Announcement

Collapse
No announcement yet.

e38 740ia ei käy!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Realdeal
    Bimmer Rookie
    • Nov 2004
    • 60
    • hki

    e38 740ia ei käy!

    kaverilla olis otsikon mukainen auto ja nyt vikana olisi että auto ei käynnisty, ollut jo kahden testerin päässä mutta yhteyttä autoon ei enää saada, vaikka saatiin kun se ostettiin eilen ja tällöin ei auto antanut vikakoodeja. autossa oli navi pimeänä ja kun siihen sulake vaihdettiin ja saatiin kuva näkyviin, niin auto ei enää suostunut käymään, sahaa kyllä mutta kipinä hukassa, eli nyt epäilemme olisiko auton ajonesto mennyt sekaisin/päälle tai onko aivot kaput? jos jollain on kokemusta/neuvoja niin otetaan mielellään vastaan...

    Akku on myös otettu kerran pois ja ovia lukittu/auottu kipinän löytymisen toivossa.
  • Erich
    BTCF Member
    • Apr 2005
    • 783
    • Hämeenkyrö

    #2
    Originally posted by Realdeal View Post
    auto ei käynnisty, ollut jo kahden testerin päässä mutta yhteyttä autoon ei enää saada, vaikka saatiin kun se ostettiin eilen ja tällöin ei auto antanut vikakoodeja.
    Siis täh? Ymmärsinkö oikein: auto ostettu eilen, silloin kävi ja kukkui ja vikakoodit saatiin luettua, niitä ei ollut. Mutta tänään ei käynnisty, eikä saada yhteyttä?

    Merkkiliikkeen testerit vai jotain villejä?

    autossa oli navi pimeänä ja kun siihen sulake vaihdettiin ja saatiin kuva näkyviin, niin auto ei enää suostunut käymään
    Eli navin sulakkeen lisääminen lamaannutti auton? Niinkö? Kai siihen laitettiin uusi sulake eikä napattu toista tilalle jostain vierestä?

    Mikä on auton valmistuskuukausi/vuosi? Tai vaihtoehtoisesti kerro auton valmistenumeron seitsemän viimeistä...
    6 - E24 635
    7 - E38 740
    8 - E31 850

    Comment

    • Realdeal
      Bimmer Rookie
      • Nov 2004
      • 60
      • hki

      #3
      Originally posted by Erich View Post
      Siis täh? Ymmärsinkö oikein: auto ostettu eilen, silloin kävi ja kukkui ja vikakoodit saatiin luettua, niitä ei ollut. Mutta tänään ei käynnisty, eikä saada yhteyttä?

      Merkkiliikkeen testerit vai jotain villejä?



      Eli navin sulakkeen lisääminen lamaannutti auton? Niinkö? Kai siihen laitettiin uusi sulake eikä napattu toista tilalle jostain vierestä?

      Mikä on auton valmistuskuukausi/vuosi? Tai vaihtoehtoisesti kerro auton valmistenumeron seitsemän viimeistä...
      Testattu liikeen testereillä ja nyt myös uudella DME:llä mutta ei käy niin ei käy, rikkinäinen sulake vaihdettu vain uuteen, muuten olet ymmärtänyt täysin oikein!

      Comment

      • Realdeal
        Bimmer Rookie
        • Nov 2004
        • 60
        • hki

        #4
        katoin just 7 viimeistä numeroa on DG40728.

        Comment

        • streetstyle
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2003
          • 657

          #5
          Nyt sitten autoon kokeiltiin toista moottorinohjaus yksikköä eikä vieläkään anna lukea vika koodeja eikä auto käynnisty. Sitten purettiin apparin puolelta lattia matto irti ja sielä oli bmw:n jotain omia ihmellisiä sulakkeita, noh niitä testailtiin eikä yksi sulake antanu virtaa vaihdettiin se ja nyt olisi virtaa siellä, mutta auto ei vieläkään käynnisty. Moottori pyörii mutta käyntiin ei mene eikä tuu kipinää ja bensaa :( Missä vika voiko olla että joku ajonesto laite on menny päälle tai jotain? Sulakkeet ja releet katottu jo monta kertaa läpi.
          StreetTuningCar <- Car tuning & Styling

          X5 E70 -07 "tuning tulossa"
          VW Transporter T5 -05 tuning MYYTY :(
          E65 740D -03 MYYTY :(
          X5 3.0D Sportpacket -02 Kesä/talvi autona MYYTY :(
          Bmw e36 328ia Cabrio -97 MYYTY :(
          VW Transporter -01 Tuning / Myyty

          Comment

          • creative 22
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2005
            • 560
            • Alavus

            #6
            Onkohan se auton navi alkuperäinen vai joku jälkiviritys?
            Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

            Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

            BMW Freude Am Fahren

            Comment

            • streetstyle
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2003
              • 657

