Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 pyöränkulmat pielessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VNT
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 1410
    • Tuusula

    E38 pyöränkulmat pielessä

    Eli autona on bmw e38 750il 1995. Auto on kolaroitu oikeaan etukulmaan siten että molemmat tukivarret sekä ulompi raidetangon pää mennyt solmuun.
    Tukivarret ja raidengon pää uusittu. Kiinnityspisteet eivät ole vaurioituneet.
    Auto menee nyt nätisti, kulkee suoraan eikä ravista.
    Ongelmana on kuitenkin se että oikealla edessä on yli asteen verran liikaa negatiivista camberia.
    Saako camberia säädettyä edestä yli asteen verran avaamalla kaikki tukivarren ja iskarin yläpään kiinnityspultit? Vai meneekö homma iskarin yläpään kolmen reijän viilaamiseen?

    Myös oikealla takana oli asteen verran liikaa negatiivista camberia. Tämä ei tosin johdu ko. kolarista. Vianorin asentaja näytti että takapäästä löytyisi säädöt aurauksen (joka oli myöskin hieman pielessä takana) ja camberin säätöön. Näytti jopa kiinnityspulttien paikat jotka avaamalla saa säädettyä. Itse hän ei niitä uskaltanut lähteä säätöhetkellä avaamaan koska pelkäsi kiinnityspulttien olevan niin ruosteessa että katkeavat. Sanoi että käy herkistämässä pultit kotona ja varaa uusi aika.

    Tässä vielä kuva mittaustuloksesta:
    Last edited by VNT; 26-11-2007, 13:31.
    -ALPINA B10 4.6 V8 E39-
  • VNT
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 1410
    • Tuusula

    #2
    Nyt on takaiskarit+jouset vaihdettu. Samalla herkistin takapään aurauksen ja camberin säädön pultit. Näytti olevan hyvät epäkeskopultit runsaalla säätövaralla, joten takapään pyöränkulmat saadaan varmasti kuntoon seuraavassa nelipyörämittauksessa. Ongelmaksi muodostuu nyt tuo oikean etupään lähes 1.5 astetta liian suuri negatiivinen camber. Onko sitä mahdollista säätää yli asteen verran avaamalla tukivarsien + iskarin yläpään pultit ja kiristämällä toiseen ääriasentoon? Jos ei niin millätavalla oikean etupään camberin saa tehdasarvon sisälle?
    -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #3
      Onko mitattu ettei iskaritorni ole siirtynyt? Edessä on aika olemattomat säädöt camberille.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9143
        • Oulu

        #4
        Jos alustan osat ovat varmasti kunnossa, ei kai tuota voisi selittää muuten kuin iskaritornin yläpään siirtymisellä. Jonkin verran tuossa on toisella puolella varaa kompensoida camberia vipuamalla koko etukelkkaa.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • VNT
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 1410
          • Tuusula

          #5
          Ei ole mitattu iskaritornia. Ulkoiset vaurioit olivat kolarissa hyvin pienet. Ainoastaan etupuskuri ja oikea lokasuoja täytyi vaihtaa.
          Oikea eturengas on sensijaan saanut kolarissa iskun jonka takia taaempi tukivarsi sekä raidentangon pää olivat aivan mutkallaan. Etummainen tukivarsi taipunut ainoastaan muutaman millin.

          Keskiviikoksi on kuitenkin varattu uusi aika nelipyörämittaukseen.
          Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen miten saisin tuota oikean puoleista camberia hieman pienemmäksi että saisi auton rekisteröintikatsastuksesta läpi? Tuota etukelkan siirtoa voisi kokeilla, sitä ei kuitenkaan voi paljoa siirtää tai vasemman renkaan camber kääntyy liikaa positiiviseksi ja taas ollaan punaisella alueella? Jääkö vaihtoehdoiksi tukivarsien kiinnikkeiden / iskarin yläpään 3 reijän viilaus?

          Täällä muutama kuva alkutilanteesta:
          -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #6
            Eiköhän se ole syytä nyt vaan selvittää ne korin mitat ennenkuin alkaa millään patenttikorjauksilla fiksailemaan. Onkos itse tolppa todettu suoraksi?
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9143
              • Oulu

              #7
              Originally posted by VNT View Post
              Tuota etukelkan siirtoa voisi kokeilla, sitä ei kuitenkaan voi paljoa siirtää tai vasemman renkaan camber kääntyy liikaa positiiviseksi ja taas ollaan punaisella alueella?
              Jos kelkan siirrolla oik. rengas nostetaan pystympään (camber lähemmäs nollaa), eikö vas. vastaavasti negatiivinen camber lisäänny?
              Joka tapauksessa ajo-ominaisuuksien kannalta camberit pitäisi varmaankin saada mahdollisimman identtisiksi.

              Edit: Yhdyn Cell:in kommenttiin täysin.
              Last edited by Clavurion; 26-11-2007, 16:52.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • VNT
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 1410
                • Tuusula

                #8
                Originally posted by Clavurion View Post
                Jos kelkan siirrolla oik. rengas nostetaan pystympään (camber lähemmäs nollaa), eikö vas. vastaavasti negatiivinen camber lisäänny?
                Kyllä juurikin näin. Edellisessä viestissä kirjoitusvirhe.
                Onko tuossa kelkassa kuinka iso säätövara?
                Tolpan suoruutta ei ole tarkastettu, täytyy se ainakin tutkia seuraavaksi.
                -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  Kelkassa ei ole virallista säätöä, joten liikevara on hyvin pieni ja saattaa olla jo valmiiksi "toisessa reunassa".
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • tmth
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 2194
                    • Kangasala

                    #10
                    Mulla oli yhdessä E34:ssä rajun kuoppaan ajon seurauksena pyörännavasta vääntynyt. Etupyörät olivat niinkuin näin /-|. Toisella puolella siis rengas lähes tolpassa kiinni yläreunastaan ja toisessa normaalisti sentin väli.

