Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 740iL käynnistysongelma + ABS ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Akssuu_
    Bimmer Rookie
    • Jul 2015
    • 116
    • Kouvostoliitto

    E38 740iL käynnistysongelma + ABS ongelma

    Eli kyseinen E38 740iL, M62B44TU + Steptronic tekniikalla, 2000/1, heittäytyi hankalaksi.

    Ongelma nro 1:

    Kaikki alkoi viikonloppuna kun toinen avaimista kastui vesisateessa. Auto toimi avaimen kastumisen jälkeen normaalisti muutaman käynnistymisen, sen jälkeen ei. Ensin ei ottanut kaukosäätöistä keskuslukitusta, joten oli mentävä manuaalisesti avainta kääntämällä sisälle. Hetken päästä kaukosäätö rupesi pelaamaan. Sen jälkeen ei antanut käynnistää, vaan oletettavasti startin solenoidi ainoastaan naksahti eikä edes yrittänyt pyörittää. Akussa virtaa, se ei ollut ongelma. Starttia koitettiin koputella - ei apua. Tämän jälkeen kokeiltiin myös vara-avaimella - ei apua. ''Koodasin'' avaimet uudestaan netistä löytyvillä ohjeilla - ei apua ainakaan ongelmaan.

    Auto jäi seisomaan yöksi, ja kokeiltiin seuraavana päivänä uudestaan - laakista käyntiin. Auto käynnistyi seuraavan vuorokauden aikana hyvin, tosin joka kerta käynnistäessä kuului ylimääräinen ''naksahdus'', ennenkuin startti rupesi pyörittämään. Auto ei taas vaihteeksi suostu käynnistymään... Auto ei ole oireillut aiemmin käynnistyksen suhteen muuten, kuin keväällä. Ongelmana oli satunnaiset pitkät startit - korjaantui uudella OEM nokka-akselin asentotunnistimella. Startti ei ole pitänyt mitään varottavia ääniä tai temppuillut aiemmin :think Missä siis kiikastaa? On täysin mahdollista että auto taas huomenna starttaa... Tosin ylimääräisen ''naksahduksen'' kera.

    En osaa sanoa liittyikö avaimen kastuminen asiaan, mutta ongelma ilmeni samana päivänä.

    Ongelma nro 2:

    Pesin jokin aika sitten konehuonetta, ja samalla käytin jokaisen renkaan irti jotta sain pyöräkaaret puhtaiksi. Kyseisiä pesuja kymmenille eri autoille eri aikakausilta suorittaneena, noudatin hyväksi havaittuja normaaleja varotoimia. Tämän jälkeen kaikesta huolimatta kuitenkin auto päätti laittaa vaihteiston vikatilaan, vakkari ei toiminut, jarruvalot vilkkuivat jarruttaessa tai eivät palaneet välillä ollenkaan, ABS-valo ja jarrujenhuomiovalo syttyivät sekä luistonestonvalo syttyi eikä luistonestokaan toiminut. Autosta luettiin muutaman kerran INPA:lla ja Rheingoldilla vikakoodit. Ongelma poistui hetkeksi. Viat palasi, tosin vakkari jo toimi eikä vaihdelaatikko mennyt vikatilaan ja jarruvalot toimivat nykyisin normaalisti. Loota pelaa jotenkuten, mutta vaihtaa välillä epäloogisesti ja satunnaisesti vaihtelee matka-ajossa vaihteita esim. näin: 5-4-3-4-5 jne. Sportti pelaa ja manuaali-toiminnolla voi koittaa sekoittaa soppaa lisää jos ei tunnu vaihtavan vaihdetta, tämäkään ei aina auta, vaan vaihde saattaa pysyä liian pienellä. Jos vaihteet on sekoillut huolella (tämä ollut harvinaisempaa), on auttanut kun pysäyttää auton ja käynnistää uudestaan. Ei juurikaan luistata vaihdoissa, ehkä satunnaisesti 3 vaihteelle vaihtaessa. Mekaaninen toiminta näin äkkiseltään tuntuisi olevan kunnossa, sähköinen ohjauspuoli ei. Käsittääkseni ongelma liittyy ABS-ongelmaan, koska oletan vaihteiston saavan nopeustiedon ABS:ien kautta. Olen pärjännyt tämän ongelman kanssa nyt noin 2kk...

