Announcement

Collapse
No announcement yet.

750i M73 öljynpaineongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Klunssila
    Bimmer Rookie
    • Dec 2006
    • 32

    750i M73 öljynpaineongelma

    Käyttökulkineen öljynpaineongelmat alkoi ilmeisen yleisellä öljynpaineanturin ja painepesurin kohtaamisella pari viikkoa sitten, ja pienen foorumin lueskelun jälkeen laitoin anturin tilaukseen ja luulin selviäväni sillä. Tänään sitten uudella anturilla kokeilemaan, ja alkuun kaikki näyttikin olevan kunnossa, kunnes koneen kunnolla lämmittyä sama varoitusvalon vilkkuminen jatkui taas .
    Seuraavaksi laitoin mekaanisen öljynpainemittarin anturin tilalle ja hädin tuskin 0,5bar siellä kuumalla koneella tyhjäkäynnillä oli:think. Vaihdoin vielä alle 5tkm ajetut 5W40 öljytkin varmuuden vuoksi jäykemään 10W60 vauhtiöljyyn ilman minkäänlaista parannusta.
    Kone käy kyllä muuten nätisti ilman mitään sivuääniä, ja auto on ollut mulla useamman vuoden, eli kyseessä ei ole jobbarin ihmemönjällä myyntiin fiksaama tapaus .
    Todella hämärästi noi öljynpaineet käyttäytyy, kun pienen polkaisun jälkeen tyhjäkäynnin öljynpaineet nouseekin yhtäkkiä ja pysyy 1,5 barissa. Videonpätkä varmaan kertoo enemmän : http://youtu.be/hZCFjBt1ADc
    Olisko hyviä veikkauksia mistä tollanen ongelma voi johtua? Itselle tulis ekana mieleen auki jumittava öljynpainetta rajoittava venttiili. Onko se M73:ssa öljypumpun yhteydessä?
    Last edited by Klunssila; 11-05-2015, 20:56.
  • Morkai
    BTCF Member
    • Sep 2005
    • 3195
    • Saarijärvi

    #2
    Onkohan öljynsuodatinkotelo kunnossa, että ei vuoda sitä kautta takaisin öljypohjaan (eli jos suodattimen kannen avaa pienen seisonnan jälkeen, niin öljyä löytyy eikä valunut öljypohjaan)
    sigpic
    E23 728iA V8-projekti
    E38 730D -projekti
    E39 540iA -projekti
    I01 i3 -projekti

    Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

    Comment

    • Klunssila
      Bimmer Rookie
      • Dec 2006
      • 32

      #3
      Originally posted by Morkai View Post
      Onkohan öljynsuodatinkotelo kunnossa, että ei vuoda sitä kautta takaisin öljypohjaan (eli jos suodattimen kannen avaa pienen seisonnan jälkeen, niin öljyä löytyy eikä valunut öljypohjaan)
      Kyllä se yleensä aivan tyhjä on ollut, kun olen filtteriä vaihtanut.
      Onko se venttiili vaihdettavissa, vai meneekö koko kotelo vaihtoon?
      Voisiko se aiheuttaa tollasen paineiden heittelyn? Oon aina luullut, että ainoa murhe on nopeasti tyhjenevä kotelo ja siksi hetken pitempään palava varoitusvalo.

      Comment

      • BeamR
        BTCF Member
        • Jul 2007
        • 13363
        • Espoon takametsät

        #4
        tyhjä se suodatinpurkki on mullakin mutta painemurheita ei ole :think
        enkä nyt tarkistamatta mee vannomaan, mutta mun mielestä siinä ei edes ole vastaavaa sisäpoiston tiivistystä kuten esim M52:saa.

        mites sitte jos öljypumpun kiinnitys olisi löystynyt? Tai sihti tukossa. Tuotahan ei kauaa tarkista mutta saattaa pelastaa sen koneen.

        edit: Tai ö-pumppu ihan muuten vaan elämänsä ehtoopuolella.
        Last edited by BeamR; 12-05-2015, 06:12.
        F46 Gran Tourer -20
        Boxster 2.5 -97

        Comment

        • Klunssila
          Bimmer Rookie
          • Dec 2006
          • 32

          #5
          Ei kai siinä muu auta, kun laittaa auto pukeille ja repiä öljypohja pois.
          Painemurheet ilmeni mullakin vasta uuden anturin myötä. Vanhalla anturilla kaikki oli mukamas ok, kunnes hajotin sen painepesurilla. Osaako joku kertoa paljonko öljynpainetta pitäisi löytyä? 0,5bar tuskin on riittävästi, vaikka se öljynpainevalon sammuksissa pitääkin...

