E38 ja 17" renkaat = toivoton yhdistelmä?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • xprt
    Bimmer Rookie
    • Aug 2004
    • 38
    • Oulu

    #46
    Originally posted by E38
    Tämän topicin lukemisen jälkeen laitoin 18" kromivanteiden oston jäihin omaan Seiskaan. Alusta toimiin niin mukavasti 16" pappavanteilla (225/60 Goodyear Eagle NCT5), että pelottaa juuri tuo urissa vetely. Helsingin kadut ovat myös täynä teräviä epätasaisuuksia ja vtuttaa todella jos tälläkin autolla niitä pitää ruveta varomaan. Uusien isompien renkaiden mukana voi tulla kallis lasku (kuluneen)alustan kanssa.

    PS. Vuodenvaihteen jälkeen luovutan E38:n vaimolle (on niin ihastunut pappa-autoon) ja ostan E65:n. Toivottavasti siinä ei ole samanlaisia ongelmia isojen vanteiden kanssa kuten E38:ssa? Pakko saada 19" kromiläskit
    Äläs nyt vielä heitä kirvestä kaivoon, kyllä noilla isoillakin vanteilla kaupungissa ajaa, mutta matka-ajoon jo nuo 17-tuumaiset olivat jo minun makuuni liian epämukavat.

    Pientä päivitystä omalta osaltani:

    Talven olen ajellut threadin alussa mainitsemillani Continentalin 225/60R16 WinterViking 1:llä, ajettavuudessa ei moitteen sijaa mutta melu on kyllä kasvanut kulumisen ja/tai vanhenemisen myötä.

    Ostin syksyllä kakkosvanteiksi ongelmista viisastuneena käytettynä originaalit facelift-E38:n vakiovanteet eli mallia Ellipsoid Styling 60 ( http://www.7-forum.com/modelle/e38/felgen.php ). Ovat näppituntumalta jonkin verran raskaammat kuin puoli tuumaa leveämmät BBS:t, mutta selvästi keveämmät kuin BMW replica-17":t. Keskireikä on 72.5 mm joten mitään epäilyttäviä sovittimia ei tarvita.

    Mukana tuli kuluneet 235/60R16 Continental EcoContact CP:t. Eivät täristä ja melussa ja mukavuudessa ei mainittavaa eroa 225/60R16 PremiumContacteihin, nopeusmittarin heitto pieneni. PremiumContacteihin verrattuna nämä sentin leveämmän Continentaalit olivat ajotuntumaltaan jotenkin epämääräisemmät ja vetelivätkin aavistuksen. Pitänee kertoa lisää tuntumia jahka saan vaihdettua nämä taas alle.

    Toistaiseksi minulle ( ja kuluneelle E38:n alustalle ) on siis osoittautunut koko 225/60R16 leveimmäksi hyvin käyttäytyväksi ja mukavaksi kooksi. Ajotuntuma on myös tarkempi kuin 215/65R16:lla eli ehkä 225/60R16 on lähellä optimia kun punnitaan eri ominaisuuksia.

    Isompien vanteiden perään haikailijoille; autossani oli alla 235/50R18 kumit (Michelin Pilot Alpin eli talvirenkaat..) kun koeajoin sitä ensimmäistä kertaa (ostin auton siis lopulta kuitenkin 16" vanteilla). Jo hieman hämärtyneiden muistikuvieni mukaan noissa ei ollut melua niin paljon kuin 225/55R17 kesärenkailla ja ajettavuus ja mukavuus olivat samaa luokkaa (jos eivät mukavammatkin). Vetelyä en muista panneeni merkille. Eli tahtoo sanoa, että jos on valmis sietämään epämukavuutta niin sama ehkä mennä suoraan 18" vanteisiin kun ero 17-tuumaisiin ei ollut kovin iso - ainakaan talvirenkailla. Nuo Keski-Euroopan kitkarenkaat saattavat jopa toimia ihan kohtuullisesti kesälläkin, mutta rengastestien mukaan varsinaisilla kesärenkailla ovat jarrutusmatkat kuitenkin selvästi lyhyemmät.

    Juhikselle, 750:ssa saattaa olla parempi äänieristys (etenkin jos on tuplalasit) kuin hinnat-alkaen 728:ssa ja siksi et ole noteerannut eroja rengasmelussa? Apurungon puslat taakse eivät ole erikoisen hinnakkaita mutta aikaa vaihtoon kyllä menee, merkkiliikkeen lasku koko operaatiolle oli 326 euroa.

