Announcement

Collapse
No announcement yet.

e38 m60/2 nokkien vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Villesa
    Bimmer Rookie
    • Jul 2007
    • 78
    • Helsinki

    e38 m60/2 nokkien vaihto

    Ensin pari helpohkoa.

    Saako "sport" nokista noin minkä verran lisää tehoa?
    Tarviiko samalla vaihtaa jotain muita osia?
    Ecu tarvinnee ohjelmoida uusiksi?

    Tutkailin TISin tietoja aiheen tiimoilta. Näytti tarvitsevan jos jonkinlaista erikoistyökalua, onko välttämättömiä homman onnistumisessa? Jos on peukalo keskellä kämmentä kuten mulla, onko mitään toivoa onnistua tuossa itse?

    Toki vaikea sanoa, mutta mitään veikkauksia paljonko tuommoinen homma maksaisi pk-seudulla liikkeessä teetettynä?

    Onko mitään järkeä vaihtaa pelkkiä nokkia autoon, jos on hieman lisää tehoa hakemassa? Tai koko hommassa ylipäätänsä?

    Kiitoksia infoista
    You'll get the idea
  • Jochen
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2002
    • 1229
    • Valkeakoski & Trondheim

    #2
    Tehon kasvu riippuu siitä millaiset nokat on vakiona, jos ne on about normaalit niin nyrkkisääntönä voisi pitää jotain 10% tehon kasvua, enemmänkin jos moottorinohjausta optimoidaan samalla.

    Dbilas hioo M60/M62 vakio nokista 650€ hintaan hiukan ärjymmät. Venttiilin nostajia tai jousia ei tarvitse vaihtaa.

    Minun mielestä juuri nokista kannattaa aloittaa tehon etsiminen, ne on helppo vaihtaa (noh, helpompi kuin ruveta kantta avartamaan) ja ne kuitenkin aika lailla vaikuttaa paljonko sitä ilmaa imetään sylinteriin.

    No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
    Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
    Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
    Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
    Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
    Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

    Comment

    • Jonsku
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 4645
      • Tuusula

      #3
      Jos ei ole kokemusta ja taitoa vaihtaa itse niin kannattaa suosiolla jättää ammattilaisten hommaksi tuo. Aika mittavat vahingot saa aikaiseksi jos jotain onnistuu soheltamaan väärin tuossa operaatiossa...

      Ebaysta saanee nokkia fiksuun hintaan, sijoituksena suhteellisen fiksu jos pääsee ~1000e:lla. Tehon kasvu kun tosiaan ollee 10% luokkaa. Sitten vaan pakosarjoja ja putkistoa väsäämään & imupuolta avartamaan..
      - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

      ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
      ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
      ex. Alpina D10 Touring #33/94
      ... and many more

      Comment

      • Antza
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2002
        • 2143
        • Espoo

        #4
        Vertailun vuoksi viritysnokka-akseleiden vaihtaminen M52B28TU moottoriin BMW-merkkiliikkeessä Suomessa maksoi viime syksynä 370 euroa kokonaisuudessan. Mielestäni siihen hintaan ei enää kannattanut yrittää vaihdella itse. Varsinkin kun ottaa huomioon, että työhön tarvitsi mm. BMW:n erikoistyökaluja ja tietenkin vaihtotyölle nyt sai takuun kun se tehtiin täysin BMW:n omien ohjeiden mukaisesti. M60 on toisaalta selvästi vanhempaa tekniikkaa, joten lienee helpompi vaihtaa.
        Current rides:
        F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

        Previous rides:
        E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

        Comment

        • Villesa
          Bimmer Rookie
          • Jul 2007
          • 78
          • Helsinki

          #5
          Kiitos vinkeistä ja tiedoista.

          Tosiaankin taitaapi olla parempi että en rupea itse sohlaamaan ton homman kanssa. Catcams:ilta löytyy jotkin sport nokat, täytyy lähettää hinta kysely. Nokien vaihdon jälkeen sitten toi boxin ohjelmointi, missä se voi tehdä?

          Kun noi on saatu alta pois on aika laitattaa uusi putkisto. Sitten alustaan uutta osaa ja ehkä myös jarrujen päivitys.
          You'll get the idea

          Comment

          • Villesa
            Bimmer Rookie
            • Jul 2007
            • 78
            • Helsinki

            #6
            Kiesus, Catcamsilta sopiva nokkasarja 1806 euroa :( Osuinko heti siihen kalleimpaan valmistajaan? Mitäs muita merkkejä ois tarjolla?

            Noh jos ei muu auta niin pitääpi hetki säästää.
            You'll get the idea

            Comment

            • Mystinen
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2005
              • 1206
              • Kehä3

              #7
              Originally posted by Villesa View Post
              Kiesus, Catcamsilta sopiva nokkasarja 1806 euroa :( Osuinko heti siihen kalleimpaan valmistajaan? Mitäs muita merkkejä ois tarjolla?

              Noh jos ei muu auta niin pitääpi hetki säästää.

