Announcement

Collapse
No announcement yet.

E32 4HP24 porsi vauhdista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kiko750
    BTCF Member
    • Oct 2009
    • 361
    • Oulu/Finland

    E32 4HP24 porsi vauhdista

    E32 750iL 1988, laatikko 4HP24. Loota on toiminut mulla 4v ja 30tkm ongelmitta. Noin 5tkm sitten vaihdettu suodatin, ölpät ja etu/takastefat.

    Tänään tasaisesta 60km/h vauhdista loppui vedot varoittamatta. Kone siis otti kierroksia mutta mitään ei mennyt lootan läpi kardaanille asti. Sitten alkoi rohisemaan kun oli vaihde valittuna, ei mahoton ääni mutta kuulosti niin kuin jotain olisi irti lootan sisällä ja kolisi pyöriessään. Rullasin tien sivuun ja pidin koneen käynnissä. Rohina alko kuuluun aina kun mikä tahansa vaihde oli valittuna, N-asennossa ei ääntäny. Ölpät tarkastettu tikusta ja oikea määrä kirkasta punaista ATF:ää eikä haissu epänormaalille.

    Narun nokassa muutama kilometri kotia vaihde vapaalla, aina silloin tällöin hieman rohisi.

    Mikä olis lauennu, turbiini, öljypumppu, joku muu? Loota vaihtoon vai onko oireiden perusteella toiveita korjata järkevästi?
  • ptikkala
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2007
    • 1571

    #2
    Täysin samoihin oireisiin törmäsin viimeviikolla, auto silloin oli tosin E61 525d. N:llä ei rohinaa, D tai muu vaihde päällä rohisi ja hinatessa rohisi, syynä oli ulos pompannut vetari. Eri vuosikausien autot, mutta ajattelin kertoa kun oireet oli samat

    Comment

    • Kiko750
      BTCF Member
      • Oct 2009
      • 361
      • Oulu/Finland

      #3
      Eipä vielä tullu koluttua auton alla. Olisikin niin helppo juttu kuin vetari tai kardaani. Tässä lukkoperä niin kai tuo raapisi yhdelläkin vetarilla. Pahoin epäilen itse lootaa...

      Comment

      • peto2
        BTCF Member
        • Jan 2007
        • 8262
        • Järvikylä (Nakkila)

        #4
        Originally posted by Kiko750 View Post
        Eipä vielä tullu koluttua auton alla. Olisikin niin helppo juttu kuin vetari tai kardaani. Tässä lukkoperä niin kai tuo raapisi yhdelläkin vetarilla. Pahoin epäilen itse lootaa...
        Tässä hiljattain oli yhdellä jampalla pompannu molemmat vetarit pois.. hiukan ihmettelin että miten mahdollista mutta niin hänen kertoman mukaan :think
        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
        ex:
        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
        Nakkaa privaa jos tarvetta.

        Comment

        • zener
          Moderator
          • Oct 2004
          • 14439
          • Oulu

          #5
          Liikkuuko muka, jos vetari pomppaa pois vaikka lukko olisikin... :think
          E65 730dA '04 klick
          F10 520dA '11 klick
          E34 520iA '91 klick

          Instagram


          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

          Comment

          • Kiko750
            BTCF Member
            • Oct 2009
            • 361
            • Oulu/Finland

            #6
            Tuon vetariteorian vois ihan mielenkiinnosta testata sitten kun saa sen lootan joskus kuntoon...

            Comment

            • bigmasa
              Bimmer Rookie
              • Jun 2006
              • 130
              • Espoo

              #7
              Originally posted by Kiko750 View Post
              Tuon vetariteorian vois ihan mielenkiinnosta testata sitten kun saa sen lootan joskus kuntoon...
              Harmii juttu, näissä ei taida laatikon laukeamiset olla ihan tavatonta, tossa munkin värkissä iso remppa tehty. Koitahan saada kuntoon

              Comment

              • Kiko750
                BTCF Member
                • Oct 2009
                • 361
                • Oulu/Finland

                #8
                Itse itselleni vastaan, että paketti on taas kunnossa. Turbiinin vaihdolla selvisi ja nyt vetää / vaihtaa sievästi. Samalla x-määrä muuta remppaa mm. hydrauliikan kanssa, virranjakajan kansia yms. yms. Seiskoissa ei tekeminen lopu...
                Leimalla muuten puhtaat paperit mutta yks raidetangon pää pitää vaihtaa. Kohta taas kovaa ajoa.