    Renkaista ja niiden melusta vielä sen verran, että tuli viimein oltua E60:n kyydissä, taksin nimittäin. Noin 1.5 promillen humalassa tuntui rengasmelua (liekö vakiokokoiset 225/55R16 renkaat olleet alla, talvinakit kuitenkin) takapenkiltä käsin havainnoituna olevan SELVÄSTI vähemmän kuin omassa seiskassa. Unohtui onneksi kysyä kuskilta että veteleekö ohjaus Mutta noinkohan tässä pitää alkaa säästämään että voi 3++ vuoden päästä moisen laittaa kun hintaluokka on asettunut keskituloisellekin sopivaksi :-)
    Last edited by xprt; 10-04-2006, 22:15.

    Comment

    • paelli
      BTCF Member 2006
      • Sep 2005
      • 27
      • Vantaa

      #47
      205/60 15" talvirenkailla ja 225/40,255/35 18" kesärenkailla ei mitään erikoista melueroa. Nastat ropis ja kesänakit tuntuu helvetin hyviltä.

      Voi vaan kysyä, että mikä nyt ottaisi ne pienetkin epätasaisuudet Suomen paskoilla teillä vastaan ilman, että sinun herkät kätöset kestäisi pidellä rattia? Luuletko, että rengas ja vanne ottaa kaikki epätasaisuudet vastaan eikä se tuntuisi enää ratissa? Varmaa sitä alustaa kannattaa kans vähä kattella ja uusia jos meinaa hyvää kyytiä saada.

      Ja tässä kun nyt näitä totuuksia ladellaan niin ei vittu sillä sun 110Ah akulla ja mankan,cd-boksin yms sijoittelulla ole mitään käytännön väliä tossa laivassa.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #48
        Onko jo tosiaan niin että e38:n kokoisessa laivassa 16":n vannekoko korkealla profiililla on maksimi jos alle haluaa laittaa Continentalin uraimurit?
        En oikein tajua mikä ihmeen pointti tässä on takana jos kerran ko.renkaat on jo 17" kokoisena vetelevä ja ulvova uraimuri, niin kyllähän ne on todella ylihinnoitellut nopeasti kuluvat paskat...jos suoraan sanotaan.
        Mitä jos merkki/malli onkin siis se mikä on väärä? Voisiko olla...?

        Comment

        • jsa014
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 1651
          • Turun Pallivaha

          #49
          Tämä koko thread kuullosta omiin pieniin korviin lähes huumorilta, ei kai nyt voi olla niin että E38:n ajettavuus mene pilalle 17" renkailla. Ainakin omien kokemusten mukaan ajettavuus on joka autolla (autoksi laskettavalla) parantunut muutettaessa renkaiksi 15/16"-> 17/18".
          Esim nykyisessä E34 540:ssä ostettaessa oli alla 205/60R15 renkaat, johan tuli hymy suupieliin kun vaihdoin alle uudet talvikiekot kokoa 225/45R17. Ajettu niillä matkaa ja kaupunkia, ero varsin suuri 17" hyväksi. Ja kesää odottelee 235/40R18. Kyllä täytyy baijerissa olla ollut todella huonoja vuosia 90-luvun alussa kun E38:a suunniteltiin jos tuollaista takapakkia on tultu alustan ja ajettavuuden suhteen verrattuna 10v vanhempaa suunnittelua olevaan E34:ään.
          316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

          Comment

          • xprt
            Bimmer Rookie
            • Aug 2004
            • 38
            • Oulu

            #50
            Originally posted by jsa014
            Tämä koko thread kuullosta omiin pieniin korviin lähes huumorilta, ei kai nyt voi olla niin että E38:n ajettavuus mene pilalle 17" renkailla. Ainakin omien kokemusten mukaan ajettavuus on joka autolla (autoksi laskettavalla) parantunut muutettaessa renkaiksi 15/16"-> 17/18".
            Esim nykyisessä E34 540:ssä ostettaessa oli alla 205/60R15 renkaat, johan tuli hymy suupieliin kun vaihdoin alle uudet talvikiekot kokoa 225/45R17. Ajettu niillä matkaa ja kaupunkia, ero varsin suuri 17" hyväksi. Ja kesää odottelee 235/40R18. Kyllä täytyy baijerissa olla ollut todella huonoja vuosia 90-luvun alussa kun E38:a suunniteltiin jos tuollaista takapakkia on tultu alustan ja ajettavuuden suhteen verrattuna 10v vanhempaa suunnittelua olevaan E34:ään.
            Olisikin huumoria :-/ Kysehän voi tietty olla vain siitä, että kulunut alusta ei tykkää alle 60-sarjan profiileista. Toisaalta E38 suunnittelussa on insinööreillä kai ollut lähtökohtana nuo >200km/h nopeudet, joten alusta on pitänyt kai tehdä sen mukaan. Tai sitten painavaan autoon on hankala tehdä mukava alusta (esim. uudessa Audi A8:ssa vakiorengaskoko 235/60R16). Tietysti E34 540 ei paina kuin ~100 kg vähemmän kuin 728 ja huippunopeus on rutkasti suurempi, mikä tuhoaa tämän päätelmän aika tehokkaasti :-)

