Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vesipumpusta mm. M52 07/98 E38

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • junkkri
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2007
    • 664
    • Järvenpää

    Vesipumpusta mm. M52 07/98 E38

    Kertokaahan faktaa/tiedättekö yhtään tapausta tuosta vesipuppujen hajoamisesta. Kyselin 3 eri Laakkoselta ja Keravan Auto-Salpasta, eikä KUKAAN tiennyt/ ollut kuullut propleemasta. Yhdessä liikkeessä todettiin,että kyllä olisi Bemarit kutsuttu takuuhuoltoon jos tuo pitäis paikkansa !!!
    Mutu miehet älkööt vaivautuko !!!

    ps. itsellä 165000km ja vaihtaakko/eikö vaihtaa. (ei oireile mitenkään!!)
  • Dani
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2007
    • 3847
    • Espoo

    #2
    Jos ei oireile eikä tunnu väljältä niin turhaan sitä on vaihtaa.

    Toisaalta jos arveluttaa ja menettää yöunet sen takia niin maksaahan se vasipumppu jopa 44€ motonetistä + nesteet, kun taas kansiremppa maksaa sit vähän enemmän.
    sigpic
    Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

    Comment

    • jami
      Bimmer Fanatic
      • May 2007
      • 749
      • Suljetulla alueella

      #3
      Originally posted by junkkri View Post
      Kertokaahan faktaa/tiedättekö yhtään tapausta tuosta vesipuppujen hajoamisesta. Kyselin 3 eri Laakkoselta ja Keravan Auto-Salpasta, eikä KUKAAN tiennyt/ ollut kuullut propleemasta. Yhdessä liikkeessä todettiin,että kyllä olisi Bemarit kutsuttu takuuhuoltoon jos tuo pitäis paikkansa !!!
      Mutu miehet älkööt vaivautuko !!!

      ps. itsellä 165000km ja vaihtaakko/eikö vaihtaa. (ei oireile mitenkään!!)
      Kokeileppa ihan testimielessä tuota searchia.

      Comment

      • Erich
        BTCF Member
        • Apr 2005
        • 783
        • Hämeenkyrö

        #4
        Originally posted by junkkri View Post
        Kyselin 3 eri Laakkoselta ja Keravan Auto-Salpasta, eikä KUKAAN tiennyt/ ollut kuullut propleemasta.
        Ei tietenkään. Tuota kutsutaan politiikaksi. Jos merkkiliike menisi tunnustamaan tuollaisen, joutuisi se vaihtamaan sun pirssiin pumpun takuutyönä. Totta helvetissä ne tietää, mutta virallinen kanta estää niitä kertomasta koko totuutta.

        Lyhyesti: perinteinen vesipumpun vaurioitumismekanismi on laakerien kuluminen loppuun, josta yleensä juorureiästä valuva vesi varoittaa hieman ennen totaalivauriota. Yleisessä tiedossa oleva epävirallinen fakta: Bemari on käyttänyt 90-luvulla mm. muovisia juoksupyöriä, jotka ovat irronneet pumpun akselilta mm. halkeamisen seurauksena ennen aikojaan -> äkillinen ja täysin ennakoimaton pumppuvaurio. Tai mahdollisesti vaikka kansivaurio, jos ei seuraa lämpömittaria tai tajua näkemäänsä. Siitä seikasta, missä malleissa näitä muovisia pyöriä on käytetty ja milloin, ei ole olemassa varmaa tietoa.

        Loput searchilla.

        Originally posted by junkkri View Post
        ps. itsellä 165000km ja vaihtaakko/eikö vaihtaa. (ei oireile mitenkään!!)
        Koska olet jo mielenrauhasi menettänyt, niin ainoa vaihtoehtosi on vaihtaa se pumppu. Helppoa, eikö totta?
        6 - E24 635
        7 - E38 740
        8 - E31 850

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #5
          Niin, eihän tuo ole minkään mittapuun mukaan tyyppivika. Vesipumppu lasketaan kulutusosaksi, mitä nyt laukeaa vähän oudosta paikasta näissä ja aiheuttaa siksi harmaita hiuksia, mutta jos valmistaja puhuisi tyyppiviasta se olisi tosiaan korvausvelvollinen kuten edellä todettu.

          Kysehän on vääränlaisesta materiaalista (ja löytyi ainakin M5x koneista, ei käryäkään mihin vuoteen asti), muovissa materiaalina ei itsessään ole mitään vikaa muttakun niitäkin on piru vie montaa lajia ja tässä kohtaa tuli käytettyä väärää ja väärä määrä. Lämmön ja rasituksen vaikutuksesta lujuus laskee ja sitten joku kerta napsahtaa. Siinä voi sitten haistatella kukin niille mutuilijoille jotka on käskeny vaihtaa sen pumpun, fakta kun on että 200tkm paikkeilla ne paukkuu. Ja harvemminhan siihen vesipumpun päälle ilmestyy teksti että "siivapyörä lakkaa pyörimästä xkm kuluttua"
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • E38
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2005
            • 269
            • HKI,TKU

            #6
            Originally posted by junkkri View Post
            Kertokaahan faktaa/tiedättekö yhtään tapausta tuosta vesipuppujen hajoamisesta. Kyselin 3 eri Laakkoselta ja Keravan Auto-Salpasta, eikä KUKAAN tiennyt/ ollut kuullut propleemasta. Yhdessä liikkeessä todettiin,että kyllä olisi Bemarit kutsuttu takuuhuoltoon jos tuo pitäis paikkansa !!!
            ps. itsellä 165000km ja vaihtaakko/eikö vaihtaa. (ei oireile mitenkään!!)
            Oman vesipumpun vaihdoin juuri noissa kilometreissä kun sinulla, vaikka se ei oireillut mitenkään. Kone oli levällään ja vaihdatin pumpun varmuuden vuoksi.

