Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38, puhalsi vain kylmää ilmaa lämppäristä!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Erich
    BTCF Member
    • Apr 2005
    • 783
    • Hämeenkyrö

    #16
    Ja taas lämpiää. Juuri oikean kokoisia hiiliä ei pikaisen soittokierroksen perusteella tuntunut löytyvän, joten tyydyin paikallisen tarvikeliikkeen tarjoamaan kokoon 5*6*13 mm. Viilasin tuon 5*5 kokoon ja lyhensin pari milliä, sinnehän se upposi. Ankkurin kontaktipinta oli hieman urilla, joten putsasin sen pylväsporakoneessa, kun sorvia ei kotoa löydy. Tuli kuin uusi! Hiilet kustansivat 6e, erotuksen uuden hinnasta saa vissiin pidättää tekopalkaksi. Kannattanee korjata ennemmin kuin vaihtaa uuteen, jos vaan puuhastelu vähääkään kiinnostaa...

    Jotain työn suorituksesta: aluksi purin koneen (M60) päältä suojakannen pois, sekä irrotin jarrutehostajan alipaineletkun pois tieltä. Sitten pumppupakettiin pääsee jo hyvin käsiksi. Paketti irtoaa nostamalla suoraan ylöspäin, mitenkään erityisesti se ei ole kiinni. Kumitallat ovat toki saattaneet hieman kovettua ajan saatossa. Mä laskin nesteet kokonaan pois rempan ajaksi, kun asensin sen webaston samalla. Mutta letkupuristimiakin voi toki halutessaan käyttää.

    Mä purin koko paketin atomeiksi, koska halusin tarkastaa myös venttiilien kunnon. Mutta pelkkään pumppuremonttiin riittää kun avaa sen sähkömoottorin takakannen. Hiilet ovat siinä kannessa kiinni. Jos haluaa putsata myös hiiliharjapinnan niin pumppu kannattanee irroittaa kokonaisuudessaan.

    Eipä siinä ihmeitä... Nesteiden ilmausvaikeuksista on saanut tältä foorumilta lukea vaikka mitä legendaa. M60 koneen kanssa ongelmia ei ollut, nesteet vaan koneeseen ja kunnolla kierroksia niin lähtee vedet kiertämään, eikä tarvitse noitua yhtään.
    6 - E24 635
    7 - E38 740
    8 - E31 850

    Comment

    • harmato
      Bimmer Rookie
      • Aug 2003
      • 82

      #17
      jep,

      kiitettävää toimintaa, just tuon tyylisiä selostuksia foorumille kaivataan , jossa työt kuvattu mahdollisimman tarkasti, niin muiden ei tarvitse pähkäillä turhaan. Erittäin hienoa työtä......kiitokset siitä.

      Jäihän tosta aika mukavasti työpalkkaa :-)

      Jos otit niitä kuvia, niin voisitko pistää vaikka sähköpostiin, niin saisin fiilistellä vielä ennen hommaan ryhtymistä. Mielikuvaharjoitteita nääs........

      -toni-
      ----------------------------
      e65 745i 2002

      Comment

      • Erich
        BTCF Member
        • Apr 2005
        • 783
        • Hämeenkyrö

        #18
        Tuossa ne kuvat:

        Näkymä konehuoneesta

        Pumppu irroitettuna

        Pumppu osina

        Hiilipääty

        Hiilien vaihdosta en tullut ottaneeksi sen tarkempia kuvia, mutta eipä siinä mitään ihmeellistä ole, vanhat veks ja uudet tilalle. Tilalle kannattaa valita sellainen hiili josta lanka lähtee sivusta keskeltä, yhden sivutahkon päädystä, niinkuin alkuperäisissäkin. Uuden hiilen kun viilaa vanhan mallin mukaiseksi niin ei voi mennä paljoa pieleen... Ja kun viilaa niin mielummin hieman väljäksi kuin tiukaksi, että varmasti pääsee liikkumaan herkästi.

        Venttiilien käämit kannattaa irroittaa ihan suosiolla parina, ne on toisissaan kiinni vain niillä kytkentälangoilla ja ne saa helposti poikki jos repii vain toista irti paikaltaan.

        Moottorin päädyn kasaaminen oli tossa vähän hankalampi juttu, se kun pitää saada paikalleen siten että hiilet on vedettynä sisään. Mä käytin ohutta lankaa jolla vedin liikkuvat taakse ennen asennusta, en sitten tiedä olisiko siihen olemassa joku fisumpikin tapa. Mites kake sen niputti?

