Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 konepelti ei aukea!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sirkus
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 2195
    • kaustinen

    E38 konepelti ei aukea!

    Kävipä niin et ku tiputin pellin kii huomasin et kuskinpuolen lukko ei mennytkään kii vaan pelti jäi irvistään, no ajattelin avata ja sulkea uudestaan vaan eipä aukea enää. Kahva nousee ylös mutta vaieri ei ole rikki kun sellanen kuin joku paikka joustaisi kun kahvaa nostaa. Kuskin puolelta pellin väliin näkee jotain ,vänkärin puolelta ei toivoakaan. Mikä siis avuksi?
    Chrysler 300c crd touring 2010
    Daily driver
    Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
    Man cave on wheels
    Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
    Built not bought
    V8, only juice&milk come in 2 litres

    Kawasaki zzr1100 fighter


    Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88
  • Bmw_e30
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2004
    • 1260
    • joutseno

    #2
    ei muutaku purkamaa keulaa pikkase et pääset lukkoo kiinni
    tai sit sitä sisätilas olevaa kahvaosaa otat sen irti et saat vaijerin kokonaa käsille.. sit vaa vedät siitä esim pihdeillä. noin mie oon ainaki saanu,.. tosin e30:sestä
    ex 325i -85 325i
    325i soupe -92 325i

    Ford Capri Gt 1.6/2.8 V6 -72 Capri

    Comment

    • Janza182
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 4987
      • 013

      #3
      Selaappas vanhoja topikkeja nimittäin mulla on mielikuva että jossain kerrottiin miten pellin saa auki jos esim. vaijeri katkeaa. En nyt tähän hätään muista miten mutta se oli joku ruuvarilla tehtävä jekku

      Comment

      • Robi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2002
        • 7606
        • Vantaa

        #4
        Originally posted by sirkus
        Kävipä niin et ku tiputin pellin kii huomasin et kuskinpuolen lukko ei mennytkään kii vaan pelti jäi irvistään, no ajattelin avata ja sulkea uudestaan vaan eipä aukea enää. Kahva nousee ylös mutta vaieri ei ole rikki kun sellanen kuin joku paikka joustaisi kun kahvaa nostaa. Kuskin puolelta pellin väliin näkee jotain ,vänkärin puolelta ei toivoakaan. Mikä siis avuksi?
        Oletko täysin varma että pellin alle ei jäänyt mitään. Kaverilla oli sama ongelma omassa E36:ssa ja siltä oli jäänyt yksi valon "suojakuppi" siihen iskaritolpan päälle ja se jumitti pellin. Aukesi kun painoi sitä kuskin kulmaa alaspäin ja veti kahvasta sisältä. Mutta kannattaa sitten varoa jos siellä tosiaan on jotain välissä ettei tule kolhuja peltiin.
        Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
        Tiedustelut priva tai 0452210069

        Current
        E61 530d
        E39 530d
        E39 520iA
        E46 330xd
        E28 528i

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Juuri näin...asennuskaljatölkki jäi väliin. Kaveri painamaan peltiä alaspäin ja itse kahvaan kiinni.

          Comment

          • sirkus
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2004
            • 2195
            • kaustinen

            #6
            Ei ollut mitään välissä. Kuskinpuolen auki jääminen oli vain liian varovaisen sulkemisen syytä. Vänkärin puolen vaijeri oli irronnut kun sen päässä oleva muovinen "pidike" oli hajonnut. Munuaisen revin irti ja se säästyi isommilta vaurioilta ja sain sen takas kii sen aukosta metallilangasta tehdyllä koukulla sain lukon auki ja valmistin uuden pään vaijerille tällä kertaa metallista ja varmasti parempi kuin alkuperänen.
            Chrysler 300c crd touring 2010
            Daily driver
            Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
            Man cave on wheels
            Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
            Built not bought
            V8, only juice&milk come in 2 litres

            Kawasaki zzr1100 fighter


            Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

            Comment

            • BeamR
              BTCF Member
              • Jul 2007
              • 13363
              • Espoon takametsät

              #7
              Nostellaas; on toi pelkääjän puolen lukko kiinni ja pysyy, perhana soikoon. Kahva palauttaa todella terhakkaasti, mutta pellin nykiminen ei auta.

              Lähtikö tuo munuainen ulospäin helposti, eli onko siinä iso riski rikkoa kiinnikkeet jos siitä nykäisee?
              F46 Gran Tourer -20
              Boxster 2.5 -97

              Comment

              • Supa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 7597
                • Järvenpää

                #8
                Todennäköisesti konepellin "pomppautin" jumissa toisella puolella eli siis säätötappi minkä sisältä työntyy tappi jousen avulla ja avaa konepellin.
                Eli ota toinen kaveri vetämään peltiä samalla ylös kun vedät vivusta.
                Jollei vieläkään aukea niin lukkojen välinen vaijeri rikki, kulkee siinä munuaisten välissä tuuliohjurimuovin päällä, helpohko vetästä munuaisten välistä jos saa vaan tuon tuuliohjurin työnnettyä alespäin.
                - E90 320i LCI M-sport -09
                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                Comment

                • BeamR
                  BTCF Member
                  • Jul 2007
                  • 13363
                  • Espoon takametsät

                  #9
                  Originally posted by Supa View Post
                  Todennäköisesti konepellin "pomppautin" jumissa toisella puolella eli siis säätötappi minkä sisältä työntyy tappi jousen avulla ja avaa konepellin.
                  Eli ota toinen kaveri vetämään peltiä samalla ylös kun vedät vivusta.
                  Jollei vieläkään aukea niin lukkojen välinen vaijeri rikki, kulkee siinä munuaisten välissä tuuliohjurimuovin päällä, helpohko vetästä munuaisten välistä jos saa vaan tuon tuuliohjurin työnnettyä alespäin.
                  kiitos Supa, kaksissa miehin ja pienellä houkuttelulla irtosi, ei tarvinnut alkaa kalastelemaan. crc:lle tuli käyttöä.
                  F46 Gran Tourer -20
                  Boxster 2.5 -97

                  Comment

                  • syvis88
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2011
                    • 62
                    • Satakunta

                    #10
                    Nonniin perkele!

