Komppaan vakio kulmia, aavistuksen eibachin -30mm madalluksella kuluttaa takapyöriä sisältä enempi kuin ulkoa. Muuten auto on tuolla rengastuksella (nangkang ns20 ja 245/40-20 ja 275/35-20) hyvä ajettava, vetelyä ei juurikaan ole.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E38 pyöränkulmat 19-20 tuumaisille vanteille
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
E38 750iL 1999 | Bmw i3 94ah Rex |
Bmw asiantuntemusta Kanta-Hämeestä, Detailing palvelut, Virallinen XHP jälleenmyyjä
RikunAutofix.fi
-
-
Originally posted by rikuh1 View PostKomppaan vakio kulmia, aavistuksen eibachin -30mm madalluksella kuluttaa takapyöriä sisältä enempi kuin ulkoa. Muuten auto on tuolla rengastuksella (nangkang ns20 ja 245/40-20 ja 275/35-20) hyvä ajettava, vetelyä ei juurikaan ole.
Nuo Nankangithan tunnetusti poistaa vetelyn, joskin ovat olleet aina parisen senttiä kapeempia kuin kalliimmat verrokkinsa - Tämä siis myös omaa kokemusta 18-tuuman seteistä...
Comment
-
-
Lähdetään nyt siitä että mitään ”vakiokulmia”, "tehdassäätöjä" tai ”vakiokulmia” ole olemassakaan.
Tehdas antaa kulmille varsin laajan toleranssialueen joka kattaa käytännössä kaikki renkaat 16”-19” kokoluokat.
Toleranssialue on niin laaja että sen ääripäät muuttavat ajokäytöksen täysin erilaisiksi, erilaisilla vannekokoluokilla.
Se toleranssialueen keskialue EI ole mikään tavoitearvo kaikille vannekokoluokille, vaan se on tavoitearvo keskikkokoisille vannekokoluokille. 19”-20” vannekoot ei ole ”keskikokoisia” vanteita ja tästä syystä niille arvot otetaan toleranssialueen toiselta laidalta kuin 16”-17” vannekoot.
Eli ei ole olemassakaan mitään ”mahdollisimman tarkkoja tehdasasetuksia”, koska tehdas EI anna tarkkoja tehdasasetuksia.
Tehdas antaa toleranssialueen ja amatöörisäätäjät kuvittelevat ko.toleranssialueen keskialueen olevan se ”oikea ja mahdollisimman tarkka” alue.
Ei, ei näin, vaan toleranssialueen sisältä valittaan ne oikeat arvot sille kesävannekoolle joka on alla.
Mitä suurempi vannekoko ja tätä kautta matalaprofiilisempi rengas, sitä vähemmän tarvitaan negatiivista camberia ja aurausta(ei ole korkeaa profiilia renkaassa jota tarvitsisi näin kompensoida).
Tämä tarkoittaa siis sitä että mitä matalampi rengas, valitaan tehtaan antamasta toleranssialueesta ne laidat joilla negatiivista camberia eli pystykallistusta sekä aurausta on mahdollisimman vähän.
Takavetoisessa bemarissa pidetaan vain mielessä se että jotta alkuperäinen tehtaan suunnittelema ajokäytös halutaan pitää olemassa (lievästi aliohjaava), pitää etu ja takapään camberarvojen välillä olla vähintään aste.
Eli jos etupään camberarvo on -0.35, on takapäässä oltava vähintään se -1.35.
20” rengas on siis jo maksimaalisen matala ja se ei enään tarvitse eikä sallikkaan negatiivista camberia kovinkaan paljoa ja tämä tarkoittaa sitä että optimiarvot läytyvät tehtaan antaman toleranssialueen jossa pyörät osoittavat mahdollisimman paljon ajosuuntaan, sekä ovat niin pystyssä kuin tehdas sallii.
Yleensä takapäähän voidaan ottaa jo 20” renkaalla 0.05-0.15`-astetta pystympään kuin tehtaan antama maksimi(38:kaan kun ei taida normaali tehdas speksi riittää parikymppiselle).
EI SIIS MAHDOLLISIMMAN PYSTYYN, vaan niin pystyyn kuin mitä tehtaan antama toleranssialue mahdollistaa.
Eikä missään tapauksessa toleranssialueen keskelle....”mahdollisimman hyväksi”, vaan siltä kantturoilta löytyy oikeat arvot 17”-18” vannekoolle.Last edited by Hemi; 02-03-2016, 23:22.
Comment
-
-
No nyt on semmoista raporttia edessä että voi veljetJosko ei sisäsyrjät sula alle.... Hmm...
Etucamberit -0,5 astetta, auraukset yhteensä 0,17
Takacamberit -0,5 astetta, auraukset yhteensä 0,22
En vaan tiedä mitä lie mietitty... Pitänee kysellä tässä päivänä eräänä lisätietoja
Miltä raadin korvaan kuullostaa..?
Onko tässä nyt menty kulutuspinta eellä puuhun vai miten..? Annoin takacamberiin juuri tuon Hemin -1,20 suosituksen. Kumi siis 255/35/20" vai 255/30/20... Kuitennii alkuperäishalkaisijalla.
Comment
-
-
Originally posted by zener View Postkai toi on jo erikoinen ajettava, takacamberit tosiaan -0.30 astetta?
Onko tuo nyt ees oikeesti mahdollinen? Siis alkuperäiset tiukat takapään osat kyseessä...Last edited by jakeluvesimies; 17-05-2016, 15:35.
Comment
-
-
Originally posted by jakeluvesimies View Post-0,5 astetta
Comment
-
-
Päivitellään....
Parisen tuhatta kilometriä tuli noita vikakulmia ajettua. Ei nuo takaa pystyt camberit nyt kuitenkaan ihan persiistä olleet.omaan mieleen auton ohjaus oli rauhallinen, ei tosin alkuunkaan sporttinen... pitääkö teoriassa paikkaansa, en tiedä...? Jos voi kokeilla helpolla, niin miksei kokeilla vaikutusta omaan makuun... asentajan kokemus oli vaikuttanut noihin edellisiin arvoihinn, kun tänään häntä sitten jututin. Täällä päin mm. tapana säätää mersut yli suositusten:think
Jätin tämän uusintasuuntauksen vähän kesemmäksi, kun sain päähäni uusia nyt etuiskarit yläpäineen sekä vielä yhdet uretaanipuslat. . Eteen vinkuiltiin lisää camber-säätöä varuiksi. Nyt etu camber vas -0,35 oik -0.15, takana vas -1.29 oik -1.29. Ei nyt ihan pyydetyissä vieläkään, mutta parempi. Vieressä sais kytätä... Ohjaus on nyt terävämpi ja nopeampi.
Ai niin, etuakselilla edelleen pientä venkuilua esim. paikka-asvaltin reunaa ylittäessä. Takaa ei vetele. Kumit tasaiseen syödyt, noin 4mm pinnalla. Nyt siis melko tyytyväinen. Seuraavan kerran joku toinen tosin laittaa säädöt... nämä kylän miehet on nyt nähty tältä erääLast edited by jakeluvesimies; 08-06-2016, 17:40.
Comment
-
Comment