Viiden vuoden liki murheeton taivallus tuli päätökseensä, ja ensimmäinen kovan luokan murhe iski vasten kasvoja: laatikko taisi tulla maallisen tiensä päätökseen. Ajoin muutaman tunnin ja laatikko toimi normaalisti, sitten pysähdyttyä vaihdoin pakille mutta auto ei liiku taaksepäin. Kierroksia antamalla hiipi muutaman sentin taaksepäin. Vaihdoin d:lle erinäisten kolinoiden säestämänä ja koitin uudestaan R:llä mutta sama ongelma. Hiljaa mielessäni kirosin ja totesin että onneksi ei tarvi peruuttaa lähiaikoina mihinkään. Leuka rinnassa jatkoin matkaani.
Seuraava ongelma ilmenikin välittömästi: ykkösvaihde toimi normaalisti, mutta kun laatikko koitti vaihtaa isompaa kierrokset vaan nousi ja seuraava vaihde meni töksähtämällä sisään, jonka jälkeen vaihteisto meni vikatilaan.
Automaattivaihteisto on itselleni täysin vieras kapistus, ja tarvisinkin hieman viisaampien neuvoja: onko järkevintä korjata nykyinen laatikko, vai vaihtaa joko peruskunnostettu tai ehjä purettu varaosa tilalle? Onko 740i 5hp24 vastaava kuin dieselmallin vai onko niissäkin variaatioita? Minkälainen projekti vaihteiston vaihtaminen ylipäätään on? Pääseekö inpalla kiinni laatikon vikakoodeihin vai antaako se vaan jonkun yleisen vaihteiston vikakoodin?
Onko ehjää vaihteistoa järkevintä lähteä ostamaan Ruotsista vai Saksasta, kotimaan markkinat vaikuttivat aika tyhjiltä?
Kiitos jo etukäteen!
Seuraava ongelma ilmenikin välittömästi: ykkösvaihde toimi normaalisti, mutta kun laatikko koitti vaihtaa isompaa kierrokset vaan nousi ja seuraava vaihde meni töksähtämällä sisään, jonka jälkeen vaihteisto meni vikatilaan.
Automaattivaihteisto on itselleni täysin vieras kapistus, ja tarvisinkin hieman viisaampien neuvoja: onko järkevintä korjata nykyinen laatikko, vai vaihtaa joko peruskunnostettu tai ehjä purettu varaosa tilalle? Onko 740i 5hp24 vastaava kuin dieselmallin vai onko niissäkin variaatioita? Minkälainen projekti vaihteiston vaihtaminen ylipäätään on? Pääseekö inpalla kiinni laatikon vikakoodeihin vai antaako se vaan jonkun yleisen vaihteiston vikakoodin?
Onko ehjää vaihteistoa järkevintä lähteä ostamaan Ruotsista vai Saksasta, kotimaan markkinat vaikuttivat aika tyhjiltä?
Kiitos jo etukäteen!
Comment