    Auto on saanut heti tapahtuneen jälkeen kuivua kunnolla, se ajettiin pesun jälkee kunnolla lämpimäksi ja liittimiä on käytetty yön yli useaan kertaan auki. Vikavalot eivät myöskään syty palamaan, ennenkun painan auton käynnissä ollessa ensimmäisen kerran jarrua. Huomionarvoista on myös, että jos vikavaloja ei ''sytytä'' ennen ajoon lähtöä, eli painaa jarrua hyvin kevyesti ennen kun laittaa D:n päälle, laatikko ikäänkuin ''lyö'' väkivaltaisesti vaihteet päälle kun vikavalot eivät pala.

    Vikakoodeiksi antoi ainakin: ABS Valve Relay, ABS Return Pump, Pressure Sensor Offset.

    Ennen tätä konehuonepesua, loota toimi todella hyvin. Ei mitään ongelmia missään osa-alueella. Vaihteistoöljyt ja suodatin on vaihdettu n.10tkm sitten.

    Onko mitään hyviä vinkkejä miten lähtä näitä ongelmia purkamaan? En viitsisi jatkuvasti järjestää autoa johonkin vikakoodin lukuun... Kaikki perus kikat on tehty (sulakkeet, kuivatettu liittimiä, konehuoneen sulakeboksi tarkistettu ettei ole kosteutta, käytetty akkukin irti yms.)
    Last edited by Akssuu_; 06-07-2016, 01:09.
    Ex:
    E38 740iL '00

    E34 535i '88
    E36 Alpina B6 2.8/2 #167 '93

  • Akssuu_
    Bimmer Rookie
    • Jul 2015
    • 116
    • Kouvostoliitto

    #2
    Tänään auto käynnistyi taas, tosin tällä kertaa kun avaimesta käänsi oli n.2-3sek. viive ennenkuin startti rupesi pyörittämään... Eli tästä pääteltynä avaimen ja startin välisellä matkalla on nyt jotain häiriötä :think
    Ex:
    E38 740iL '00

    E34 535i '88
    E36 Alpina B6 2.8/2 #167 '93

    Comment

    • RS2
      Bimmer Rookie
      • Oct 2013
      • 109
      • Lempäälä

      #3
      Ethän vaan laskenut paineella vettä ABS-ohjainyksikölle? Ei siedä painepesua ainakaan 5-sarjassa. Ja en usko, etä 7-sarja sen parempi ois. Kannattaa suojata muovipussilla tms hyvin, kun konehuonetta pesee painepesurilla. Maltisilla paineilla sekin sitten.

      Comment

      • Akssuu_
        Bimmer Rookie
        • Jul 2015
        • 116
        • Kouvostoliitto

        #4
        Originally posted by RS2 View Post
        Ethän vaan laskenut paineella vettä ABS-ohjainyksikölle? Ei siedä painepesua ainakaan 5-sarjassa. Ja en usko, etä 7-sarja sen parempi ois. Kannattaa suojata muovipussilla tms hyvin, kun konehuonetta pesee painepesurilla. Maltisilla paineilla sekin sitten.
        Jos tarkoitat sitä yksikköä joka on auton sisältä päin katsottuna oikean iskaritornin vieressä, johon tulee jarruputket, niin on saanut paineella vettä päällensä. Tosin kevyesti noin metrin päästä, pesuri itsessään ei tuota kovaa painetta, joten maltillisesti. Googlella selvisi että yksikön kupeessa on jokin boksi kiinni ruuveilla, jossa on jonkinlaisia solenoideja. Vika on siis todennäköisesti rajattavissa ABS-ongelman kohdalla tähän?
        Ex:
        E38 740iL '00

        E34 535i '88
        E36 Alpina B6 2.8/2 #167 '93

        Comment

        • jakeluvesimies
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2010
          • 2726
          • On the road @ Laplandia

          #5
          Mitäs ne luetut (nollatut) vikakoodit kertoi? Lukisin nyt uudelleen. Itellä oli aikanaan e38 luistoneston ongelmaa. Tuli aina päälle jossain 20kmh vauhdissa. Joku väylä oli jumissa kun mittaria roplasin, käytin irti niin sen jälkeen jäi historiaan

