Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 740ia hyytyy

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Valkman
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2006
    • 712
    • Helsinki

    #16
    Originally posted by Juppe View Post
    Ei se vikakoodien luku merkkihuollossakaan oo niin kallista ettei kannattais tehdä. Vittumaista se on ostaa koko moottori osa kerrallaan, kun ei tiedä mitä on paskana.
    Toisessa threadissa asentajat olivat jo laittamassa uutta ecua, kun polttoainepumpun liitin oli ollut löysällä. Eli keskinäinen idea on löytää piiri, josta vika löytyy tuon testerin avulla.

    Osia löytyy julmetusti uusimmista autoista, mutta useimpien toiminta on kuitenkin tarkistettavissa, kunhan tarpeeks pätevä äijjä sen tekemiseen löytyy.. vaatii myös joskus kekseliäsyyttäkin. Vaikka dataa vilisee ja sähkölaitteita on enemmän kuin koskaan, uskallan väittää, että vian löytäminen on nykyään jopa helpompaa kuin tuossa ennen 90-luvun puolta väliä, jolloin sähköjohtoja riitti hermon partaalle saakka, kun jokaselle vedettiin erikseen plussat, miinukset, signaalit, suojat... Väylätekniikka koitui lähes pelastukseksi. Mukana myös järkevämpi ajattelutapa auton. Verrattuna vaikka erään luksusmallin auton istuimen irroitukseen menee 4 minuuttia. Muuten.. aika OT:ä.

    Kyllä tämän threadinkin vika paljastunee loppujen lopuksi yksinkertaiseksi. Sen löytäminen vaan saattaa eri ihmisiltä viedä eripituisen ajan.

    Comment

    • Freed
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2004
      • 425
      • Helsinki

      #17
      Kuinka moni tämän perusteella on nyt sitä mieltä että kansipahvi se on mennyt? Onko edes mahdollista? Painetta kertyy hieman jäähdytysjärjestelmään mutta eikös se ole normaalia? Nestettä ei huku, öljyt ja vedet erillaan toisistaan. Soitin ja varasin huollon niin huoltopäällikö sanoi että pari samanlaista on käynyt korjauksessa ja vika on ollut siinä että öljyä valunut tulpan kuppiin ja tulppa pimeäksi..Torstaiksi yritän saada vikakoodien luvun ja perjantaina eri putiikkiin korjaukseen..

      Comment

      • chorrus
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2003
        • 565
        • 00100

        #18
        Originally posted by Freed View Post
        Kuinka moni tämän perusteella on nyt sitä mieltä että kansipahvi se on mennyt? Onko edes mahdollista? Painetta kertyy hieman jäähdytysjärjestelmään mutta eikös se ole normaalia? Nestettä ei huku, öljyt ja vedet erillaan toisistaan. Soitin ja varasin huollon niin huoltopäällikö sanoi että pari samanlaista on käynyt korjauksessa ja vika on ollut siinä että öljyä valunut tulpan kuppiin ja tulppa pimeäksi..Torstaiksi yritän saada vikakoodien luvun ja perjantaina eri putiikkiin korjaukseen..
        Itse en jaksa olla niin skeptinen, että uskoisin vähääkään vian olevan kansipahveissa.

        Huoltopäällikön veikkaus venttiilikopantiivisteen öljyvuodosta tulpanreikään on omakin veikkaukseni, omaan autooni on tiivisteet äsköttäin samasta syystä vaihdettu. Tuollainen vika ei meinaa sytytä mitään vikakoodejakaan? Kuvaamasi nykiminen viittaa enemmänkin sytkäpuoleen, kuin bensansaantiin. Unohda pelottelut todellisesta mekaanisesta viasta. (Venttiilit, männänrenkaat, kansivika).


        Jos intoa riittää, niin pura puolat pois tulppien päältä ja katso tulpat läpi. Tämä kertoo jo paljon. Saako kaikki tasaisesti kipinää ym ym, minkä väriset tulpankärjet.


