Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uuden mittariston vaihto ja koodaus - mitä edellyttää?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • camshaft
    BTCF Member
    • Sep 2016
    • 539
    • Kotka

    Uuden mittariston vaihto ja koodaus - mitä edellyttää?

    Heip,

    osaisiko joku (mielellään joka on itse tehnyt ko. homman) nyt antaa definitiivisen vastauksen siihen, mitä koodausta E38 mittariston vaihtoon tarvitaan? Olen saanut jonkin verran keskenään poikkeavaa infoa asiantuntevilta tahoilta, ja ulkkarifoorumien ketjuista ei ota hullukaan selvää kun yhdessä sanotaan yhtä ja toisessa toista...

    Eli:

    - Auto on facelift E38 vm '99, "high"-mittaristo
    - Mittaristo on siis sitä uudempaa tyyppiä jossa ei ole takana sitä irrotettavaa logiikkamoduulia kuten vanhemmissa malleissa
    - Vaihdettava mittaristo on uusi ja käyttämätön eli 0 km.

    Oman käsitykseni mukaan tämä menisi niin että ei tarvita mitään mikropiirien irrottelua vaan

    - Vaihdetaan uusi mittaristo paikalleen
    - Koodataan DISsillä mittaristoon oikea VIN (ja tämän voi tehdä vain kerran)
    - Mittaristo hakee LCM:ltä auton kilometrilukeman
    - Homma sillä selvä, ei ongelmia tamper dottien tai kilometrilukemien poikkeavuuksien kanssa?

    Vaiko eikö? Tai onko jotain muuta mitä pitää huomioida? Joissain threadeissa puhutaan että autoon pitää lisäksi ohjelmoida vaihteiston mallit ym. optiot, vai osaako DIS hoitaa tämän automaattisesti ZCS-koodin perusteella? Entä tuo allaolevan kuvan Service interval information, pitääkö sekin jotenkin koodata/siirtää?

    Jos homma on helppo ja onnistuu DISsillä niin voin sen hoitaa varmaan itsekin. Merkkihuolto arvioi asennuksen ja koodauksen kustannusarvion n. 2 tunnin työn mukaan (mikä musta on aika kohtuullista) mutta pyysivät että työhön varaisi koko päivän koska ei kuulemma voi etukäteen tietää kauanko koodaukseen menee. :think Eli tuli vähän epäilys että onkohan sielläkään nyt ihan kristallinkirkasta kuvaa siitä, mitä tämä vaihto edellyttää näin vanhassa mallissa...

    Lisäinfo tervetullutta! Ja tässä vielä tämä:

    Last edited by camshaft; 04-03-2017, 20:54.
    "Sori vaan mut oon pyrkiny vähentään" -Cheek
    Ex: E39 '96 523i projekti, E38 '99 728i työauto ym ym onhan noita
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10923
    • Joensuu

    #2
    Koodaus hoituu DIS/ISTA:lla näppärästi, seuraat vaan ruudulla olevia ohjeita. Molemmissa softissa se hakee tarvittavat tiedot autosta ja koodaa niiden perusteella kuntoon. Ei siis mitään säätöä kuten piirien irroittelua tms. (tämän mitätöi takuun, joten älä menee avaamaan mittaristoa). Koodauksen voi hoitaa myös NCS:llä.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • camshaft
      BTCF Member
      • Sep 2016
      • 539
      • Kotka

      #3
      OK. Thanks. NCSsää en ole vielä käyttänyt mutta DIS vaikuttaa aika selkeältä, ehkäpä tuota uskaltaisi kokeilla.

      Eli akusta varmuudeksi virrat poikki -> mittariston vaihto -> akku kiinni -> läppäri kiinni diagnostiikkapistokkeeseen -> virrat päälle 1-asentoon -> koodaus DISsillä -> tässä kohtaa toivon mukaan kilsat asettuu oikeaan lukemaan?
      "Sori vaan mut oon pyrkiny vähentään" -Cheek
      Ex: E39 '96 523i projekti, E38 '99 728i työauto ym ym onhan noita

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10923
        • Joensuu

        #4
        Joo noin se vaihto menee. Negatiivinen kaapeli kannattaa aina ottaa irti ennen sähköjen kanssa touhuamista. Käännä virrat II-asentoon. Mikä versio sulla on DIS:tä? DIS V44 on viimeinen jolla voi koodata. DIS V57 ei voi koodata. Marmorilla koodauksiin käytettiin Progmania tuolloin. En nyt muista miten se DIS V44 kanssa menee, mutta Progmanin kanssa joutui kikkailemaan jännitteen kanssa.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • camshaft
          BTCF Member
          • Sep 2016
          • 539
          • Kotka

          #5
          Äh, joo mulla on muistaakseni tuo v57, ilmankos en löytänyt siitä sitä koodausnappia kun viimeksi jossain toisessa keississä yritin sitä etsiä... SSS/Progman kyllä löytyy, ja sain sillä taannoin yhteyden ainakin ovien lukitusasetuksiin, mutta jostain syystä en onnistunut koodaamaan sitä valojen-vilkutus-lukittuessa-ominaisuutta, tai pikemminkin softa näytti että optio olisi valittuna mutta auto ei edelleenkään vilkuta... Eli en ole ihan varma että jutteleeko Progmanini kunnolla auton kanssa.