            Uusissa autoissa näyttäisi hyvin tyypillisesti vakioprofiilina olevan 55-sarjalaiset (pl. pikkuautot) ja ilmeisesti alustat on suunniteltu niiden mukaan eli mukavuus on saatu riittäväksi. Pääsääntöisesti (kotimaisissa) autolehdissä tosin sitten moititaan autojen rengasmelua..

            Mutta en nyt viitsi kokeeksi "turhaan" vaihdattaa kaikki iskareita ja jousia kun 16" pyörillä kärry on vallan mainio ajaa ja ajan seiskalla pääasiassa vain matka-ajoa (kaupunkikäyttöön on pienempi auto). Olisin toki loppujen lopuksi kyllä ajanut noilla 17" renkaillakin ilman tuota (kenties vanteista johtunutta) tärinäongelmaa.

            PS. 225/55R17 ja 235/60R16 rengassarjat olis myynnissä - eikä maksa paljoa.
            Last edited by xprt; 11-04-2006, 09:35.

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #51
              Pitäisi myös selvittää mitä tämä "ajettavuus" on ja miten eri henkilöiden käsitys siitä vaihtelee. Onko se sellaista missä kaikki tien pinnan muutokset (jopa kaistamerkinnät) ja epätasaisuudet aistii hampaissa asti? Minä ainakaan en sellaista ajettavuutta autooni haluaisi.
              E39 528iA

              Comment

              • Zoui
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2003
                • 6350
                • Tampere

                #52
                Kyllä se valitettava tosiasia on, että jos suurenpaa vannetta on laittamassa alle, niin on syytä katsoa myös mitä auton alta noin muuten löytyy. Vika ei ole useasti isommassa vanteessa tai "huonoissa teissä", vaan juuri siellä alustassa.

                Tuo oman e39:sin 225/45/17 --> 285/25/20 vaihtokaan ei onnistu, tietenkään, vain kiekkoa alle laittamalla. Kyllä sieltä vaihtoon meni edestä pyöränlaakeri, alatukivarret, reaktiotangot ja takaa vaihdossa apurungon puslat/ämpärillinen pienempiä.
                Elämä on pihakivestä.

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #53
                  ...+ ne säädöt, ne säädöt!!!

                  Comment

                  • E38
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2005
                    • 269
                    • HKI,TKU

                    #54
                    Originally posted by xprt
                    Mutta en nyt viitsi kokeeksi "turhaan" vaihdattaa kaikki iskareita ja jousia kun 16" pyörillä kärry on vallan mainio ajaa ja ajan seiskalla pääasiassa vain matka-ajoa (kaupunkikäyttöön on pienempi auto). Olisin toki loppujen lopuksi kyllä ajanut noilla 17" renkaillakin ilman tuota (kenties vanteista johtunutta) tärinäongelmaa.
                    Tämä on juuri se suurin syy minullakin. Suurempien vanteiden osto on ok mutta jos sitten aloitetaan "metsästämään" missä vika kun ajettavuus ei toimi niin homma menee vtutuksen puolelle. Budjetti = 18" kromivanteet 2000€ + alustaremppaa 1000€ = melko kallista? + Se jumppaaminen viedessä autoa pajalle...

                    Perheellisellä pitää olla edes yksi auto jonka kanssa ei tartte leikkiä, olkoon se suosiolla tuo laiva. Tilasin MX-5:een Momon 16" vanteet ja katsotaan mikä rumba alkaa kun vanne kasvaa 2"...
                    Autotalli:
                    -07 Lexus GS300
                    -96 Mercedes-Benz SL320
                    -79 Wartburg 353W Tourist
                    -66 Cadillac Coupe De Ville


                    Ex: BMW E65/735i, E38/728iA, E36/328Ci

                    Comment

                    • rjkl
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2004
                      • 104