          Comment

          • Akssuu_
            Bimmer Rookie
            • Jul 2015
            • 116
            • Kouvostoliitto

            #6
            Originally posted by jakeluvesimies View Post
            Mitäs ne luetut (nollatut) vikakoodit kertoi? Lukisin nyt uudelleen. Itellä oli aikanaan e38 luistoneston ongelmaa. Tuli aina päälle jossain 20kmh vauhdissa. Joku väylä oli jumissa kun mittaria roplasin, käytin irti niin sen jälkeen jäi historiaan
            En muista ulkoa muita kuin ensimmäiseen postaukseen ilmoitetut. Vikavalot syttyvät tosiaan vain jarrua painaessa ja kaikki aina kerrallaan. Epäilen vahvasti että vika on ABS:n puolella, luistonesto on vain "samassa remmissä", koska tässäkin kohtaa oletan luistoneston saavan infonsa ABS:n kautta :think Kyselen siksi täällä vähän tyhmiä ja mahdollisesti hyvin vaikeasti arvattavissa olevia kysymyksiä, jos jollakin olisi käynyt samalla tavalla, niin olisi helppo rajata turhia vikakohteita pois. Elektroninen ongelma kun tämä lienee on, enkä autoelektroniikkaan ole pintaa syvemmälle perehtynyt, niin en viitsisi lähtä arvailemaankaan mikä voisi olla kaput
            Ex:
            E38 740iL '00

            E34 535i '88
            E36 Alpina B6 2.8/2 #167 '93

            Comment

            • RS2
              Bimmer Rookie
              • Oct 2013
              • 109
              • Lempäälä

              #7
              ABS-ohjainboksin hiusta ohuemmat langat veden takia joltain osin oikosulussa.

              Comment

              • Zoui
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2003
                • 6350
                • Tampere

                #8
                Itellä toimi normaalisti mutta tuo hiukan päälle 20km/h niin syttyi valot, abs (dsc) mokkula sökö, eli juuri tuo musta osa siitä mihin jarruputket mennöö. Vaihtaa vartissa ja sen jälkeen kaikki alkoi toimimaan.

                Ja sen "tyyppivika homman" varmaan jo katsoitkin, eli ne releen perseet siellä apparin puolen iskaritornin takana. Ecut siitä joutuu nostamaan pois tieltä jotta sinne hyvin näkee, melkein ne releet kanssa niin näkee ne pohjat myös altapäin. Juuri sellainen että pestessä tai syksyllä voivat alkaa oireilemaan.
                Elämä on pihakivestä.

                Comment

                • Akssuu_
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2015
                  • 116
                  • Kouvostoliitto

                  #9
                  Originally posted by Zoui View Post
                  Itellä toimi normaalisti mutta tuo hiukan päälle 20km/h niin syttyi valot, abs (dsc) mokkula sökö, eli juuri tuo musta osa siitä mihin jarruputket mennöö. Vaihtaa vartissa ja sen jälkeen kaikki alkoi toimimaan.

                  Ja sen "tyyppivika homman" varmaan jo katsoitkin, eli ne releen perseet siellä apparin puolen iskaritornin takana. Ecut siitä joutuu nostamaan pois tieltä jotta sinne hyvin näkee, melkein ne releet kanssa niin näkee ne pohjat myös altapäin. Juuri sellainen että pestessä tai syksyllä voivat alkaa oireilemaan.
                  Joo, epäilen samaa boksia. Jep, tästä jälkimmäisestä olikin silloin puhetta No nyt kun kotitohtorin taidoilla ollaan vika autoon koskematta paikallistettu, keltä löytyy ylimääräisenä tämä boksi? Zouilta :think?
                  Ex:
                  E38 740iL '00

                  E34 535i '88
                  E36 Alpina B6 2.8/2 #167 '93

                  Comment

                  • Akssuu_
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2015
                    • 116
                    • Kouvostoliitto

                    #10
                    Originally posted by RS2 View Post
                    ABS-ohjainboksin hiusta ohuemmat langat veden takia joltain osin oikosulussa.
                    Tätä itsekkin uumoilin, mutta koitin tihrustaa kaikilta osin ettei vettä olisi ollut liittimeen päässyt. Kun liittimen nosti pois pistokkeesta eli tuosta mustasta boksista, ainakaan siellä pistokkeen pohjalla ei koskeutta ollut yhtään. Kuivatin tosiaan varmuuden vuoksi koko liitintä muutaman vuorokauden ajan heti vahingon tapahduttua
                    Ex:
                    E38 740iL '00

