Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 vuotava bensatankki

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kv1984
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2013
    • 584
    • Jyväskylä

    E38 vuotava bensatankki

    Vuotava tankki on ilmeisesti kolmekasien tyyppiongelma, ja niinhän se alkoi tihkuttaa omassakin ajokissa. Katsoin nosturilla että vuotaisi saumasta molemmin puolin.

    Onko ihan toivoton yritys koittaa paikata tankkia ja miten/millä se tapahtuisi? Wanhan kansan miehet kuulemma käytti mäntysuopaa, toimiikohan se oikeasti Joutuuko tankkia irrottaessa purkamaan paljonkin pois tieltä?

    Uusi tankki + vaihtotyö maksaa varmaan ihan p*#%&sti, enemmän kuin auto?

    E34 518i Jet Black (ex)
    E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
    E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
    E38 M52B28 Oxfordgrün
  • Palvikr
    BTCF Member
    • Jun 2018
    • 55
    • Joensuu

    #2
    Näissä tuo bensatankin sijainti ja materiaali on ehkä huonoin ikinä. Sijainniltaan juuri niin että takarengas viskoo kiviä saumaan ja sitten vielä ohutta peltiä materiaalina.
    Täällä mallisarjakohtaisen keskustelun (E38) alla keskusteltiin toisessa topicissakin vaihto työstä. "728iA Bensatankki".

    Summa summarum.
    Uusi maksaa ~400€ saksasta. 85l ja 95l erona vain kiinnike pannat. Jotkut laittanut myös E39 muovitankkia mutta tilavuus pienenee ja kiinnikkeet joutuu rakentamaan.
    Mäntysuopa paikkauksia en itse lähtisi harrastamaan kun on vähän sellaista ongelman siirtoa tulevaisuuteen. Ja kun siitä ei tiedä että kuinka lähelle/kauas sinne.
    Itse kävin purku 725tds autosta tankin omaan 728i:n. Sekin oli hieman ruosteessa joten vettä täyteen ja hitsillä paikka lappuja, epoksipohja ja kiveniskusuoja päälle.

    Tankin irroitukseen tarvitsee purkaa pakoputki, kardaani ja bensaletkuja.
    E53 X5 -00 M Sport Schwarz 2
    E38 750i -97 Individual Limonite Metallic
    Ex: E38 728i -97 Cosmosschwarz

    Comment

    • Haju69
      Administrator
      • Nov 2005
      • 16295
      • Leppävirta

      #3
      Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.


      Vaihto operaatio
      LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99 Talvehtimassa
      E36 Hellrot 328i M-Sport ´96 Talvehtimassa
      B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10 Talviliukuri

      Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
      Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
      Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

      Comment

      • Kv1984
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2013
        • 584
        • Jyväskylä

        #4
        Originally posted by Palvikr View Post
        Uusi maksaa ~400€ saksasta. 85l ja 95l erona vain kiinnike pannat. Jotkut laittanut myös E39 muovitankkia mutta tilavuus pienenee ja kiinnikkeet joutuu rakentamaan.
        Mistä voi tilata tuolla hinnalla, olisko antaa nettisivun osoitetta? Katselin tuossa KL:n sivuilta niin Suomessa uuden hinta on noin 2000 e, siinä on vähän suomilisää päällä ilmeisesti...

        E34 518i Jet Black (ex)
        E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
        E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
        E38 M52B28 Oxfordgrün

        Comment

        • BMW525Xda
          BTCF Member
          • Feb 2014
          • 8681
          • Xxxxxx

          #5
          Onko se tämmöinen ?

          Comment

          • Kv1984
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2013
            • 584
            • Jyväskylä

            #6
            ^ On, tuommoinenhan se.

            E34 518i Jet Black (ex)
            E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
            E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
            E38 M52B28 Oxfordgrün

            Comment

            • BMW525Xda
              BTCF Member
              • Feb 2014
              • 8681
              • Xxxxxx

              #7
              Löytyskö täältä esim ?

              Comment

              • Kv1984
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2013
                • 584
                • Jyväskylä

                #8
                ^ Joo, tuolta voisi tilata =)

                Mutta kertokaapa tyhmälle, kun en ole ikinä Saksasta mitään tilannut: jääkö kamppeet tulliin ja pitääkö niistä maksaa jotain kun ne saapuu Suomeen?

