Originally posted by E38
Pientä päivitystä omalta osaltani:
Talven olen ajellut threadin alussa mainitsemillani Continentalin 225/60R16 WinterViking 1:llä, ajettavuudessa ei moitteen sijaa mutta melu on kyllä kasvanut kulumisen ja/tai vanhenemisen myötä.
Ostin syksyllä kakkosvanteiksi ongelmista viisastuneena käytettynä originaalit facelift-E38:n vakiovanteet eli mallia Ellipsoid Styling 60 ( http://www.7-forum.com/modelle/e38/felgen.php ). Ovat näppituntumalta jonkin verran raskaammat kuin puoli tuumaa leveämmät BBS:t, mutta selvästi keveämmät kuin BMW replica-17":t. Keskireikä on 72.5 mm joten mitään epäilyttäviä sovittimia ei tarvita.
Mukana tuli kuluneet 235/60R16 Continental EcoContact CP:t. Eivät täristä ja melussa ja mukavuudessa ei mainittavaa eroa 225/60R16 PremiumContacteihin, nopeusmittarin heitto pieneni. PremiumContacteihin verrattuna nämä sentin leveämmän Continentaalit olivat ajotuntumaltaan jotenkin epämääräisemmät ja vetelivätkin aavistuksen. Pitänee kertoa lisää tuntumia jahka saan vaihdettua nämä taas alle.
Toistaiseksi minulle ( ja kuluneelle E38:n alustalle ) on siis osoittautunut koko 225/60R16 leveimmäksi hyvin käyttäytyväksi ja mukavaksi kooksi. Ajotuntuma on myös tarkempi kuin 215/65R16:lla eli ehkä 225/60R16 on lähellä optimia kun punnitaan eri ominaisuuksia.
Isompien vanteiden perään haikailijoille; autossani oli alla 235/50R18 kumit (Michelin Pilot Alpin eli talvirenkaat..) kun koeajoin sitä ensimmäistä kertaa (ostin auton siis lopulta kuitenkin 16" vanteilla). Jo hieman hämärtyneiden muistikuvieni mukaan noissa ei ollut melua niin paljon kuin 225/55R17 kesärenkailla ja ajettavuus ja mukavuus olivat samaa luokkaa (jos eivät mukavammatkin). Vetelyä en muista panneeni merkille. Eli tahtoo sanoa, että jos on valmis sietämään epämukavuutta niin sama ehkä mennä suoraan 18" vanteisiin kun ero 17-tuumaisiin ei ollut kovin iso - ainakaan talvirenkailla. Nuo Keski-Euroopan kitkarenkaat saattavat jopa toimia ihan kohtuullisesti kesälläkin, mutta rengastestien mukaan varsinaisilla kesärenkailla ovat jarrutusmatkat kuitenkin selvästi lyhyemmät.
Juhikselle, 750:ssa saattaa olla parempi äänieristys (etenkin jos on tuplalasit) kuin hinnat-alkaen 728:ssa ja siksi et ole noteerannut eroja rengasmelussa? Apurungon puslat taakse eivät ole erikoisen hinnakkaita mutta aikaa vaihtoon kyllä menee, merkkiliikkeen lasku koko operaatiolle oli 326 euroa.
Renkaista ja niiden melusta vielä sen verran, että tuli viimein oltua E60:n kyydissä, taksin nimittäin. Noin 1.5 promillen humalassa tuntui rengasmelua (liekö vakiokokoiset 225/55R16 renkaat olleet alla, talvinakit kuitenkin) takapenkiltä käsin havainnoituna olevan SELVÄSTI vähemmän kuin omassa seiskassa. Unohtui onneksi kysyä kuskilta että veteleekö ohjaus

Comment