              #7
              Ihan alkuperäinen TV/NAVI myyjä sanoi ja näytti että varmaan tuolta kone huoneesta missä on niitä sulakkeita ja releitä ja aivoja olisi rele tai sulake menny koska sillä se vähän aikaan sitten toimi se TV ,noh auton ostettua ajeltiin hallille ja alettiin tutkimaan niitä sulakkeita ja releitä vaihdettiin muutama rele toisesta bemarista ja kokeiltiin käyntiin että toimiiko sen TV nytten eikä sit toiminutkaan. Testailtiin vielä sulakkeia ja releitä ja kokeiltiin taas autoa niin sen jälkeen vaan moottori alkoi pyörii mutta ei käynnistyny enään ollenkaan noh avattiin takakontti ja katotiin sieltä sulakkeet ja oli yksi sulake palannu vaihdetiin sinne uusia ja TV alkoi toimimaan mutta autoa emme ole saaneet käyntiin enään kahteen päivään ja ollaan kokeiltu 3 eri testeriä niin ne ei anna moottorin ohjaukseen yhteyttä. Kaikki releet ja sulakkeet ollaan moneen otteeseen tarkistettu mutta ilman tulosta :( Sekä epäiltiin että bensa pumppu olisi menny mutta kokeiltiin puu klapilla kopauttaa bensa tankkiin samalla kun toinen käynnisti mutta ei sekään auttanu. Eli autoon ei tuu kipinää enään eikä se saa bensaa. Oisko muka menny joku ajonesto päälle ja miten sen sai pois? Toista avainta ei ole kyseiseen autoon ja eilen irrotettiin akku kenkä irti yöksi siinä toivossa että jos siellä aivot olisi menny sekasin eikä sekään auttanu. Prkl on menny jo toivo ton auton käyntiin saamisenkaa :(
              Last edited by streetstyle; 29-11-2006, 22:34.
              StreetTuningCar <- Car tuning & Styling

              X5 E70 -07 "tuning tulossa"
              VW Transporter T5 -05 tuning MYYTY :(
              E65 740D -03 MYYTY :(
              X5 3.0D Sportpacket -02 Kesä/talvi autona MYYTY :(
              Bmw e36 328ia Cabrio -97 MYYTY :(
              VW Transporter -01 Tuning / Myyty

              Comment

              • Erich
                BTCF Member
                • Apr 2005
                • 783
                • Hämeenkyrö

                #8
                Kokeilitte varmaan myös ottaa sen navin sulakkeen pois ja startata sitten? Eihän siihen naviin vaan olisi jotenkin mystisesti jäänyt se koodi päälle?
                6 - E24 635
                7 - E38 740
                8 - E31 850

                Comment

                • streetstyle
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2003
                  • 657

                  #9
                  Originally posted by Erich View Post
                  Kokeilitte varmaan myös ottaa sen navin sulakkeen pois ja startata sitten? Eihän siihen naviin vaan olisi jotenkin mystisesti jäänyt se koodi päälle?

                  Hmmm... Käynnistys vika ilmeni ennen sitä kun vaihdetiin se sulake sinne takakontiin . Konepellin alta kun tutkittiin niitä releitä ja sulakkeita niin sen jälkeen vasta se onglema alkoi että auto ei enään menny käyntiin ja moneen otteeseen katotiin ne releet ja sulakkeet uuestaan että ei olisi vahingossa jäänny joku piuha tai osa huonosti mutta kaikki tuntuisi olevan ok
                  StreetTuningCar <- Car tuning & Styling

                  X5 E70 -07 "tuning tulossa"
                  VW Transporter T5 -05 tuning MYYTY :(
                  E65 740D -03 MYYTY :(
                  X5 3.0D Sportpacket -02 Kesä/talvi autona MYYTY :(
                  Bmw e36 328ia Cabrio -97 MYYTY :(
                  VW Transporter -01 Tuning / Myyty

                  Comment

                  • Erich
                    BTCF Member
                    • Apr 2005
                    • 783
                    • Hämeenkyrö

                    #10
                    Originally posted by streetstyle View Post
                    alettiin tutkimaan niitä sulakkeita ja releitä vaihdettiin muutama rele toisesta bemarista ja kokeiltiin käyntiin että toimiiko sen TV nytten eikä sit toiminutkaan. Testailtiin vielä sulakkeia ja releitä ja kokeiltiin taas autoa niin sen jälkeen vaan moottori alkoi pyörii mutta ei käynnistyny enään ollenkaan
                    Eikun luetaas tarkemmin... Taas täytyy kysyä, eli ymmärsinkö oikein, navin heräämisellä ei ollutkaan yhteyttä auton käynnistymättömyyteen, vaan se tapahtui jo aiemmin?

                    Voitko kuvata mahdollisimman tarkasti minkä toimenpiteiden jälkeen se ei enää käynnistynyt?