                E34 518i Jet Black (ex)
                E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
                E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
                E38 M52B28 Oxfordgrün

                Comment

                • aae30
                  BTCF Member
                  • May 2010
                  • 2626
                  • .fi

                  #9
                  Originally posted by Kv1984 View Post
                  ^ Joo, tuolta voisi tilata =)

                  Mutta kertokaapa tyhmälle, kun en ole ikinä Saksasta mitään tilannut: jääkö kamppeet tulliin ja pitääkö niistä maksaa jotain kun ne saapuu Suomeen?
                  Varmuudella ei jää tulliin(EU:n sisältä), eikä pitäis tulla mitään kuluja vastaanottamisesta.
                  Näyttäis Paypal:n&DHL:n logotkin sivun alareunasta löytyvän, eli lienee turvallinen paikka tilata.
                  Sorry I'm Not Sorry
                  E34 540iA 93 sedan
                  E34 540iA 93 sedan
                  E39 530iA 00 touring

                  Comment

                  • AskoRR
                    Newbiemmer
                    • Aug 2019
                    • 5
                    • Ylöjärvi

                    #10
                    Ite vaihtelin kesällä -19 saksasta tilatun uuden tarviketankin 750 malliin.
                    Sopi paikalleen suht kivuttomasti.
                    Tankki oli maalattu surkeasti ohkasella spray kerroksella.


                    Suosittelen siis uudelleen maalausta ja massaamista ainakin niihin kriittisimpiin kohtiin. Vanhasta tankistahan löytyy ne kriittiset kohdat.

                    Comment

                    • BMW528i-84
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2005
                      • 35
                      • Helsinki / Tapanila

                      #11
                      Hopealla juottaen / Metalli kitillä

                      Ensin hiekkapuhallus tai muu yhtä tehokas puhdistus tankille. Läpireiät paikkasin omasta kemiallisella metallilla ja tihkuvat saumat juotin hopealla. Pitää hyvin.

                      Ei saa kuumentaa niin paljon, että poltaa tankin sisäisen letkutuksen

                      Päivän työ, jos ei pakoputken laipan pultit katkea. Pakoputken alas laskemiseen tarvitsee kaverin tai vaihteistonosturin.
                      728i 6/-97, 518A -78 ikuisuusprojekti,
                      taas volkkari
                      ex:
                      528i 4/84. Tämä projekti löysi uuden jatkajan.
                      520/528i -77, 525 -74, 1502 *2, volkkareita

                      Comment

                      • jaskap
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2010
                        • 482
                        • Finland Rovaniemi

                        #12
                        Originally posted by Kv1984 View Post
                        Vuotava tankki on ilmeisesti kolmekasien tyyppiongelma, ja niinhän se alkoi tihkuttaa omassakin ajokissa. Katsoin nosturilla että vuotaisi saumasta molemmin puolin.

                        Onko ihan toivoton yritys koittaa paikata tankkia ja miten/millä se tapahtuisi? Wanhan kansan miehet kuulemma käytti mäntysuopaa, toimiikohan se oikeasti Joutuuko tankkia irrottaessa purkamaan paljonkin pois tieltä?

                        Uusi tankki + vaihtotyö maksaa varmaan ihan p*#%&sti, enemmän kuin auto?
                        Mäntysuopa toimii oikeasti tilapäisenä korjauksena, jos tien päällä alkaa tankki vuotamaan vaikkapa kiveen ajon seurauksena. Toki kannattaa vältellä lätäköitä. Kysymyksessä siis palasuopa.

                        Joskus korjannut tankin juottamalla oikealla lyijyllisellä tinalla. Puhtaus on puoli ruokaa tässä korjauksessa.
                        Last edited by jaskap; 10-10-2020, 12:20.
                        e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
                        e32 750 iA -88 DoubleSex.
                        Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

                        Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
                        e32 735 1/18
                        e34 M5 1/18
                        e24 635 Csi 1/18
                        e9 3.0 CSi 1/18
                        e31 850 Csi

                        Comment

                        • BMW525Xda
                          BTCF Member
                          • Feb 2014
                          • 8681
                          • Xxxxxx

                          #13
                          Originally posted by jaskap View Post
                          Joskus korjannut tankin juottamalla oikealla lyijyllisellä tinalla. Puhtaus on puoli ruokaa tässä korjauksessa.
                          En tiedä 38 tankin rakennetta mutta voi sen hitsata, tankki pois, huolellinen huuhtelu, vettä 2/3, eikun hitsaamaan, varmistuu vaan ettei tankissa ole bensahuuruja. Tig paras, kipinöimätön, mutta käy siihen muutkin rautaliimat. Oletuksena toki että on peltiä.

