Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38, puhalsi vain kylmää ilmaa lämppäristä!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bta
    Newbiemmer
    • Dec 2004
    • 10
    • Vantaa/Tikkurila

    E38, puhalsi vain kylmää ilmaa lämppäristä!

    Tiedoksi vain kaikille jotka törmäävät samaan ongelmaan jossain vaiheessa. Itselläni E38, -95 740IA ja saksasta tuotu.

    Ongelmana oli pitkään että aina kun aamulla käynnisti auton niin diedokone herjaa vaan että tarkista syylarin nesteet. Ja ainahan sinne piti se reilu litra lisätä nestettä. Ongelmana myös että puhalsi pelkkää kylmää ilmaa sisätiloihin. Tosin jos kierroksia oli yli 3000rpm niin puhalsi myös lämmintä mutta vesi pakeni myös sitä nopeammin syylarista.

    Eilen paljastui ongelman aiheuttaja. Termarin kotelo oli neljästä eri kohdasta halki ja itse termari oli ruosteen omana sanonut itsensä irti jo jonkun aikaa sitten. Jännää että termarin kotelo on kokonaan muovista kyseisessä autossa.

    Termari n. 140e , vedet n. 30e ja työt. salaisuus "by secret labs"

    Nyt toimii ja puhaltaa lämmintä ja oivaan aikaan, meinaan alkoi ensimmäiset kunnon pakkaset pääkaupunkiseudulla juuri tänään tänä talvena.

    -13 näytti mittari. hrrr...
    -- Overtherules, we brake for nobody!
  • KFZ-Koenig
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 2900

    #2
    Noihin kaikkiin tuontiautoihin voi vaihtaa suosiolla ton termarin, vaikkei nyt oiskaan koppa halki.

    Mulla oli omassa jumittunu se totaalisen auki ja lämmöt ei noussu enää juuri "siniseltä". Purettaessa vanhaa pois, oli siinä vielä leima 1997, eli alkuperänen. Tossa mun vanhemmassa 2.8-litrasessa on onneks alumiininen termarinkotelo, toisin kuin faceliftissä, joten riitti pelkkä orggis 30 euron termari + tiivisteet. Faceliftissähän pitää ostaa se muovikotelo samalla, koska se on termarin kanssa integroitu ja se maksaa huntin enemmän. Jostain syystä se vanha termari oli asennettu jo tehtaalla väärään asentoon, eli se pikku reikä ei ollu ylhäällä vaan jossain sivussa. TIS:n mukaan pitäs siis olla suoraan ylösp., mutta tiedä onko tolla nyt sitten seksuaalista merkitystä sen kummemmin.

    En tiedä onko porukalla ollu ongelmia ton ilmaamisen jälkeen, mutta ite tein silleen, että käynnistin syylarin korkki auki auton, laitoin lämmöt täysille ja pienimmälle puhallinnopeudelle, annoin pari minuuttia lämmitä ja sitten kierrätin kolmisen kertaa kunnolla ja laitoin korkin kiinni. Tuntu olevan toimiva proseduuri, eikä ilmaa jääny mihinkään puolelle järjestelmää.

    Viikko sitten toin yhen samallaisen seiskan Suomeen ja siin oli ihan sama termarivika. Näki jo sakujen päässä, ettei plussakelilläkään nostanu lämpöjä tarpeeks nopeesti. Onneks noi termarit pystyy vaihtaa ite, vaikkei se yhtä nopeesti mee kuin tanarissa
    Last edited by KFZ-Koenig; 28-01-2005, 23:04.
    Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

    Comment

    • harmato
      Bimmer Rookie
      • Aug 2003
      • 82

      #3
      terve,

      itsellä ilmennyt sama ongelma (e38 740 -12/94 autom. ilmastoinnilla):
      puhaltaa vain kylmää ilmaa lämppäristä, kun ajetaan matalilla kierroksilla (alle 2500 rpm).

