Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 750i -96 pyyhkijät sekosi , Vianhakua ja osien ihmettelyä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Roofie
    Newbiemmer
    • Jan 2006
    • 18

    E38 750i -96 pyyhkijät sekosi , Vianhakua ja osien ihmettelyä

    Eli ongelma on seuraavanlainen: Pyyhkijät kun laittaa päälle, ihan sama mihin asentoon/nopeuteen niin pyyhkii 16sek ja pysähtyy, yleensä keskelle tuulilasia. Sitten ei toimi 3 minuuttiin ollenkaan, sen jälkeen taas sama homma alusta jos laittaa päälle. Eli moottorissa on ilmeisesti joku vikakytkin jolta ei tule signaalia ja siitä johtuu tuollainen toiminta? Siis missä vika, miten korjata, mistä löytyy? Ilmeisesti 500 -sarjan bemareissa samoja ongelmia, lueskelin tuolta vanhoja tekstejä.
    Last edited by Roofie; 15-11-2006, 23:37.
  • -JMV-
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 840
    • Etelä-Pirkanmaa

    #2
    ----------------
    F82 harraste

    Comment

    • kake
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2002
      • 590
      • Kerava

      #3
      Multa löytyy tarvittaessa koko pyyhinsysteemi moottoreineen. :think
      Tallissa: Z4 35is Alpinweiss III ja Camino

      Comment

      • Roofie
        Newbiemmer
        • Jan 2006
        • 18

        #4
        Onko helppo homma vaihtaa toi moottori vai onko kovin vaikeassa paikassa? Ei kiinnostais lähtee räntäsateeseen tutkimaan...

        Comment

        • Roofie
          Newbiemmer
          • Jan 2006
          • 18

          #5
          Nyt on kokeiltu toisella moottorilla, ja toisella "pressure adjustment devicellä" (kuva2, osa numero 17), ei toimi vieläkään. Osaako joku kertoa varmasti mitä toi jälkimmäinen tekee? Säätääkö vaan kuskin pyyhkimen painetta lasia vasten? Entäs sitten seuraava laite : ONLY FOR PRESSURE ADJUSTING DEVICE,
          WIPER
          BASIC MODULE 3 part # 61356957350

          Mikä on, mistä löytyy? Joku pyyhkijöiden ohjausboksi? Kuvassa osa 1.
          Attached Files
          Last edited by Roofie; 15-11-2006, 23:35.

          Comment

          • Lanttu
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 1643

            #6
            Originally posted by Roofie View Post
            ONLY FOR PRESSURE ADJUSTING DEVICE,
            WIPER
            BASIC MODULE 3 part # 61356957350
            Eikö tuo nimensä mukaisesti ole boksi, joka ohjaa sitä millä voimakkuudella tuulilasin pyyhintä painetaan lasia vasten ajonopeuden kasvaessa?

            Comment

            • Roofie
              Newbiemmer
              • Jan 2006
              • 18

              #7
              Ilmeisesti se on perusmoduli , joka ohjaa koko korin sähköjä. Dsc , alusta jne , näin tuumasivat laakkosella. Eikö kenellekään ole tuttu vika?

              Comment

              • Erich
                BTCF Member
                • Apr 2005
                • 783
                • Hämeenkyrö

                #8
                Originally posted by Roofie View Post
                Ilmeisesti se on perusmoduli , joka ohjaa koko korin sähköjä. Dsc , alusta jne , näin tuumasivat laakkosella. Eikö kenellekään ole tuttu vika?
                Pahoittelut pilkunviilauksesta, mutta DSC:lle ja EDC:lle on omat ohjausyksikkönsä. Basic module 3 = General module 3 = GM-III = ZKE ohjaa vain keskuslukitusta, sähkölaseja, pyyhkijöitä, pesureita ym. korin varusteita.

                Kyseinen vika ei ole tuttu, vaikka korimodulin kanssa on jouduttu tappelemaan. Tässäkään tapauksessa minkäänlaista vikakoodia ei varmaan ole tallettunut?

                Tuollaisen vian voi aiheuttaa pelkkä kontaktihäiriökin sopivassa välissä. Toimivatko muut GM-III:n ohjaamat sähkölaitteet normaalisti tuon vikatilan aikana? Esim. sähkölasit? Tuleeko lasille pesunestettä normaalisti vai onko sekin pois pelistä kolmen minuutin ajan? Liikkuvatko pyyhkijät normaalisti silloin kun ne liikkuvat? Onko se aina tarkalleen 16 s ja 3 min, uudestaan ja uudestaan?