                Comment

                • bigmasa
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2006
                  • 130
                  • Espoo

                  #9
                  Onnitelut

                  Itekkö remppasit ja jos, niin oliko vaativa homma ?

                  Comment

                  • Kiko750
                    BTCF Member
                    • Oct 2009
                    • 361
                    • Oulu/Finland

                    #10
                    Juu ittehän noi pitää ropata, järki ja lompsa menee jos pajalle vie. Menihän tuossa vuosi Ei vaineskaan kun kun seisoi parkissa varmaan 10kk intoa ja sopivaa aikaa odotellessa.

                    Työläin homma oli varmaan pudottaa laatikko alas koneen perästä ahtaassa tallissa. Pirssin alla oli pari vanteella olevaa rengasta joka nurkassa, jotta oli edes vähän työskentelytilaa alla. Juuttaan ahtaassa paikassa koneen ja laatikon väliset pultit, muutaman päivän sai niitä suostutella auki ja kiinni. Sinällään muuta remppaa ei laatikkoon tarvinnu tehdä kuin pukata uusi turbiini paikalleen, ja uudet öljyt tietty.

                    Hydraulisen jarrutehostimen remppaus oli mielenkiintoinen projekti. Hyvät ohjeet löyty netistä ja kaikki tiivisteet hydrauliikkaliikkeestä. Rautahan noista ei lopu vaan nimenomaan tiiviisteet. Jarrupommi ja pääsylinteri samalla uudet ja nyt loppu varoitusvalot vilkkumasta eikä paineet laske vaikka pitempäänkin seisois. Niin ja taka LAD iskarin hydr vuoto tuli samalla paikattua varasosaiskarin alapään venttiili vaihtamalla. Niistä näkyy mäntä ruostuvan ruvelle ja ei sitten enää O-rengas pidä.

                    Muuhan oli vaan siistimistä ja sipistelyä ja sitä riittää vieläkin...

                    Comment

                    • bigmasa
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2006
                      • 130
                      • Espoo

                      #11
                      Hyvä homma ja oikea meininki näiden kanssa

                      Comment

                      • peeämwee
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2006
                        • 1823
                        • I sink hell

                        #12
                        Saako näihin laitettua mitään kestävämpää tomaattia? Jos joskus ostaisi tomaatilla varustetun kolikakkosen.
                        Käyttis 2022 330e xDrive M sport
                        Projekti 1987 735i manual It’s a hybrid. It burns gas and oil
                        A redline a day keeps the mechanic away / 2020 KTM EXC 250 tpi 6days = 2t 4eva
                        http://velkakello.fi/

                        Ystävä myy e23,e24,e30,e34,e36 jne. esitteitä/kirjallisuutta
                        https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=405486

                        Comment

                        • Kiko750
                          BTCF Member
                          • Oct 2009
                          • 361
                          • Oulu/Finland

                          #13
                          nooh, kestihän tuo 4HP24 26 vuotta ja rempaksi riitti kun vaihto käytetyn 100€ turbiinin. Taas varmaan mennään vuosia eteenpäin.

                          Comment

                          • zener
                            Moderator
                            • Oct 2004
                            • 14439
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by Kiko750 View Post
                            nooh, kestihän tuo 4HP24 26 vuotta ja rempaksi riitti kun vaihto käytetyn 100€ turbiinin.
                            Joo, on kyllä nii huono että pakko jo vahvistaa.
                            E65 730dA '04 klick
                            F10 520dA '11 klick
                            E34 520iA '91 klick

                            Instagram


                            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                            Comment

                            • peeämwee
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2006
                              • 1823
                              • I sink hell

                              #15
                              Joo... mä vaan tiedän niin monta jotka on sanonu poks. Kun näitä harrastepommeja on pari ja rahareikiä enemmän kun keskivertojantterilla on reikiä sukissa niin voipi tuntua tyhmältä korjata loota. Koska se korjaaminen maksaa enemmän kun koko auto.

                              Sitäpaitsi se nyt on aika tuuria jos saa sellaisen jonka laatikko kestää. Mullakin on tuuria, mutta onneksi sitä huonoa.
                              Käyttis 2022 330e xDrive M sport
                              Projekti 1987 735i manual It’s a hybrid. It burns gas and oil
                              A redline a day keeps the mechanic away / 2020 KTM EXC 250 tpi 6days = 2t 4eva
                              http://velkakello.fi/

                              Ystävä myy e23,e24,e30,e34,e36 jne. esitteitä/kirjallisuutta
                              https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=405486

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