      Mitään vuotoja ei ole ollut. Lämmöt nousee nopeasti puoleen väliin jo 1 km:n aikana. Eli toimii kaikinpuolin normaalisti, paitsi että lämpöä ei tule sisälle kuin vasta yli 3000rpm:n jälkeen.

      Onko ollut vastaavia juttuja kellään?

      Täytyy kai tarkistella kuitenkin toi termari , jos on jumiutunut vain hiukan auenneeksi.......

      -toni-
      ----------------------------
      e65 745i 2002

      Comment

      • kake
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2002
        • 590
        • Kerava

        #4
        Originally posted by harmato View Post
        terve,

        itsellä ilmennyt sama ongelma (e38 740 -12/94 autom. ilmastoinnilla):
        puhaltaa vain kylmää ilmaa lämppäristä, kun ajetaan matalilla kierroksilla (alle 2500 rpm).

        Mitään vuotoja ei ole ollut. Lämmöt nousee nopeasti puoleen väliin jo 1 km:n aikana. Eli toimii kaikinpuolin normaalisti, paitsi että lämpöä ei tule sisälle kuin vasta yli 3000rpm:n jälkeen.

        Onko ollut vastaavia juttuja kellään?

        Täytyy kai tarkistella kuitenkin toi termari , jos on jumiutunut vain hiukan auenneeksi.......

        -toni-

        Mulla oli samanlainen vika viime talvena. Syypää siihen oli sähköinen kiertovesipumppu. Eli lämmöt nousi normaaliin, mutta sisälle asti ei tullut
        lämmintä ennen kuin oli koneessa tarpeeksi kierroksia. noin + 2000rpm.
        Pumppu lähti pelaamaan kun purin sen, uuden hintaa en kysellyt.

        T:Kake
        Tallissa: Z4 35is Alpinweiss III ja Camino

        Comment

        • Spetke
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 3449
          • Janakkala

          #5
          Joo on noita jouduttu uusiman useampiakin kappaleita.
          onneksi vaihtotyö ei ole paha homma
          ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

          Comment

          • aapok
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2003
            • 807
            • Liperi

            #6
            missä tuo kiertovesipumppu fyysisesti sijaitsee?
            -Aapo-

            520da touring Lci M-sport -07
            1600-2 -68 (kaveriprojekti)
            Chevrolet Avalanche LTZ -09
            Sea Ray 230 sundancer -94

            Comment

            • kake
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2002
              • 590
              • Kerava

              #7
              Originally posted by aapok View Post
              missä tuo kiertovesipumppu fyysisesti sijaitsee?
              Koneen takana, kuskin puolella, tulipellissä.
              Last edited by kake; 12-10-2007, 10:11.
              Tallissa: Z4 35is Alpinweiss III ja Camino

              Comment

              • harmato
                Bimmer Rookie
                • Aug 2003
                • 82

                #8
                Jes,
                tohon pumppuun oon itsekin päätynyt näinä päivinä, kun olen asiaa tutkaillut....KIITOS Kakelle vahvistuksesta.....

                Et Kake taikka Spetke, sattunut "dokumentoimaan" yhtään tuota pumpun putsaus/vaihtotyötä.......eli siis kuvia ja työvaiheita....?

                Kyllä kai jostain e38.orgistakin asiasta jotain löytyy.......palataan asiaan kunhan ehdin pumppua kurkkaamaan, varmaan vasta viikonloppuna taikka ens viikolla.....

                Kiitoksia nöyrästi asiaan osallistuneille....

                -toni-
                ----------------------------
                e65 745i 2002

                Comment

                • Erich
                  BTCF Member
                  • Apr 2005
                  • 783
                  • Hämeenkyrö

                  #9
                  Selviskö sulle kake missään vaiheessa että mikä sitä pumppua ihisti?