          Comment

          • Morkai
            BTCF Member
            • Sep 2005
            • 3195
            • Saarijärvi

            #6
            1,2 taitaa olla speksi uudelle koneelle jos en oo ihan väärin ymmärtänyt (ja 0.5bar minimi).
            Last edited by Morkai; 12-05-2015, 21:30.
            sigpic
            E23 728iA V8-projekti
            E38 730D -projekti
            E39 540iA -projekti
            I01 i3 -projekti

            Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

            Comment

            • peto2
              BTCF Member
              • Jan 2007
              • 8216
              • Järvikylä (Nakkila)

              #7
              Näkyis olevan juuri sama suodatinpönttö kuin itellä pienemmässä mallissa. Mulla oli myös öljynpaineongelmaa kuumana tyhjäkäynnillä.. purista paluuletku lyttyyn (se pienin niistä äläkä kierrätä konetta) jos öljyvalon vilkkuminen/palaminen loppuu, syyllinen löytyy sieltä pöntöstä. Mulla jumitti tyhjennystulpan keskiosa pohjaan eikä filtteri painanut tulppaa pohjaan asti enää.
              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
              ex:
              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
              Nakkaa privaa jos tarvetta.

              Comment

              • Klunssila
                Bimmer Rookie
                • Dec 2006
                • 32

                #8
                Öljypohja tuli tänään revittyä irti ja kolme M6 pulttiahan siellä pohjalla oli. Loput pumpun "halkaisevat" pultit oli löysässä, mutta kuitenkin sen verran kiinni ettei ihan sormin auennut. Otin pumpun irti ja putsasin ja liimasin nyt pultit kiinni. Huomenna sitten näkee oliko vika siinä. On näköjään syytä katsoa V12 myllynkin öljypumpun pultit, vaikka välillä näkee väitettävän vaan V8 koneiden ongelmaks.

                Comment

                • BeamR
                  BTCF Member
                  • Jul 2007
                  • 13363
                  • Espoon takametsät

                  #9
                  loppuiko vilkkuminen?
                  F46 Gran Tourer -20
                  Boxster 2.5 -97

                  Comment

                  • Klunssila
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2006
                    • 32

                    #10
                    Originally posted by BeamR View Post
                    loppuiko vilkkuminen?
                    Purin sen suodatinpurkinkin vielä varmuuden vuoks, ja se pohjalla oleva venttiili näytti olevan ehjä. Suodatin oli jostain syystä mennyt ihmeellisesti littiin.
                    Jokatapauksessa nyt näyttäis paineita riittävän. Varoitusvalokin sammuu käynnistäessä nyt heti eikä kahden sekunnin kuluttua.

                    Comment

                    • BeamR
                      BTCF Member
                      • Jul 2007
                      • 13363
                      • Espoon takametsät

                      #11
                      hyvähyvä!

                      siit suodattimen puristumisesta: Niin ne menee hitusen kasaan mullakin, olen ollut siinä uskossa että näin kuuluukin tapahtua? :think
                      F46 Gran Tourer -20
                      Boxster 2.5 -97

                      Comment

                      • Klunssila
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2006
                        • 32

                        #12
                        Pitää palata vanhaan aiheeseen, kun vanha sotaratsu tuli katsastettua taas viiden vuoden seisonnan jäljiltä. Katsastusreissulla alkoikin sitten öljynpainevalo tyhjäkäynnillä vilkkumaan ja vanhat murheet muistui mieleen. Uudet öljyt, suodatin ja painekytkin ei korjannut tilannetta. Lopulta syylliseksi paljastui tällä kertaa nimimerkki Peto2 mainitsema suodatinjalan pohjaventtiili. Loppu hyvin, kaikki hyvin jälleen kerran, vaikka meinas taas hermokin kiristyä katsellessa M73 moottorin osien hintoja…

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