        Vauhtipyörän asentotunnistin...?
        Last edited by chorrus; 04-12-2006, 18:46.

        AUDI TT Roadster 3.2
        PEUGEOT 405 T16 ZzzzZ
        PEUGEOT 504 PICKUP ZzzzZ

        ex.
        E38 740iA cosmosschwarzmetallic
        E38 740iA bmw schwarz II
        E39 530dAt titansilbermetallic
        E39 530dAt M-Sport cosmosschwarzmetallic
        E32 735iA - lachssilbermetallic
        E24 635CSI polarismetallic
        AUDI A6 TDI
        SAAB 'takemenow' 900i
        CITROËN XSARA VTS
        CITROËN JUMPER
        FORD MONDERO
        ALFA ROMEO 159 2.4JTDM

        + 23 x Peugeot

        Comment

        • Freed
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2004
          • 425
          • Helsinki

          #19
          Originally posted by chorrus View Post
          Itse en jaksa olla niin skeptinen, että uskoisin vähääkään vian olevan kansipahveissa.

          Huoltopäällikön veikkaus venttiilikopantiivisteen öljyvuodosta tulpanreikään on omakin veikkaukseni, omaan autooni on tiivisteet äsköttäin samasta syystä vaihdettu. Tuollainen vika ei meinaa sytytä mitään vikakoodejakaan? Kuvaamasi nykiminen viittaa enemmänkin sytkäpuoleen, kuin bensansaantiin. Unohda pelottelut todellisesta mekaanisesta viasta. (Venttiilit, männänrenkaat, kansivika).


          Jos intoa riittää, niin pura puolat pois tulppien päältä ja katso tulpat läpi. Tämä kertoo jo paljon. Saako kaikki tasaisesti kipinää ym ym, minkä väriset tulpankärjet.


          Vauhtipyörän asentotunnistin...?
          Elikkäs valaiskaas tyhmää..Puola on siis se musta pitkulan mallinen jossa toisessa päässä mötikkä ja toisessa päässä tulppa? Kuinka tarkistan kipinän? Minkä väriset tulpan kärjet on oltava?

          Comment

          • juhape
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2004
            • 321
            • Pieksämäki

            #20
            Originally posted by ihu412 View Post
            Jep.Tuossa jokin aika sitten taistelin e32:sen käyntihäiriön kanssa 2 vko.Syyksi paljastui loppujenlopuksi akku josta mittasin 12.2v napojen välistä,luulin et virtaa on tarpeeksi mut eipäs riittänyt.Tein erilaisia kokeita eri akuilla ja totesin et e32:sen käyntihäiriöt alko heti kun batterin varaustila laski alle 12.6voltin.Nyt käy ja kukkuu hienosti kunhan batterista löytyy yli 12.6v.Myöhemmin löysin noita testejä tukevaa dataa myös bentleyn manuaalista ,joka sanoo myös et 12.6v on löydyttävä et järjestelmällä on mahdollisuus toimia oikein.Noiden kokeilujen jälkeen olen useasti miettinyt et paljonkohan rahaa bmw omistajat ovat survoneet varaosamyyjien kirstuihin tietämättään et heidän käyntihäiriönsä syynä on ollut akku ,jonka varaustila on ollut alle tuon 12.6v.

            Tälläinen taulukko löytyy bentleyn manuaalista:

            yli 12.6v akku 100% varattu
            12.4v akku 75% varattu
            12.2v akku 50% varattu
            12.0v akku 25% varattu
            alle 12v akku täysin purkautunut

            Eli volttien kymmenyksillä on jo noin suuri vaikutus.
            ??? Siis jos akun varaustila on vähäinen niin eihän se tarkoita että akku olis välttämättä sökö vaan laturi. Ja jos laturi on ehjä niin kyllä paskallakin akulla jolla auto yleensä käynnistyy, jännite nousee käynnissä varmasti yli 12.6v.
            Että en usko että akussa on vikaa!!
            -BMW 530d Touring -14 LCI
            -Ford Mondeo 2.0 TDCi -19 150hp Titanium Wagon
            -Zetor 6245-89
            -David Brown 996 -76
            -MF 35 -58
            -Tunturi Super Sport -85
            -Tunturi Super Sport -77