          Pitää vähän tutkia että saanko mitenkään helposti tuota vanhempaa DISsiä asennettua rinnalle, hommasin diagnostiikkaläppärin valmiiksi asennetulla softapaketilla joten en ole itse noita asentanut, en tiedä onko ihan infernaalinen säätö kun se DIS asuu siellä VMwaren virtuaalikoneessa...
          "Sori vaan mut oon pyrkiny vähentään" -Cheek
          Ex: E39 '96 523i projekti, E38 '99 728i työauto ym ym onhan noita

          Comment

          • Muurahainen
            BTCF Member
            • Dec 2006
            • 9194
            • Nurmijärvi

            #6
            Originally posted by camshaft View Post
            Äh, joo mulla on muistaakseni tuo v57, ilmankos en löytänyt siitä sitä koodausnappia kun viimeksi jossain toisessa keississä yritin sitä etsiä... SSS/Progman kyllä löytyy, ja sain sillä taannoin yhteyden ainakin ovien lukitusasetuksiin, mutta jostain syystä en onnistunut koodaamaan sitä valojen-vilkutus-lukittuessa-ominaisuutta, tai pikemminkin softa näytti että optio olisi valittuna mutta auto ei edelleenkään vilkuta... Eli en ole ihan varma että jutteleeko Progmanini kunnolla auton kanssa.

            Pitää vähän tutkia että saanko mitenkään helposti tuota vanhempaa DISsiä asennettua rinnalle, hommasin diagnostiikkaläppärin valmiiksi asennetulla softapaketilla joten en ole itse noita asentanut, en tiedä onko ihan infernaalinen säätö kun se DIS asuu siellä VMwaren virtuaalikoneessa...
            Tekaiset toisen virtuaalikoneen niin saat helpoimmalla vanhemman siihen rinnalle.

            Comment

            • camshaft
              BTCF Member
              • Sep 2016
              • 539
              • Kotka

              #7
              Näyttää vähän työläältä saada tuota v44:ää nyt tähän hätään mistään imuroitua ja asennettua... mutta jos Progmanilla tekee niin meneekö samalla kaavalla kuin tässä? https://www.youtube.com/watch?v=v7NIXczaA6Y

              Ja vielä tumpelon tuplatsekkauksena - jos ymmärrän oikein niin videolla kaveri tekee ensin tuon Replacement-kierroksen (jossa vissiin tallennetaan systeemin tiedot?) vanhan mittariston ollessa kiinni, sitten vaihdetaan mittaristo ja sen jälkeen Encoding?

              Ja vissiin tuo akun jännite pitää jollain lisävirtalähteellä tms. varmistaa riittävän korkeaksi, muuten herjaa siitä?
              "Sori vaan mut oon pyrkiny vähentään" -Cheek
              Ex: E39 '96 523i projekti, E38 '99 728i työauto ym ym onhan noita

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10923
                • Joensuu

                #8
                Originally posted by camshaft View Post
                Äh, joo mulla on muistaakseni tuo v57, ilmankos en löytänyt siitä sitä koodausnappia kun viimeksi jossain toisessa keississä yritin sitä etsiä... SSS/Progman kyllä löytyy, ja sain sillä taannoin yhteyden ainakin ovien lukitusasetuksiin, mutta jostain syystä en onnistunut koodaamaan sitä valojen-vilkutus-lukittuessa-ominaisuutta, tai pikemminkin softa näytti että optio olisi valittuna mutta auto ei edelleenkään vilkuta... Eli en ole ihan varma että jutteleeko Progmanini kunnolla auton kanssa.
                Veikataan, että autossa ei ole varashälyytintä, jolloin tuo koodaus ei yksistään riitä. Älä kysy mistä tiedän. Vilkutukset vaatii varashälyyttimen. Ongelma voi ratkaista koodaamalla autoon hälyyttimen, niin saa nuo vilkutukset. Tämä tosin aiheuttaa vikakoodin, mutta se ei vaikuta mitenkää auton toimintaan.