        Jos haluaa tarkastaa venttiilien kunnon samalla niin tarkastettavia kohteita ovat ainakin kaikki kumiosat. Mulla oli kerran eräs vastaava venttiili josta oli kumikalvo aivan murusina sekä se runkoon vulkanoitu kuminen tiivistepinta aivan korppuna... Tiedä sitten mikä moisen oli edes aiheuttanut. Mutta jos kumiosat on kunnossa, eikä mikään paska estä osien vapaata liikettä, niin nippuun vaan ja kovaa ajoa. Jos autoon on edes joskus huolto-ohjelman mukaan vaihdettu jäähdytinnesteitä niin eipä noissa pitäisi ongelmia olla.
        Last edited by Erich; 09-11-2006, 22:20.
        6 - E24 635
        7 - E38 740
        8 - E31 850

        Comment

        • harmato
          Bimmer Rookie
          • Aug 2003
          • 82

          #19
          moro,

          Kyllä kuvat vaan kertoo paljon.....kuvista näkyy nyt hyvin pumpun rakenne ja mistä ne hiilet löytyy....

          Eiköhän näillä tiedoilla jo jokaiselta onnistu vastaavan homman tekeminen. On sen verran hyvää työselvitystä Erichiltä tullut.

          kiitoksia,
          -toni-
          ----------------------------
          e65 745i 2002

          Comment

          • oilhand
            Bimmer Rookie
            • Dec 2006
            • 31
            • ruovesi

            #20
            mulla runko halkes tänäänheitti vedet pihalle (korjattu tahnalla). mulle voi tarjota tollasta rikkinäistä varaosiks...jos joku uuden ostaa.
            exät. n.50kpl joista
            kymmenkunta mersua ja 4 bemaria.
            nyt toyota 4runner
            vikakoodinluvut ja syvemmätkin tutkiskelut onnistuu
            useimpiin autoihin!

            Comment

            • harmato
              Bimmer Rookie
              • Aug 2003
              • 82

              #21
              morjes,

              ERICH: muistatko enää, että oliko venttiilien purkamisessa mitään erityistä huomioitavaa.......?

              Itsellä meinaan alkoi taas temppuilee tuo kiertovesipumppu. Aiemmin irrotin pumpun ja laitoin silloin uudet hiilet , jolla sain pumpun silloin pelaamaan. Nyt alkanut taas samat oireet, mutta nyt kyllä itse pumppu pyörii....eli ilmeisesti nyt jotain paskaa tms. noissa venttiileissä......?


              -toni-
              ----------------------------
              e65 745i 2002

              Comment

              • harmato
                Bimmer Rookie
                • Aug 2003
                • 82

                #22
                Nyt on pumppu irrotettu taas ja purettu se venttiilipuoli. Siellä oli suojakumit ihan haljenneina.....

                Kuka tuon hökötyksen sielunelämästä ymmärtää; eli kun pumpussa on ne 3 letkulliitosta, niin miten se nesteen kierto pumpun sisällä oikein menee.......

                Pumppu ilmeisesti ottaa veden muusta vesikierrosta lämppärin kennolle. Mutta miksi lähdöt 2 kpl menevät kuitenkin molemmat tulipeltiin/lämppärin suuntaan......?

                Mikä tarkoitus siis on että paketti sisältää 2 eri venttiiliä...??

                Voikohan tuota käyttää mitenkään vaikka kumiosissa on halkeamia...??

                -toni-
                ----------------------------
                e65 745i 2002

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9140
                  • Oulu

                  #23
                  Originally posted by harmato View Post
                  Kuka tuon hökötyksen sielunelämästä ymmärtää; eli kun pumpussa on ne 3 letkulliitosta, niin miten se nesteen kierto pumpun sisällä oikein menee.......

                  Pumppu ilmeisesti ottaa veden muusta vesikierrosta lämppärin kennolle. Mutta miksi lähdöt 2 kpl menevät kuitenkin molemmat tulipeltiin/lämppärin suuntaan......?

                  Mikä tarkoitus siis on että paketti sisältää 2 eri venttiiliä...??
                  Omat venttiilit kuskin ja vänkärin vesikierroille kennoilla.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • harmato
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2003
                    • 82

                    #24
                    jep, tuon selvittelin kans, että omat putket omille puolille.