            Comment

            • turbopuusti
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2005
              • 826
              • Helsinki

              #21
              Originally posted by Freed View Post
              Elikkä vika on seuraavanlainen ja se on ollut eilisestä asti.(tai ainakin silloin sen huomasin) Auto toimii normaalisti vaihdun ollessa alta 100km/h tai ehkä hieman tuntuu tehot olevan hukassa yläkierroksilla. Kun lähtee 100km/h vauhdista kiihdyttämään, kaasu pohjaan niin vaihtaa pienemmälle kerää hetken kierroksia sitten vain kierrosten nouseminen loppuu. Ei vaan kulje! En yhtään tiedä mistä vikaa lähteä etsimään joten nyt tarvisi apua todella kipeästi.
              höpö höpö kansipahvi tollasta vikaa tee. jos ois esim palanu pyttyjen välistä niin kuulishan sen nyt tyhjäkäynnillä että ei käy tasaseen. (luultavasti ei syttys kummassakaan pytyssä) eli en usko minäkään mekaanista vikaa ennenkun omin silmin nään.
              e60 535d -07 Monacoblau, e46 325ia cab -01, VW Golf 1.9tdi e39 540i -99, e34 540iA -93, e34 525i luxorbeige -89, talvipommi saab 9000cd 2.0t, e36 320i Bmw-Schwarz -91, e34 525i -91 Sterlingsilber metallic, e34 518i -90 Alpinweiß II, e21 315 -83 Diamantschwarz

              Comment

              • Freed
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2004
                • 425
                • Helsinki

                #22
                Originally posted by turbopuusti View Post
                höpö höpö kansipahvi tollasta vikaa tee. jos ois esim palanu pyttyjen välistä niin kuulishan sen nyt tyhjäkäynnillä että ei käy tasaseen. (luultavasti ei syttys kummassakaan pytyssä) eli en usko minäkään mekaanista vikaa ennenkun omin silmin nään.
                Kuten myöhemmin mainitsin niin siltä kuullostaa ettei kaikki pytyt ole mukana..

                Comment

                • chorrus
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2003
                  • 565
                  • 00100

                  #23
                  Originally posted by Freed View Post
                  Elikkäs valaiskaas tyhmää..Puola on siis se musta pitkulan mallinen jossa toisessa päässä mötikkä ja toisessa päässä tulppa? Kuinka tarkistan kipinän? Minkä väriset tulpan kärjet on oltava?
                  Sehän se. Tulpan kärkien tulisi olla "kuparin" väriset, hieman vaaleammat. Mutta villi veikkaus on se, että kun irrottelet tulppia -> joku tulppa ui öljyssä.

                  Harmi kun tuo V8 on aika tiivis paketti, muuten voisi tsekata vaikka lämpimällä koneella parilla vesitipalla pakosarjan päälle, että sihahtaako jokaisen pytyn lähtö. Kunnon jokamiesluokka-vianselvitystä

                  Tsekkaa myös topic M60 V8 kampikammion huohotusventtiilistä. http://www.btcf.fi/forum/showthread....&highlight=m60
                  Last edited by chorrus; 04-12-2006, 19:30.

                  AUDI TT Roadster 3.2
                  PEUGEOT 405 T16 ZzzzZ
                  PEUGEOT 504 PICKUP ZzzzZ

                  ex.
                  E38 740iA cosmosschwarzmetallic
                  E38 740iA bmw schwarz II
                  E39 530dAt titansilbermetallic
                  E39 530dAt M-Sport cosmosschwarzmetallic
                  E32 735iA - lachssilbermetallic
                  E24 635CSI polarismetallic
                  AUDI A6 TDI
                  SAAB 'takemenow' 900i
                  CITROËN XSARA VTS
                  CITROËN JUMPER
                  FORD MONDERO
                  ALFA ROMEO 159 2.4JTDM

                  + 23 x Peugeot

                  Comment

                  • Juppe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 4541
                    • TURKU

                    #24
                    Piilteemasta vaan ostamaan infrapuna lämpömittaria. Sillä saa hienosti pistelämmöt. On kätevä peli monessa muussakin hommassa. Mm. kulahtaneet pyöränlaakerit ja hajonneet termostaatit on helppo testata tolla.

