Eli ongelma on seuraavanlainen: Pyyhkijät kun laittaa päälle, ihan sama mihin asentoon/nopeuteen niin pyyhkii 16sek ja pysähtyy, yleensä keskelle tuulilasia. Sitten ei toimi 3 minuuttiin ollenkaan, sen jälkeen taas sama homma alusta jos laittaa päälle. Eli moottorissa on ilmeisesti joku vikakytkin jolta ei tule signaalia ja siitä johtuu tuollainen toiminta? Siis missä vika, miten korjata, mistä löytyy? Ilmeisesti 500 -sarjan bemareissa samoja ongelmia, lueskelin tuolta vanhoja tekstejä.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E38 750i -96 pyyhkijät sekosi , Vianhakua ja osien ihmettelyä
Collapse
X
-
Nyt on kokeiltu toisella moottorilla, ja toisella "pressure adjustment devicellä" (kuva2, osa numero 17), ei toimi vieläkään. Osaako joku kertoa varmasti mitä toi jälkimmäinen tekee? Säätääkö vaan kuskin pyyhkimen painetta lasia vasten? Entäs sitten seuraava laite : ONLY FOR PRESSURE ADJUSTING DEVICE,
WIPER
BASIC MODULE 3 part # 61356957350
Mikä on, mistä löytyy? Joku pyyhkijöiden ohjausboksi? Kuvassa osa 1.Last edited by Roofie; 15-11-2006, 23:35.
Comment
-
-
Originally posted by Roofie View PostIlmeisesti se on perusmoduli , joka ohjaa koko korin sähköjä. Dsc , alusta jne , näin tuumasivat laakkosella. Eikö kenellekään ole tuttu vika?
Kyseinen vika ei ole tuttu, vaikka korimodulin kanssa on jouduttu tappelemaan. Tässäkään tapauksessa minkäänlaista vikakoodia ei varmaan ole tallettunut?
Tuollaisen vian voi aiheuttaa pelkkä kontaktihäiriökin sopivassa välissä. Toimivatko muut GM-III:n ohjaamat sähkölaitteet normaalisti tuon vikatilan aikana? Esim. sähkölasit? Tuleeko lasille pesunestettä normaalisti vai onko sekin pois pelistä kolmen minuutin ajan? Liikkuvatko pyyhkijät normaalisti silloin kun ne liikkuvat? Onko se aina tarkalleen 16 s ja 3 min, uudestaan ja uudestaan?
Edit: niin, ja se purkki löytyy vänkärin jalkatilasta, alimmainen rintapellin ohjainpaketissa oleva purkki vaaka-asennossa...Last edited by Erich; 16-11-2006, 15:08.6 - E24 635
7 - E38 740
8 - E31 850
Comment
-
-
Kiitokset hyvästä vastauksesta. Laakkosella puhuivat että on myös jotain tekemistä noiden lisävarusteiden, kuten edc ja dsc kanssa. Mutta hyvä vaan jos ei ole! Kaikki muu kyllä toimii, en ole ainakaan muuta huomannut. Ja myös kusipoika on pimeenä sen 3min. Ja toi aika on aina sama... kyllä pyyhkimet toimivat normaalisti sen 16sek, nopeuttakin voi säätää nopeimmalta toiseksi nopeimmalle, mutta ei sen hitaammaksi eikä pois päältä. Ja aina pysähtyy saman ajan päästä, millon minnekin, keskelle lasia, ylös, alas. Sitten jos virrat käyttää pois päältä niin taas toimii heti, muuten se 3min. Ja sama on siis kertapyyhkäsyllä, pyyhkii sillä myös saman aikaa. Vikakoodeja ei ole luettu, puhuivat laakkosella että pitäisi jäädä jotain...
Tämmönen teksti löytyi haulla, kyseessä e39, lainaus:
Moottorin rajakytkin toimii myös ylikuormitussuojana, jos siltä ei tule runkomodulille signaalia 16 sekunnin aikana, katkeaa moottorin ohjaus kunnes pyyhkijät on kytketty pois ja odotettu 3 minuuttia.
Comment
-
-
Originally posted by Roofie View PostKiitokset hyvästä vastauksesta. Laakkosella puhuivat että on myös jotain tekemistä noiden lisävarusteiden, kuten edc ja dsc kanssa.
Jos korimodulin sielunelämä kiinnostaa enemmänkin niin lukaise tuo. Ulkoistettua talon sisäistä materiaalia. Jatkaa siitä mihin käyttöohjekirja loppuu. Tai voithan myös printata sen ja viedä laakkoselle laiskanläksyksi...
Tämmönen teksti löytyi haulla, kyseessä e39, lainaus:
Moottorin rajakytkin toimii myös ylikuormitussuojana, jos siltä ei tule runkomodulille signaalia 16 sekunnin aikana, katkeaa moottorin ohjaus kunnes pyyhkijät on kytketty pois ja odotettu 3 minuuttia.
