Announcement

Collapse
No announcement yet.

728i hukkaa kellonajan ja kielen / CD-vaihtaja ei mene nukkumaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • camshaft
    BTCF Member
    • Sep 2016
    • 539
    • Kotka

    728i hukkaa kellonajan ja kielen / CD-vaihtaja ei mene nukkumaan

    ... ja tässä vielä sarjatulella lisää kysymyksiä facelift 728:n ostoprojektin tueksi:

    - Auto hukkaa kielivalinnan ja päivämäärän virtojen katkaisun jälkeen. Autossa on se uusin laajakulma-navi jonka kautta pääsee asettamaan kielen, päivämäärän ja kellonajan, ja sen jälkeen ne tulevat näkyviin mittaristoon, mutta resetoituvat omia aikojaan ymmärtääkseni moottorin sammuttaessa.

    - CD-vaihtaja ei suostu menemään nukkumaan eli syö akun tyhjäksi. Nähtävästi korjaantuu kyseisen sulakkeen virrat katkaisemalla minkä jälkeen menee unitilaan normaalisti.

    Osaatteko näiden (kieltämättä heppoisten) lähtötietojen perusteella veikkailla mitään aiheuttajaa / korjauksen työläyttä / kustannusta tämmöisille pikkuvioille? Pahoittelen jos näitä on käsitelty jo aiemmin jossain, koetin googlettaa ja hakea foorumeilta mutta en oikein löytänyt mitään juuri näillä oireilla...
    Last edited by camshaft; 22-11-2016, 16:41. Reason: Tarkennettu vikakuvausta
    "Sori vaan mut oon pyrkiny vähentään" -Cheek
    Ex: E39 '96 523i projekti, E38 '99 728i työauto ym ym onhan noita
  • camshaft
    BTCF Member
    • Sep 2016
    • 539
    • Kotka

    #2
    No niin, eli sulakkeen 69 alla oleva auton nukahtamisongelma näyttäisi olevan paikallistettu CD-vaihtajaan. Nyppäsin vaihtajan johdot irti niin auto vaikuttaisi nyt menevän nukkumaan, eli vaihdekepin valo sammuu 16 minsan päästä.

    Navin ruutu jää kuitenkin 16 minsan jälkeenkin päälle, ellei sitä erikseen sammuta valikosta. Onko tämä normaalia käytöstä vai pitäisikö ruudun mennä automattisesti pimeäksi kun auton sammuttaa ja pistää lukkoon?
    "Sori vaan mut oon pyrkiny vähentään" -Cheek
    Ex: E39 '96 523i projekti, E38 '99 728i työauto ym ym onhan noita

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10923
      • Joensuu

      #3
      Originally posted by camshaft View Post
      No niin, eli sulakkeen 69 alla oleva auton nukahtamisongelma näyttäisi olevan paikallistettu CD-vaihtajaan. Nyppäsin vaihtajan johdot irti niin auto vaikuttaisi nyt menevän nukkumaan, eli vaihdekepin valo sammuu 16 minsan päästä.

      Navin ruutu jää kuitenkin 16 minsan jälkeenkin päälle, ellei sitä erikseen sammuta valikosta. Onko tämä normaalia käytöstä vai pitäisikö ruudun mennä automattisesti pimeäksi kun auton sammuttaa ja pistää lukkoon?
      Kyllä pitää sammua 16 min kohdalla sen näytön.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • camshaft
        BTCF Member
        • Sep 2016
        • 539
        • Kotka

        #4
        Originally posted by HTK12 View Post
        Kyllä pitää sammua 16 min kohdalla sen näytön.
        Oukei. En ole vielä kerinnyt tutkia viekö tuo sähköä auton nukkuessakin jos näytön sammuttaa manuaalisesti, mutta täytyy selvitellä... Akku näyttäisi jännitelukemien perusteella olevan vähän heikossa kunnossa joten vaihdan sen tässä lähiaikoina ja katsotaan nyt ensiksi onko sillä mitään merkitystä asiaan.
        "Sori vaan mut oon pyrkiny vähentään" -Cheek
        Ex: E39 '96 523i projekti, E38 '99 728i työauto ym ym onhan noita

        Comment

        • camshaft
          BTCF Member
          • Sep 2016
          • 539
          • Kotka

          #5
          Äh, prkl, kyllä se vieläkin taitaa akkua syödä, virtamittausta en tehnyt mutta akun jännite oli laskenut 0.2 V neljän ja puolen tunnin aikana mitä nyt tuossa oli parkissa, eli johonkin sitä mehua ilmeisesti häviää....

