Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 ja 17" renkaat = toivoton yhdistelmä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #16
    Originally posted by Hemi
    TJJ: Sinä saat ajaa ja nauttia 16":n renkaasi pehmeydestä ja ominaisuuksista. Meidän perheessä taas kaikissa kolmessa BMW käyttöautossa on alla vähintään 18"-19" kesät/talvet ja me nautimme niistä/niiden ominaisuuksista. Kuitenkaan tuohon provokaation junaan en ole lähdössä...
    OK, no tästä voi vaan vetää yhden johtopäätöksen eli taidan pitää vakioalustan ja 16" renkaat koska en halua käyttää korvatulppia.
    Jo 15" koosta vaihdon 16" huomasi ajomukavuudessa eli epätasaisuudet ja saumat tulee helpommin läpi. Talvellahan minä nautin 15" nastarenkaista ja niiden vetelistä ominaisuuksista...
    Kuitenkin, ajoin E60 M-Sport sarjalla ja siinähän taitaa olla 18" renkaat alla eikä se ollut äänekäs tai liian kova. Nyt tosin harmittaa kun ei tullut katsottua niitä renkaita tarkemmin eikä tuota autoa ole enää täälläpäin koska se oli BMW-mallistokiertueen autoja.
    E39 528iA

    Comment

    • exodus
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2003
      • 774
      • Oulu

      #17
      Originally posted by TJJ
      OK, no tästä voi vaan vetää yhden johtopäätöksen eli taidan pitää vakioalustan ja 16" renkaat koska en halua käyttää korvatulppia.
      Jo 15" koosta vaihdon 16" huomasi ajomukavuudessa eli epätasaisuudet ja saumat tulee helpommin läpi. Talvellahan minä nautin 15" nastarenkaista ja niiden vetelistä ominaisuuksista...
      Kuitenkin, ajoin E60 M-Sport sarjalla ja siinähän taitaa olla 18" renkaat alla eikä se ollut äänekäs tai liian kova. Nyt tosin harmittaa kun ei tullut katsottua niitä renkaita tarkemmin eikä tuota autoa ole enää täälläpäin koska se oli BMW-mallistokiertueen autoja.
      en minäkään muista niiden merkkiä, mutta koko oli 245/40x18. Meteli(tai meluttomuus)ja kyyti oli hyvinkin vastaava kuin omassani(e39) 235/45x17 semperiteillä. Tosin E60:ssä melu takapenkillä oli huomattavasti isompi kuin edessä, omassa ei ole tullut takana istuttuakaan.

      Comment

      • Keimo
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 2032
        • Kekkoslovakia

        #18
        535d:ssä kokona on 225/50/17 eli juuri se koko, mitä ajattelin seuraavaksi laittaa. Nyt on 235/45/17

        Comment

        • Lanttu
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 1643

          #19
          E60-korimallia ei kyllä voi verrata vanhempiin koreihin. On hieman eroa äänimaailmassa sisätiloissa.

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #20
            Originally posted by Lanttu
            E60-korimallia ei kyllä voi verrata vanhempiin koreihin. On hieman eroa äänimaailmassa sisätiloissa.
            Ei se ero ole kovinkaan suuri: tuulen suhinat samalla tasolla, moottorin ääni hiljaisempi mutta kovassa kiihdytyksessä surkean kuuloinen, rengasmelu vähän vaimeampi paitsi jos alla on runflatit jolloin melua on E60:ssä runsaasti. Tietysti jos vertaat ennen 9/98 tehtyyn E39:iin niin sitten ero on paljon suurempi. Mutta testaa E65, siinä voidaan jo puhua eri äänimaailmoista varsinkin moottoritienopeuksissa.
            E39 528iA

            Comment

            • KFZ-Koenig
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2003
              • 2900

              #21
              Originally posted by xprt
              Edessä: mitattu v=649 ja o=645, tehtaan arvo 628 +- 10mm. Eli mitatut arvot lähellä toisiaan, hyvä, hyvä, mutta tehtaan lukemaa korkeammalla, eikös etupää laskekaan jousien vanhetessa.. ?

              Takana: mitattu v=618, o=601, tehtaan arvo 584 +- 10mm. Taas on korkeammalla (vanteet?), mutta ero puolien välillä 17 mm!? Onko muilla yhtä suuria heittoja vai onko tässä selkeä jousten vaihdon paikka? Oikealla on tosin 110Ah akku, mutta tuskin se nyt noin paljon painaa sitä puolta alaspäin..
              Tästä keulan nousemisesta iskarien kulumisen myötä oli juttua foorumilla E39:n tiimoilta joku aika sittten. E38:ssa näyttäis olevan sama juttu, eli sulla ois iskarit edessä jo vähän sököt. Omaan vessaan kun vaihdoin iskarit/jouset, niin heittoa vasemman ja oikean välillä oli vain milli pari, joten toi 17mm kuulostaa aika paljolta. Vanteet ei selitä tuota tehtaan arvoa suurempaa arvoa, vaan joku muu. Taitaa olla caravaanarijouset takana
              Last edited by KFZ-Koenig; 30-06-2005, 10:02.
              Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

              Comment

              • hannuk
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2002
                • 2136
                • Capital

                #22
                Originally posted by KFZ-Koenig
                Nyt on alla 75/40 madallus, bilsteinit ja 19” replica-alut 245/45-Pirelleillä ja vetelyä on urissa aikas paljon.
                Noissa Pirelleissä on vikaa. Ne on suunniteltu toimimaan 30 asteen lämpötilassa yli 200kmh:n nopeuksissa..

