Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW E38 ohjaustehostin letkuista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tomippa
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 656
    • pk-seutu

    BMW E38 ohjaustehostin letkuista

    Taitaa olla tyyppivikana noi e38:n ohjaustehostin letkujen hikoilu/vuotaminen?
    Onko kenellekään tietoa, että mistä voisi saada kyseiset letkut järkevään hintaan?
    Laakkoselle ei ainakaan kannata mennä, koska niillä pyynti töineen on noin 500-600 euroa, eli aika sikamaiset hinnat (hinta sisältää 2 letkua ja yhden pienen putken).
  • KFZ-Koenig
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 2900

    #2
    Ite korjasin noi kk sitten ja hintaa tuli rempalle jotain euro tai kaks.

    Mittaa tönärillä ne letkujen paksuudet ja hae uudet ABA:n klemmarit. Ei alkuperäsiä bemarin kertakäyttöklemmareita eikä kiinamalleja, vaan kunnon ABA:t. Jos ei jaksa mittaa, niin kattoo ETK:sta halkasijat... kummassakin on eri halkasija ja mieluummin ottaa sellaset klemmarit, joissa säätövaraa riittää isompaan päin, koska noi on ihan rajalla.

    Homma menee niin, että otat 1-2cm kummankin letkun päästä pois mattoveitsellä, laitat uudet klemmarit ja sitten lisäät öljyn maxiin.

    Homma on helpompi jos sulla on kasikone ja se säiliö siellä loksunpellissä. Silloin ei tarvii kuin kallistaa säiliö ja irrottaa letkut yks kerrallaan ja ilmeisesti onnistuu jopa niin, ettei öljyä tule tippaakaan ulos. Eka toinen letku ja sitten toinen.

    Jos sulla on kutoskone, niin kannattaa suojata laturi aukirevityllä muovikassilla/jätesäkillä tms. ja auton alle joku vati mihin öljyt saa valua (Pohjapanssarille valuu suurin osa, jos se on paikallaan. Mulla oli muusta syystä se irti.). Elikkä avaa ne klemmarit pienellä ruuvarilla siitä yhdestä lukituskohdasta (silleen ei hajoa letkukaan). Sitten pätkii letkun maltillisesti, koska ylimäärästä ei ole liikaa. Ite taisin ottaa sen 2cm pois. Samalla kannattaa kattoa, että se toinen letku ei ota kiinni enää siihen syylarin oikealla puolella ylävesiletkun alla olevaan neliskanttiseen sensoriin, koska se sensorin kulma hankaa ittensä letkun läpi joku päivä vielä. Joo sitten kun klemmarit on kiinni, niin öljyä vaan maxiin.

    Tolleen korjasin vian siis ite ja mulla ainakin onnistu 100%:sti, hinta oli halpa ja tiivistä on taas

    Uusilla letkuilla tuskin saavuttaa mitään muuta kuin loven lompakkoon...
    Last edited by KFZ-Koenig; 10-07-2006, 21:47.
    Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

    Comment

    • tomippa
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2006
      • 656
      • pk-seutu

      #3
      Kiitoksia!

      Eli ei siis todellakaan tarvitse ostaa mitään uusia letkuja, pelkät klemmarit vain?
      Tosiaan mieluummin itse teen tuon homman, kuin maksan yli 500 euroa.
      Mulla on 730 V8 M60 tekniikalla.

      Comment

      • TheLoial
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 1109
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by tomippa
        Taitaa olla tyyppivikana noi e38:n ohjaustehostin letkujen hikoilu/vuotaminen?
        Onko kenellekään tietoa, että mistä voisi saada kyseiset letkut järkevään hintaan?
        Laakkoselle ei ainakaan kannata mennä, koska niillä pyynti töineen on noin 500-600 euroa, eli aika sikamaiset hinnat (hinta sisältää 2 letkua ja yhden pienen putken).
        Ethän nyt tarkoita pumpun paineletkuja vai säiliön imu- ja paluuletkuja? Säiliön letkuja (klemmarilla kiinni) saa metritavarana hyvinvarustetuista hydrauliikkaliikkeistä, kun taas saattaa noiden paineletkujenkin teko onnistua siellä. Riippuu päistä millaiset ne on. Puhtaat banjot onnistuu mutta erikoiset pulttikiinnitteiset laipat ovat yleensä valmistajan omia sovelluksia.

