Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 rapina ilmastoinnin paneelista?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KFZ-Koenig
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 2900

    E38 rapina ilmastoinnin paneelista?

    En löytänyt searchilla mitään järkevää, joten kysynkin nyt...

    Ilmastoinnin paneelista (E38 autom. kylmäkone) kuuluu sellasta aika terävää rapinaa käytännössä aina. Välillä saattaa olla pari sekkaa pois ja sitten taas rapisee. Rapina ei ole koko aikaa "samalla taajuudella" vaan taajuus ja kovuus muuttuu koko ajan.

    Olen avannut sen paneelin kerran osiin ja putsasin vähät pölyt siitä puhaltimesta ja laitoin siihen tipan ompelukoneöljyä. Rapina ei nyt sitten kuitenkaan kadonnut eikä siihen vaikuta millään lailla edes ilmastoinnin säädöt, eli aivan sama huutaako puhallin nopeeta vai hiljaa, mihin suuntaan ilmaa puhaltaa jne..

    Milläs tollasta rupeis seuraavaks tutkimaan??? Onko jollain ollu vaikkas E39:ssä samanlaista ääntä ja millä lähti pois? Ja tuleeko vika lopulta edes tosta paneelista vai jostain sen takaa???
    Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.
  • Gifu
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2002
    • 1666
    • Vantaa

    #2
    Oisko tästä apua. Itellä ainakin kuuluu just semmonen ihme kurlutus ilmastoinnin paneelin takaa tai oikeestaan mankan kohilta, vähä vastaavanlainen ku tossa linkissä on ongelmana. No musiikkia vaa kovemmalle ni häviää

    g26 i4 edrive40 -22 msport brooklyngray metallic
    z3 2.8l roadster -00 cosmosschwarz metallic
    e34 540iA -93 calypsorot metallic

    ex.:g30 530e -21, z3m roadster -00, e46 325Ci A -01, e36 328iA coupe -97, e36 328iA cabrio m-tech -95, e30 -87 m50b25tu, z3 2.8 roadster -97, e28 528i -82, e36 316i touring -98, e60 530iA -04, e36 328iA cabrio m-tech -98, e30 325i cabrio -91, e46 320d m-sportII touring -04, Audi 200tq -89, e38 728iA -96, e34 M5 -89, e30 318i -89, e30 320is -88, e30 325i -86

    Comment

    • KFZ-Koenig
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 2900

      #3
      Originally posted by Gifu
      Oisko tästä apua. Itellä ainakin kuuluu just semmonen ihme kurlutus ilmastoinnin paneelin takaa tai oikeestaan mankan kohilta, vähä vastaavanlainen ku tossa linkissä on ongelmana. No musiikkia vaa kovemmalle ni häviää

      http://bimmer.roadfly.org/bmw/forums...postid=1813397
      Musta tuntuu, että tuo on eri ääni/vika, kuin mulla. Se mun ääni muistuttaa enemmän hiiren rapinaa kuin kurlutusta. Nooh pitänee purkaa taas auki koko paneeli ja testaa laittaa virrat päälle ilman niitä kuoria, jos vaikka näkis/kuulis paremmin mitä siellä sisällä oikeen tapahtuu.
      Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

      Comment

      • KFZ-Koenig
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 2900

        #4
        Oiskohan jollain ollut E39:ssä vastaavaa ongelmaa???
        Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

        Comment

        • markok
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 3019
          • Kuopio

          #5
          Omassa e36:ssa on ihan samanlainen ääni. Yleensä se raksuttelee auton sammutuksen jälkeen vähän aikaa ja sitten loppuu. En ole kyllä koskaan alkanut tutkia mistä tuo ääni voisi tulla.
          BMW 530iA Touring -05

          Comment

          • KFZ-Koenig
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 2900

            #6
            Originally posted by markok
            Omassa e36:ssa on ihan samanlainen ääni. Yleensä se raksuttelee auton sammutuksen jälkeen vähän aikaa ja sitten loppuu. En ole kyllä koskaan alkanut tutkia mistä tuo ääni voisi tulla.
            Mulla tekee tuota kuvaamaasi myös.
            Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #7
              Originally posted by KFZ-Koenig
              Musta tuntuu, että tuo on eri ääni/vika, kuin mulla. Se mun ääni muistuttaa enemmän hiiren rapinaa kuin kurlutusta. Nooh pitänee purkaa taas auki koko paneeli ja testaa laittaa virrat päälle ilman niitä kuoria, jos vaikka näkis/kuulis paremmin mitä siellä sisällä oikeen tapahtuu.
              Luultavasti se tuuletin rapisee, laakeri on kulunut. Eikös sen näe niistä etupaneelin ritilöistä? Se ei taida kovin suurilla kierroksilla pyöriä joten työnnä joku ohut eristetty johdonpätkä sinne ja pysäytä se jotta saat testattua tuleeko ääni siitä. Ilmeisesti otit sen propellin irti ja laitoit öljyä akseliin? Sitä voisi vielä tutkia jos akselissa on väljää niin pääseekö propelli heilumaan tai muuttamaan korkeutta niin paljon, että sen reuna (ei siipi vaan se pyöreä keskiosa) osuu johonkin. Akselin ja sen messinkilaakerin väliin voisi laittaa ohuen muoviprikan.
              E39 528iA

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by markok
                Omassa e36:ssa on ihan samanlainen ääni. Yleensä se raksuttelee auton sammutuksen jälkeen vähän aikaa ja sitten loppuu. En ole kyllä koskaan alkanut tutkia mistä tuo ääni voisi tulla.
                Eikös tämä raksutus tule siitä kun ilmastoinnin moottorit sulkee (ajaa perusasentoon?) ilmaläpät?
                E39 528iA

