Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 täristää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • A^A
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2006
    • 2168
    • Seinäjoki

    E38 täristää

    Eli auto on 728i -98, ongelmana on siis kun vauhtia on se vähän päälle 80km/h niin pintajarrutuksessa auto ja varsinkin ratti täristää aika voimakkaasti. Tätä tärinää siis ei esiinny missään muissa nopeuksissa, jarrua kun painaa voimakkaammin tutina häviää, viime kesänä jo havaitsin tätä samaa ongelmaa ehkä hieman lievempänä, talvella en ainakaan niin selvästi että olisi häirinnyt. Onko ongelma renkaissa, levyissä vai missä? :think

    Edit: Alkoi ajotietokone valittamaan kuluneista jarrupaloista, voisiko tämä olla jotenkin osasyyllinen?
    Last edited by A^A; 13-05-2008, 23:36.
    EX: E28, E34, E36x3, E38x3, E39x4, E46x4, E60, E60LCI, E61LCI, E87, E90, E91
  • peto2
    BTCF Member
    • Jan 2007
    • 8262
    • Järvikylä (Nakkila)

    #2
    jarrut loppu/levy kiero ja/tai reaktiotangon (jos nyt oikeella nimellä mennään? pitkittäisen liikkeen estävä tukivarsi) pusla ja nivel.. nämä kattoisin ensimmäisenä.. itsellä oli vanhemmasta seiskasta mennyt pusla niin huonoon kuntoon että jo sopiva monttu aiheutti järkyttävän vatkutuksen keulassa ja päällepäin puslassa ei näyttänyt olevan mitään vikaa
    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
    ex:
    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
    Nakkaa privaa jos tarvetta.

    Comment

    • MasaTDS
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2006
      • 1606
      • Tampere

      #3
      sanoisimpa että alkaa tukivarret,reaktiotangot,raidetangot tai joku noista olemaan tiensä päässä,500 ja 700 sarjoissa todella yleistä.Alkaa juuri noissa nopeuksissa ilmetä varsinkin matalilla renkailla,suurilla vanteilla...talvirenkailla paljon lievempänä.No tosta koko hommasta selviää muutamilla satasilla jos ite vaihtaa ja toisaalta kannattanee kaikki edellämainitut kerralla uusiakin.Kysy Morkai nimimerkiltä millanen homma,oli juuri omaansa uusinut.Juu ja aina ei tosiaan näy vika päällepäin noissakaan,tuntuuko tärinä ikäänkuin rajuhko värähdys joka nopeasti lievenee jarrunpäästäessä kunnes loppuu,eli ei lopu välittömästi kun päästät?Jos on jarrut niin yleensä hiljaa ryömitettäessäkin kun pidät hieman jarrua tuntuu meno töksähtelevältä.
      Last edited by MasaTDS; 14-05-2008, 00:51.
      E24 635csi
      M-B W140
      Citroen c4 coupe
      H-D sportster chopper

      Kodin remontit kattavasti ammattitaidolla
      Myös autohuollot,remontit,lohko/säteilylämmitinasennukset tampereella.
      Yhteydet privalla tai allaolevien sivujen kautta
      www.mpanet.fi

      Comment

      • Morkai
        BTCF Member
        • Sep 2005
        • 3197
        • Saarijärvi

        #4
        Itellä tuo tuli kans kesärenkailla ilmi, pientä tärinää 80kmh jarrutuksissa, joka katosi joskus itekseen ja joskus ilmeni voimakkaammin. Tilasin saksasta kaikki hilut ja vaihdoin alle. Tärinä jarrutuksessa hävis, vanhat osat näyttävät kyllä päällepäin hyville, joten en osaa tarkalleen sanoa missä vika oli. Toisen puolen reaktiotangon alapallonivel oli löysän oloinen, samoin saman puolen alatukivarren puslassa oli pientä repeämää. Kaikki puslat uusissa osissa olivat selvästi vanhoja jäykemmät. Jos haluaa säästää, niin saksasta noi kaikki hilut saa postikuluineen 200 euron pintaan, suomessa 180e yksi reaktiotanko varaosatiskiltä. Laatu tuskin vastaa originaalia, olivat NK-merkkisiä.
        sigpic
        E23 728iA V8-projekti
        E38 730D -projekti
        E39 540iA -projekti
        I01 i3 -projekti

        Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

        Comment

        • A^A
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2006
          • 2168
          • Seinäjoki

          #5
          Taitaapi siis mennä alustanosia tilaukseen, kun ei tuota tärinää/töksäyttelyä tunnu missään muissa nopeuksissa. Kiitän! ja morkaille laitettu privaa.
          EX: E28, E34, E36x3, E38x3, E39x4, E46x4, E60, E60LCI, E61LCI, E87, E90, E91

          Comment

          • JoRtZu
            Newbiemmer
            • Dec 2007
            • 4
            • Haapavesi

            #6
            mullakin samaa tärinä onkelmaa seiskassa ja kokeilin heilutella renkaita niin oikealla puolella on väljää aika reilustikin.

            Minkälaisia settejä suosittelette/on kokemusta?, kun aattelin ebaysta tilailla.
            Mahtaa olla monenlaatuista noissa. Itteä pisti silmään ainakin saksalainen atp-autoteile joka myy reaktiotanko-koiranluu settiä hintaan 179€, ja sitten:

            Deutsche Parts USA
            Brand New HEAVY DUTY OES BMW E38 Control Arm 8 pc Kit (4 Control Arms, 2 Sway Bar Links, 2 Tie Rod Ends) With HD Bushings & HD Ball Joints)
            US$ 299.25, eli n.200€.

            Tossa pitäis vissiin olla jotenkin vahvemmat pallot ym.tiedä sitten onko vain kusetusta.
            BMW 728iA 98'

            Comment

            • Marko.K
              BTCF Member
              • Jul 2006
              • 1193
              • Helsinki

              #7
              Tähän threadiin voisin vielä kysästä E38:n kolinasta mikä kuuluu aina kun ajaa hitaampaa vauhtia johonkin "terävään" monttuun, tuntuu jopa ehkä hieman ratissa samalla pieni tärähdys/heilahdus...muutenkin tuntuu ratissa että ois hieman klappia tai jonkinlainen "tyhjä" alue että rattia voi aavistuksen vatkata edestakasin auton kääntymättä yhtään mihinkään, joku tietää varmasti mitä tarkoitan Olisiko lääkkeitä alusta ongelmiin kenties tästä setistä??? :think Ja sitten kun on ollut paljon puhetta niistä reaktiotangon puslista niin mistäs niitä vois tilata???

              F11 535d -11 367hv/728nm
              E39 M5 -99 Alpine White II
              E65 730da -02
              E60 530da -03
              E39 530da -03 240hv/600nm
              E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
              E38 740iaL -95
              E39 530d -99 245hv/528nm

              Comment

              • Bad boy bmw
                Bimmer Rookie
                • Jul 2007
                • 80
                • P-savo tuusniemi

                #8
                [quote=Marko.K;1247275]Tähän threadiin voisin vielä kysästä E38:n kolinasta mikä kuuluu aina kun ajaa hitaampaa vauhtia johonkin "terävään" monttuun, tuntuu jopa ehkä hieman ratissa samalla pieni tärähdys/heilahdus...muutenkin tuntuu ratissa että ois hieman klappia tai jonkinlainen "tyhjä" alue että rattia voi aavistuksen vatkata edestakasin auton kääntymättä yhtään mihinkään, joku tietää varmasti mitä tarkoitan Olisiko lääkkeitä alusta ongelmiin kenties tästä setistä??? :think Ja sitten kun on ollut paljon puhetta niistä reaktiotangon puslista niin mistäs niitä vois tilata???

                Omassa seiskassa kans on tyhjä alue ratissa ja näyttäis johtuvan rattiakselin ristinivelestä eli sieltä väljä tulee.Aika suolasen hintaisia näyttäis olevan noi uudet kun sitä niveltä ei näköjään pysty erikseen vaihtamaan vaan joutuu akseleineen ostamaan uuden.Korjatkaa jos olen väärässä.