                    E: vähän jäljessä tullaan...
                    6 - E24 635
                    7 - E38 740
                    8 - E31 850

                    Comment

                    • creative 22
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2005
                      • 560
                      • Alavus

                      #11
                      Jotain juttua löysin tuosta että navia ei saa ainakaan irroittaa virtalähteestään jos siinä joku ledi palaa..navi voi vaurioitua tästä.
                      Mutta eihän tässä nyt tuosta taida olla kysymys vaan siitä että auto ei lähde käyntiin...Eihän tästä ole pitkäkään aika kun joku E38:kuski kertoi ajoneston rikkoutuneen aivan yllättäen.
                      Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                      Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                      BMW Freude Am Fahren

                      Comment

                      • streetstyle
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2003
                        • 657

                        #12
                        Originally posted by Erich View Post
                        Eikun luetaas tarkemmin... Taas täytyy kysyä, eli ymmärsinkö oikein, navin heräämisellä ei ollutkaan yhteyttä auton käynnistymättömyyteen, vaan se tapahtui jo aiemmin?

                        Voitko kuvata mahdollisimman tarkasti minkä toimenpiteiden jälkeen se ei enää käynnistynyt?

                        E: vähän jäljessä tullaan...
                        Eli kun auto saatiin hallin pihalle alettiin tutkimaan konehuoneessa olevia sulakkeita ja releitä koska myyjä epäili siellä olevan vikaa, että olisi joku sulake tai rele vaan menny. Alettiin tutkimaan sitten sieltä niitä sulakkeita eikä niissä näkyny olevan mitään vikaa sitten siirryttiin releisiin ja vaihdeltiin niitä toisen bemarin releitä siinä toivossa että se TV alkaisi toimimaan, välillä kun oltiin vaihdettu ne releet kokeiltiin autoa käyntiin ja testattiin jokos se Tv toimisi mutta ei. Sitten irrotettiin muita releitä sieltä ja taas vaihdettiin toisesta bemusta samanlainen rele tilalle ja taas kokeiltiin autoa käyntiin ja aina siihen asti se auto käynnistyi mutta Tv ei toiminutkaan noh ja yhtäkkiä kun taas kokeiltiin autoa käyntiin niin se ei enään käynistynyt, moottori vaan pyörii mutta käyntiin se ei mennyt enään eikä lukenut vikakoodeja enään. Se miksi Tv ei toiminut oli menny takakontissa oleva sulake ja sen vaihdoimme ja tv alkoi toimimaan mutta autoa ei vieläkään olla saatu käyntiin vaikka mitä ollaan jo tutkittu.
                        StreetTuningCar <- Car tuning & Styling

                        X5 E70 -07 "tuning tulossa"
                        VW Transporter T5 -05 tuning MYYTY :(
                        E65 740D -03 MYYTY :(
                        X5 3.0D Sportpacket -02 Kesä/talvi autona MYYTY :(
                        Bmw e36 328ia Cabrio -97 MYYTY :(
                        VW Transporter -01 Tuning / Myyty

                        Comment

                        • Erich
                          BTCF Member
                          • Apr 2005
                          • 783
                          • Hämeenkyrö

                          #13
                          Ihan ensimmäiseksi, tätä voi ehkä pitää varoittavana esimerkkinä siitä miten voi käydä jos vikaa aletaan hakemaan summamutikassa ja hakuammuntana. Ainakin jos kohteena on suht modernilla ajonestolla varustettu laite... (ei herneitä!)

                          Originally posted by streetstyle View Post
                          Sitten irrotettiin muita releitä sieltä ja taas vaihdettiin toisesta bemusta samanlainen rele tilalle ja taas kokeiltiin autoa käyntiin ja aina siihen asti se auto käynnistyi mutta Tv ei toiminutkaan noh ja yhtäkkiä kun taas kokeiltiin autoa käyntiin niin se ei enään käynistynyt,
                          Oliko akku kytketty/virrat päällä kun palikoita irroiteltiin ja vaihdeltiin? Tapahtuiko mitään källiä autoa käynnistettäessä, kuten että jotain unohtui kytkeä takaisin paikalleen kun autoa yritettiin startata? Tyyliin "eiku oho, toihan oli vielä irti..."

                          Niin, ja onhan autossa nyt paikallaan kaikki alkuperäiset osat, eikä mitään vaihdettuja?

                          moottori vaan pyörii mutta käyntiin se ei mennyt enään eikä lukenut vikakoodeja enään.
                          Mulle ei vieläkään selvinnyt että kävikö se merkkiliikkeessä tutkittavana vai jollain nyrkkipajalla? Saatiinko sinne mitään yhteyttä, mihinkään järjestelmään, vai oliko kaikki järjestelmät mykkänä? Ja oliko laitteisto DIS/MoDic vai joku muu?