                Originally posted by camshaft View Post
                Pitää vähän tutkia että saanko mitenkään helposti tuota vanhempaa DISsiä asennettua rinnalle, hommasin diagnostiikkaläppärin valmiiksi asennetulla softapaketilla joten en ole itse noita asentanut, en tiedä onko ihan infernaalinen säätö kun se DIS asuu siellä VMwaren virtuaalikoneessa...
                Ei se nyt mitenkään infernaalinen säätö ole, jos virtuaalikoneet on tuttuja.


                Originally posted by camshaft View Post
                Näyttää vähän työläältä saada tuota v44:ää nyt tähän hätään mistään imuroitua ja asennettua... mutta jos Progmanilla tekee niin meneekö samalla kaavalla kuin tässä? https://www.youtube.com/watch?v=v7NIXczaA6Y

                Ja vielä tumpelon tuplatsekkauksena - jos ymmärrän oikein niin videolla kaveri tekee ensin tuon Replacement-kierroksen (jossa vissiin tallennetaan systeemin tiedot?) vanhan mittariston ollessa kiinni, sitten vaihdetaan mittaristo ja sen jälkeen Encoding?

                Ja vissiin tuo akun jännite pitää jollain lisävirtalähteellä tms. varmistaa riittävän korkeaksi, muuten herjaa siitä?
                Pikaisesti vilkaistuna vaikutti noin menevän. Minkälainen piuha sulla? Normi usb piuha ei kyllä tunnista jännitettä, jolloin progmania huijataan näkemään jännite X. Tuossa videolla pm selvästi tuollainen huijaus käytössä. Todellisen jännitteen tunnistus löytyy vain OPS/ICOM tms. diagnostiikka palikoista. Progman on sen verran hidas, että kannattaa kyllä laittaa auto laturiin, niin ei pääse jännite tipahtamaan liian alas.
                Last edited by HTK12; 05-03-2017, 16:59.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • camshaft
                  BTCF Member
                  • Sep 2016
                  • 539
                  • Kotka

                  #9
                  Originally posted by HTK12 View Post
                  Veikataan, että autossa ei ole varashälyytintä, jolloin tuo koodaus ei yksistään riitä. Älä kysy mistä tiedän. Vilkutukset vaatii varashälyyttimen. Ongelma voi ratkaista koodaamalla autoon hälyyttimen, niin saa nuo vilkutukset. Tämä tosin aiheuttaa vikakoodin, mutta se ei vaikuta mitenkää auton toimintaan.
                  On siinä ainakin se varashälyttimen valon kupu jossa vilkkuu punainen ledi? Ja outoa on siis että tuo vilkutusoptio oli jo päällä ennestään en lisännyt sitä itse. Mutta tätä nyt ehtii ihmetellä, ei ole kiireellisimmästä päästä to do -listalla...

                  Originally posted by HTK12 View Post
                  Pikaisesti vilkaistuna vaikutti noin menevän. Minkälainen piuha sulla? Normi usb piuha ei kyllä tunnista jännitettä, jolloin progmania huijataan näkemään jännite X. Tuossa videolla pm selvästi tuollainen huijaus käytössä. Todellisen jännitteen tunnistus löytyy vain OPS/ICOM tms. diagnostiikka palikoista. Progman on sen verran hidas, että kannattaa kyllä laittaa auto laturiin, niin ei pääse jännite tipahtamaan liian alas.
                  En nyt löydä eBaystä sitä tarkkaa piuhaa jonka tilasin, mutta vissiin on näitä ihan perus USB-OBD2-johtoja, semmoinen läpinäkyvä jossa palaa (välillä) keltainen ledi sisällä... Ja sen perässä adapteri siihen wanhaan pyöreään Pacman-pistokkeeseen. Joo, oon yleensä pitänytkin autoa laturissa näiden sessioiden aikana...
                  "Sori vaan mut oon pyrkiny vähentään" -Cheek
                  Ex: E39 '96 523i projekti, E38 '99 728i työauto ym ym onhan noita

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10923
                    • Joensuu

                    #10
                    Originally posted by camshaft View Post
                    On siinä ainakin se varashälyttimen valon kupu jossa vilkkuu punainen ledi? Ja outoa on siis että tuo vilkutusoptio oli jo päällä ennestään en lisännyt sitä itse. Mutta tätä nyt ehtii ihmetellä, ei ole kiireellisimmästä päästä to do -listalla...