"Wiper motor
The wiper motor is configured for two different wiper speeds. The load is switched via two external relays.
The end position (park position) of the wiper motor is recognized by means of a reset contact integrated in the motor. This contact switches ground to the general module when the motor has reached its end position.
The reset contact is also used for monitoring the wiper motor. If the contact signal is not received for 16 seconds with the wiper motor switched on (e.g. dry running), the wiper motor is switched off in order to protect it from overloading.
The wiper is not switched on again before it has been switched off and a lock-out time of 3 minutes has elapsed."
Eli moottorin ääriasennon tunnistin vetää GM:n nastan 20 maihin aina ääriasennossa. Jos se ei tätä tietoa saa, se tulkitsee että moottori on jumissa jossain puoliväliä lasia, ja katkaisee syötön suojaustoimintona.
Siispä yleismittari käteen ja viheltämään tuo veto. Moottorin nastasta neljä näyttäisi kaavion mukaan lähtevän ruskea/vihreä johdin, joka menee apukuskin lattiassa sijaitsevan kytkentäpisteen kautta korimodulille nastaan 20/26, siihen reunimmaiseen valkoiseen liittimeen.
Kannattaa tarkistaa korimodulin liittimet hapettumisen varalta. Kokeilit siis jo toisella moottorilla, eikä ollut vaikutusta asiaan? Eli joko molemmat moottorit viallisia, tai sitten tuolla välillä on kontaktihäiriö. Voihan se ohjainyksikkökin vioittua, mutta pitäisin sitä erittäin epätodennäköisenä.6 - E24 635
7 - E38 740
8 - E31 850
Comment
-
-
No nyt rupee löytymään asiaa... Joo on kokeliltu jo vaihtaa kaikki osia korimodulia myöten, ongelma vaan että korimodulit on ohjelmoitu juuri yksilöllisesti tiettyyn autoon, ja ainakaan tässä tapauksessa toinen moduli ei toimi omassa autossa, Laakkosella sanoivat että ei voi ohjelmoida edes uudestaan, se on kerta ja laaki. Eli pakko ostaa uusi moduli joka sitten taas ohjelmoidaan juuri omaan autoon sopivaksi. Pitää nyt mittailla noita signaaleja, jos vaikka löytyis joku muu vika.
Comment
-
-
Originally posted by Roofie View Postongelma vaan että korimodulit on ohjelmoitu juuri yksilöllisesti tiettyyn autoon, ja ainakaan tässä tapauksessa toinen moduli ei toimi omassa autossa, Laakkosella sanoivat että ei voi ohjelmoida edes uudestaan, se on kerta ja laaki.
Mitä se sanoi kun kokeilit toisella modulilla, vai sanoiko mitään? Eli toimiko mikään oikein?
Ja WDS:stä mä noi kytkennät kaivoin, jos sait sen imutettua niin sulla on sama tieto käytettävissä kuin mullakin. Onhan tuosta velivenäläisen sivuilla jotain kuvia, mutta ei kannata vaivautua jos WDS:n hommasit.
Mutta tarkista nyt vielä ne vedot ja liittimet, en vieläkään jaksa uskoa että korimoduli menisi tuolla tavalla rikki omia aikojaan. Ja mittaa antaako se moottori sitä maata ääriasennoissa.
Tuliko vika ihan yhtäkkiä päälle ja pysyvästi, eli ei ensin oireillut mitenkään? Onko autolle tehty samoihin aikoihin jotain muuta remonttia?6 - E24 635
7 - E38 740
8 - E31 850
Comment
-
-
Joo ihan yhtäkkiä tuli vika, ei mitään varotellut ensin. Sain ton wds :n toimimaan nyt, on kyllä aivan mahtava ohjelma, tosi hyvä apu! Pitää tänään mittailla tuleeko sitä rajakytkimen maatietoa ollenkaan, melkein toivon ettei tulisi niin ei menisi boksi vaihtoon. Kun laitoin toisen boksin kiinni, niin sireeni ulvoi koko ajan, alotti heti kun laittoi liittimet kiinni. Mutta silti kokeilin sireenin ulvoessa pyyhkijöitä, käyttäyty ihan samalla tavalla kun vanhallakin boksilla. Eli toivoa on että ei menisi perusmoduli vaihtoon
Comment
-
-
No niin, nyt selvis että vikaa ei ole boksissa, onneksi. Signaali lähti kyllä moottorilta mutta ei tullut boksille saakka. Onko siellä siis vielä joku kytkentäpiste matkan varrella jossa voisi olla vikaa? Olisi hyvä löytää että missä se vika on, jos on vaikka muitakin johtoja / liitoksia vieressä esim. hapettunut ym. Ei tarvisi sitten koko ajan korjailla uusia vikoja, tässä autossa kyllä noita sähköheebeleitä riittää! Laskin huvikseen WDS :stä että montako sähkömoottoria autossa yhteensä on, tulos vaivaiset 74
Comment
-
Comment