                      #55
                      Omaan 38 tilasin 19:set 275 ja 255. Piti käydä vaan testaamassa pyöriminen. Kumeina pirellit. Tulevaisuus näyttää mukavuuden. Ei ainakaan toisessa kulkineessa leveys haitannu. Onneks ohituskaistoilla on parempaa asvalttia

                      Comment

                      • Petri.Kekkonen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 7477
                        • Oulu

                        #56
                        Originally posted by TJJ
                        OK, no tästä voi vaan vetää yhden johtopäätöksen eli taidan pitää vakioalustan ja 16" renkaat koska en halua käyttää korvatulppia.
                        Aiemmissa autoissa olen ihan oikeasti käyttänyt korvatulppia ja siksipä jännityksella odotan paheneeko vai paraneeko tuo tammikuussa ostettu E39 kun joskus lopulta pääsen vääntämään alkuperäiset 17" M-alut alle. Renkaat on jotain Nankang/Maxxis-halpismerkkejä. Kun nuo menee uusiksi aikanaan niin ostan kyllä uudet ehdottomasti mukavuuskriteerein.

                        Nykyisillä 15" loppuunajetuilla GoodYear UG400 -talvirenkailla melutaso on minusta ollut erittäin hyvä, mutta ei nuokaan ole poikittaussaumoissa kovilla paineilla mukavan tuntuiset.
                        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                        E39 523i M Sport '00, Titansilber

                        Comment

                        • Erich
                          BTCF Member
                          • Apr 2005
                          • 783
                          • Hämeenkyrö

                          #57
                          E38 ja Continental 16"?

                          Vanhalla jatketaan... Murheena rengasvalinta vakiokoossa. Eli vanne 16*7.5", tehtaan vakiokoot 215/65 tai 235/60. Tälläerää rajataan vaihtoehdot Continentalin tarjontaan. Niitä lienee käytännössä neljä, halvimmasta kalleimpaan:

                          215/65, 4*4, 98H

                          225/60, Premium Contact 2, 102V XL

                          225/60, EcoContact CP, 98W

                          235/60, Premium Contact 2, 100V

                          Näitä ovat rengasliikkeet tarjonneet. Mikäs olis hyvä? Prioriteetti ykkösenä hiljaisuus ja mukavuus. Karkeasti yleistäen suurempi nopeusluokka ja suurempi kantavuus syövät mukavuutta, samoin kun leveys tuo lisää melua, mutta se kun ei aina mene näinkään. Eroavatko nuo citymaasturirenkaat jotenkin oleellisesti henkilöautokaluston kumeista? Jos jollakulla on kokemuksia juuri saman kokoluokan renkaista, niin mielelläni kuulisin kommentteja.
                          Last edited by Erich; 22-05-2008, 15:55.
                          6 - E24 635
                          7 - E38 740
                          8 - E31 850

                          Comment

                          • Erich
                            BTCF Member
                            • Apr 2005
                            • 783
                            • Hämeenkyrö

                            #58
                            Ei apuja?
                            6 - E24 635
                            7 - E38 740
                            8 - E31 850

                            Comment

                            • touring39
                              BTCF Member
                              • May 2005
                              • 3901
                              • Kaarina

                              #59
                              Sattumalta tossa mun murtomaavolvossa on sama rengaskoko vakiona, eli 215/65-16. Koeajoautossa se tuntui aika huteralta, joten valitsin tuumaa isommat eli 235/55-17. Ne on ainakin hiljaiset ja mukavat, eikä tunne uria. Ne kai sitten on sitä "citymaasturikokoa". Eikä ole 10tkm jälkeen vielä nähtävästi edes kuluneet.

                              Eli kannattaisko kuitenkin kokeilla tommosiakin? Nakit on Pirelli Scorpion Zero.
                              Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                              Ex:
                              e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                              Comment

                              • Erich
                                BTCF Member
                                • Apr 2005
                                • 783
                                • Hämeenkyrö

                                #60
                                Niin, en tiedä onko tuollaista kategoriaa oikeasti olemassa, kunhan heitin. Kukaan ei vaan ole vielä osannut kertoa, miksi tuollaisia kumeja tehdään? Siis matalamman nopeusluokan rengas, mutta kuitenkin ihan katukuviolla ja olematta mikään ympärivuotinen. Kuten tuo 4*4 Contact. Millaisia nuo oikeasti ovat verrattuna muihin? Missä hyöty?

                                Mielelläni pitäisin tuon vakiokoon tälle setille, ettei tarttis neljättä vannekierrosta ostaa...
                                6 - E24 635
                                7 - E38 740
                                8 - E31 850

                                Comment

                                Working...
                                X