Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 ei pysy lukossa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Erich
    BTCF Member
    • Apr 2005
    • 783
    • Hämeenkyrö

    E38 ei pysy lukossa

    Kaivan ehkä maata jalkojeni alta kun sanon tämän ääneen, mutta here goes nothing...

    Mikähän mahtaa kiskoa ihistää? 740 -94 avasi äsken jo toiseen kertaan kaikki ikkunat, kattoluukun ja keskuslukon aivan itsestään...

    Tosi luotettavaa elektroniikkaa. Ei muuten yhtään herätä luottamusta jättää tuollaista autoa parkkiin?

    Metroauton vastaus oli se perinteinen, "ei oo kyllä ikinä ollu..." Jutteli vain että joku korimoduuli noita härpättimiä ohjaa. Molemmilla kerroilla kun näin on käynyt on ollut pirun lämmin päivä, siis sikäli kun niitä nyt Suomessa voi olla. Lämpövika? Autolle tulee kuuma?

    Helppiä gurut, kaikki vihjeet tervetulleita...
    6 - E24 635
    7 - E38 740
    8 - E31 850
  • Moonshine
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 1018
    • Järvenpää

    #2
    Vikakoodithan on ilmeisesti jo luettu? Ja kyllä, tuo voisi olla vikaantuneen ZKE:n (runkomoduli) ongelma, tai sitten vain joku muu laite/kosketushäiriö/oikosulku joka sotkee väylän toiminnan. Onko autoon asennettu jälkikäteen jotain ei-BMW (sähkö)varusteita?
    "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

    Comment

    • Erich
      BTCF Member
      • Apr 2005
      • 783
      • Hämeenkyrö

      #3
      Originally posted by Moonshine
      Vikakoodithan on ilmeisesti jo luettu?
      Ei vielä. Yritin koko iltapäivän soittaa Metroautoon vaan ketään ei kiinnostanut vastata puhelimeen... Ainoa joka vastasi oli keskus. Kaikki foorumin koodinpurkajat taisivat olla kehän sisäpuolella?

      Iltapäivällä tuo vessa vaan jatkoi kiukuttelua, tälläkertaa lasit alkoivat seilaamaan ylös-alas kesken ajonkin... Uusi jännittävä feature.

      Ja kyllä, tuo voisi olla vikaantuneen ZKE:n (runkomoduli) ongelma, tai sitten vain joku muu laite/kosketushäiriö/oikosulku joka sotkee väylän toiminnan. Onko autoon asennettu jälkikäteen jotain ei-BMW (sähkö)varusteita?
      Onko missään tyhjentävästi selitetty tuon auton sähköjen hierarkiaa? Eli mitkä kaikki keskustelevat keskenään ja minkä linkin välityksellä? Mihin kaikkialle väylä ulottuu ja minkä tyypin väylä? Olisi meinaan vähän helpompaa ymmärtää ton laitteen sielunelämää. Mun WDS kun ei vaan ota toimiakseen, joku mystinen plugini vaan kuulemma puuttuu.

      Eli joku ulkopuolinenkin laite voisi aiheuttaa tuon toiminnan? Mitkä kaikki? Mitään muutosta sähköihin ei ole tehtaan jäljiltä tehty, ellei mun lisäämää invertteriä lasketa. Niin ja orkkis CD-boksi on lisätty. Tosin pari viikkoa takaperin vaihdoin IHKA:n ohjausyksikön, se kun alkoi tilttailemaan enemmän kun sietokyky antoi myöden. Erään metron sällin mielestä sillä ei pitäisi olla mitään yhteyttä korimoduliin, miten on?

      Oikean takaoven keskuslukon moottori (vai solenoidi..?) on hidastunut nyt viimeaikoina, se naksahtaa kiinni vasta pienellä viiveellä muiden jälkeen. Muuta poikkeavaa ei nyt tule mieleen.
      6 - E24 635
      7 - E38 740
      8 - E31 850

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #4
        Tuossa on kuva E39:n väylistä, E38 lienee aika sama. Melkein kaikki siis on yhteydessä, mutta ei nyt sentään mikä tahansa moduli ikkunoita voi avata:http://www.btcf.fi/forum/attachment....8&d=1122909285
        Kyllä IHKA on yhteydessä korimoduliin.
        E39 528iA

        Comment

        • Moonshine
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 1018
          • Järvenpää

          #5
          Originally posted by TJJ
          Melkein kaikki siis on yhteydessä, mutta ei nyt sentään mikä tahansa moduli ikkunoita voi avata:http://www.btcf.fi/forum/attachment....8&d=1122909285
          No käytännössä ei näin olekaan, mutta käsittääkseni teoriassa "sopivasti väärin" toimiva laite voisi tuon tehdäkin. Mutta tässä tapauksessa ensimmäinen toimenpide on varmastikin se vikamuistien luettaminen.
          "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

          Comment

          • Erich
            BTCF Member
            • Apr 2005
            • 783
            • Hämeenkyrö

            #6
            Originally posted by TJJ
            Tuossa on kuva E39:n väylistä, E38 lienee aika sama.
            No johan on kaavio... Olisiko tulkintaohjeita noille lyhenteille myös? Menee muuten tulkkaamisessa koko ehtoo... Entä mikä noista vastaa korimoduulia, aiemmin mainittu ZKE?

