Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lukkoperä e38:ssa??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Aukes!
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2003
    • 2014
    • Riihimäki

    #16
    Joo nyt kun tarkemmin kysyin niin M5:sen perä oli siinä 540:ssä, eli se siitä :(


    - E60 -05 "too small to mention"
    ex: 4x Mercedes, 6x BMW, 4x VW ja monta muuta.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #17
      Originally posted by Vesku1 View Post
      Entäs sitten nämä kitkalukko tms. muut hässäkät E39:ssä? Entä E38?
      Vai käsittääkö käsite lukkoperä kaikki mahdolliset kitka- ym. lukot?
      e39:iin ei siis ole saanut minkäänlaista mekaanista lukkojärjestelmää, vaan tässä vetopito jaetaan elektronisesti. Mekaanisella lukolla näissä ei ole muuta virkaa kuin leikkiminen.

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        #18
        Originally posted by Hemi View Post
        e39:iin ei siis ole saanut minkäänlaista mekaanista lukkojärjestelmää, vaan tässä vetopito jaetaan elektronisesti. Mekaanisella lukolla näissä ei ole muuta virkaa kuin leikkiminen.
        OT: Eikös e34:sta ole saanut luistonestolla ja lukkoperällä. Näin kun asiaa miettii, niin luulisi olevan hyvä yhdistelmä, säästää jarruja kun ei sen tartte koko ajan jarrutella luistavaa pyörää. Eli silloin se vain kääntää kaasuläppää pienemmälle?

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #19
          Originally posted by Bmw Master View Post
          OT: Eikös e34:sta ole saanut luistonestolla ja lukkoperällä. Näin kun asiaa miettii, niin luulisi olevan hyvä yhdistelmä, säästää jarruja kun ei sen tartte koko ajan jarrutella luistavaa pyörää. Eli silloin se vain kääntää kaasuläppää pienemmälle?
          Näin on, mutta mekaanisella lukolla menetetään samalla sivuttaispito jos/kun vetopito on irti ja autoon kohdistuu sivuttaista momenttia. Ikävä tilanne talvisissa ja jäisissä ohitustilanteissa tai toispuoleisissa vesiliirroissa mutkissa.
          Tuo mekaaninen lukko ei siis oikein ole enään nykypäivää autoissa joilla oikeasti joudutaan lähtemään keliin kuin keliin ilman jatkuvaa taiteilua.
          Nykyinen elektroniikka=ajonhallintajärjestelmä=esc ajaa kuitenkin saman asian, mutta pirusti paljon sivistyneemmin....jopa siis "tylsän" sivistyneesti".
          Mekaaninen lukko on toki ihan ok jos tienpäällä ollaan vain leikki ja harrastusmielessä "ratti/rallimies" menttaalilla, mutta teknisesti saman asian ajaa ajonhallintajärjestelmä ja samalla saa paljon enemmän...siis jos ne lukkoperän perusteet ovat oikeasti vain vetopidon lisäämisessä eikä tienpäällä leikkimisessä.

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #20
            Siis meillähän oli tuossa e39:ssä kiinni M5:n murikka, mutta talvella se sekoitti täydellisesti tuon luistoneston ja sitä kautta myös koneen+stepin ohjelmat. Ilman luistonestoa homma toimi, mutta autosta tuli mm.ohituskäytökseltään jäisissä olosuhteissa ainakin emännän käsiin aivan liian ennakoimaton/arvaamaton. Kerran kun oli sitten piruetit tehty +90kmh vauhdista ohituskaistalla, niin kyllähän se murikka meni saman tien vaihtoon ja myyntiin. Eli se selvisi miksi e39:iä ei ole koskaan lukkoperää saanut, paitsi kehittyneiden asc+t/esc systeemien kanssa M5:een. Meillä kun tuossa ei ole kuin asc, mutta orggis esc:kään ei olisi tilannetta muuttanut, koska asc+T/esc:n ohjelma pitää olla M5 lukkoperämallia joka osaa huomioida tuon mekaanisen lukon ja sen tuoman sivuttaispidon katoamisen.
            Ihan järkyttävä ajettava jäällä asc kytkettynä, mutta kun kytki se irti ja veti lippalakin vähän syvemmälle päähän, niin kyllähän sillä eteenpäin pääsi.
            Ei vaan tässä iässä enään viitsi leikkiä tienpäällä jossa kuitenkin joutuu abaut 40tkm vuodessa viettämään. Mielummin antaa elektroniikan hoitaa homman ja kiesi menee raitin kovinta keskinopeutta kuin kiskoilla kelissä kuin kelissä, eikä minkäänlaisista pito-ongelmista ole ilman lukkoa ollut tietoakaan....pinnatuilla 17" Encore kiekoilla.

            Comment

            • JP_Racing
              Bimmer Rookie
              • May 2007
              • 54

              #21
              Originally posted by kake View Post
              Lainataas topikkia vähäsen.

              Jos E38:iin pitäisi saada lukkoperä, niin mistä mallista löytyisi vastaava?
              E31 850? , E39 M5?
              Suoraanhan sen ei tarvitse sopia, vaan esim. vetoakselit vaihtamalla?

              Lainataas vanhaa topikkia vielä lisää kun ei haku tuota tulosta...
              Eli lukon haluaisin E38:iin mutta vinkkejä mistä rupeis tekemään passelia??
              Audi A3 1.4Tfsi sportback 2008
              Subaru Legacy 2,5 GX 4wd -97
              Kinroad ATV 250cc 2X4 "tieliikenne"

              Comment

              • kake
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2002
                • 590
                • Kerava

                #22
                Originally posted by JP_Racing View Post
                Lainataas vanhaa topikkia vielä lisää kun ei haku tuota tulosta...
                Eli lukon haluaisin E38:iin mutta vinkkejä mistä rupeis tekemään passelia??
                Itse laitoin lukkoperän E39 M5:sta. Sopii heittämällä kun vaihtaa takakannen.

