Announcement

Collapse
No announcement yet.

728i hukkaa kellonajan ja kielen / CD-vaihtaja ei mene nukkumaan

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • camshaft
    BTCF Member
    • Sep 2016
    • 539
    • Kotka

Originally posted by Morkai View Post
    Mittariston kellokiteessä huono juotos. Mallista riippuu miten vaikea korjata. Kellon lisäksi tuo kide sekoittaa myös väyläliikennettä, voi ajossa mittaristossa viisarit heilua tai vilkun valot ei aina toimi.
    Okka, pistetään korvan taakse / tsekkauslistalle... testaan nyt kuitenkin ensin vielä tieteellisen metodin nimissä sen vanhan 4:3 paneelin ja teen järjestelmälliset taulukoinnit että mikä siellä sulakkeella 69 nyt oikein vie virtaa lepotilassa.

Mutta jos ketjua lukee joku jolla on kokemusta/taitoa/kiinnostusta ko. juotoshommaan niin saa pistää käden pystyyn tässä tai privalla? Korvaus menetetystä vapaa-ajasta tietty järjestetään. Auto siis sigun facelift 728, sijaitsee Kotkassa mutta liikkuu säännöllisesti mm. pk-seudulle.
    "Sori vaan mut oon pyrkiny vähentään" -Cheek
    Ex: E39 '96 523i projekti, E38 '99 728i työauto ym ym onhan noita

Comment

• camshaft
      BTCF Member
      • Sep 2016
      • 539
      • Kotka

Okkei. Paneelin vaihdolla 4:3-malliin ei ollut muuta vaikutusta kuin että nyt se ei jää päälle loimottamaan kun auton sammuttaa (edistystä kai sekin?).

Virransyönnistä on sen sijaan nyt vihdoin tarkempaa dataa:

16 min jälkeen virtaa kuluttavat sekä MK3 navi (0.5A) että videomoduuli (0.9A). CD-vaihtajan irrotuksella ei näytä olevan vaikutusta lepovirrankulutukseen eli se on toistaiseksi vapautettu epäilyksestä. Jos sekä videomoduulin että navin irrottaa auton nukkuessa niin virrankulutus tipahtaa 10 mA:iin.

Eli lieköhän syyllinen sitten kuitenkin olla tuo videomoduuli - tai olisikohan joko navissa tai videomoduulissa jotain häikkää joka estää toista nukahtamasta. Jos navin irrottaa niin videomoduuli jää edelleen kuluttamaan virtaa, eli sikäli tuntuisi että jäljet johtaisivat siihen.

Jos taas pelkän navin jättää kytketyksi mutta irrottaa videomoduulin niin navi ei siltikään mene uneen (punainen valo jää päälle 16 min jälkeenkin). Mutta tämä tuntuu sikäli järkeenkäyvältä, että ainakin oheisen kuvan mukaan navi on väylässä videomoduulin takana, eli jos video on pimeänä niin navikaan ei saa K-bussia pitkin nukahtamiskäskyä.

Joten taitaa mennä seuraavaksi kirpparille etsintäkuulutus videomurkulasta - jos jollain löytyy toimivaksi tiedetty yksilö nurkista pyörimästä niin saapi tarjota...

(OT: se hyöty tästä selvittelystä on, että löysin samalla syyn miksi navin GPS ei toiminut. Ihmettelin, että miksi helkutissa navissa ei ollut GPS-antennijohtoa kiinni vaikka MK3:ssahan on se sisäinen vastaanotin. Mitään irrallisena roikkuvaa GPS-antennipiuhaakaan ei näkynyt missään. No, ilmenee että siellä videomoduulin takana oli edelleen kytkettynä se alkuperäinen erillinen GPS-vastaanotin jossa oli se antennijohtokin kiinni - nappasin sen mokkulan kokonaan irti systeemistä ja löin antennin kiinni MK3:n ahteriin niin saman tien tuli positiot retrogepsiin...)
      Attached Files

Comment

• camshaft
        BTCF Member
        • Sep 2016
        • 539
        • Kotka

Originally posted by camshaft View Post
        Jos taas pelkän navin jättää kytketyksi mutta irrottaa videomoduulin niin navi ei siltikään mene uneen (punainen valo jää päälle 16 min jälkeenkin). Mutta tämä tuntuu sikäli järkeenkäyvältä, että ainakin oheisen kuvan mukaan navi on väylässä videomoduulin takana, eli jos video on pimeänä niin navikaan ei saa K-bussia pitkin nukahtamiskäskyä.
        Vai puhunko ihan höpöjä, eikös se nukahtamiskäsky tule P-väylää pitkin General Modulelta..? Mutta P-bus on kai vain noille oville, penkeille ym. eli osaako joku selventää mitä kautta nuo sulakkeen 69 härpättimet (navi, CD, videomoduuli) saavat käskyn mennä unitilaan?
        Last edited by camshaft; 11-12-2016, 22:32.