                    En nyt löydä eBaystä sitä tarkkaa piuhaa jonka tilasin, mutta vissiin on näitä ihan perus USB-OBD2-johtoja, semmoinen läpinäkyvä jossa palaa (välillä) keltainen ledi sisällä... Ja sen perässä adapteri siihen wanhaan pyöreään Pacman-pistokkeeseen. Joo, oon yleensä pitänytkin autoa laturissa näiden sessioiden aikana...
                    Tuollaisessa piuhassa ei ole jännitteen tunnistusta, eli softa pitää huijata luulemaan korkeampi jännite.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • camshaft
                      BTCF Member
                      • Sep 2016
                      • 539
                      • Kotka

                      #11
                      Originally posted by HTK12 View Post
                      Tuollaisessa piuhassa ei ole jännitteen tunnistusta, eli softa pitää huijata luulemaan korkeampi jännite.
                      OK, tätä en tiennytkään, oletin että se jännite luetaan auton systeemeistä. Miten tuo softan huijaus käytännössä tapahtuu?
                      "Sori vaan mut oon pyrkiny vähentään" -Cheek
                      Ex: E39 '96 523i projekti, E38 '99 728i työauto ym ym onhan noita

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10923
                        • Joensuu

                        #12
                        Originally posted by camshaft View Post
                        OK, tätä en tiennytkään, oletin että se jännite luetaan auton systeemeistä. Miten tuo softan huijaus käytännössä tapahtuu?
                        Niin se on suunniteltu, että jännite luetaan autosta, mutta se toimii vain ICOM/OPS. Näissä halvoissa usb piuhoissa ei ole sitä ominaisuutta. Softassa on turvaraja muistaakseni 13V jonka alle mentäessä ei anna tehdä mitään Progmanilla. Tuota huijausta varten on olemassa tiedostot, joita vaihtamalla saadaan softa näkemään haluttu jännite. Kannattaa tarkista mitä jännitettä se sun Progman nyt näyttää.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • camshaft
                          BTCF Member
                          • Sep 2016
                          • 539
                          • Kotka

                          #13
                          Originally posted by HTK12 View Post
                          Niin se on suunniteltu, että jännite luetaan autosta, mutta se toimii vain ICOM/OPS. Näissä halvoissa usb piuhoissa ei ole sitä ominaisuutta. Softassa on turvaraja muistaakseni 13V jonka alle mentäessä ei anna tehdä mitään Progmanilla. Tuota huijausta varten on olemassa tiedostot, joita vaihtamalla saadaan softa näkemään haluttu jännite. Kannattaa tarkista mitä jännitettä se sun Progman nyt näyttää.
                          Oukei. Luulisi että olisi tuossa asennuksessa jo valmiiksi häkätty koska hommasin softan, läppärin ja piuhan yhtenä esiasennettuna pakettina. Enkä muista että se olisi Progmanilla valittanut jännitteestä, DISsissä on muistikuva että olisi siitä joskus herjannut mutta toimi kuitenkin normaalisti... Täytyy tutkia tarkemmin kun kerkiän läppärin ja auton äärelle. Tänks!
                          "Sori vaan mut oon pyrkiny vähentään" -Cheek
                          Ex: E39 '96 523i projekti, E38 '99 728i työauto ym ym onhan noita

                          Comment

                          • camshaft
                            BTCF Member
                            • Sep 2016
                            • 539
                            • Kotka

                            #14
                            Joo on siellä varmaankin oikeat tiedostot asennettuna, näyttää ruudusta riippuen jännitteeksi joko 14.00 tai 13.58/13.59 V. Muutenkin softa tuntui juttelevan auton kanssa ihan ongelmitta, joten täytyy varmaan uskaltautua kokeilemaan sitten tuota mittariston vaihtoa ja koodausta kun on vähän enemmän aikaa ja päivänvaloa...

                            Onko muuten normaalia että sessiota aloittaessa on aika pitkä mietintäaika (mulla n. 3 min) siinä kohtaa missä tulee viesti "Central encoding key (ZCS) is being determined"?
                            "Sori vaan mut oon pyrkiny vähentään" -Cheek
                            Ex: E39 '96 523i projekti, E38 '99 728i työauto ym ym onhan noita

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10923
                              • Joensuu

                              #15
                              Originally posted by camshaft View Post
                              Joo on siellä varmaankin oikeat tiedostot asennettuna, näyttää ruudusta riippuen jännitteeksi joko 14.00 tai 13.58/13.59 V. Muutenkin softa tuntui juttelevan auton kanssa ihan ongelmitta, joten täytyy varmaan uskaltautua kokeilemaan sitten tuota mittariston vaihtoa ja koodausta kun on vähän enemmän aikaa ja päivänvaloa...

                              Onko muuten normaalia että sessiota aloittaessa on aika pitkä mietintäaika (mulla n. 3 min) siinä kohtaa missä tulee viesti "Central encoding key (ZCS) is being determined"?
                              Virtuaalikoneessa kun tuota progmania pyörittää, niin se on todella hidas ja auto on parempi kytkeä laturiin ettei akku pääse tyhjenemään. Eli ihan normaalia, että vähän joka vaiheessa kestää.
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