                  Mulla on -94 E38:ssa sama vika, ei tule lämmintä kabiiniin kuin kierroksilla. Paitsi silloin tällöin, kerran kuussa. Mutta: rest-toiminnolla pumppu pyörii ja lämmintä tulee. Menossa on nyt kolmas ilmastoinnin ohjainpaneeli (ei tosin tämän vian vuoksi) ja kaikilla sama vika/ominaisuus. Olen epäillyt kontaktivikaa liittimissä mutta kun se tuolla restillä pelaa..?

                  edit: niin juu, KL-varaosilla tuosta pumppu/venttiilipaketista pyydettiin n. 280e.
                  Last edited by Erich; 26-10-2006, 14:55.
                  6 - E24 635
                  7 - E38 740
                  8 - E31 850

                  Comment

                  • kake
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2002
                    • 590
                    • Kerava

                    #10
                    Originally posted by Erich View Post
                    Selviskö sulle kake missään vaiheessa että mikä sitä pumppua ihisti?

                    Mulla on -94 E38:ssa sama vika, ei tule lämmintä kabiiniin kuin kierroksilla. Paitsi silloin tällöin, kerran kuussa. Mutta: rest-toiminnolla pumppu pyörii ja lämmintä tulee. Menossa on nyt kolmas ilmastoinnin ohjainpaneeli (ei tosin tämän vian vuoksi) ja kaikilla sama vika/ominaisuus. Olen epäillyt kontaktivikaa liittimissä mutta kun se tuolla restillä pelaa..?

                    edit: niin juu, KL-varaosilla tuosta pumppu/venttiilipaketista pyydettiin n. 280e.
                    Mulla oli hiilet kulunut niin ettei ne enää ylettänyt sinne kehälle. Tai siis hiiltä oli kyllä reilusti jäljellä, mutta se lanka oli niin tiukalla ettei yltänyt.
                    Vähän vaikeasti selitetty, mutta annoin hiilille lisää "siimaa".

                    Onko sulla webasto? Meneeköhän se päälle tuossa rest-toiminnossa?
                    Talvesta on niin pitkä aika, ettei voi muistaa.. :think
                    Tallissa: Z4 35is Alpinweiss III ja Camino

                    Comment

                    • Erich
                      BTCF Member
                      • Apr 2005
                      • 783
                      • Hämeenkyrö

                      #11
                      Originally posted by kake View Post
                      Onko sulla webasto? Meneeköhän se päälle tuossa rest-toiminnossa?
                      Talvesta on niin pitkä aika, ettei voi muistaa.. :think
                      Ei ole webastoa vielä(kään), paitsi hyllyssä. Ei luulis lämmittävän sieltä asti ihan noin paljoa... Eli pelkän pumpun varassa ollaan. Mutta jos siinä tosiaan oli noin konkreettinen vika niin taidan tsekata sen pumpun minäkin.
                      6 - E24 635
                      7 - E38 740
                      8 - E31 850

                      Comment

                      • harmato
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2003
                        • 82

                        #12
                        moro Kake ja Erich,

                        ottakaa ihmeessä vähän kuvaa aiheesta, kun itse en ole vieläkään ehtinyt kurkata sitä pumppua. Eli Erich, jos availet sitä, niin dokumentoi työtä.....

                        Kake : sulla ei ilmeisesti ole mitään kuvia tms aiheeseen liittyen...?

                        Vika tuntuu olevan aika yleinen, mutta mistään ei ole vielä löytynyt kuvia pumpun purkamisesta ja tarkempaa "räjäytyskuvaa" sen toiminnasta....

                        -toni-
                        ----------------------------
                        e65 745i 2002

                        Comment

                        • Erich
                          BTCF Member
                          • Apr 2005
                          • 783
                          • Hämeenkyrö

                          #13
                          Originally posted by harmato View Post
                          ottakaa ihmeessä vähän kuvaa aiheesta, kun itse en ole vieläkään ehtinyt kurkata sitä pumppua. Eli Erich, jos availet sitä, niin dokumentoi työtä.....
                          Mitä siitä pitäisi dokumentoida? Otan ton viikonloppuna työlle, koitetaan räpsiä muutama kuva, mikäli sieltä jotain ihmeellistä löytyy.

