Heip,
osaisiko joku (mielellään joka on itse tehnyt ko. homman) nyt antaa definitiivisen vastauksen siihen, mitä koodausta E38 mittariston vaihtoon tarvitaan? Olen saanut jonkin verran keskenään poikkeavaa infoa asiantuntevilta tahoilta, ja ulkkarifoorumien ketjuista ei ota hullukaan selvää kun yhdessä sanotaan yhtä ja toisessa toista...
Eli:
- Auto on facelift E38 vm '99, "high"-mittaristo
- Mittaristo on siis sitä uudempaa tyyppiä jossa ei ole takana sitä irrotettavaa logiikkamoduulia kuten vanhemmissa malleissa
- Vaihdettava mittaristo on uusi ja käyttämätön eli 0 km.
Oman käsitykseni mukaan tämä menisi niin että ei tarvita mitään mikropiirien irrottelua vaan
- Vaihdetaan uusi mittaristo paikalleen
- Koodataan DISsillä mittaristoon oikea VIN (ja tämän voi tehdä vain kerran)
- Mittaristo hakee LCM:ltä auton kilometrilukeman
- Homma sillä selvä, ei ongelmia tamper dottien tai kilometrilukemien poikkeavuuksien kanssa?
Vaiko eikö? Tai onko jotain muuta mitä pitää huomioida? Joissain threadeissa puhutaan että autoon pitää lisäksi ohjelmoida vaihteiston mallit ym. optiot, vai osaako DIS hoitaa tämän automaattisesti ZCS-koodin perusteella? Entä tuo allaolevan kuvan Service interval information, pitääkö sekin jotenkin koodata/siirtää?
Jos homma on helppo ja onnistuu DISsillä niin voin sen hoitaa varmaan itsekin. Merkkihuolto arvioi asennuksen ja koodauksen kustannusarvion n. 2 tunnin työn mukaan (mikä musta on aika kohtuullista) mutta pyysivät että työhön varaisi koko päivän koska ei kuulemma voi etukäteen tietää kauanko koodaukseen menee. :think Eli tuli vähän epäilys että onkohan sielläkään nyt ihan kristallinkirkasta kuvaa siitä, mitä tämä vaihto edellyttää näin vanhassa mallissa...
Lisäinfo tervetullutta! Ja tässä vielä tämä:
osaisiko joku (mielellään joka on itse tehnyt ko. homman) nyt antaa definitiivisen vastauksen siihen, mitä koodausta E38 mittariston vaihtoon tarvitaan? Olen saanut jonkin verran keskenään poikkeavaa infoa asiantuntevilta tahoilta, ja ulkkarifoorumien ketjuista ei ota hullukaan selvää kun yhdessä sanotaan yhtä ja toisessa toista...
Eli:
- Auto on facelift E38 vm '99, "high"-mittaristo
- Mittaristo on siis sitä uudempaa tyyppiä jossa ei ole takana sitä irrotettavaa logiikkamoduulia kuten vanhemmissa malleissa
- Vaihdettava mittaristo on uusi ja käyttämätön eli 0 km.
Oman käsitykseni mukaan tämä menisi niin että ei tarvita mitään mikropiirien irrottelua vaan
- Vaihdetaan uusi mittaristo paikalleen
- Koodataan DISsillä mittaristoon oikea VIN (ja tämän voi tehdä vain kerran)
- Mittaristo hakee LCM:ltä auton kilometrilukeman
- Homma sillä selvä, ei ongelmia tamper dottien tai kilometrilukemien poikkeavuuksien kanssa?
Vaiko eikö? Tai onko jotain muuta mitä pitää huomioida? Joissain threadeissa puhutaan että autoon pitää lisäksi ohjelmoida vaihteiston mallit ym. optiot, vai osaako DIS hoitaa tämän automaattisesti ZCS-koodin perusteella? Entä tuo allaolevan kuvan Service interval information, pitääkö sekin jotenkin koodata/siirtää?
Jos homma on helppo ja onnistuu DISsillä niin voin sen hoitaa varmaan itsekin. Merkkihuolto arvioi asennuksen ja koodauksen kustannusarvion n. 2 tunnin työn mukaan (mikä musta on aika kohtuullista) mutta pyysivät että työhön varaisi koko päivän koska ei kuulemma voi etukäteen tietää kauanko koodaukseen menee. :think Eli tuli vähän epäilys että onkohan sielläkään nyt ihan kristallinkirkasta kuvaa siitä, mitä tämä vaihto edellyttää näin vanhassa mallissa...
Lisäinfo tervetullutta! Ja tässä vielä tämä:
![](http://www.bimmerboard.com/members/q/original/Odometer%20Tamper%20Dot.jpg)
Comment