              Siellä nokat ois 1998e Ei saa kovin halvalla M60 mottiin nokkia.
              Edit: Reuters-motorsport karvan päälle 2200e
              Last edited by Mystinen; 08-04-2008, 12:50.

              Vaparien virittäminen on säälittävää
              350hp/480Nm@0,666bar
              xxxhp/670Nm@1,6bar
              - Mystinen.Fi -
              -ISO maailma välillä pelottaa Connection-

              Comment

              • Jochen
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2002
                • 1229
                • Valkeakoski & Trondheim

                #8
                Noh noh, eipäs vielä heitetä kirvestä kaivoon

                Kun kyseessä on miedot nokat niin ne saa hiottua vakioistakin. Dbilas tekee homman 650€ hintaan ja Kylmäkosken Erikoismoottori ottaa 4 sylinterisen 16 v nokkasatsin hionnasta 220€ eli M60 tapauksessa varmaan sitten kai 440€. Tosin en voi mennä 100% takuuseen kun en ole V8 nokkia hiotuttanut.

                "Oikeilla" kaupan nokilla jotka on tehty virinokiksi jo alusta alkaen saa jonkin verran enemmän nostoa ja aukioloaikaa mutta ne tosiaan maksaa sen 3-4 kertaa hiottuihin nähden.

                Helpoin & halvin tapa lienee etsiä jostain ylimääräinen läjä nokkia ja sitten toimittaa ne hiottaviksi kun siinä kuitenkin menee hetki aikaa ja autoa tarvitsee ajossa.

                No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                Comment

                • Erich
                  BTCF Member
                  • Apr 2005
                  • 783
                  • Hämeenkyrö

                  #9
                  Originally posted by Jochen View Post
                  "Oikeilla" kaupan nokilla jotka on tehty virinokiksi jo alusta alkaen saa jonkin verran enemmän nostoa ja aukioloaikaa
                  Tuota... Kun vakionokkaa lähdetään hiomaan, niin yleensä perusympyrää pienennetään, jolloin nimenomaan saadaan lisää nostoa ja/tai asteita. Muutenhan nuo arvot vain pienenevät. Vai tarkoititko kenties, että arvoja saa kaupan kepillä suhteessa enemmän kuin hiomalla? Paljonko nuo Dbilas (eli siis mikä..?) nokat muuttuvat alkuperäisestä, jos kerran mitään ei tarvitse muuttaa?

                  Vakionokista hiomalla tehtyjen keppien lisärasitteeksi on vaan yleensä laskettava kustannus, joka aiheutuu kasvaneiden ventiilin välysten kiinni kuromisesta. Eli kun perusympyrä pienenee, niin tuon moottorin tapauksessa tarvitaan joko lisää vartta venttiiliin tai paksummat kupit (huom. vakiokupin toiminta-alue kannessa). Eikä sekään ilmaiseksi tule. Aftermarket virinenät ovat tuon puolesta yleensä bolt-on, kun perusympyrä ei muutu. Sitten kun halutaan julmasti lisää arvoja niin kairataan kanteen isommat reiät isommille kupeille, jotta rajumpi keppi mahtuu pyörimään jne... ja taas lähti mopo käsistä. Toisaalta, jos halutaan lisää tehoa vaparista, niin oletusarvoisesti tähdätään vakiota korkeammille kierrosluvuille, jolloin hydraulisten kuppien korvaaminen palasäätöisillä on jokatapauksessa asialistalla. Joten..?

                  Jokainen laskekoon kustannukset niinkuin parhaaksi näkee... Ilmaista vaparilisätehoa ei oikein ole.
                  Last edited by Erich; 08-04-2008, 23:04.
                  6 - E24 635
                  7 - E38 740
                  8 - E31 850

                  Comment

                  • Freak
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2003
                    • 2539
                    • .

                    #10
                    Originally posted by Erich View Post
                    Tuota... Kun vakionokkaa lähdetään hiomaan, niin yleensä perusympyrää pienennetään, jolloin nimenomaan saadaan lisää nostoa ja/tai asteita. Muutenhan nuo arvot vain pienenevät. Vai tarkoititko kenties, että arvoja saa kaupan kepillä suhteessa enemmän kuin hiomalla? Paljonko nuo Dbilas (eli siis mikä..?) nokat muuttuvat alkuperäisestä, jos kerran mitään ei tarvitse muuttaa?

                    Vakionokista hiomalla tehtyjen keppien lisärasitteeksi on vaan yleensä laskettava kustannus, joka aiheutuu kasvaneiden ventiilin välysten kiinni kuromisesta. Eli kun perusympyrä pienenee, niin tuon moottorin tapauksessa tarvitaan joko lisää vartta venttiiliin tai paksummat kupit (huom. vakiokupin toiminta-alue kannessa). Eikä sekään ilmaiseksi tule. Aftermarket virinenät ovat tuon puolesta yleensä bolt-on, kun perusympyrä ei muutu. Sitten kun halutaan julmasti lisää arvoja niin kairataan kanteen isommat reiät isommille kupeille, jotta rajumpi keppi mahtuu pyörimään jne... ja taas lähti mopo käsistä. Toisaalta, jos halutaan lisää tehoa vaparista, niin oletusarvoisesti tähdätään vakiota korkeammille kierrosluvuille, jolloin hydraulisten kuppien korvaaminen palasäätöisillä on jokatapauksessa asialistalla. Joten..?

