Announcement

Collapse
No announcement yet.

M73 käyntiongelmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sevnie00
    BTCF Member
    • Jan 2018
    • 57
    • Tampere

    M73 käyntiongelmat

    Josko täältä löytyis m73 tietäjiä kun täällä nyt niitä oikeita harrastajia pyörii. Eli kone käy tyhjää ihan ok vähän ehkä kuulostaa välillä että olis misfireä? Semmonen ääni jonka nyt varmaan jokanen tietää. Ei mitään vikakoodeja ja tulpat ja puolat uusittu. Sitten se isompi ongelma joka varmaan liittynee samaan.... Eli heittää kuudelle välillä tyhjäkäynnillä yhtäkkiä. Starttaa uusiks käy kaikilla vaikka vedättäiskin ja tyhjääkin. Monesti tekee kun juuri lämmennyt ja sammutettu. Huohotinventtiili vaihdettu vaan toiselle puolen mutta se tuskin vaikuttaa? Ei huohotusongelmaa ole mutta eipä se pahaa tee noita joskus uusia. Öljyt vasta vaihdettu koneeseen. 1998 vm ja inpan mukaan siemenssin ecu eli 1kpl?
  • zakspeed
    BTCF Member
    • Nov 2003
    • 1996
    • Tampere/kainuu

    #2
    Hmm. Sanoisin, että kaksi ecua sieltä pitäisi löytyä. Siinä tapauksessa koodit voi löytyä sieltä toiselta lohkolta.
    -M5- '00
    -i3 94 rex '19
    -Ascona B 4.0 '80
    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

    Comment

    • sevnie00
      BTCF Member
      • Jan 2018
      • 57
      • Tampere

      #3
      Inpalla näyttää nimenomaan että on vaan yks. Antaa valita joko oikee tai vasen tai sitte sen vaihtoehdon että on yks ja se on ainoo millä pääsee sisälle. Ja tiedoissa lukee Siemens jotain en ulkoo muista.

      Comment

      • zakspeed
        BTCF Member
        • Nov 2003
        • 1996
        • Tampere/kainuu

        #4
        Laitas alusta nro.

        Kummasta diagnoosipistokkeesta kokeiltu?
        -M5- '00
        -i3 94 rex '19
        -Ascona B 4.0 '80
        Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
        -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
        -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

        Comment

        • sevnie00
          BTCF Member
          • Jan 2018
          • 57
          • Tampere

          #5
          Onko tuossa jossain joku muukin kun pellin alla se pyöreä?😂 DG26550

          Comment

          • rikuh1
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2009
            • 520
            • Hämeenlinna

            #6
            Kaksi ecua (DME) näissä on, lisäksi kolmas (EML) joka ohjaa kaasuläppiä. Muistaakseni inpassa m73 moottorin kohdalla 1998 ja uudempien scriptien valinta on piilotettu jolloin niitä uudempia ei pääse valitsemaan ja lukemaan tätä hiukan uudempaa ecuversiota. Muokkaamalla tiedostoa tämäkin ongelma ratkeaa.

            Toki eroja noissakin inpa asennuksissa on, mutta kaikkki mitä itselle on tullut vastaan on juuri näin.

            Itse ongelmaan, niin ensin tietysti koodeja lukemaan kun pääsee kaikki purkit katsomaan. Nyt kuulostaa siltä että luettu vaan EML purkkia.

            Ja tosiaan, 20pin pyöreästä liittimestä näihin kannattaa yrittää sisään niin toimii varmimmin.
            E38 750iL 1999 | Bmw i3 94ah Rex |
            Bmw asiantuntemusta Kanta-Hämeestä, Detailing palvelut, Virallinen XHP jälleenmyyjä
            RikunAutofix.fi

            Comment

            • zakspeed
              BTCF Member
              • Nov 2003
              • 1996
              • Tampere/kainuu

              #7
              OBD pistoke näistä löytyy myös keskikonsolista. Se ei ole vian hakua tai diagnostiikkaa varten.
              -M5- '00
              -i3 94 rex '19
              -Ascona B 4.0 '80
              Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
              -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
              -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

              Comment

              • sevnie00
                BTCF Member
                • Jan 2018
                • 57
                • Tampere

                #8
                On joo saattanut olla että lukenut sitte vaan sitä kaasuläppä tietoa kun ei pahemmin muuta oo näyttänyt. Mutta milläs sillä pääsee sitte ecu kiinni? Carly löytää vikakoodeja aina välillä muutaman mutta jostain x syystä ei suostu näyttämään infoa niistä. Ja tuo inpa ei ainakaan tosiaan päästä sisälle jos koittaa valita jomman kumman puolen siinä m73 alla🤔

                Comment

                • zakspeed
                  BTCF Member
                  • Nov 2003
                  • 1996
                  • Tampere/kainuu

                  #9
                  Originally posted by sevnie00 View Post
                  Mutta milläs sillä pääsee sitte ecu kiinni?
                  Kokeilemalla vaikkapa ihan BMW yhteensopivaa / sopivia testereitä. Autologic, DIS, ISTA

                  Siinä paremmuusjärjestys ko. automalliin hyvistä laitteista.
                  -M5- '00
                  -i3 94 rex '19
                  -Ascona B 4.0 '80
                  Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                  -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                  -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                  Comment

                  • sevnie00
                    BTCF Member
                    • Jan 2018
                    • 57
                    • Tampere