                    Mikä rooli noilla suojakumeilla on.....toimiiko paketti vaikka suojakumit ovat halki.....?

                    -toni-
                    ----------------------------
                    e65 745i 2002

                    Comment

                    • Erich
                      BTCF Member
                      • Apr 2005
                      • 783
                      • Hämeenkyrö

                      #25
                      Originally posted by harmato View Post
                      Itsellä meinaan alkoi taas temppuilee tuo kiertovesipumppu. Aiemmin irrotin pumpun ja laitoin silloin uudet hiilet , jolla sain pumpun silloin pelaamaan.
                      Älä hei viitti... mulla alko tekeen täsmälleen samaa pari viikkoa takaperin. Ja vajaa vuosi hiilien vaihdosta. Noiduttuja pumppuja, prkl.

                      Originally posted by harmato View Post
                      Nyt alkanut taas samat oireet, mutta nyt kyllä itse pumppu pyörii....eli ilmeisesti nyt jotain paskaa tms. noissa venttiileissä......?
                      Pyöriikö juoksupyörä kans? Tossahan on magneettinen yhteys pyörän ja moottorin välillä, eli periaatteessa on mahdollista, että moottori pyörii, mutta juoksupyörä (=pumpun siipipyörä) ei, jos on jotain saissee välissä?

                      Originally posted by harmato View Post
                      Mikä rooli noilla suojakumeilla on.....toimiiko paketti vaikka suojakumit ovat halki.....?
                      Tiivistystähän ne siellä hoitaa. Tosin ei se vielä läpi vuoda, vaikka noi kumit halki olisikin. Lähinnä kai ajatuksena on estää nesteen pääsy käämin puolelle, korroosion estämiseksi..? Mutta mekaanisesti se ainakin mun kokemusten mukaan toimii vielä risoillakin kumeilla.
                      6 - E24 635
                      7 - E38 740
                      8 - E31 850

                      Comment

                      • harmato
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2003
                        • 82

                        #26
                        kato moro Erich

                        Vai sulla kans samoja ongelmia....kyllä on aika perkele tää pumppuhökötys.

                        just laitoin hökötyksen takas, kun olin putsannut venttiilipuolen ja jätin vain ne halkeilleet kumit laittamatta mukaan. Ja noi venttiiliosat oli kaikki ihan ok:n näköisiä ennen putsaustakin.....

                        Äskeinen koeajo kertoi kylmää kieltä.....ei mitään vaikutusta tuolla putsauksella...

                        Vai on se siipipyörä vielä yksi mahdollinen tekijä, no voi perkele. Oletin että se on mekaanisesti/kiiinteästi yhteydessä moottoriin. Olen kuulostellyt tosiaan vain sen että moottori pyörii.....

                        Täytynee kai vieläkin ottaa se irti ja tutkia tuotakin vaihtoehtoa......onko mitään hajua, miksi se on toteutettu noin, eikä kiinteänä?

                        kiitti taas,
                        -toni-
                        Last edited by harmato; 13-10-2007, 14:57.
                        ----------------------------
                        e65 745i 2002

                        Comment

                        • harmato
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2003
                          • 82

                          #27
                          nyt veivattu tuota kiertovesipumppu mötikkää edes takaisin 4 kertaa.

                          Tarkistettu vielä että siipipyöräkin toimii ja lopuksi otettu magneettiventtiilitkin kokonaan pois, että eivät ainakaan voi estää veden kiertoa.......ei perkele edelleenkään lämmintä tule sisälle......!

                          nyt täytyy suunnata katsetta jo johonkin muuhun........mitä muita syitä voi olla????

                          Oireethan on että lämmintä ei tule lämppäristä, ellei ole kierrokset noin 2500 rpm:n yläpuolella.....

                          Ilmeisesti on nyt kokeiltava termarin vaihtoakin, vaikka sen suhteen ei ole pienimpiäkään ongelmia ollut....

                          -toni-
                          Last edited by harmato; 14-10-2007, 20:11.
                          ----------------------------
                          e65 745i 2002

                          Comment

                          • Erich
                            BTCF Member
                            • Apr 2005
                            • 783
                            • Hämeenkyrö

                            #28
                            Originally posted by harmato View Post
                            Olen kuulostellyt tosiaan vain sen että moottori pyörii.....
                            Miten sä olet tämän tsekannut? Syöttänyt moottoria suoraan ulkopuolelta vai restillä..?