                Itsellä on myös 19" setti 245/35/19" ja 275/30/19" Pirelleillä ja nuo oireet kuulostaa hyvin tutuilta. Tosin minulla on moottoritiellä/maantiellä erinomainen ajaa, mutta kaupungissa uraisilla teillä homma on aika mielenkiintoista. Ero oli liian suuri kun vaihtoi 235/40/18" setistä (nokian nrz) tuohon. Tässä on tullut ajettua useilla erilaislla 16" , 17" ja 18" kombinaatioilla samalla autolla ja mikään muu muutos ei ole tuonut ajokäyttäytymiseen noin suurta eroa.
                - BMW x5 f15 m50d "navetta"
                - Porsche Cayenne S
                - Range Rover Sport 3.6TDV8 HSE
                - plus pari muuta

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #23
                  Niinpä. Pirelli ja varsinkin tuossa koossa on jo täysin sietämätön vetelijä ja Suomalaisilla pikateilläkin hengenvaarallinen ohitustilanteissa.
                  Ääntä se ei välttämättä vielä uutena hirveästi kehitä, mutta kun pinnasta poistuu vajaa puolet ja ne vielä yhden talven ennättää kevätauringossa vanheta, niin onhan JÄRKYTTÄVÄT kiekot.
                  Pirelli on aina rakentanut erittäin teräväkäytöksisiä renkaita jotka minun mielestäni on tarkoitettu vain ja ainoastaan testilehdistön käyttämille lentokentille/moottoriradoille...ei edes Suomalaisille pääteille paitsi ehkä hyvänä päivänä Tre-Hki moottoritielle.
                  Vielä kerran kuitenkin muistutan että renkaan käyttöominaisuudet eivät ole suoraan verrattavissa sen vannehalkaisijaan. Nykyään on jo markkinoilla 19" vannekokoisia renkaita joiden ajettavuus ja äänitaso vastaavat keskimäärin "testimerkkien" 195/65-15" ja 205/55-16" renkaita.
                  Itsensä voi toki tehdä lapselliseksi ja väittää jotain muuta, vedoten pelkkiin uskomuksiin. Eli niiden ketkä eivät ole ikinä edes ajaneet 18" saatika 19" renkaalla on kai kohtuullisen turha lähteä esittämään spekulaatioita niiden käyttäytymisestä suhteessa nykyisiin/uusimpiin peruskokoisiin valtamerkkeihin.

                  Comment

                  • Keimo
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2032
                    • Kekkoslovakia

                    #24
                    Originally posted by Lanttu
                    E60-korimallia ei kyllä voi verrata vanhempiin koreihin. On hieman eroa äänimaailmassa sisätiloissa.
                    Ei ollutkaan sen kummemmin verrata, eikä se ero äänimaailmassa ole käytännössä suuri. Tarkoitin vaan sitä, että tuollainen rengastus on hyvä kompromissi ajettavuuden ja ajomukavuuden osalta.

                    Pirellin P6000:sta on kokemuksia ja äänekkäät oli. Omat Pilotin eivät ole kuluneet ihmeellisesti (~5000km ajettu), ja vetely loppui kulmien säädöllä. Melua niistä piisaa kyllä. Yhtä äänekkäät (tai hiljaiset) kuin Contin WV1 nastat koossa 205/60/16

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #25
                      Tuo on muuten hyvä huomata, että nykyiset jo 16":n kokoisista lähtien merkkikesärenkaat ovat korvakuulolla rekisteröitynä jopa äänekkäämpiä kuin nykyiset nastarenkaat, kitkoista nyt puhumattakaan. Toki nyky kitkoissa taas pehmeyden suhteen on menty metsään autojen huojuessa/nuljutessa vielä lähes 3.0bar paineilla.
                      225/45-17" Nokia hakkapelita 2, vakionastoilla on hiljaisempi ja muutenkin miellyttävämpi kuin vastaava 17" Nokian kesäkumi, varsinkin hieman kuluneena.