        Comment

        • KFZ-Koenig
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 2900

          #5
          Originally posted by TheLoial
          Ethän nyt tarkoita pumpun paineletkuja vai säiliön imu- ja paluuletkuja? Säiliön letkuja (klemmarilla kiinni) saa metritavarana hyvinvarustetuista hydrauliikkaliikkeistä, kun taas saattaa noiden paineletkujenkin teko onnistua siellä. Riippuu päistä millaiset ne on. Puhtaat banjot onnistuu mutta erikoiset pulttikiinnitteiset laipat ovat yleensä valmistajan omia sovelluksia.
          Jos oikein muistan, niin noiden imu- ja paluuletkujenkin päässä on kummalliset alumiinipalikat, jotka tuskin on stanukamaa. Lisäksi jos tekee metrikamasta, niin tarvittavista mutkista voi mennä letku ruttuun. Orkkiksissa on mutkat jotenkin prässätty valmiiksi, kuten vesiletkuissakin yleensä.

          Noi imu- paluuletkut on falskannut lähes jokaisessa E38:ssa mitä olen nähnyt. Lisäks siinä korkissa on se pieni hengitysreikä, josta tulee kans pikkasen pihalle, mutta sitä ei sentään kannata tukkia.
          Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

          Comment

          • kartsan
            Bimmer Rookie
            • Jan 2004
            • 187
            • Kiukainen

            #6
            Irrotin ne letkut niistä ruuviliittimistä ja vein ne Nestepaineelle Tampereella. Ne repi siellä putkiliittimet irti ja laittoi uudet letkut kiinni letkupuristimella. Ne on standardikokoa ja letkua ainakin E34:ssa, tavallista "rättiletkua" niinkuin ne sitä nimitti. Tuli kuin uudet ja ruuvasin ne paikalleen. On ainakin vuoden toimineet siitä lähtien.

            Niin ja maksoi muistaakseni jotain 25-27e kaikkineen.
            Last edited by kartsan; 11-07-2006, 22:19.
            Yamaha XJ750 ja XJ900
            E32 730iA
            ex E32 750iAL
            ex E34 525tdsA Touring

            Comment

            • Temboo
              Bimmer Rookie
              • Aug 2011
              • 33
              • Pieksämäki

              #7
              Hydrauliikkaliike auttaa

              Terve!

              Itellä samanlaista ongelmaa oli elikkä tehostimen imuputki oli puhki kulunut. Irrotin(väkivaltaa ja sivuleikkureita apunakäyttäen) kyseisen putken ja vein Pieksän Hydroon (paikallinen hydrauliikkaliike) ja tekivät uuden. Uusi putki, kaikkiin putkiin uudet klemmarit + prossiset prikat niin 11.45€. Ei paha .

              Huomenna asentamaan putki paikalleen ja eiku ajamaan

              Comment

              • Miika Tissari
                BTCF Member
                • Aug 2002
                • 1802
                • Varkaus

                #8
                Jos pumpun imuletku vuotaa siitä puristusholkin kohdasta, niin puristus holkki rautasahalla halki ja roskiin, letkua 10mm lyhemmäks ja letkuklemmari tilalle.
                E28 ///M-tech V8 -83
                E36 ///M3 3.2 SMG cabriolet -98

                Comment

                • Thuppu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2007
                  • 3626
                  • Seinäjoki

                  #9
                  Hmm, näyttäis nämä letkut vuotavan omassakin e38:ssa. Tuo säiliön alareuna on märkä ja valuttaa tonne alas johonki. Haisee välillä hieman palaneelta öljyltä. Pitää vaihtaa noi klemmarit... Kysymys, mitä ölppää tehostimeen saa lisätä, vai haenko marmorilta orkkiskamaa? Ilmeisesti tämä käy? http://www.motonet.fi/web/guest/etus...ductid=59-0007
                  Last edited by Thuppu; 22-01-2012, 15:42.
                  BMW 740iA "ALPINA"
                  BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                  Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                  Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                  Comment

                  • _nixu_
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2006
                    • 8972
                    • Kellokoski

                    #10
                    Originally posted by Thuppu View Post
                    Hmm, näyttäis nämä letkut vuotavan omassakin e38:ssa. Tuo säiliön alareuna on märkä ja valuttaa tonne alas johonki. Haisee välillä hieman palaneelta öljyltä. Pitää vaihtaa noi klemmarit... Kysymys, mitä ölppää tehostimeen saa lisätä, vai haenko marmorilta orkkiskamaa? Ilmeisesti tämä käy? http://www.motonet.fi/web/guest/etus...ductid=59-0007
                    No jos korkkissa on CHF tarra niin käy.

                    Eihän se letkunpätkä kamalasti maksa marmorilla. Samalla vaikka uusi korkki niin loppuu se sotkeminen.
                    E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                    Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                    Comment

                    • Thuppu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2007
                      • 3626
                      • Seinäjoki

                      #11
                      Kävin kurkkaamassa, niin onhan tossa se vihreä CHF tarra ja säiliössä n. sentin verran ölppää pohjalla. Huomenna motonettiin...