                    Lähti noitten konepellin lukkojen välinen vaijeri kokonaan irti eikä saa enää peltiä auki

                    Mitä kaikkea tarvitsee purkaa että pääsee käsiksi lukkoihin? Onko edes mahdollista vai otanko suosiolla rälläkän ja haen uuden pellin romuttamolta?

                    Comment

                    • BeamR
                      BTCF Member
                      • Jul 2007
                      • 13363
                      • Espoon takametsät

                      #11
                      Konepellin avaaminen rikkomatta paikkoja

                      Jees, on sitten lukkojen välinen vaijeri venynyt niin, ettei enää avaa oikean puoleista lukkoa (eli pelkääjän lukkoa). Vihjeet avaamiseksi on aika brutaaleja eli pääsääntöisesti käsketään rikkomaan munuainen, mutta opin tuossa että sen saa irti ilman että mitään menee rikki (kiitos hollannin miehelle). BTW: klikkaa kuvat suuremmaksi.

                      Tarvekalut:
                      - munuaisen ritilän kokoinen laudan pala
                      - vanhat kalsarit
                      - ohut puutikku
                      - moska / kumipäinen vasara / muu vastaava raskaahko lyömäase
                      - jos myöskään kuskinpuoleinen lukko ei aukea niin sitten myös rautalankahenkari



                      Kääri kalsarit lautapalan ympärille, aseta lautapala VASEMMAN munuaisen ritilän päälle (varo ettei lauta ota kiinni kehykseen) ja napauta terävästi raskaahkolla lyömäaseella keskelle lautaa: ritilä irtoaa kehyksestä sisäänpäin. Miksi VASEN? siksi, että jos et ole varma kumpi lukko kanittaa, niin vasemman kautta saat molemmat auki, oikean kautta vain pelkääjän puolen lukon.



                      pujota kehys ulos. RItilä jää sisälle, koska munuaista konepellissä pitävät siivekkeet on nimenomaan ritiläosassa kiinni. Joudut varmastikin avittamaan ritilää ulos kampamalla, joten ota avuksi ohut PUINEN tikku, jotta et naarmuta konepeltiä. Joutunet myös vähän taiteilemaan tuulihaan kahvan kanssa.



                      Nyt näet munuaisten takan olevan tuuliohjaimen yläpuolella lukkojen välisen vaijerin; ota sormilla kiinni ja vedä keulaa kohti: oikea lukko (pelkääjän puolen) aukeaa. Sitten menet ja vedät aukaisukahvasta auton sisältä, niin myös oikea lukko aukeaa ja taas on pelti auki. Kuva on otettu pellin avaamisen jälkeen, jotta tuo välivaijeri näkyisi paremmin.



                      JOS on niin surkeasti, että vasen lukko ei aukea (kuskin puoli), niin tarvitset rautahenkarin, josta muotoilet pään koukuksi. Ota keskivaijerin muoviliitäntä irti vasemmasta lukosta ja pujota henkari vasemman lukon sisälle. Kun saat sen oikeaan kohtaa vaijereiden kiinnityskohtaan, niin saat oikealle vetämällä myös kuskin puolen lukon auki (katso raaka piirros punaisella viivalla alla).



                      Lopuksi korjaa vika, laita munuaisten puolikkaat taas yhteen, työnnä munuainen takaisin aukkoonsa pellin ulkopuolelta ja jatka ajoa.

                      BTW, viimeistään silloin kun vaijerit alkaa venymään on aika ottaa lukot irti autosta ja putsata ja rasvata, tod näk niissä alkaa olemaan niin paljon vastusta ja kakkaa ettei uusikaan vaijeri loputtomiin kestä.
                      Last edited by BeamR; 29-12-2015, 11:14.
                      F46 Gran Tourer -20
                      Boxster 2.5 -97

                      Comment

                      • Thuppu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2007
                        • 3626
                        • Seinäjoki

                        #12
                        Nostellaan tätä. On nyt sit seiskan konepelli ikijumissa. Apparin puoli aukes Beamerin ohjeilla mutta kuskin puolen lukko on siis totaalijumissa. Onko tohon nyt sit mitään kikkakolmosta vai pitääkö rautakangella alkaa sohimaan? Vaijeri on ehjä mutta joustaa vaan. Mahdollisuus on et on jääny jotain väliin, kenties jopa siihen lukkoreikään..? :think
                        BMW 740iA "ALPINA"
                        BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                        Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                        Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10949
                          • Joensuu

                          #13
                          Originally posted by Thuppu View Post
                          Nostellaan tätä. On nyt sit seiskan konepelli ikijumissa. Apparin puoli aukes Beamerin ohjeilla mutta kuskin puolen lukko on siis totaalijumissa. Onko tohon nyt sit mitään kikkakolmosta vai pitääkö rautakangella alkaa sohimaan? Vaijeri on ehjä mutta joustaa vaan. Mahdollisuus on et on jääny jotain väliin, kenties jopa siihen lukkoreikään..? :think
                          Kun yrität avata sitä kuskin puolen lukkoa, niin pyydä kaveria samalla painamaan peltiä siitä kohdin alaspäin.
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