Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sulake nro 09 poistettu - mikä ja miksi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • camshaft
    BTCF Member
    • Sep 2016
    • 539
    • Kotka

    Sulake nro 09 poistettu - mikä ja miksi?

    Ja lisää outouksia edellisten omistajien jäljiltä... Autoa roplatessa huomasin että konetilan e-boxissa oli yksi 20A sulake irrotettuna. Ilmeni että tämä on nähtävästi sulake nro 09. Bentleyn kytkentäkaaviot tietävät kertoa että kyseessä on "K21 Auxiliary fan normal speed relay", ja boksin kannessa olevan saksankielisen kartan mukaan se olisi "Zusatzlüfter 725 tds" (Mutta mitä helkuttia tuo 725-diesel-maininta tässä tekee?)

    Eli kyse selkeästi sähköflektin sulakkeesta, mutta osaako joku valottaa tarkemmin että mitä tuon sulakkeen 09 takana tarkkaan ottaen on, ja miksi ihmeessä joku olisi sen mahdollisesti kytkenyt irti? Boksin kannen mukaan zusatzlüfteriä koskevat myös sulakkeet 20, 23 ja 24.

    Bentleystä tulkitsin että tässä tuulettimessa olisi joku käynnistyksen yhteydessä toimiva diagnostiikkaominaisuus, jossa flekti käy hetkellisesti 20% nopeudella moottorinohjauksen alaisuudessa, ja sen jälkeen kytkeytyy pois. Liittyykö tämä rele liittyä jotenkin tähän nopeuden säätelyyn? Hanskalokerossa on ilmeisesti myös high speed relay- ja stage 3 relay -releet tälle, mitä ne sitten ovatkaan...

    Eli jos jollain on tietoa tuulettimen (ja ko sulakkeen/releen) tarkemmasta toiminnasta niin saa valistaa... Bentleyn opus on kuitenkin vain M62 ja -72 -moottoreille eli en ihan täysin luota siihen, että moottoria koskevat kytkentäkaaviot olisivat 100 % paikkansapitävät M52TU:n kanssa. Miksi tämän olisi joku repinyt irti?
    "Sori vaan mut oon pyrkiny vähentään" -Cheek
    Ex: E39 '96 523i projekti, E38 '99 728i työauto ym ym onhan noita
  • camshaft
    BTCF Member
    • Sep 2016
    • 539
    • Kotka

    #2
    Originally posted by camshaft View Post
    käynnistyksen yhteydessä toimiva diagnostiikkaominaisuus, jossa flekti käy hetkellisesti 20% nopeudella moottorinohjauksen alaisuudessa, ja sen jälkeen kytkeytyy pois. Liittyykö tämä rele liittyä jotenkin tähän nopeuden säätelyyn?
    Blaah, höpöjähän tuossa vissiin kirjoittelen... eli eikös näissä ole vaan niin että flektille on eri pyörimisnopeuksia varten jotain etuvastuksia, ja tämä rele ja sulake säätelevät niistä sitä normaalinopeuksista käyntiä? Mutta outoa että se on ollut irti kytkettynä... Täytyy varmaan ajella INPAlla jotain niitä tuulettimen testiohjelmia ja kokeilla toimiiko kaikilla nopeuksilla. Näillä keleillä kun ei muuten hirveästi taida tuo ilmastointi lähteä jäähdyttämään.
    "Sori vaan mut oon pyrkiny vähentään" -Cheek
    Ex: E39 '96 523i projekti, E38 '99 728i työauto ym ym onhan noita

    Comment

    • camshaft
      BTCF Member
      • Sep 2016
      • 539
      • Kotka

      #3
      Hmm.. jatkan nyt yksinpuhelua tässä mutta eihän faceliftissä vissiin ole enää mitään etuvastuksia vaan tuuletin saa pulssileveysmoduloitua jännitettä moottorinohjauksesta. En nyt edelleenkään vielä hahmota mitä nuo eri nopeuksien releet ihan tarkkaan ottaen tekevät, mutta tässähän sitä oppii systeemiä tutuksi. Seuraavaksi INPA kiinni ja testailemaan...
      "Sori vaan mut oon pyrkiny vähentään" -Cheek
      Ex: E39 '96 523i projekti, E38 '99 728i työauto ym ym onhan noita

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9079
        • Oulu

        #4
        Taisit jo itse vastata kysymykseesi. 9/98 lähtien sähköflektin ohjaus tulee PWM-signaalilla, eikä siellä ole niitä vanhemman version etuvastuksia ja niiden releitä.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • camshaft
          BTCF Member
          • Sep 2016
          • 539
          • Kotka

          #5
          Jep, juurikin näin, eli eihän siellä tietysti mitään releitäkään ole, joten paljon ihmetystä tyhjästä... kävi vaan hämäämään kun siellä oli e-boxissa se yksi sulake pyörimässä irtonaisena, mistä syystä sitten lieneekään sinne joskus päätynyt. Testailin ihan mielenkiinnosta vielä tuulettimen INPAlla ja hyvinhän se potkuri hyrrää kaikilla nopeuksilla...
          "Sori vaan mut oon pyrkiny vähentään" -Cheek
          Ex: E39 '96 523i projekti, E38 '99 728i työauto ym ym onhan noita

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