                          Comment

                          • Muurahainen
                            BTCF Member
                            • Dec 2006
                            • 9194
                            • Nurmijärvi

                            #14
                            Originally posted by BMW525Xda View Post
                            En tiedä 38 tankin rakennetta mutta voi sen hitsata, tankki pois, huolellinen huuhtelu, vettä 2/3, eikun hitsaamaan, varmistuu vaan ettei tankissa ole bensahuuruja. Tig paras, kipinöimätön, mutta käy siihen muutkin rautaliimat. Oletuksena toki että on peltiä.
                            Se huurujen poisto on vaan kokemuksen mukaan aika vaikea temppu.

                            Comment

                            • Ramzez
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2009
                              • 6104
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Kymmenen vuotta tuli omistettua E38, kunnes viime vuonna myin pois. Lukuisiin huolto ja korjaustoimenpiteisiin omistusvuosina kuului kuitenkin myös tankin vaihto. Yksi olennaisimmista asioista tankin korjaamisessa ja/tai vaihtamisessa on tankin huohotuksen korjaaminen, joka tosiasiallisesti aiheuttaa enemmän vuoto-ongelmia kuin esim. ruoste. On ihan sama miten hyvin paikkauksen tekee tai tankin vaihtaa, vuoto-ongelmat palaavat, jos huohotusta ei laita kuntoon.

                              Omasta vaihto-operaatiosta on jo muutama vuosi aikaa, mutta päästessäni oikean koneen ääreen, voisin lisätä tänne kaikki ne varaosat ja varaosanumerot, jotka omassa vaihto-operaatiossani vaihdoin. Ostin kaikki BMW originaalina mukaan lukien tankin. Kirjoitan tätä puhelimella, joten editoin hieman myöhemmin koneella tarkemman seikkaperäisen vaihto-ohjeen.

                              E38 on kyllä loistava auto, pitäkää niistä huolta!


                              EDIT: Riippuen auton varustetasosta, pitää vaihto-operaatiossa huomioida ainakin seuraavat seikat:


                              - Pakoputkisto pitää irroittaa (jos on prefacelift, jossa putkisto katkeaa katalysaattorien jälkeen, katkaisu tästä kohtaa riittää)
                              - Käsijarruvaijerit pitää irroittaa
                              - Jos uusit huohotuksen (joka ehdottomasti kannattaa tehdä ja on merkittävästi helpompaa kun tankki on irroitettu), pitää purkaa kuljettajan puolen takalokasuoja. Mikäli autossasi on hydraulinen tasonsäätö (self-leveling), pitää myös iskarin hydraulilinja avata.
                              - Kardaani tulee irroittaa (tässä yhteydessä on loistava tilaisuus vaihtaa kannatinlaakeri) perästä (ei tarvitse irroittaa kokonaan, kunhan saa tuettua)
                              - Takapenkki ja sen alta polttoainelinjat tulee irroittaa sekä polttoainemääräanturien johdot


                              Suosittelen vahvasti myös käymään huolella bensapumpun läpi ja uusimaan tarvittaessa. Moni on kokeillut paikata vuotavaa tankkia (aikanaan myös allekirjoittanut), mutta pitkässä juoksussa se todennäköisesti aiheuttaa vain harmia. Paikkaus voi kestää hetken, mutta tulee kummittelemaan jälleen jossain kohtaa ja bensan kanssa läträäminen ei ole hauskaa. Myöskään jatkuvasti vajaalla tankilla ajaminen (mikäli vuotaa saumasta) ei näissä isomoottorisissa versioissa ole optimaalista.
                              Last edited by Ramzez; 29-10-2020, 18:05.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