Announcement

Collapse
No announcement yet.

730d vm98 ei lämpiä. Termari vaihdettu, anturivikaa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Leze
    Newbiemmer
    • Sep 2008
    • 6

    730d vm98 ei lämpiä. Termari vaihdettu, anturivikaa?

    Auto on vm 98 730d.

    Ongelmana se että koneen lämmöt ei nouse yli 73 C vaikka kuin polkee (KTMP salavalikosta). Tyhjäkäynnillä lämmöt tippuu 65-68 tienoille ja sisälle ei tahdo riittää lämmintä.

    Koneen termostaatin vaihdoin, ja lämmöt ei nouse siltikään. EGR-termaria tässä ei ole ja EGR on poistettu käytöstä.

    Olisiko kellään ideaa mistä lähtä etsimään vikaa seuraavaksi?
    Last edited by Leze; 02-12-2014, 08:17. Reason: otsikko muutettu
    E38 750
  • ihi
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2003
    • 243
    • Kota

    #2
    Veikkaan väärää termostaattia. Ei olisi ensimmäinen kerta.

    Comment

    • Leze
      Newbiemmer
      • Sep 2008
      • 6

      #3
      Vika taitaa kääntyä vialliseen lämpöanturiin, 50km ajon jälkeen paisuntasäiliöstä mitattuna 91C lämmöt, samaan aikaan KTMP 73C. Ei hoksannut heti ensimmäisenä mitata koska sisälle pukkas haaleaa ilmaa

      Sisällekin tulee nyt lämmintä kun käytti tulipellin venttiilit osina.
      Mitään vikaa niissä ei kyllä näkynyt, herkästi liikkuivat letkun reiästä kokeiltuna ennen purkamistakin. Kaippa ne vain vaativat valohoitoa.

      Sitten kysymys onkin, tuleeko näissä mittariston viisarille eri anturilta tieto, kuin salavalikon KTMP arvolle, koska viisari on kello 12:ssa kone lämpimänä?

      Ja mistäpäin konehuonetta kannattaa alkaa etsimään lämpöanturia?

      Voisi tuon anturin varmuudeksi vaihtaa. Virheellinen mittaus voinee kuitenkin vaikuttaa moottorinohjauksen ja ilmastoinnin toimintaan. Kulutus tuntuu ainakin nousseen 0.5-1 litralla viime syksyn kulutuksen nähden.
      E38 750

      Comment

      • Muurahainen
        BTCF Member
        • Dec 2006
        • 9194
        • Nurmijärvi

        #4
        Originally posted by Leze View Post
        Vika taitaa kääntyä vialliseen lämpöanturiin, 50km ajon jälkeen paisuntasäiliöstä mitattuna 91C lämmöt, samaan aikaan KTMP 73C. Ei hoksannut heti ensimmäisenä mitata koska sisälle pukkas haaleaa ilmaa

        Sisällekin tulee nyt lämmintä kun käytti tulipellin venttiilit osina.
        Mitään vikaa niissä ei kyllä näkynyt, herkästi liikkuivat letkun reiästä kokeiltuna ennen purkamistakin. Kaippa ne vain vaativat valohoitoa.

        Sitten kysymys onkin, tuleeko näissä mittariston viisarille eri anturilta tieto, kuin salavalikon KTMP arvolle, koska viisari on kello 12:ssa kone lämpimänä?

        Ja mistäpäin konehuonetta kannattaa alkaa etsimään lämpöanturia?

        Voisi tuon anturin varmuudeksi vaihtaa. Virheellinen mittaus voinee kuitenkin vaikuttaa moottorinohjauksen ja ilmastoinnin toimintaan. Kulutus tuntuu ainakin nousseen 0.5-1 litralla viime syksyn kulutuksen nähden.
        Tuo mittari on melko runsaasti puskuroitu.
        Näyttää normaalia jo 70+ asteen lämmössä.

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9146
          • Oulu

          #5
          Anturi on lohkon kyljessä imusarjan alla. Samassa anturissa on 2 erillistä piiriä, joista toinen mittaristolle ja toinen moottorinohjaukselle. Diagnostiikalla kannattaa katso lämmöt DDE:n puolelta ja verrata niitä mittariston salavalikon näyttöön.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