                Edit: niin, ja se purkki löytyy vänkärin jalkatilasta, alimmainen rintapellin ohjainpaketissa oleva purkki vaaka-asennossa...
                Last edited by Erich; 16-11-2006, 15:08.
                6 - E24 635
                7 - E38 740
                8 - E31 850

                Comment

                • Roofie
                  Newbiemmer
                  • Jan 2006
                  • 18

                  #9
                  Kiitokset hyvästä vastauksesta. Laakkosella puhuivat että on myös jotain tekemistä noiden lisävarusteiden, kuten edc ja dsc kanssa. Mutta hyvä vaan jos ei ole! Kaikki muu kyllä toimii, en ole ainakaan muuta huomannut. Ja myös kusipoika on pimeenä sen 3min. Ja toi aika on aina sama... kyllä pyyhkimet toimivat normaalisti sen 16sek, nopeuttakin voi säätää nopeimmalta toiseksi nopeimmalle, mutta ei sen hitaammaksi eikä pois päältä. Ja aina pysähtyy saman ajan päästä, millon minnekin, keskelle lasia, ylös, alas. Sitten jos virrat käyttää pois päältä niin taas toimii heti, muuten se 3min. Ja sama on siis kertapyyhkäsyllä, pyyhkii sillä myös saman aikaa. Vikakoodeja ei ole luettu, puhuivat laakkosella että pitäisi jäädä jotain...

                  Tämmönen teksti löytyi haulla, kyseessä e39, lainaus:

                  Moottorin rajakytkin toimii myös ylikuormitussuojana, jos siltä ei tule runkomodulille signaalia 16 sekunnin aikana, katkeaa moottorin ohjaus kunnes pyyhkijät on kytketty pois ja odotettu 3 minuuttia.

                  Comment

                  • Erich
                    BTCF Member
                    • Apr 2005
                    • 783
                    • Hämeenkyrö

                    #10
                    Originally posted by Roofie View Post
                    Kiitokset hyvästä vastauksesta. Laakkosella puhuivat että on myös jotain tekemistä noiden lisävarusteiden, kuten edc ja dsc kanssa.
                    Se on sitä laakkostelua... Siis kyllähän tämän auton kaltaisessa järjestelmässä kaikella on jonkunlainen yhteys kaikkeen, jos oikeen aletaan kaavioita viilaamaan. Mutta korimoduli ei tosiaan tässä autossa noita EDC:tä ja DSC:tä ohjaa, niille on omat ohjainyksikkönsä.

                    Jos korimodulin sielunelämä kiinnostaa enemmänkin niin lukaise tuo. Ulkoistettua talon sisäistä materiaalia. Jatkaa siitä mihin käyttöohjekirja loppuu. Tai voithan myös printata sen ja viedä laakkoselle laiskanläksyksi...

                    Tämmönen teksti löytyi haulla, kyseessä e39, lainaus:

                    Moottorin rajakytkin toimii myös ylikuormitussuojana, jos siltä ei tule runkomodulille signaalia 16 sekunnin aikana, katkeaa moottorin ohjaus kunnes pyyhkijät on kytketty pois ja odotettu 3 minuuttia.
                    Aika nappiosuma. Löysin tuolle tukea:

                    "Wiper motor
                    The wiper motor is configured for two different wiper speeds. The load is switched via two external relays.

                    The end position (park position) of the wiper motor is recognized by means of a reset contact integrated in the motor. This contact switches ground to the general module when the motor has reached its end position.

                    The reset contact is also used for monitoring the wiper motor. If the contact signal is not received for 16 seconds with the wiper motor switched on (e.g. dry running), the wiper motor is switched off in order to protect it from overloading.

                    The wiper is not switched on again before it has been switched off and a lock-out time of 3 minutes has elapsed."


                    Eli moottorin ääriasennon tunnistin vetää GM:n nastan 20 maihin aina ääriasennossa. Jos se ei tätä tietoa saa, se tulkitsee että moottori on jumissa jossain puoliväliä lasia, ja katkaisee syötön suojaustoimintona.

                    Siispä yleismittari käteen ja viheltämään tuo veto. Moottorin nastasta neljä näyttäisi kaavion mukaan lähtevän ruskea/vihreä johdin, joka menee apukuskin lattiassa sijaitsevan kytkentäpisteen kautta korimodulille nastaan 20/26, siihen reunimmaiseen valkoiseen liittimeen.