                    E34 535i '88
                    E36 Alpina B6 2.8/2 #167 '93

                    Comment

                    • Akssuu_
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2015
                      • 116
                      • Kouvostoliitto

                      #11
                      Päivitystä. Auto käynnistynyt jo viikon taas normaalisti. Asialle ei tehty mitään, joten mitäpä sitä ehjää korjaamaan Edelliseltä omistajalta sain pikku ohjeen jota olen nyt tehnytkin - käytä avainta nopeasti starttiasennossa ja päästä irti, auto starttaa itse ja sen aikaa kun on tarvis. Toimii

                      PS. Oletettu vika ei välttämättä liity tähän käynnistysasiaan mitenkään, mutta tämä on näitä ''hyvä tietää'' -juttuja.
                      Ex:
                      E38 740iL '00

                      E34 535i '88
                      E36 Alpina B6 2.8/2 #167 '93

                      Comment

                      • Akssuu_
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2015
                        • 116
                        • Kouvostoliitto

                        #12
                        Auto ei taaskaan käynnisty. Tekee tätä näköjään vain vesikelillä... Kääntää avaimesta ja konehuoneen puolella naksahtaa, mutta ei anna käynnistää. Hetken päästä naksahtaa uudestaan jolloin starttaustila menee pois oletettavasti päältä. Apuja tähän? Ajonesto-ongelma?

                        ABS-ongelmakin on pysynyt. ABS purkki kävi Romlabilla tarkastettavana eikä vikaa löytynyt...
                        Ex:
                        E38 740iL '00

                        E34 535i '88
                        E36 Alpina B6 2.8/2 #167 '93

                        Comment

                        • Scitso
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2002
                          • 2816
                          • Kuusankoski

                          #13
                          Itse yhden purkin romlabin jäljiltä tarkastaneena löysin vielä 7 katkennutta "hiusta". Ja jos saa vettä niin se ei välttämättä näy ulos. Oliko abs boxi kertaalleen avattu ennen pesua vai uusi?
                          E34 525i Touring -96 "Iris"
                          E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                          E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                          E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                          E61 530d Touring -04

                          ex. E39 520ia Touring -98
                          ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                          ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                          ex. E28 520i -82

                          Comment

                          • Akssuu_
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2015
                            • 116
                            • Kouvostoliitto

                            #14
                            Kertaalleen avattu :think Oli vielä Saksan ajalta tarra kupeessa, tämä avaus tehty vuonna 2009. Romlabin kaveri kyllä kivenkovaa väitti purkin olevan täysin kunnossa tarkastuksen jälkeen ja tuli vielä 3kk takuukin. Hän sanoi että oli joitakin huonohkoja ''hiuksia'', mutta toimii hyvin noinkin. Oletan erikoisammattilaisen osaavan asiansa. Itse en autoelektroniikasta juurikaan ymmärrä, siksi aivan sormi suussa näiden boksien kanssa
                            Last edited by Akssuu_; 31-07-2016, 22:21.
                            Ex:
                            E38 740iL '00

                            E34 535i '88
                            E36 Alpina B6 2.8/2 #167 '93

                            Comment

                            • makkis
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 5152
                              • Kouvola, Savisto

                              #15
                              Eiköhän se starttausvika ole ihan vaan startin solenoidi, ihan vastaava vika oli hetki sitten naapurin Fiiatissa, välillä toimi viikon ja välillä oli viikon toimimatta.
                              Startin vaihdon jälkeen ei ongelmia.

                              Jos startille ei menisi herätettä, se ei myöskään naksahtaisi konehuoneessa. Joten solenoidin sisällä on pinnat palaneet/paskaiset, eli solenoidi tai startti vaihtoon.

                              Heitä Scitsolle se boksi tarkistettavaksi
                              Mun kokemuksen mukaan Romlab tekee nykyään ainakin hieman hätiköiden nämä hommat, yritykset ym. teollisuuden hommat se pyrkii vielä tekemään jotenkin, niistä kun saa ihan toiseen tapaan rahaa kuin kuluttajalta.
                              Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                              Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                              Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