                    Comment

                    • Freed
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2004
                      • 425
                      • Helsinki

                      #25
                      Originally posted by chorrus View Post
                      Sehän se. Tulpan kärkien tulisi olla "kuparin" väriset, hieman vaaleammat. Mutta villi veikkaus on se, että kun irrottelet tulppia -> joku tulppa ui öljyssä.

                      Harmi kun tuo V8 on aika tiivis paketti, muuten voisi tsekata vaikka lämpimällä koneella parilla vesitipalla pakosarjan päälle, että sihahtaako jokaisen pytyn lähtö. Kunnon jokamiesluokka-vianselvitystä

                      Tsekkaa myös topic M60 V8 kampikammion huohotusventtiilistä. http://www.btcf.fi/forum/showthread....&highlight=m60
                      Mitkäs ton huohotusventtiilin oireet on?

                      Comment

                      • chorrus
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2003
                        • 565
                        • 00100

                        #26
                        Originally posted by Freed View Post
                        Mitkäs ton huohotusventtiilin oireet on?
                        Epätasainen tyhjäkäynti ym ym.
                        Eli perus alipainevuodon oireet. Tossa topicissa on mainittu muutama tarkistuskohde.

                        AUDI TT Roadster 3.2
                        PEUGEOT 405 T16 ZzzzZ
                        PEUGEOT 504 PICKUP ZzzzZ

                        ex.
                        E38 740iA cosmosschwarzmetallic
                        E38 740iA bmw schwarz II
                        E39 530dAt titansilbermetallic
                        E39 530dAt M-Sport cosmosschwarzmetallic
                        E32 735iA - lachssilbermetallic
                        E24 635CSI polarismetallic
                        AUDI A6 TDI
                        SAAB 'takemenow' 900i
                        CITROËN XSARA VTS
                        CITROËN JUMPER
                        FORD MONDERO
                        ALFA ROMEO 159 2.4JTDM

                        + 23 x Peugeot

                        Comment

                        • ihu412
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2006
                          • 263
                          • Tampere/Rovaniemi

                          #27
                          Riippuu tietysti siitä kuinka paljon autolla ajetaan päivittäin, onko webastoa jne..muita sähköä kuluttavia härpäkkeitä.Jos ajat 10km matkan töihin ja pois, kaikki sähköherkut päällä, niin onhan se selvää et laturi ei tuolla ajomatkalla pidä akkua kunnossa.Eriasia toki on jos autolla ajetaan päivittäin satoja kilometrejä.Juu ja kyllä ne latausvirrat nousee yli 12.6v mut se pitää ensin saada käyntiin.Ja 12.2v ei toki tarkoita sitä et akku olis sökö vaan vaatii latausta.Tuo akku juttu on niin helppo ja yksikertainen juttu selvittää et miksi siitä ei kannattaisi lähteä liikkeelle. Vaihtoehtoja on toki monia muitakin ,öljyä tulpan kuopissa,suuttimien liittimet,puolan johtojen liittimet jne..
                          Last edited by ihu412; 05-12-2006, 11:37.