                    Kannattaa tarkistaa korimodulin liittimet hapettumisen varalta. Kokeilit siis jo toisella moottorilla, eikä ollut vaikutusta asiaan? Eli joko molemmat moottorit viallisia, tai sitten tuolla välillä on kontaktihäiriö. Voihan se ohjainyksikkökin vioittua, mutta pitäisin sitä erittäin epätodennäköisenä.
                    6 - E24 635
                    7 - E38 740
                    8 - E31 850

                    Comment

                    • Roofie
                      Newbiemmer
                      • Jan 2006
                      • 18

                      #11
                      No nyt rupee löytymään asiaa... Joo on kokeliltu jo vaihtaa kaikki osia korimodulia myöten, ongelma vaan että korimodulit on ohjelmoitu juuri yksilöllisesti tiettyyn autoon, ja ainakaan tässä tapauksessa toinen moduli ei toimi omassa autossa, Laakkosella sanoivat että ei voi ohjelmoida edes uudestaan, se on kerta ja laaki. Eli pakko ostaa uusi moduli joka sitten taas ohjelmoidaan juuri omaan autoon sopivaksi. Pitää nyt mittailla noita signaaleja, jos vaikka löytyis joku muu vika.

                      Comment

                      • Roofie
                        Newbiemmer
                        • Jan 2006
                        • 18

                        #12
                        Mistäs muuten katsoit noi nastat / johtimien värit? Jos löytyy sähkökaaviota niin otan mielelläni vastaan, wds on kyllä latauksessa...

                        Comment

                        • Erich
                          BTCF Member
                          • Apr 2005
                          • 783
                          • Hämeenkyrö

                          #13
                          Originally posted by Roofie View Post
                          ongelma vaan että korimodulit on ohjelmoitu juuri yksilöllisesti tiettyyn autoon, ja ainakaan tässä tapauksessa toinen moduli ei toimi omassa autossa, Laakkosella sanoivat että ei voi ohjelmoida edes uudestaan, se on kerta ja laaki.
                          Tällaista vähän pelkäsin, että koodaamiseksi menisi. Sama juttu kuin moottorinohjausyksiköilläkin, Suomesta ei virkatietä kulkien löydy rautaa jolla noita voitaisiin koodailla uudestaan. Lienee joko maahantuojan tietoinen valinta tai sitten talon käytäntö. Ton koodaus tosiaan riippuu ihan varustetasosta.

                          Mitä se sanoi kun kokeilit toisella modulilla, vai sanoiko mitään? Eli toimiko mikään oikein?

                          Ja WDS:stä mä noi kytkennät kaivoin, jos sait sen imutettua niin sulla on sama tieto käytettävissä kuin mullakin. Onhan tuosta velivenäläisen sivuilla jotain kuvia, mutta ei kannata vaivautua jos WDS:n hommasit.

                          Mutta tarkista nyt vielä ne vedot ja liittimet, en vieläkään jaksa uskoa että korimoduli menisi tuolla tavalla rikki omia aikojaan. Ja mittaa antaako se moottori sitä maata ääriasennoissa.

                          Tuliko vika ihan yhtäkkiä päälle ja pysyvästi, eli ei ensin oireillut mitenkään? Onko autolle tehty samoihin aikoihin jotain muuta remonttia?
                          6 - E24 635
                          7 - E38 740
                          8 - E31 850

                          Comment

                          • Roofie
                            Newbiemmer
                            • Jan 2006
                            • 18

                            #14
                            Joo ihan yhtäkkiä tuli vika, ei mitään varotellut ensin. Sain ton wds :n toimimaan nyt, on kyllä aivan mahtava ohjelma, tosi hyvä apu! Pitää tänään mittailla tuleeko sitä rajakytkimen maatietoa ollenkaan, melkein toivon ettei tulisi niin ei menisi boksi vaihtoon. Kun laitoin toisen boksin kiinni, niin sireeni ulvoi koko ajan, alotti heti kun laittoi liittimet kiinni. Mutta silti kokeilin sireenin ulvoessa pyyhkijöitä, käyttäyty ihan samalla tavalla kun vanhallakin boksilla. Eli toivoa on että ei menisi perusmoduli vaihtoon

                            Comment

                            • Roofie
                              Newbiemmer
                              • Jan 2006
                              • 18

                              #15
                              No niin, nyt selvis että vikaa ei ole boksissa, onneksi. Signaali lähti kyllä moottorilta mutta ei tullut boksille saakka. Onko siellä siis vielä joku kytkentäpiste matkan varrella jossa voisi olla vikaa? Olisi hyvä löytää että missä se vika on, jos on vaikka muitakin johtoja / liitoksia vieressä esim. hapettunut ym. Ei tarvisi sitten koko ajan korjailla uusia vikoja, tässä autossa kyllä noita sähköheebeleitä riittää! Laskin huvikseen WDS :stä että montako sähkömoottoria autossa yhteensä on, tulos vaivaiset 74

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