                Comment

                • markok
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 3019
                  • Kuopio

                  #9
                  Originally posted by TJJ
                  Eikös tämä raksutus tule siitä kun ilmastoinnin moottorit sulkee (ajaa perusasentoon?) ilmaläpät?
                  Näin olen itsekin asian ajatellut ja siksi jäänyt tarkemmin tutkimatta. Jos kerran muillakin tekee tätä niin on varmaan ominaisuus.
                  BMW 530iA Touring -05

                  Comment

                  • KFZ-Koenig
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2003
                    • 2900

                    #10
                    Originally posted by TJJ
                    Luultavasti se tuuletin rapisee, laakeri on kulunut. Eikös sen näe niistä etupaneelin ritilöistä? Se ei taida kovin suurilla kierroksilla pyöriä joten työnnä joku ohut eristetty johdonpätkä sinne ja pysäytä se jotta saat testattua tuleeko ääni siitä. Ilmeisesti otit sen propellin irti ja laitoit öljyä akseliin? Sitä voisi vielä tutkia jos akselissa on väljää niin pääseekö propelli heilumaan tai muuttamaan korkeutta niin paljon, että sen reuna (ei siipi vaan se pyöreä keskiosa) osuu johonkin. Akselin ja sen messinkilaakerin väliin voisi laittaa ohuen muoviprikan.
                    Koitin kokeilla klappia sormin silloin kun toi paneeli oli auki. Ei tuntunut olevan mitään eikä missään ollut pienintäkään jälkeä, että propelli ois ottanut kiinni siihen kehikkoon, joka propellin ympärillä on. Pitänee testaa tota johdonpätkällä ja toivoa, ettei savu nouse koko toosasta. Ihmetyttää vaan miten kulahtanut laakeri voi aiheuttaa rapinaa??? Aikasemmin eri laakerit on pitänyt vinkuvaa tai vähintään yhtäjaksoista ääntä, eikä pätkittäistä.
                    Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Originally posted by KFZ-Koenig
                      Ihmetyttää vaan miten kulahtanut laakeri voi aiheuttaa rapinaa??? Aikasemmin eri laakerit on pitänyt vinkuvaa tai vähintään yhtäjaksoista ääntä, eikä pätkittäistä.
                      Minulla on tietokoneessa Papstin tuuletin joka myös rapisee ajoittain ja yksi tuuletin rapisi jo uutena.
                      Tuo BMW:n tuuletin taisi olla saman firman tekemä. Toisaalta voi olla, että tuuletinta ohjaavassa elektoniikassa on joku vika ja siinä ei kaikki käämit saa jännitettä eli se nykii ja siitä tulee tuo ääni. Tuo kun ei ainakaan E39:issä ollut ihan tavallinen 12V tuuletin vaan ihmelaite joka vaatii erillisen ohjauspiirin. Eli ehkä kannattaisi katsoa ja lämmittää piirilevyn juotokset tuulettimeen menevistä folioista ja lähistön komponenteista.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • rjkl
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2004
                        • 104

                        #12
                        Meidän 38:ssa kuulu rapinaa siloin tällöin ajon aikana sekä moottorin sammuttamisen jälkeen. Oon luullu että kuuluu asiaan ja olettanu sen olevan ilmastointiin liittyvää

                        Comment

                        • KFZ-Koenig
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2003
                          • 2900

                          #13
                          Originally posted by rjkl
                          Meidän 38:ssa kuulu rapinaa siloin tällöin ajon aikana sekä moottorin sammuttamisen jälkeen. Oon luullu että kuuluu asiaan ja olettanu sen olevan ilmastointiin liittyvää
                          Oon muutamalla muulla E38:lla ajanut ja niissä ei tuota rapinaa ollut ollenkaan. Jossain Tanarissa se vois olla asiaan kuuluvaa, mutta kyllä se on oltava jonkunlainen vika E38:ssa.
                          Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                          Comment

                          • KFZ-Koenig
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2003
                            • 2900

                            #14
                            Originally posted by TJJ
                            Tuo BMW:n tuuletin taisi olla saman firman tekemä. Toisaalta voi olla, että tuuletinta ohjaavassa elektoniikassa on joku vika ja siinä ei kaikki käämit saa jännitettä eli se nykii ja siitä tulee tuo ääni. Tuo kun ei ainakaan E39:issä ollut ihan tavallinen 12V tuuletin vaan ihmelaite joka vaatii erillisen ohjauspiirin. Eli ehkä kannattaisi katsoa ja lämmittää piirilevyn juotokset tuulettimeen menevistä folioista ja lähistön komponenteista.
                            Kyllä se oli Papstin tekemä tekele. Jos sais ittee niskasta kiinni (ens viikol), niin vois koittaa laittaa virrat päälle ilman sitä propellia ja kuunnella lähtikö ääni pois. Tuskin sieltä mitään hajoaa jos hetken testaa.
                            Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by KFZ-Koenig
                              Kyllä se oli Papstin tekemä tekele. Jos sais ittee niskasta kiinni (ens viikol), niin vois koittaa laittaa virrat päälle ilman sitä propellia ja kuunnella lähtikö ääni pois. Tuskin sieltä mitään hajoaa jos hetken testaa.
                              Ei se tuuletin ainakaan E39:issä ole jäähdytystä varten vaan siinä ritilän takana on lämpöanturi ja tuuletin imee sille ilmaa ohjaamosta.
                              E39 528iA

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