                          Comment

                          • WSE1
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 3242
                            • Suomusjärvi

                            #28
                            Originally posted by ihu412 View Post
                            Jep.Tuossa jokin aika sitten taistelin e32:sen käyntihäiriön kanssa 2 vko.Syyksi paljastui loppujenlopuksi akku josta mittasin 12.2v napojen välistä,luulin et virtaa on tarpeeksi mut eipäs riittänyt.Tein erilaisia kokeita eri akuilla ja totesin et e32:sen käyntihäiriöt alko heti kun batterin varaustila laski alle 12.6voltin.Nyt käy ja kukkuu hienosti kunhan batterista löytyy yli 12.6v.Myöhemmin löysin noita testejä tukevaa dataa myös bentleyn manuaalista ,joka sanoo myös et 12.6v on löydyttävä et järjestelmällä on mahdollisuus toimia oikein.Noiden kokeilujen jälkeen olen useasti miettinyt et paljonkohan rahaa bmw omistajat ovat survoneet varaosamyyjien kirstuihin tietämättään et heidän käyntihäiriönsä syynä on ollut akku ,jonka varaustila on ollut alle tuon 12.6v.

                            Tälläinen taulukko löytyy bentleyn manuaalista:

                            yli 12.6v akku 100% varattu
                            12.4v akku 75% varattu
                            12.2v akku 50% varattu
                            12.0v akku 25% varattu
                            alle 12v akku täysin purkautunut

                            Eli volttien kymmenyksillä on jo noin suuri vaikutus.
                            Kyseisessä E32:ssa on jotain muutakin vikaa. Ohjauslogiikoiden käyttöjännite on yleisimmin 5V joka siis reguloidaan akkujännitteestä. Häviöineenkin auton pitäisi siis periaatteessa ohjainpiirien puolesta toimia vaikka akkujännite olisi ~6 volttia, tietenkään sytytysjärjestelmälle (lähinnä puolalle) tämä ei ole tarpeeksi mutta kunnossa oleva sytytysjärjestelmä jaksaa antaa kipinää selvästi alle 12 V jännittelläkin joten kyseisessä E32 lienee sytytyspuolassa/kontakteissa vikaa edelleenkin.
                            Normaalisti auton käydessä latausjännitteen tulee olla välillä 13,8 - 14,4 V. Ylläolevasta tekstistä saa sen käsityksen jotta lataus ei olisi toiminut ollenkaan?
                            Last edited by WSE1; 05-12-2006, 00:00.

                            Comment

                            • nickke
                              Newbiemmer
                              • Jun 2006
                              • 9
                              • Pori

                              #29
                              miten olisi ilmamäärämittari jos se kipu löytyisi vaikka siältä?? :think
                              nykyinen BMW 318i touring -96

                              ex BMW 740i -94

                              Comment

                              • ihu412
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2006
                                • 263
                                • Tampere/Rovaniemi

                                #30
                                Originally posted by WSE1 View Post
                                Kyseisessä E32:ssa on jotain muutakin vikaa. Ohjauslogiikoiden käyttöjännite on yleisimmin 5V joka siis reguloidaan akkujännitteestä. Häviöineenkin auton pitäisi siis periaatteessa ohjainpiirien puolesta toimia vaikka akkujännite olisi ~6 volttia, tietenkään sytytysjärjestelmälle (lähinnä puolalle) tämä ei ole tarpeeksi mutta kunnossa oleva sytytysjärjestelmä jaksaa antaa kipinää selvästi alle 12 V jännittelläkin joten kyseisessä E32 lienee sytytyspuolassa/kontakteissa vikaa edelleenkin.
                                Normaalisti auton käydessä latausjännitteen tulee olla välillä 13,8 - 14,4 V. Ylläolevasta tekstistä saa sen käsityksen jotta lataus ei olisi toiminut ollenkaan?
                                Tarinaani selventääkseni autolla ajettiin juuri tuollaista 10km työmatkaa ja välillä se saattoi seistä parikin viikkoa.Totesin et systeemin lepovirran kulutus on niin suuri et akun varaustila laskee pikkuhiljaa tuonne 12.2v kantturoille ja ongelmia alkoi ilmetä.Tyhkäynti seilas,ei käynyt kaikilla,täristi ja meinas tukehtua kaasuun koskettaessa.Laturi on kunnossa ja työntää ulos tuon 13,8-14,4
                                v niin kuin mainitsit.Virranjakaja puolta en ole vielä tarkemmin tutkinut

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