            Vikakoodit luettiin eilen, kahteenkin otteeseen. Ensin Tampereen Autosähköllä (30e) huonolla menestyksellä, korimoduliin ei saatu yhteyttä. Ainoa löytynyt koodi oli yksi tuntematon vika vaihdelaatikossa. Joten eikun lakki kourassa Metroautoon, (50e) tälläkertaa saatiin korimoduliinkin yhteys mutta mitään vikakoodeja sieltä ei löytynyt.

            (OT: alunperin sain varattua ajan Hatanpäälle, seurauksena odottelua n. 4 tuntia, perättömiä lupauksia, vuoden huonointa asiakaspalvelua sekä palaneet päreet. Lielahdessa homma toimi tälläkertaa vähän paremmin... Ei enää ikinä Hatanpäälle. Mikä *kele siinä asiakaspalvelussa on niin vaikeeta??)

            Ideoita?
            6 - E24 635
            7 - E38 740
            8 - E31 850

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #7
              Originally posted by Erich
              No johan on kaavio... Olisiko tulkintaohjeita noille lyhenteille myös? Menee muuten tulkkaamisessa koko ehtoo... Entä mikä noista vastaa korimoduulia, aiemmin mainittu ZKE?
              Tuolla on lyhenteet:

              ZKE on saksaksi korimoduli mutta tuossa kuvassa se on GM III.

              Ehkä sama vika on ollut jollain muulla eli näistä voisi löytyä apua:


              E39 528iA

              Comment

              • Erich
                BTCF Member
                • Apr 2005
                • 783
                • Hämeenkyrö

                #8
                Originally posted by TJJ
                Ehkä sama vika on ollut jollain muulla eli näistä voisi löytyä apua:
                Kiitos näistä!

                Ihme autoja nämä Bemarit, heti kun tulee vikaa niin joutuu warettamaan? Eipä sillä, siebener-foorumissa on ollut paljon hyvää juttua. Vianetsintä jää kyllä ensviikkoon, tänään munuaiset suunnataan kohti korpea ja mökkiä... Raportoidaan jahka jotain taas ilmenee.

                Mutta tästäkin huolimatta, hyvät jussit!
                6 - E24 635
                7 - E38 740
                8 - E31 850

                Comment

                • Zoui
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 6350
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by Erich
                  Ei vielä. Yritin koko iltapäivän soittaa Metroautoon vaan ketään ei kiinnostanut vastata puhelimeen... Ainoa joka vastasi oli keskus.
                  Saat varautua puhelimessa 30-40min odotteluun / jonotukseen, taikka soittamaan ainakin 4 kertaa uudestaan.

                  0106153052 - Vastaa yleensä nopeiten
                  Elämä on pihakivestä.

                  Comment

                  • Tappu
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2003
                    • 825
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by Zoui
                    Saat varautua puhelimessa 30-40min odotteluun / jonotukseen, taikka soittamaan ainakin 4 kertaa uudestaan.

                    0106153052 - Vastaa yleensä nopeiten
                    Myös 0106153655 on suora nro, ettei tarvi keskuksen kautta soitella.
                    AMG

                    Comment

                    • laine
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1504
                      • Helsinki

                      #11
                      Ei sitä soitella kannata. Vedät pirssin suoraan pihaan ja lampsit tiskille ja pyydät ukot pihalle ihmettelee että mikäs vittu siebenii vaivaa. Pois et lähde ennenkuin ne ikkunat jne pysyy kiinni

                      edit: onko autossasi minkään sortin hälyttimiä? jälkiasennettuja taikka alkuperäisiä? joissakin nykyaikaisissa hälyttimissä on tuo ominaisuutena jotta kaikki röörit aukeaa napista jne jne..
                      Last edited by laine; 27-06-2006, 13:17.