                Edit: sulla olikin 730:n , siinä taitaakin olla pienempi perä "fyysisesti" kuin 740?
                Tallissa: Z4 35is Alpinweiss III ja Camino

                Comment

                • JP_Racing
                  Bimmer Rookie
                  • May 2007
                  • 54

                  #23
                  lukkoperä E38

                  Täytyykin tutkia tuota 730 ja 740 eroa jostain... mutta vaihdettava varmaan koko taka-akseli ja ottaa useampi bacardipullo et sen saa sopimaan paikalleen... Onneks pajalla on kunnon sorvi + pelit ja vehkeet niin pääsee soveltamaan tarvittaessa.

                  Kaikenlaisia sunnitelmia sitä tuleekin pikku hutikassa mut mikäs sen mukavempaa ku miettiä näitä...
                  Audi A3 1.4Tfsi sportback 2008
                  Subaru Legacy 2,5 GX 4wd -97
                  Kinroad ATV 250cc 2X4 "tieliikenne"

                  Comment

                  • kake
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2002
                    • 590
                    • Kerava

                    #24
                    Originally posted by JP_Racing View Post
                    Täytyykin tutkia tuota 730 ja 740 eroa jostain... mutta vaihdettava varmaan koko taka-akseli ja ottaa useampi bacardipullo et sen saa sopimaan paikalleen... Onneks pajalla on kunnon sorvi + pelit ja vehkeet niin pääsee soveltamaan tarvittaessa.

                    Kaikenlaisia sunnitelmia sitä tuleekin pikku hutikassa mut mikäs sen mukavempaa ku miettiä näitä...
                    Mulla on "hyllyssä" 740:n takakelkka, hp 50€. Säästää lekaa ja sorvia aikalailla.
                    Tallissa: Z4 35is Alpinweiss III ja Camino

                    Comment

                    • JP_Racing
                      Bimmer Rookie
                      • May 2007
                      • 54

                      #25
                      Tästähän pääsee kohta rakentelee vissiin sit. pari-kolme kertaa kuukaudessa ajelen lahteen ni siitähän ei olis pitkä matka poiketa keravalle.

                      Otan yhteyttä kun selvittelen mitä kaikkea muuta tarvitsen, kiitos!
                      Audi A3 1.4Tfsi sportback 2008
                      Subaru Legacy 2,5 GX 4wd -97
                      Kinroad ATV 250cc 2X4 "tieliikenne"

                      Comment

                      • b/m/w
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2008
                        • 142
                        • Hämeenlinna

                        #26
                        Jatketaan taas vanhaa topiccia!
                        Miten saisi sovellettua pelkän lukon tai kokonaisen lukkoperän e38 740d:hen? :think Sopisko esim Quaife:n valmistama johonkin muuhun malliin(esim 740i) tarkoitettu lukko heittämällä paikoilleen tohon dieselin perään?

                        E39 m5 perä ei sovi paikoilleen vaikka vaihtaisi takakannen, koska
                        m5 perä on kardaanin laipasta takakannen saumaan mitattuna noin 2cm pidempi.



                        -Ville

                        Comment

                        • ariv
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2008
                          • 427
                          • IISALMI

                          #27
                          Itselläni on e38 730d vm. -00 ja jos alla on lumi, sora tai asfaltti ja otat dsc:n pois käytöstä ja polkaset lämikän pohjaan niin ihan sata varmasti molemmat pyörät sutii ja persus alkaa lentämään laidasta laitaan. En tiedä onko sitten lukkoperä tai jokin muu systeemi.
                          Last edited by ariv; 13-09-2011, 15:15.
                          E38M57

                          Comment

                          • Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

                            #28
                            Originally posted by ariv View Post
                            . En tiedä onko sitten lukkoperä tai jokin muu systeemi.
                            Höpö höpö.

                            Comment

                            • Muurahainen
                              BTCF Member
                              • Dec 2006
                              • 9194
                              • Nurmijärvi

                              #29
                              Quaife valmistaa lukkoja ainakin 750 ja 740 malleihin.
                              Pienempiinkin varmaan saisi lukon esim. jostain E39 vastaavasta.

                              Tuollainen ei taida edes sotkea kauheasti asc/dsc toimintaa.

                              Comment

                              • WSE1
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 3242
                                • Suomusjärvi

                                #30
                                Originally posted by Muurahainen View Post

                                Tuollainen ei taida edes sotkea kauheasti asc/dsc toimintaa.
                                Ei mikään lukko ajonvakautuksen logiikkaa mitenkään sotke. Eriasia on että lukkoperällinen auto käyttäytyy joissakin tilanteissa siten ettei ajonvakautus voi siihen puuttua samallatavalla kuin lukottomassa vaikka oikein toimiikin. Toki voimalisen sivuluiston ajonvakautus estää lukollisessakin tehoa rajoittamalla mikäli on kytkettynä ja toimii oikein, ts. autossa on mahdollinen rajoitusläpän vaijeri säädetty oikein ja abs anturit antavat oikeaa signaalia. Niissä v8 koneisissahan joissa tuo tehonrajoitus toimii sillä mekaanisella läpällä on usein vikana vaijerin hieman liian löysä säätö (kukaan ei muista koskaan kiristää sitä) jolloin rajoitustoiminnasta tulee kulmikasta. Useissa myös abs etuanturit antavat vanhemmiten hieman ulospäin noustuaan navan oksidoitumisen seurauksena nopeassa ajossa jonkin verran todellista nopeutta hitamman pulssitiedon.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