E32 omisajan kannattaa varautua henkisesti korjaamaan viat heti niitteen ilmettyä. Jos jättää vian hautumaan, niin kohta on joku uusi parsittava paikka listalla...ja lista vaan jatkuu jatkumistaan.

              Tämän ei ole tarkoitus pelotella, pikemminkin päinvastoin! Seiskassa on mageet kyydit ja tekniikka on helppoa korjata jos perustyökalut pysyy kourassa eikä laske tallilla vietettyhä tunteja ajanhukaksi. Kaikkia osia saa mainiosti jos uutta haluaa. Myös käytettyjen osien tarjonta on hyvä. Lisäksi monia osia pystyy korjaamaan itse. Harrasteauto parhaimmillaan. En suosittelisi kaverille, joka korjauttaa autonsa korjaamolla ellei sitten ole pohjaton kukkaro.

              Comment

              • ihu412
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2006
                • 263
                • Tampere/Rovaniemi

                #8
                Täältä ja muilta palstoilta löytyy paljon apuja,neuvoja ja osia tuon korjaamiseen on jo sen verran iäkäs kapistus. Takaluukun rekisterikilven valojen ympärille kannattaa kans kurkata ruosteen varalta.Harraste autona mukava jos ite osaa tai haluaa oppia tuollaista rassaamaan.

                Comment

                • holmes
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2005
                  • 351
                  • Porvoo Connection

                  #9
                  Täyttyy kompata kyllä kun on päässyt tuota 750il ajamaan nyt jokusen verran.
                  Niin aivan mahtava pirssi vedellä moottoritiellä 130km/h cruise päällä.
                  Kuin kiskoilla ajelisi.
                  No ensi viikolla alkaa korjausjumppa.
                  Imusarjojen tiivisteet, MAFx2, ohjaustehostimen vaihto, Jumiutuneen venanostimen vaihto. Kardaanin tukilaakeri vaihdettu 2 viikkoa sitten.
                  Mutta harrastamista se vain on.
                  Sir! I have a plan.

                  Comment

                  • Jygä
                    Newbiemmer
                    • Jun 2013
                    • 15
                    • Pori

                    #10
                    Ovien sisäpuolien alareunojen ruoste on kyllä pahin ongelma E32:ssa. Jos siellä ei ole ruostetta, sitä tuskin löytyy mistään muualtakaan. Oma auto on -89 735ia joka on tuotu saksasta suomeen v. 2003. Suomessa ollessaan seissyt monta talvea tallissa ajamattomana. Mittarissa 239tkm. Uudet ovien alalistat ja sivulistat tilattu. Niitä odotellessa korjailen ovien alareunoja sisäpuolelta. Ulkopuolelta ovet ovat siistit, eipä juuri ruostetta. vähän uutta peltiä pitääpi laitella...
                    Attached Files

                    Comment

                    • Havis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1836
                      • Kotona/Poissa

                      #11
                      Originally posted by Jygä View Post
                      Ovien sisäpuolien alareunojen ruoste on kyllä pahin ongelma E32:ssa. Jos siellä ei ole ruostetta, sitä tuskin löytyy mistään muualtakaan. Oma auto on -89 735ia joka on tuotu saksasta suomeen v. 2003. Suomessa ollessaan seissyt monta talvea tallissa ajamattomana. Mittarissa 239tkm. Uudet ovien alalistat ja sivulistat tilattu. Niitä odotellessa korjailen ovien alareunoja sisäpuolelta. Ulkopuolelta ovet ovat siistit, eipä juuri ruostetta. vähän uutta peltiä pitääpi laitella...
                      Helpommalla (ehkä jopa halvemmalla) pääset kun etsit suosiolla ehjät ovet noiden hapertuneiden tilalle.
                      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                      E60 523iA -08

                      Comment

                      • Jygä
                        Newbiemmer
                        • Jun 2013
                        • 15
                        • Pori

                        #12
                        Originally posted by Havis View Post
                        Helpommalla (ehkä jopa halvemmalla) pääset kun etsit suosiolla ehjät ovet noiden hapertuneiden tilalle.
                        Arvaas olenko etsinyt! Takaovia löytyy esim. Saksan eBaysta pilvin pimein alkaen 50€/kpl mutta etuovia ei mistään, ainakaan hyviä. Samankuntoisia varmasti löytyy. Takaovet olivat omassa aika hyvät mutta molemmat etuovet kuvan kaltaiset. Korjasin ovet eilen ja nyt lähden maalailemaan niitä. Hintaa ei pahasti kerry kun itse tekee, korjauspellit kanttasin itse ja kiinnitys autonkoritöihin tarkoitetulla kolaritestatulla metalliliimalla joka on maailman paras aine.

                        Suomalainenhan ei tunnetusti omalle työlle laske mitään hintaa, se on ilmaista

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