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #26
                        Noista 19" Kumhoista vielä hiukan. Eli nyt tällä rengastuksella lähdetään taas parin viikon kuluttua kolmen viikon euroopan turneelle ja yleensä näillä reissuilla ajetaan oikeasti kovaa. Itseleni tämä on ensimmäinen 19" vannehalkaisijalla siinä euroopanturneiden "kehityskaaressa" joka alkoi kymmenkunta vuotta sitten 90-luvun puolen välin tietämillä 205/55-16" Good&Yearilla(ja Mazda 626 GTI...). Vuosi vuodelta vannekoko on isontunut sitä mukaa kun niihin on valmistaja oikeasti osannut tehdä "ajettavat ominaisuudet"...ei siis testilehdistön "ajo-ominaisuudet".
                        Kun tuolla tuhansia kilometrejä baanoja sahaa, niin kyllähän kumin/vanneyhdistelmän on oltava ajettavilta ominaisuuksiltaan moitteettomat. Eli tällä reissulla saadaan 19" Kumhojen osalta lopullinen kulumisnopeus jos tauluun saadaan 5-6000km. Reissun jälkeen pinnasta pitäisi olla kadonnut sen verran että sitten nähdään miltä Suomalainen kestopäällyste oikeasti maistuu ja miltä se kuulostaa. Eli lopullinen tuomio näistä saadaan vasta loppukesästä jonka jälkeen ne vaihtuu joko samanlaisiin tai johonkin muuhun. Jos nykyinen olemus=äänettömyys ja vetelettömyys pysyy kulutuspinnan lähestyessä puolta, on alla ensi kesänäkin ehdottomasti alla sama Breyton/Kumho yhdistelmä. Muut voi minun puolesta tuskailla vetelyn ja äänien kanssa jo 17":n "testivoittajien" kanssa...
                        Last edited by Hemi; 30-06-2005, 13:47.

                        Comment

                        • KFZ-Koenig
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2003
                          • 2900

                          #27
                          Originally posted by hannuk
                          Noissa Pirelleissä on vikaa. Ne on suunniteltu toimimaan 30 asteen lämpötilassa yli 200kmh:n nopeuksissa..
                          Suomen lämpötilaan en osaa vielä vaikuttaa, mutta täytyy varmaan alkaa pitämään yli 200km/h matkanopeuksia, jotta renkaat toimii Ei vaan, kyllä mä noihin fillareihin ihan tyytyväinen olen, vaikka välillä veteleekin syvissä urissa. Parempikuntosella ohituskaistalla tulee ajettua kuitenkin suurin osa ajasta lievän ylinopeuden takia... Missään hemin mainitsemissa ohitustilanteissa ongelmia ei ole ollut ajamillani pätkillä ja toi tre-hki vertauskuva ontuu vähän, sillä hvnk-hki -väli on motarista niin huonossa kunnossa (varsinkin oikea kaista), että ainakin pohjanmaan kaikki tiet on urattomampia/tasasempia kuin tuo crossirataa muistuttava pätkä.

                          Kai sitä voisi ostaa seuraavaksi jotkut hemin kehumat renkaat kokeilun vuoksi. Pirelleihin päädyin vain halvan hinnan takia, merkkiuskollinen en ole ja tuskin tulen olemaankaan...
                          Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                          Comment

                          • sirkus
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2004
                            • 2195
                            • kaustinen

                            #28
                            Tuossa mun seiskassa on alla orkkis m-pakettiin kuuluvat 18" vanteet edessä vissiin 8" ja takana 10" leveinä, renkaina on 235/50 ja 255/45 18 michelin pilot sportit ja auto on kyllä todella hyvä ajaa ei vetele ja mukavuus on kohdallaan mut renkaat ovat sietämättömän äänekkäät ja kuluvat silmissä. Uudella asfaltilla äänet ovat poissa mut vähänkin kuluneella ääntää älyttömästi.
                            Chrysler 300c crd touring 2010
                            Daily driver
                            Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                            Man cave on wheels
                            Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                            Built not bought
                            V8, only juice&milk come in 2 litres

                            Kawasaki zzr1100 fighter


                            Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                            Comment

                            • KFZ-Koenig
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2003
                              • 2900

                              #29
                              Originally posted by sirkus
                              Tuossa mun seiskassa on alla orkkis m-pakettiin kuuluvat 18" vanteet edessä vissiin 8" ja takana 10" leveinä, renkaina on 235/50 ja 255/45 18 michelin pilot sportit ja auto on kyllä todella hyvä ajaa ei vetele ja mukavuus on kohdallaan mut renkaat ovat sietämättömän äänekkäät ja kuluvat silmissä. Uudella asfaltilla äänet ovat poissa mut vähänkin kuluneella ääntää älyttömästi.
                              Mulla oli tollanen M-doppelspeichen setti 8 1/2 ja 9 1/2 -leveinä. Taitaa olla sulla saman levyset, ellei ole sitten alunperin E39:n kapeemmat mallit laitettu alle...
                              Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                              Comment

                              • sirkus
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2004
                                • 2195
                                • kaustinen

                                #30
                                Joo näin varmaan sitte on kun ei ole tullut vanteista katottua.
                                Chrysler 300c crd touring 2010
                                Daily driver
                                Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                                Man cave on wheels
                                Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                                Built not bought
                                V8, only juice&milk come in 2 litres

                                Kawasaki zzr1100 fighter


                                Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