                      Comment

                      • Maxman
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2005
                        • 88
                        • Keuruu

                        #12
                        Eihän se virta avain vois olla syyllinen??Kun pitää sitä lukitus nappia pohjassa niin ikkunat,kattoluukku ja keskuslukko menee kiinni...Ja sit siitä avaus napista toisin perin.Ajattelin vaan jos se sekoilee jotain.
                        e60 525 ia -04

                        Comment

                        • KFZ-Koenig
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2003
                          • 2900

                          #13
                          Originally posted by Maxman
                          Eihän se virta avain vois olla syyllinen??Kun pitää sitä lukitus nappia pohjassa niin ikkunat,kattoluukku ja keskuslukko menee kiinni...Ja sit siitä avaus napista toisin perin.Ajattelin vaan jos se sekoilee jotain.
                          Tässä voisi olla perääkin. Kannattais ehkä pistää se nykyinen avain johonkin mahd kauas lipaston laatikkoon ja käyttää pari päivää vara-avainta.
                          Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                          Comment

                          • Erich
                            BTCF Member
                            • Apr 2005
                            • 783
                            • Hämeenkyrö

                            #14
                            Originally posted by laine
                            Ei sitä soitella kannata. Vedät pirssin suoraan pihaan ja lampsit tiskille ja pyydät ukot pihalle ihmettelee että mikäs vittu siebenii vaivaa. Pois et lähde ennenkuin ne ikkunat jne pysyy kiinni
                            Muttakun ei huvita leiriytyä Metron pihaan kuukaudeksi... Eihän siellä kukaan tuosta mitään osannut sanoa. Kun vikakoodeja ei ollut. Tai työlle voitiin ottaa, mutta mitään arviota kauanko menee ja mikä on loppusumma ei osattu antaa. Mikä on toki ymmärrettävää tuollaisessa tapauksessa. Todettiin viimeksi että annan ensialkuun itse sitä valohoitoa.

                            edit: onko autossasi minkään sortin hälyttimiä? jälkiasennettuja taikka alkuperäisiä? joissakin nykyaikaisissa hälyttimissä on tuo ominaisuutena jotta kaikki röörit aukeaa napista jne jne..
                            Ei ole kun alkuperäiset. Ja tosiaan, ikkunat ym. aukeavat myös sillävälin kun meikäläinen on työmaalla n. 200 m päässä auton luota. Ja edelleen vain kuumana päivänä. (vika ilmennyt viimepostauksen jälkeen ehkä 5 kertaa) Eli kaukosäädin tuskin lienee syypää?

                            Ja hieman lisää aiheeseen liittyvää...

                            Samaisessa autossa sekoili tuo aiemmin mainittu IHKA:n ohjausyksikkö sangen ärsyttävällä tavalla: kaatuili omia aikojaan, heitti ilmastoinnin pois päältä ja 32 astetta lämmintä kabiiniin ym. Ja paitsi että se sammuili omia aikojaan, se myös käynnistyi välillä mysteerisesti, vaikka kuskin rullakytkin olisi ollut 0-asennossa. Eli ihan kuin ohjaus olisi tullut jostain ulkopuolelta.

                            Noh, aiemmin hankin tältä foorumilta sopuhintaan tuohon varaosamoduulin tilalle, minkä vaihdoinkin pari viikkoa sitten kun tilanteesta tuli kestämätön kelien puolesta. Ja vaikutti siltä että vika korjaantui, vessa pelasi kaksi viikkoa kuin aiemmin. Ilmastointi pysyi kiltisti päällä eikä laite kaatuillut. Kunnes tuli viimeperjantai...

                            Sama paska alkoi uudestaan. Ei pysy päällä, arpoo lämpötilaa ym. Ja hermot meinas mennä. Oli vielä keikka päällä, viikonloppuna reissu Ouluun ja takas. Meinas tunteet kuumentua... Kunnes aloin puuhailemaan tuon paneelin kanssa eräällä huoltiksella. Heitin alkuperäisen paneelin takaisin (oli edelleen mukana) ja nappasin väyläpiuhan kokonaan irti. (onhan se tämä kolminapainen, siinä virransyötön vieressä..?) Ja laite toimi kuin ajatus! Ei kaatunut kertaakaan, lämpötila pysyi asetetussa ym. Ja mikä merkillisintä: olin aimmin jo tottunut siihen että laite tekee välillä omiaan mitä sattuu, puhallinnopeus seilaa, läpät lonksuvat ym. epämääräistä. Mutta nyt se ei tee mitään tuollaista. Ei kytkeydy päälle kun rulla on 0-asennossa, sammuu kun sen kytkee 0-asentoon ja tuntuu käyttäytyvän muutenkin järkevämmin kuin koskaan aiemmin.

                            Eli mitä ilmeisimmin mulla onkin nyt 2 täysin ehjää IHKA:n ohjausyksikköä (poislukien pikselit) ja muutenkin toimiva kylmästöinti, mutta joku kikkare samalla väylällä joka tuon toiminnan sekottaa. Voisikos tämä aiemmin tilitetty oireyhtymä liittyä yhteen ja samaan?

                            Onko korimoduli englanniksi yhtäkuin Basic-module?
                            6 - E24 635
                            7 - E38 740
                            8 - E31 850

                            Comment

                            • creative 22
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2005
                              • 560
                              • Alavus

                              #15
                              Mahtaisiko tuo lasien temppuilu johtua jotenkin karmissa olevista painetunnistimista?Vai onko e38 sama systeemi kuin e39?
                              Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                              Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                              BMW Freude Am Fahren

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