          Osaako joku avata tuota E38:n unimoodilogiikkaa, en ihan tajua että miten se voi vielä kuluttaa akkua jos auto kuitenkin ilmeisesti on nukkumassa (vaihdekepin valo ei pala)? Ja pitänee nyt varmaan kuitenkin ekaksi uusia ja ladata akku 100% varaukseen ennenkuin pystyy edes mitään tarkempaa diagnoosia tekemään?
          "Sori vaan mut oon pyrkiny vähentään" -Cheek
          Ex: E39 '96 523i projekti, E38 '99 728i työauto ym ym onhan noita

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10923
            • Joensuu

            #6
            Originally posted by camshaft View Post
            Äh, prkl, kyllä se vieläkin taitaa akkua syödä, virtamittausta en tehnyt mutta akun jännite oli laskenut 0.2 V neljän ja puolen tunnin aikana mitä nyt tuossa oli parkissa, eli johonkin sitä mehua ilmeisesti häviää....

            Osaako joku avata tuota E38:n unimoodilogiikkaa, en ihan tajua että miten se voi vielä kuluttaa akkua jos auto kuitenkin ilmeisesti on nukkumassa (vaihdekepin valo ei pala)? Ja pitänee nyt varmaan kuitenkin ekaksi uusia ja ladata akku 100% varaukseen ennenkuin pystyy edes mitään tarkempaa diagnoosia tekemään?
            Ei se auton nukahtaminen takaa, että akkua ei kuluteta. Nämä selviää vaan mittaamalla se lepovirrankulutus. Toki voi se akku itsestäänkin purkaantua. Mikäli se akku on jo useamman kerran päässyt tyhjäksi ja on jo vanha niin voi olla ihan hyvä idea ostaa uusi.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • camshaft
              BTCF Member
              • Sep 2016
              • 539
              • Kotka

              #7
              Originally posted by HTK12 View Post
              Ei se auton nukahtaminen takaa, että akkua ei kuluteta. Nämä selviää vaan mittaamalla se lepovirrankulutus. Toki voi se akku itsestäänkin purkaantua. Mikäli se akku on jo useamman kerran päässyt tyhjäksi ja on jo vanha niin voi olla ihan hyvä idea ostaa uusi.
              Roger, OK. Akku on suht tuore (vaihdettu n. vuosi sitten) mutta epäilen että on edellisellä omistajalla mennyt jo vähän huonoon kuntoon koska jännitteet on aika matalissa lukemissa. Laturi kuitenkin näyttäisi lataavan (Test nr 9 antaa ajossa 13.6-13.8 V) ja autolla olen ajanut lähinnä useamman tunnin maantielegejä eli luulisi että olisi kyllä jo latautunut täyteen jos on latautuakseen. Mutta vaihdetaan & selvitellään...
              "Sori vaan mut oon pyrkiny vähentään" -Cheek
              Ex: E39 '96 523i projekti, E38 '99 728i työauto ym ym onhan noita

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10923
                • Joensuu

                #8
                Originally posted by camshaft View Post
                Roger, OK. Akku on suht tuore (vaihdettu n. vuosi sitten) mutta epäilen että on edellisellä omistajalla mennyt jo vähän huonoon kuntoon koska jännitteet on aika matalissa lukemissa. Laturi kuitenkin näyttäisi lataavan (Test nr 9 antaa ajossa 13.6-13.8 V) ja autolla olen ajanut lähinnä useamman tunnin maantielegejä eli luulisi että olisi kyllä jo latautunut täyteen jos on latautuakseen. Mutta vaihdetaan & selvitellään...
                Mittaa latausjännite yleismittarilla. Mittaristossa yleensä näyttää hieman matalampaa jännitetta kun todellisuudessa on. Talvella alle 14V ei riitä akun lataamiseen, vaan se on aina vajaa. Mainitaan nyt esimerkiksi Ctek laturit, niissä normaalisti (lämpötila >+5C) latausjännte on 14.4V ja kylmemmille keleille sitten 14.7V-15V riippuen mallista (lämpötila <+5C)
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • camshaft
                  BTCF Member
                  • Sep 2016
                  • 539
                  • Kotka

                  #9
                  Originally posted by HTK12 View Post
                  Mittaa latausjännite yleismittarilla. Mittaristossa yleensä näyttää hieman matalampaa jännitetta kun todellisuudessa on. Talvella alle 14V ei riitä akun lataamiseen, vaan se on aina vajaa. Mainitaan nyt esimerkiksi Ctek laturit, niissä normaalisti (lämpötila >+5C) latausjännte on 14.4V ja kylmemmille keleille sitten 14.7V-15V riippuen mallista (lämpötila <+5C)
                  OK täytyy tutkia!
                  "Sori vaan mut oon pyrkiny vähentään" -Cheek
                  Ex: E39 '96 523i projekti, E38 '99 728i työauto ym ym onhan noita

                  Comment

                  • camshaft
                    BTCF Member
                    • Sep 2016
                    • 539
                    • Kotka

                    #10
                    Nyt on akku vaihdettu uuteen, ei ainakaan tuota navin näytön sammumista ratkaissut, eli se jää loimottamaan vielä 16 min jälkeenkin.