                          Vika tuntuu olevan aika yleinen, mutta mistään ei ole vielä löytynyt kuvia pumpun purkamisesta ja tarkempaa "räjäytyskuvaa" sen toiminnasta....
                          Tuskin löytyykään, kun koko roska myydään vain yhtenä pakettina, eikä sinne saa osia erikseen. Ja onko tuo nyt niin ihmeellinen paketti, pari solenoidiventtiiliä ja yksi pumppu, siinäpä se. Venttiileissä on käämi, kumikalvo, jousi ja kara, pumpussa pieni sähkömoottori kilkkeineen. Rohkeasti vaan työlle... Ei tossa muuta veemäistä ole kuin vähän ahdas paikka, siellä koneen ja rintapellin välissä.
                          6 - E24 635
                          7 - E38 740
                          8 - E31 850

                          Comment

                          • harmato
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2003
                            • 82

                            #14
                            joo,
                            pari hassua kuvaa havainnollistaa paremmin kuin tuhat sanaa, vai miten se menikään......

                            Eli lähinnä kuvaa siitä irrotetusta pumpusta ja ennenkaikkea siitä, miten sitä saa putsattua/korjattua jne.......ja kuten itse sanoit, niin tuskin siitä on mitään valmista rajäytyskuvaa, joten siksi muutama kuva selvittäisi hyvin toimenpidettä. Eikä kuvien lisäksi pieni työselostuskaan pahitteeksi ole.


                            Sulla näköjään onkin jo aika hyvin selvillä mitä tuo pitää sisällään, mutta itselle se on outo paketti.....

                            Niin muuten, sen saa tosiaan vain yhtenä möhkäleenä ja päivän hinta kl-varaosissa 370€, toimitus n. 2 viikkoa......

                            Ilmoittele miten homma onnistui......

                            kiitti,
                            -toni-
                            ----------------------------
                            e65 745i 2002

                            Comment

                            • Erich
                              BTCF Member
                              • Apr 2005
                              • 783
                              • Hämeenkyrö

                              #15
                              Originally posted by harmato View Post
                              Niin muuten, sen saa tosiaan vain yhtenä möhkäleenä ja päivän hinta kl-varaosissa 370€, toimitus n. 2 viikkoa......
                              No just? Mä varmaan muistin väärin sen hinnan.

                              Homma on vielä vaiheessa, päätin asentaa ton alkuperäisen Webaston sinne samalla vaivalla, kun kerran joutui letkut aukomaan. Eihän se odottanutkaan hyllyllä kuin vajaan vuoden...

                              Joko ehdit aloittamaan omasi? Jos et, niin hommaa ensin uudet hiilet varalle. Munkin pumpussa oli ne hiilet loppu, ei enää oikein ylettäny kontaktipinnalle. Olis niistä varmaan kikkailemalla saanu vielä vähän elinaikaa irti, mutta uudet vaihtaa samalla vaivalla. Pitäis löytyä hyvin varustetusta autosähköliikkeestä. Koko on 5*5 mm, ankkurin pinnan halkaisija 13 mm (pyöristys). Joku 10 mm pitkä on varmaan aika passeli. Tai sit voi purkaa sen hiilipäädyn irti pumpusta ja viedä sellaisenaan autosähköliikkeeseen vaihdettavaksi.

                              Ja mitä työvälineisiin tulee, niin helpommalla pääsee jos pakista löytyy valmiiksi 6 mm klemmariavain, T10 torx sekä hyvälaatuiset pienet kärkipihdit + peruskamat. Sekä tietty juotosvehkeet, jos vaihdat hiilet itse.

                              Nappasin siinä puuhaillessa pari kuvaakin, laitetaan tulemaan jahka saan siirrettyä ne koneelle.
                              6 - E24 635
                              7 - E38 740
                              8 - E31 850

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