                      Kyllä noi selvästi vuotaa noiden klemmarien alta. Jartsa kehui vaihtaneensa joskus jonku letkun tonne, mut tais olla joku noista tehostimen paineletkuista..?

                      Vuotaa toi ilmeisesti venakopan välistäkin ku on koko matkalta hieman sotkussa. Varmaan on ölppää tulpankoloissakin ku on tässä muutamana pakkasaamuna käyny vähä vajailla hetkisen.
                      BMW 740iA "ALPINA"
                      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                      Comment

                      • juho-85
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2003
                        • 753
                        • Pirkkala

                        #12
                        Originally posted by _nixu_ View Post
                        No jos korkkissa on CHF tarra niin käy.

                        Eihän se letkunpätkä kamalasti maksa marmorilla. Samalla vaikka uusi korkki niin loppuu se sotkeminen.
                        Eikös ne letkut kumminkin jotain 200 pintaan marmorilla. Ainakin näin oli joskus 3 vuotta sitten kun tuohon edelliseen seiskaani kyselin. Sitten kävin hiflexillä teettämässä uudet ja se lysti maksoi muistaakseni 25,-
                        F01 740d xdrive M-sport LCI & e60 530i
                        Tilattu i4 M50

                        Exät:
                        e46 320i, G20 330e Msport, F30 320d xdrive LCI, e46 M3 cabrio, e92 M3, F30 320d, e92 335i-07, e90 325i-06, e32 750i -89,X5 4.4 M-sport -01,e38 740i M-sport -01, e36 325i caprio-94, e39 523i -98, e38 740ia -99, e34 535i M-tech, e38 740ia -95, e36 328i caprio -96, e30 320i 2d-84, e30 320ia 4d-84

                        Comment

                        • Ramzez
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2009
                          • 6104
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Orkkis letkut maksavat hunajaa marmorilla, mutta tietääkseni kyseiset letkut eivät ole mitään erikoismallisia, mitä ei melkeinpä mikä tahansa hydrauliikkaliike kykenisi tekemään. Ainakin ex seiskani letkut oli edellisen omistajan toimesta vaihdatettu eräässä Helsinkiläisessä hydrauliikkaliikkeessä, mutta nimi ei kyllä muistu enää mieleen.

                          Viime kesänä hommasin tuota ölppää tehostimeen ja käydessäni motonetissä, huomasin erään asian. Ainakaan Tampereen myymälässä ei ollut myytävänä Febin tekemää öljyä, vaan se oli korvattu jollakin Topranin vastaavalla aineella. Jos hyllystä sattuu kuitenkin löytymään vielä ehtaa Febin tavaraa, niin sitä on kahta laatua, joita ei kannata sekoittaa.

                          Valkoisessa pullossa oleva neste on mineraalipohjaista, joka kyllä toimii, mutta voi aiheuttaa pakkasilla lieviä ongelmia.

                          Vihreässä pullossa oleva neste on synteettistä versiota samasta nesteestä, jota omaan seiskaankin hankin. Mikäli tätä ei löydy motonetistä, sitä on saatavana ainakin AD varaosamaailmasta.

                          E38 Q&A topikissa tästä käytiin aikanaan keskustelua ja siellä taisi joku todeta, että motonetissä olisi myytävänä tätä nykyä myös jotakin Liquimoly merkkistä nestettä, joka olisi itseasiassa tuota Febin ainetta parempaa. Koska en kuitenkaan tunne tätä ainetta sen tarkemmin, en lähtisi sitä suoralta kädeltä suosittelemaan.



                          OT: Jos venakopan tiivisteitä pitää vaihtaa, niin ne saa sopivimmin todennäköisesti KL:stä ja tilatessa pitää muistaa, että mutterien ympärille tulevia kumitiivisteitä tulee olla 22 kpl (myydään erikseen, muistaakseni euron pala, kannattaa ehkä ottaa pari ylimääräistä jos hukkuu). Itse tiivisteet taisivat kustantaa tasan 50€.

                          Comment

                          • zener
                            Moderator
                            • Oct 2004
                            • 14354
                            • Oulu

                            #14
                            Kaverin E38:iin viime talvena vaihdettiin kaikki letkut ja paikallinen ramirent ne prässäsi. Lysti ei montaa kymppiä maksa.
                            E65 730dA '04 klick
                            F10 520dA '11 klick
                            E34 520iA '91 klick

                            Instagram


                            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                            Comment

                            • Temboo
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2011
                              • 33
                              • Pieksämäki

                              #15
                              Morjes morjes!

                              Omaan seiskaan tehtiin viime vuonna putket paikallisessa hydrauliikka liikkeessä, taisivat maksaa jotain 30€ yhteensä kaikkine härpäkkäineen

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