                    Systeemin kielen saa siis vaihdettua ihan normaalisti valikoista, mutta huomasin, että se resetoitui takaisin saksaksi samalla hetkellä kun moottorin käynnistää. Epäilykset suuntautuvat virtalukon pohjaan? Täytyy kokeilla jos tuon vaihdolla olisi vaikutusta, se on ollut muutenkin aikeissa uusia.
                    "Sori vaan mut oon pyrkiny vähentään" -Cheek
                    Ex: E39 '96 523i projekti, E38 '99 728i työauto ym ym onhan noita

                    Comment

                    • buksin-1
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2003
                      • 4592
                      • Keski-Pohjanmaa

                      #11
                      Voisi olla myös mittaristossa häikä ettei nukahda.
                      Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
                      Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
                      SISUSTAT modaukset

                      Comment

                      • camshaft
                        BTCF Member
                        • Sep 2016
                        • 539
                        • Kotka

                        #12
                        Originally posted by buksin-1 View Post
                        Voisi olla myös mittaristossa häikä ettei nukahda.
                        Je. Mulla on tosin vielä vähän epäselvää, että mikä tuo vika nyt tarkkaan ottaen onkaan (auto on ollut vasta muutaman viikon, eli en ole aukottomasti kerinnyt vielä diagnosoimaan). Eli kaara kuitenkin menee kokonaisuutena ilmeisesti unitilaan (kepin valo sammuu) mutta selkeästi jotain siellä jää päälle...

                        Toinen mikä tuli mieleen että voiko se olla ihan simppelisti tuo navipaneeli joka jotenkin pysyy käynnissä vaikka ei pitäisi? Autoon on joskus takavuosina retrofitattu 16:9-paneeli mutta vanha kasettimankka-4:3 on myös tallessa eli jos virtalukonpohjan vaihto ei tee eroa niin voisin mielenkiinnosta yrittää seuraavaksi sen vaihtaa takaisin, eikös nämä 4:3 ja 16:9 yksiköt mene ihan heittämällä päittäin?
                        "Sori vaan mut oon pyrkiny vähentään" -Cheek
                        Ex: E39 '96 523i projekti, E38 '99 728i työauto ym ym onhan noita

                        Comment

                        • Zmuli
                          BTCF Member
                          • Apr 2008
                          • 1048
                          • Pori

                          #13
                          Mulla oli omassa E38 navilukija särki, se jäi lukemaan levyä vaikka auto meni lepotilaan. Uudella navilukijalla ongelma poistui, mutta se ei ainut virtaa syövä sitten loppupeleissä ollutkaan.

                          Jotain kylmäjuotoksia/rikkinäisiä konkkia mittaristossa on se parhain veikkaus omaan autoon syylliseksi. Useasta firmasta kysellyt jos joku osais korjata, mut ei nää kotimaiset firmat viitti edes vastata emaileihin.. Itse en ole "uskaltanut" lähteä availeen ja kokeileen saisko kolvailtua ilman rikkomati lopullisesti, sitten joutuu jokatapauksessa investoimaan siihen uuteen mittaristoon.
                          -Pori Connection-

                          Comment

                          • camshaft
                            BTCF Member
                            • Sep 2016
                            • 539
                            • Kotka

                            #14
                            Oukei, virtalukon pohja vaihdettu mutta ei tehnyt eroa oireisiin... Eli kokeilen varmaan huomenna vapaailtapäivän ratoksi vaihdella paneelin tilalle alkuperäisen 4:3-yksikön ja katsotaan onko vaikutusta.

                            Kellonajan ja päiväyksen kanssa ongelma tosiaankin on, että auto kyllä pitää ne muistissa, mutta kellonaika ei etene auton ollessa sammuksissa. Eli virran kun sammuttaa niin seuraavassa käynnistyksessä kello jatkaa siitä mihin se sammutettaessa jäi.

                            Ja tosiaan auton kieli resetoituu saksaksi samalla kun moottorin käynnistää, mutta ei ihan joka kerralla. Erikoista...
                            "Sori vaan mut oon pyrkiny vähentään" -Cheek
                            Ex: E39 '96 523i projekti, E38 '99 728i työauto ym ym onhan noita

                            Comment

                            • Morkai
                              BTCF Member
                              • Sep 2005
                              • 3198
                              • Saarijärvi

                              #15
                              Mittariston kellokiteessä huono juotos. Mallista riippuu miten vaikea korjata. Kellon lisäksi tuo kide sekoittaa myös väyläliikennettä, voi ajossa mittaristossa viisarit heilua tai vilkun valot ei aina toimi.
                              sigpic
                              E23 728iA V8-projekti
                              E38 730D -projekti
                              E39 540iA -projekti
                              I01 i3 -projekti

                              Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