Comment

• camshaft
          BTCF Member
          • Sep 2016
          • 539
          • Kotka

Update - videomoduuli vaihdettu uuteen kun halvalla sain, ei vaikutusta... ja auton mentyä nukkumaan sekä videomoduuli että navi vievät edelleen sähköä. Eli olisikohan tämänhetkinen teoria sitten se, että navi on sökö, ei sammu, ja pitää videomoduulia jotenkin hereillä.

Seuraavaksi siis vaihtonavia kokeilemaan? Kaakon kirpputorille laitoinkin jo kyselyä, mutta jos jollakulla tässä ketjussa sattuu olemaan tarpeettomana Mk3 tai Mk4 jota voisin kokeilla, niin ostan pois mikäli vaihto korjaa tuon virransyöntiongelman...

Comment

• camshaft
            BTCF Member
            • Sep 2016
            • 539
            • Kotka

Päivitystä: Navi vaihdettu, ei muutosta. Tosin nyt systeemi ei resetoi enää kielivalintaa virtoja käynnistäessä, kellonaika ja päivämäärä sen sijaan eivät edelleenkään kulje eteenpäin virran ollessa sammutettu. Jotain edistystä kai tämäkin... ja tulipahan sitten päivitettyä Mk4 naviin samalla.

Systeemi vie edelleen sen 1.4 A virtaa navilta ja videomoduulilta (molemmat vaihdettu) vaikka 16 min on kulunut ja vaihdekepin valo sammunut. Jos sulakkeen 69 virrat laittaa sulakkeesta poikki ja sitten takaisin auton nukkuessa, niin sitten kyllä jäävät lepotilaan, ja virrankulutus on siinä 50 mA tienoilla. Eli ilmeisesti täytyy käydä manuaalisesti "nukuttamassa" navi yöksi parkkeeratessa, tämä käsittääkseni oli edellisellä omistajallakin käytäntönä ja sulakkeeseen oli asennettu ihan katkaisija tätä varten.

Ei vaan kyllä tajua... Kait sitä on pakko sitten katsella tuonne mittariston suuntaan seuraavaksi. Jos kellä on taitoa ja halua tämmöistä keissiä tutkia mittariston osalta niin saa pistää viestiä, kohtuullinen korvaus menetetystä vapaa-ajasta suoritetaan...

Comment

• Zmuli
              BTCF Member
              • Apr 2008
              • 1048
              • Pori

Mulla loppu omassa kaikki häiriöt ku vaihdettiin uus mittaristo. Tilasin saksanmaalta ja käytin merkkiliikkeen pojilla sen vaihdossa ja koodasivat samalla. Halpaa huvia ei ollut, mut rupesin olee niin kypsä jo auton oireiluun et aika sama sit enää. Nyt ei enää pure hampaita yhteen ihan kokoaikaa
              -Pori Connection-

Comment

• camshaft
                BTCF Member
                • Sep 2016
                • 539
                • Kotka

Originally posted by Zmuli View Post
                Mulla loppu omassa kaikki häiriöt ku vaihdettiin uus mittaristo. Tilasin saksanmaalta ja käytin merkkiliikkeen pojilla sen vaihdossa ja koodasivat samalla. Halpaa huvia ei ollut, mut rupesin olee niin kypsä jo auton oireiluun et aika sama sit enää. Nyt ei enää pure hampaita yhteen ihan kokoaikaa
                Joo tätä kanssa vähän itse funtsinut... muutamia satkuja näyttää kustantavan ainakin eBayn pikahaulla. Osaisikohan tuon koodata itse, varsinainen mittariston irrotushan ei näytä kovin vaikea homma olevan? Ei vaan viitsisi alkaa mittariston koodauksen kanssa mitään itse sössimään jos on pienikin riski että homma menee puihin...
                Last edited by camshaft; 14-01-2017, 20:54.

Comment

• zener
                  Moderator
                  • Oct 2004
                  • 14497
                  • Oulu

Juu mittarostohan näissä gatewaynä pelaa ja ainakin muistaakseni mittaristoon tallentuu kelloaika.
                  E65 730dA '04 klick
                  F10 520dA '11 klick
                  E34 520iA (2.8l) '91 klick

Instagram

"E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

Comment

• camshaft
                    BTCF Member
                    • Sep 2016
                    • 539
                    • Kotka

Originally posted by Zmuli View Post
                    @Zmuli - mistä tilasit ja paljonko kustansi? Jonkin verran näyttäisi olevan näitä refurbished-clustereiden myyjiä liikenteessä (esim tuolla) mutta en tiedä uskaltaako näin luottaa vai pitäisikö tilata vaan suoraan uusi mittaristo... Jotain menee pieleen niin sitten on kuitenkin tamper dotit lasissa ja pakka tuhannen sekaisin...