                    #10
                    Koitan ladata istan. Se nyt ainakin näytti olevan ilmaisena jaossa. Kaikkialle muualle pääsee kyllä sisälle inpallaki tai no webastoa ei oo löytänyt se kyllä toimiikin vielä ainakin. Ja tosiaan joskus käy pitkään ongelmitta kaikilla tai pientä tyhjäkäynti ongelmaa mutta eilenkin 3kertaa kauppareissulla heitti kuudelle🤣

                    Comment

                    • jaskap
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2010
                      • 528
                      • Finland Rovaniemi

                      #11
                      Perinteinen sylinterien lepuutustoiminto siis ��

                      Onko tässä mallissa kaksi bensapumppua. Itse tutkisin polttoaineen saannin ensin. Sehän ei välttämättä jätä koodejakaan ja voi oireilla juuri noin kenkusti. Tämä siis, jos sytytyslaitteet ova varmasti kunnossa ( ja myös impulssijohto, jos tässä vielä sellainen on) ja EML valo ei tule tauluun.

                      Ilmamassamittareita on tässäkin vissiin molemmille pyolille omansa. Niitäkin voi vaihdella ristiin vian ollessa päällä.
                      Last edited by jaskap; 06-11-2019, 11:32.
                      e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
                      e32 750 iA -88 DoubleSex.
                      Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

                      Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
                      e32 735 1/18
                      e34 M5 1/18
                      e24 635 Csi 1/18
                      e9 3.0 CSi 1/18
                      e31 850 Csi

                      Comment

                      • sevnie00
                        BTCF Member
                        • Jan 2018
                        • 57
                        • Tampere

                        #12
                        Tuli mieleen voisko vaikuttaa kun on ne kaks pinniä juotettu yhteen tuosta kdcan kaapelista siihen että ei pääse sisään ecu näissä? Ei oo kytkimellistä kaapelia

                        Comment

                        • sevnie00
                          BTCF Member
                          • Jan 2018
                          • 57
                          • Tampere

                          #13
                          Imm uusittu myös. Kävi ihan hyvin jonkun aikaa. Ja tosiaan uudelleen käynnistämällä lähtee aina kaikki sylinterit tulille. Ei vikavaloja

                          Comment

                          • BeamR
                            BTCF Member
                            • Jul 2007
                            • 13363
                            • Espoon takametsät

                            #14
                            A: tarviit INPAn, ja siihen oikean vuosimallin kirjastot, jotta pääsee ECUihin kiinni. Millään carlylla tai boschin testerillä et tee mitään. Usko vaan.
                            B: tässä on vain yksi PA-pumppu.

                            Molemmat lohkot toimii omina järjestelminään: ecu, sytytyspuolat, pyörijät jne. Voit ajatella, että siinä pyörii kaksi moottoria samalla kampiakselilla.
                            EML on sitten se, joka tekee kaasuläpille synkronoinnin. Jos kaasuläppien synkronointi häviää, niin kone ei kierrä ollenkaan.

                            Jostain syystä toinen lohko putoaa nyt pois, ja ilman kunnollista diagnostiikkaa (INPA) sitä ei pysty sanomaan että miksi. Eli nyt jonkun luokse, jolla on tarpeeksi oikeilla scripteillä oleva INPA, niin alkaa aukeamaan paremmin ongelma.

                            Edit: onko M73N vai M73? (Eli facelift vai ei, valmistuskuukaudesta 9/98 eteenpäin on fl).
                            Last edited by BeamR; 06-11-2019, 17:19.
                            F46 Gran Tourer -20
                            Boxster 2.5 -97

                            Comment

                            • rikuh1
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2009
                              • 520
                              • Hämeenlinna

                              #15
                              Originally posted by BeamR View Post
                              A: tarviit INPAn, ja siihen oikean vuosimallin kirjastot, jotta pääsee ECUihin kiinni. Millään carlylla tai boschin testerillä et tee mitään. Usko vaan.
                              B: tässä on vain yksi PA-pumppu.

                              Molemmat lohkot toimii omina järjestelminään: ecu, sytytyspuolat, pyörijät jne. Voit ajatella, että siinä pyörii kaksi moottoria samalla kampiakselilla.
                              EML on sitten se, joka tekee kaasuläpille synkronoinnin. Jos kaasuläppien synkronointi häviää, niin kone ei kierrä ollenkaan.

                              Jostain syystä toinen lohko putoaa nyt pois, ja ilman kunnollista diagnostiikkaa (INPA) sitä ei pysty sanomaan että miksi. Eli nyt jonkun luokse, jolla on tarpeeksi oikeilla scripteillä oleva INPA, niin alkaa aukeamaan paremmin ongelma.

                              Edit: onko M73N vai M73? (Eli facelift vai ei, valmistuskuukaudesta 9/98 eteenpäin on fl).
                              No juuri näin kuten ylempänä^. Tampereen seudulta näyttää ketjun aloittaja olevan, joten BmWizOy / Böntti varmaan saa koodeja pihalle moisesta, Tampereella sijaitsee.

                              Mikäli ajoa hämeenlinnan suuntaan niin myös allekirjoittaneelta onnistuu.
                              E38 750iL 1999 | Bmw i3 94ah Rex |
                              Bmw asiantuntemusta Kanta-Hämeestä, Detailing palvelut, Virallinen XHP jälleenmyyjä
                              RikunAutofix.fi

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