                    Jokainen laskekoon kustannukset niinkuin parhaaksi näkee... Ilmaista vaparilisätehoa ei oikein ole.
                    Eiköhän Jochen tarkoita sitä, että hiomalla ei voida tehdä kovin rajuja nokkia, koska perusympyrää pienentämällä hydraulit nousevat liikaa ylös ja menevät pois toiminta-alueeltaan. Ilmeisesti kaupasta saa hiottua nokkaa kireämpää nokkaa joka kuitenkin vielä toimii hydraulisten painimien kanssa.
                    Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                    Vanha Uuden liiton mies...

                    Comment

                    • Jochen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2002
                      • 1229
                      • Valkeakoski & Trondheim

                      #11
                      Originally posted by Freak View Post
                      Eiköhän Jochen tarkoita sitä, että hiomalla ei voida tehdä kovin rajuja nokkia, koska perusympyrää pienentämällä hydraulit nousevat liikaa ylös ja menevät pois toiminta-alueeltaan. Ilmeisesti kaupasta saa hiottua nokkaa kireämpää nokkaa joka kuitenkin vielä toimii hydraulisten painimien kanssa.
                      Freak on jälleen tismalleen asian ytimessä.

                      Hydraulisilla nostimilla pelattaessa nokan perusympyrää voi pienentää (ja samalla nokan nostoa nostaa) vain muutaman millin koska nostimen säätöalue on kuulemma noin 3 mm. Ja jos oletetaan että vakionokan perusympyrällä se nostin on säätöalueen keskellä niin tavaraa voi ottaa pois max 1,5 mm ja silloin säätövaraa ei ole enää lainkaan.

                      Kiinteillä nostajilla perusympyrää voi pienentää enemmän koska säätöpaloilla välys saadaan useimmiten oikeaksi. Mutta sitten ongelmaksi tulee se että nokan profiilista tulee "terävä", nostoa on kyllä paljon mutta nokan profiilin integraali jää pieneksi verrattuna oikeaan virinokkaan.



                      Tuolla on hyviä kuvia. Eli jos aloitat hydraulisten nostajien profiilista (punainen) niin niistä ei saa hiomalla kisanokkia (keltainen) koska nokan kärjestä puuttuu tavaraa.

                      No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                      Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                      Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                      Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                      Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                      Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                      Comment

                      • Erich
                        BTCF Member
                        • Apr 2005
                        • 783
                        • Hämeenkyrö

                        #12
                        Originally posted by Jochen View Post
                        Hydraulisilla nostimilla
                        Juupajuu, mutta se Dbilas? Oliko niistä speksiä?
                        6 - E24 635
                        7 - E38 740
                        8 - E31 850

                        Comment

                        • Bääm
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2004
                          • 401
                          • Pori

                          #13
                          Kysytäänpä tyhmiä...
                          Mitä toi nokkien hiominen oikeastaan tarkoittaa? Hiotaanko nokan "väärää" puolta jolloin hyd. nostin tulee "lähemmäksi" nokkia, jolloin nosto kasvaa? Oon aina mieltänyt, että nokkien muotoa fiksataan vain overlapin ja puristusten suhteen.
                          Oonko ihan metsässä?
                          330d -03 M57N

                          Comment

                          • tomippa
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2006
                            • 656
                            • pk-seutu

                            #14
                            Lyhyesti: Kelleners sport -nokat

                            Comment

                            • Jochen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2002
                              • 1229
                              • Valkeakoski & Trondheim

                              #15
                              Originally posted by Erich View Post
                              Juupajuu, mutta se Dbilas? Oliko niistä speksiä?
                              Google tuttu keksintö?



                              Tuossa molemmat M60/M62 nokat mitä firma tarjoaa. Ensimmäisenä on vakioista hiottavat, hinta ja nosto jää alemmaksi kuin vartavasten alusta alkaen virinokiksi tehdyissä.

                              Part No.: 04.057.002
                              Application: Road
                              260 (asteet)
                              114
                              9,9 (max nosto)
                              0,7 (TDC nosto)
                              16/64 - 64/16
                              640.54€
                              Standard (OEM lifterit käy)

                              Part No.: 04.057.001
                              Application: Road
                              262 (asteet)
                              114
                              10,9 (max nosto)
                              1,0 (TDC nosto)
                              17/65 - 65/17
                              1966.00€
                              Standard (OEM lifterit käy)

                              Ja Bääm, juuri tuo on se idea.

                              No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                              Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                              Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                              Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                              Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                              Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