                          Tämä on sitten ihan arvaus, mutta kuvauksen perusteella veikkaan, että ongelma voisi olla ajonestoyksikön (EWS) ja DME:n välisen avauskoodin synkronoinnissa. Tai sitten se ISN koodi (Individual Serial Number) on muuten vaan hukassa. Siis edellyttäen, että rautapuoli on siinä samassa kunnossa, kun auto viimeksi käydessään oli.

                          Valmistenumeron perusteella auto on valmistunut maaliskuussa 1995, joten siinä on EWS (ajonesto) versio II. Ajonesto ei ole päällä, kun se kerran antaa pyörittää konetta, mutta jostain syystä DME ei ole nyt saanut oikeata avauskoodia, kun kerran sytkä ja ruutta ovat mykkiä. Samaten, siitä suojakoodista ei myöskään ole kyse, minkä heitin aiemmin, sillä siinä tapauksessa se ei antaisi edes pyörittää.

                          Homma toimii tuossa käsittääkseni siten, että EWS tallettaa DME:ltä saamansa koodin muistiin. Käynnistyksen yhteydessä EWS tarjoaa tuota viimeksi DME:ltä saamaansa koodia moottorinohjaukselle ja koodeja verrataan keskenään. Mikäli ne ovat samat, DME:n ajonesto vapautuu ja sytkä sekä ruisku aktivoituvat. Vaikuttaisi siltä että tuo koodi on nyt hukassa. Tuon voisi periaatteessa aiheuttaa sekin, että väärästä paikasta on väärään aikaan katkaistu virrat (sulakkeiden irroittaminen) tjsp. Tuon synkronoinnin pitäisi onnistua merkkiliikkeen laitteilla (DIS/MoDic). Mutta jos moottorinohjaukseen ei saada yhteyttä, niin se onkin jo vallan toinen vika.

                          DME:n vaihto tuossa järjestelmässä edellyttää, että sen DME:n ISN opetetaan tuolle EWS yksikölle. Ilman tuota se ei voikaan toimia lennosta vaihdetulla DME:llä. Oliko tilalla kokeiltu purkki samanikäisestä autosta, jossa oli myös EWS-II? Se että Bosch-numero on sama, ei takaa että purkit olisivat vaihtokelpoisia keskenään.
                          6 - E24 635
                          7 - E38 740
                          8 - E31 850

                          Comment

                          • kake
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2002
                            • 590
                            • Kerava

                            #14
                            Originally posted by Erich View Post
                            Se että Bosch-numero on sama, ei takaa että purkit olisivat vaihtokelpoisia keskenään.
                            Arvaa mistä se purkki oli. :think En tiedä voisiko se vaikuttaa että purkki on manuaalista?

                            Osaatko Erich sanoa mikä sulake on siellä apparin jaloissa viimeisenä edestäpäin katsoen? Se oli tosiaan palanut.
                            Tallissa: Z4 35is Alpinweiss III ja Camino

                            Comment

                            • Erich
                              BTCF Member
                              • Apr 2005
                              • 783
                              • Hämeenkyrö

                              #15
                              Originally posted by kake View Post
                              Arvaa mistä se purkki oli. :think En tiedä voisiko se vaikuttaa että purkki on manuaalista?
                              No ylläri... En usko että se vaihteiston tyyppi olisi tuossa se ratkaiseva tekijä. Se sun manuaalihan oli 6.94? Selvittelin hieman tuota asiaa sen omankin rojektin vuoksi ja vaikuttaisi siltä, että 1.95 jälkeen valmistetuissa olisi tuo EWS-II, vanhemmissa EWS-I. Noissa vanhemmissa purkki vapautetaan toimintaan hieman eri tavalla, eikä niihin kaiketi ole ohjelmoitaessa sisällytetty tuota ISN-koodia. Näinollen vanhemmat purkit ja EWS-II eivät toimisi keskenään?

                              Osaatko Erich sanoa mikä sulake on siellä apparin jaloissa viimeisenä edestäpäin katsoen? Se oli tosiaan palanut.
                              No enpä osaa suoralta kädeltä heittää, pitää vähän tutkia ensin.

                              Täsmennetäänpä vielä tuota aiempaa kommenttiani niistä "nyrkkipajoista", mahdollisten väärinkäsitysten oikaisemiseksi... Tuo munkin laite on ollut vikakoodienluvussa useassa paikassa aiemmin, myös valtuutetuissa Bosch-huolloissa. Heidän autotestereillään ei vain tunnu saavan tuohon meikäläisen autoon yhteyttä, järjestelmissä on joku yhteensopivuusongelma. Merkkiliikkeessä on pelannut aina. Tässä jutussa kannattanee kääntyä sen merkkiliikkeen puoleen?
                              6 - E24 635
                              7 - E38 740
                              8 - E31 850

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