Comment

• HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10941
                      • Joensuu

@Zmuli - mistä tilasit ja paljonko kustansi? Jonkin verran näyttäisi olevan näitä refurbished-clustereiden myyjiä liikenteessä (esim tuolla) mutta en tiedä uskaltaako näin luottaa vai pitäisikö tilata vaan suoraan uusi mittaristo... Jotain menee pieleen niin sitten on kuitenkin tamper dotit lasissa ja pakka tuhannen sekaisin...
                      Paljon halvemmalla selviät kun laitat käytetyn mittariston. Osaan mittaristoista saa vin&kilometrit kohdalleen ihan OBD portin kautta, osaan joutuu vaihtamaan piiri nykyisestä tai sitten tyhjentämään sen toisen mittariston piirin ja sitten koodaamaan.
                      e39 540iA E85

Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

Comment

• camshaft
                        BTCF Member
                        • Sep 2016
                        • 539
                        • Kotka

Originally posted by HTK12 View Post
                        Paljon halvemmalla selviät kun laitat käytetyn mittariston. Osaan mittaristoista saa vin&kilometrit kohdalleen ihan OBD portin kautta, osaan joutuu vaihtamaan piiri nykyisestä tai sitten tyhjentämään sen toisen mittariston piirin ja sitten koodaamaan.
                        OK, mutta luulen että rehellisesti sanottuna mulla kyllä tuossa kohtaa loppuu kompetenssi...

Comment

• Zmuli
                          BTCF Member
                          • Apr 2008
                          • 1048
                          • Pori

Mä tilasin mittariston täältä, http://www.bmwvaraosat.fi
                          Saksasta se toki tuli varastolta, sitten lähetin vanhan sinne korjaukseen. Siinä oli joku nimellinen panttikin, minkä olisi joutunut maksamaan jos ei palauttaisi vanhaa. Hintaa mittaristolla oli se noin 350~

Korjatkaa joku jos olen väärässä, mutta eikö näissä vaihdu tuo mittaristo faceliftin tullessa ~ Itsellä ainakin oli tässä omassa -99 autossa se uudempi mittaristotyyppi. Sen vanhan kanssahan se käytetyn asennus ilmeisesti toimiikin vain poksin irrottamalla vanhasta ja ruuvaamalla uuteen.
                          -Pori Connection-

Comment

• camshaft
                            BTCF Member
                            • Sep 2016
                            • 539
                            • Kotka

Oukei, tänks. Joo näin ymmärsin että asia on, että wanhemmissa onnistuu vaan sen erillisen IKE-boksin siirtämällä mittaristosta toiseen, uudemmissa ei... Mulla tosiaan facelift.

Comment

• HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10941
                              • Joensuu

OK, mutta luulen että rehellisesti sanottuna mulla kyllä tuossa kohtaa loppuu kompetenssi...
                              Sielläpäin löytyy foorumilainen Dunky, joka jolta onnistuu koodaukset ja varmaan tuo piirin vaihto/tyhjentäminen tarvittaessa. Osaan mittaristoista kun se VIN vaihto onnistuu ihan BMW scannerilla. Toki uusi mittaristo on aina uusi, mutta on sillä jonkun verran hintaakin. Uusi mittaristo on myös koodattava autoon, joten kannattaa vierailla jonkun foorumilaisen luona, teki sitten miten vaan.
                              e39 540iA E85

Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

Comment

• camshaft
                                BTCF Member
                                • Sep 2016
                                • 539
                                • Kotka

Originally posted by HTK12 View Post
                                Sielläpäin löytyy foorumilainen Dunky, joka jolta onnistuu koodaukset ja varmaan tuo piirin vaihto/tyhjentäminen tarvittaessa. Osaan mittaristoista kun se VIN vaihto onnistuu ihan BMW scannerilla. Toki uusi mittaristo on aina uusi, mutta on sillä jonkun verran hintaakin. Uusi mittaristo on myös koodattava autoon, joten kannattaa vierailla jonkun foorumilaisen luona, teki sitten miten vaan.
                                Jees, tänks. Jonkin verran on jo alkutuntumaa näihin diagnostikka- ja koodaustyökaluihin mutta kaikki vähänkin kriittisemmät hommat jätän vielä tässä vaiheessa kyllä mieluusti osaavammille...

Comment

Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