            Espoon Laakkosella minulle kerrottiin, että n 200tkm orggispumppu kestää suunnilleen.
            Autotalli:
            -07 Lexus GS300
            -96 Mercedes-Benz SL320
            -79 Wartburg 353W Tourist
            -66 Cadillac Coupe De Ville


            Ex: BMW E65/735i, E38/728iA, E36/328Ci

            Comment

            • junkkri
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2007
              • 664
              • Järvenpää

              #7
              Onko

              minun ymmärrettävä. että kenelläkään/kukaan ei tiedä yhtään tapausta pumpun hajoamisesta?

              Comment

              • Risto113
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2005
                • 1204
                • GrassLake

                #8
                Originally posted by junkkri View Post
                minun ymmärrettävä. että kenelläkään/kukaan ei tiedä yhtään tapausta pumpun hajoamisesta?
                on niitä tällä foorumilla vaikka kuinka ja monta, e36, e34, e39 ym. korimalleissa, vaikkakaan ehkä ei e38:ssa. sama pumppu toki...

                itsellä pamahtanut kahdesta autosta, 180tkm ja 195tkm.

                Comment

                • Lanttu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 1643

                  #9
                  Kyllä niitä on mennyt ja tulee menemäänkin. Ei kun vaihtoon vain, jos kylmä hikinoro on jo pakaroiden välisessä solassa.

                  Comment

                  • Kentsu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2004
                    • 1397
                    • Tuusula

                    #10
                    Onko se jokin suunnitteluvirhe tai takaisinkutsun paikka jos vesipumppu kestää "vain" 160-200 tkm? Omastani vaihdoin ennen hajoamista reilun 200 tkm:n kohdalla. Ex Pontiacissa oli n. 230 tkm mittarissa kun helevetin painava rautapumppu meni vuotavana vaihtoon. Monestihan hihnamoottoreista nuo pumput vaihdetaan aina nokkahihnan vaihdon yhteydessä eli +/- 100 tkm ja yllätys yllätys, vesipumppua ei pidetä ongelmana toisin kuin täällä mm. M52-moottorin yhteydessä. Ei ole kallis osa joten kerran 5-10 vuodessa raskinee huollon yhteydessä vaihdattaa. Mitenhän lie Volvolla tai Fordilla noiden vesipumppujen kanssa?
                    Mukava olisi kuulla sen sijaan tapauksia jos M52:n vesipumppu on kestänyt alle 100 tkm.
                    Ex: 523iA '97, 520iA '89
                    /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                    Comment

                    • Valunki
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2003
                      • 474
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by junkkri View Post
                      minun ymmärrettävä. että kenelläkään/kukaan ei tiedä yhtään tapausta pumpun hajoamisesta?

                      HEP!!!
                      No tässä tapaus yksi....
                      Koneena M50 2.0i n.167000km ---> POKS

                      Pumppu meni, mut huomasin lämpömittarista heti. Lämpö ku rupes nousemaan, ni auto parkkiin ja ihmettelemään...
                      Kävin uuden pumpun seuraavana päivänä.(sattu löytymään hyllystä)
                      Remppa kestin noin 30min + 1h ilmausta... Ja taas mennään...
                      E90 330i -05 6v. man.
                      Harley-Davidson Sportster C1200 Screamin' Eagle II -07

                      Exät:
                      E39 520i -97 :think
                      E36 320i sedan -94
                      E28 520i -87 bavaria Oolt skool

                      Comment

                      • taustatauno
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2004
                        • 481
                        • 09-laitamilla

                        #12
                        Omaan kotteroon vaihdoin 215tkm:n kohdalla. Ei oireillut, mutta mielenrauhan varmistamiseksi. Pieni raha/vaiva verrattuna kansiremppaan kuitenkin.
                        E91 330d

                        Comment

                        • hamann
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2004
                          • 485
                          • Oulu

                          #13
                          muovi siipinen pumppu roskiin ja äkkiä ja metallisiipinen paikoilleen !

                          itellä meni M50b20 koneesta kun mittarissa oli 185tkm ja M52b28 koneesta kun mittarissa oli 165tkm.

                          Comment

                          • Gonzalez
                            BTCF Member
                            • Jun 2003
                            • 2632
                            • Seinäjoki

                            #14
                            Jos ei ole vaihdosta varmaa tietoa niin vaihtoon välittömästi, ei maksa juuri mitään ja helppo vaihtaa. Ei tarvitse sitten tienvarressa ihmetellä...
                            530d GT F07 2010
                            325i E30 Cabriolet 1987

                            Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                            Comment

                            • E39-530A
                              BTCF Member
                              • Feb 2007
                              • 933
                              • Espoo

                              #15
                              Originally posted by Kentsu View Post
                              Mukava olisi kuulla sen sijaan tapauksia jos M52:n vesipumppu on kestänyt alle 100 tkm.
                              Autossani on tosin M54, mutta: Kun käytin autoa ensimmäisessä huollossa oston jälkeen (108tkm) Laakkosella, totesi kaveri vain katsottuaan koneelta, että "Ohhoh, tästä on vaihdettu vesipumppu ja termari kilometreillä xx." xx = oli jotain 15-35tkm.

                              Ei tullut kysyttyä silloin, että näkyykö vaihdon syytä. Mutta tuskinpa niitä ajankuluksi vaihdellaan.
                              E92 335iA -08

                              ---
                              ex E34 540iA -93
                              ex E90 325iA -05
                              ex E39 530iA -00
                              ex Toyota Avensis
                              ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