                    F10 & R55
                    ex:
                    E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      ko.camberia saa toki hieman hienosäädettyä mm.alatukivarren sisäpuolen kiinnitystä "vinguttamalla", kelkan säädöllä ja perssonin yläkiinnityksiä vinguttamalla. Nyt on kuitenkin ihan selvästi vikaa perssonissa, olkavarressa ja kuten yleensä, molemmissa. Eli missään tapauksessa ei ole järkevää lähteä edes yrittämään näin suurta mittaheittoa kohdilleen kun kyse on kuitenkin rikkinäisistä osista jotka joka tapauksessa hajoavat suhteellisen nopeasti.
                      Eli mm.perssoni ei missään tapauksessa ole enään suora/kunnossa sen jälkeen jos myös tukivarret ovat vioittuneet. Tämän tällin jälkeen pyöränlaakerillakaan ei yleensä ole elinikää kuin jokunen tuhat kilometriä, joten myös tuon olkavarren/pyörännavan soisi kyllä vaihdettavan käytettyyn purkuosaan.
                      Itse nyt vaihtaisin ihan ensiksi tuon iskarin/perssonin uuteen ja tämän jälkeen vertaisin ihan timpurin vatupassilla ko.kulman camberia toiseen puoleen.
                      Mikäli ei suhteellisen identtiset, niin sitten myös olkavarsi+napa vaihtoon, koska vaihtoon nämä menevät siis joka tapauksessa hyvin nopeasti muutenkin .

                      Comment

                      • jamoc8
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2005
                        • 277
                        • Oulu

                        #12
                        iskarin yläpään 3 reijän viilaus

                        Itsellä vähän samaa ongelmaa.. Joten, laskeskelin, että yläpään kiinnitystä pitäisi siirtää n.1 cm vakiopaikasta sivulle, jotta saataisiin 1 aste negatiivista camberia vähemmäksi eli rengasta pystympään. (jos tolpan pituus on 60cm) (40cm tolpalla riittää 7mm)
                        (ainakin teoriassa, jos alpään kaksoituenta ei aiheuta mitään yllätysmomenttia)
                        :think

                        Originally posted by VNT View Post
                        Ei ole mitattu iskaritornia. Ulkoiset vaurioit olivat kolarissa hyvin pienet. Ainoastaan etupuskuri ja oikea lokasuoja täytyi vaihtaa.
                        Oikea eturengas on sensijaan saanut kolarissa iskun jonka takia taaempi tukivarsi sekä raidentangon pää olivat aivan mutkallaan. Etummainen tukivarsi taipunut ainoastaan muutaman millin.

                        Keskiviikoksi on kuitenkin varattu uusi aika nelipyörämittaukseen.
                        Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen miten saisin tuota oikean puoleista camberia hieman pienemmäksi että saisi auton rekisteröintikatsastuksesta läpi? Tuota etukelkan siirtoa voisi kokeilla, sitä ei kuitenkaan voi paljoa siirtää tai vasemman renkaan camber kääntyy liikaa positiiviseksi ja taas ollaan punaisella alueella? Jääkö vaihtoehdoiksi tukivarsien kiinnikkeiden / iskarin yläpään 3 reijän viilaus?

                        Täällä muutama kuva alkutilanteesta:
                        http://www.saunalahti.fi/~vnur/750/
                        Last edited by jamoc8; 29-11-2007, 14:39.
                        ---- Bee äm dapl juu ----

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Originally posted by jamoc8 View Post
                          Itsellä vähän samaa ongelmaa.. Joten, laskeskelin, että yläpään kiinnitystä pitäisi siirtää n.1 cm vakiopaikasta sivulle, jotta saataisiin 1 aste negatiivista camberia vähemmäksi eli rengasta pystympään. (jos tolpan pituus on 60cm) (40cm tolpalla riittää 7mm)
                          (ainakin teoriassa, jos alpään kaksoituenta ei aiheuta mitään yllätysmomenttia)
                          :think
                          Siis kuten kirjoitin, yläpäästä saadaan ainoastaan hienosäädettyä/tasattua eri puolien camberit, mutta tuollaiseen yli asteen säätöön on ainoa järkevä vaihtoehto vaihtaa tilalle ehjät osat.

                          Comment

                          • Peltsii
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2007
                            • 7061
                            • Turenki

                            #14
                            Eise mene välttämättä kohdilleen uusillakaan osilla, monissa uusissa autoissa on kulmat vituillaan joille ei ole säätöjä.. Ja näitä tulee mittailtua vähintään 5krt viikossa
                            DUCATI 1098 RACING EVO

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Originally posted by Peltsii View Post
                              Eise mene välttämättä kohdilleen uusillakaan osilla, monissa uusissa autoissa on kulmat vituillaan joille ei ole säätöjä.. Ja näitä tulee mittailtua vähintään 5krt viikossa
                              Siis aika harvassa lähes uudessakaan autossa on kulmat ihan kohdallaan, mutta aika harvoin missään on asteen tai yli camberheittoja, ilman selkeää vauriota. Kysyjän tapauksessa jos/kun etukulma on saanut iskua jossa tukivarret ovat vääntyneet, on 100% varmaa että ainakaan perssoni ei enään ole täysin kunnossa ja tuskin on ihan napakaan.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