                            Originally posted by harmato View Post
                            onko mitään hajua, miksi se on toteutettu noin, eikä kiinteänä?
                            Tiivistysjuttu, ei tarvitse tehdä läpivientiä pumpun akselille, kun magneettinen yhteys riittää...

                            Originally posted by harmato View Post
                            mitä muita syitä voi olla????

                            Oireethan on että lämmintä ei tule lämppäristä, ellei ole kierrokset noin 2500 rpm:n yläpuolella.....
                            Eli vesi ei vaan kierrä. Pumppuun liittyen voisi vielä kyseenalaistaa sen ohjauksen. Eli pyöriikö se varmasti ajon aikana, vai onko jotain vialla ohjauksessa? Sitten vielä tietty perusjutut, jäähdytysnesteen määrä ja ilmaus... on kai noilta osin kunnossa?

                            Originally posted by harmato View Post
                            Ilmeisesti on nyt kokeiltava termarin vaihtoakin, vaikka sen suhteen ei ole pienimpiäkään ongelmia ollut....
                            Maksaako vaivaa..? Mä epäilisin edelleen sitä pumppua, tavalla tai toisella. Mulla ainakin viimeksi sen prakatessa hommaan liittyi satunnaisuus, eli kun hiilet oli lopussa niin välillä se pyöri, välillä ei..? Tiedä sitten. Täytynee ottaa tuo oma taas työlle niin voidaan jatkaa manaamista aiheen tiimoilta. Noloa se vaan on kierrättää vaan siksi, että sais mökkiin lämpöä. Tsemppiä...
                            6 - E24 635
                            7 - E38 740
                            8 - E31 850

                            Comment

                            • harmato
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2003
                              • 82

                              #29
                              ehtoota,
                              Ekaks otin moottoripuolen ja siipipyörän auki ja putsailin ne. Syötin moottorille virtaa irrallaan ja kattelin reiästä että hyvin siipipyörä pyörii.....ja paikoillaan tulipellissä sitä saa toki vain kuunneltua siten, että sähkömoottori pyörii.....laita sähkömoottoria vasten vaikka joku pitkä ruuvari ja korva toiseen päähän kiinni, niin pääsee kuulustelemaan että se moottori hurisee koko ajan.

                              Ja otin tosiaan venttiilitkin pois kokonaan ennen viimistä asennusta. Ja auton paikallaan ollessa tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroksilla lämppäri päällä kun kuuntelee, niin moottori pyörii kokoajan. Ja vaikka venttiilit ei ole esteenä, niin silti ei lämmintä tule.

                              Nesteiden puolesta pitäisi olla ok, tavaraa on tarpeeksi ja olen ilmausruuvista päästellyt moneen otteeseen ilmaa pois.....eli noissakaan ei pitäisi olla mitään syytä.

                              Alkaa usko loppumaan tuon pumppuhökötyksen viallisuuteen......yhtenä syynä voisi olla kyllä termostaatti. Olisko jumiutunut esim. hiukan avonaiseksi, estäen reilun vedenkierron.....?

                              -toni-
                              ----------------------------
                              e65 745i 2002

                              Comment

                              • Erich
                                BTCF Member
                                • Apr 2005
                                • 783
                                • Hämeenkyrö

                                #30
                                Sanoinko mä jotain siitä satunnaisuudesta... tänäaamuna duuniin ajellessa tuli lämpöä ihan normaalisti. Motivoidu nyt sit tollasta korjaamaan?

                                Originally posted by harmato View Post
                                yhtenä syynä voisi olla kyllä termostaatti. Olisko jumiutunut esim. hiukan avonaiseksi, estäen reilun vedenkierron.....?
                                Käytös on kyllä täysin vastaava ehjällä termostaatilla, silloin kun sähköpumppu ei toimi. Luulisin, että viallisen termarin huomaisi lämpömittarista..?

                                Mä testasin omastani termarin toiminnan tossa vähän aikaa sitten, kun oli hieman toisenlaisia lämpömurheita. Termari (alkuperäinen) oli ok, en viitsinyt vaihtaa. Käytös on siis tällä hetkellä sama kuin sulla, kun pumppu on mykkä (niinkuin oletan sen välillä olevan), niin ei lämpene ennenkuin kunnon kierroksilla.
                                6 - E24 635
                                7 - E38 740
                                8 - E31 850

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