                Comment

                • Raputurkki
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2004
                  • 545
                  • Suomi

                  #9
                  Jos auto täristää juuri jarruttaessa, niin silloin on syyllinen mitä suurimmalla todennäköisyydellä kierot jarrulevyt. Täristäminen muissa tapauksissa viittaa juuri noihin erilaisiin tukivarsiin ja sitten pieneen, mutta erittäin tärkeään yksityiskohtaan, eli vanteiden soviterenkaisiin. Mikäli vanteet eivät ole oikealla keskireiällä varustetut, niin kannattaa pitää huolta siitä, että niissä on sopivat soviterenkaat. Ilman soviterenkaita täristäminen on satavarmaa.

                  Nimim: kokemusta löytyy...

                  Comment

                  • Marko.K
                    BTCF Member
                    • Jul 2006
                    • 1193
                    • Helsinki

                    #10
                    Omassa seiskassa kans on tyhjä alue ratissa ja näyttäis johtuvan rattiakselin ristinivelestä eli sieltä väljä tulee.Aika suolasen hintaisia näyttäis olevan noi uudet kun sitä niveltä ei näköjään pysty erikseen vaihtamaan vaan joutuu akseleineen ostamaan uuden.Korjatkaa jos olen väärässä.[/QUOTE]

                    Missäs noita myydään ja mihin hintaan?
                    F11 535d -11 367hv/728nm
                    E39 M5 -99 Alpine White II
                    E65 730da -02
                    E60 530da -03
                    E39 530da -03 240hv/600nm
                    E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                    E38 740iaL -95
                    E39 530d -99 245hv/528nm

                    Comment

                    • Marko.K
                      BTCF Member
                      • Jul 2006
                      • 1193
                      • Helsinki

                      #11
                      Sain tarjouksen Powerflexin puslasarjasta eteen sis. alatukivarren 2kpl ja ylätukivarren 2kpl 129e...kummat noista yleensä aiheuttaa sitä vetelyä vai voiko olla ihan kummat vaan? Tietäis nyt että kummat noista tilais :think
                      F11 535d -11 367hv/728nm
                      E39 M5 -99 Alpine White II
                      E65 730da -02
                      E60 530da -03
                      E39 530da -03 240hv/600nm
                      E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                      E38 740iaL -95
                      E39 530d -99 245hv/528nm

                      Comment

                      • Bad boy bmw
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2007
                        • 80
                        • P-savo tuusniemi

                        #12
                        Taitaa marmoritiski olla melkein ainut paikka mistä sais suomessa mut onhan toi ebay jos sieltä sattuis löytymään.

                        Comment

                        • SLK
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2004
                          • 275
                          • Päijät-häme

                          #13
                          Originally posted by Marko.K View Post
                          Tähän threadiin voisin vielä kysästä E38:n kolinasta mikä kuuluu aina kun ajaa hitaampaa vauhtia johonkin "terävään" monttuun, tuntuu jopa ehkä hieman ratissa samalla pieni tärähdys/heilahdus...muutenkin tuntuu ratissa että ois hieman klappia tai jonkinlainen "tyhjä" alue että rattia voi aavistuksen vatkata edestakasin auton kääntymättä yhtään mihinkään, joku tietää varmasti mitä tarkoitan Olisiko lääkkeitä alusta ongelmiin kenties tästä setistä??? :think Ja sitten kun on ollut paljon puhetta niistä reaktiotangon puslista niin mistäs niitä vois tilata???

                          http://cgi.ebay.de/Reparatursatz-Que...QQcmdZViewItem
                          Tuo kolina on johtuu todennäköisesti koiranluista. Parhaiten huomasi epätasaisella hiekkatiellä kun kolisi edestä. Ne kannattaa vaihtaa ekaksi ja sitten katsella muita vaihtoehtoja koska eivät ole kalliita ja helppo itsekin vaihtaa.

                          Itsellä en ole huomannut tuota väljää aluetta ohjauksessa vaikka autolla ajettu 291tkm.
                          exät: 523iA -99, 523iA Touring -99, 523iA Touring -98, 728iA -97, 525iA -91, 320i -84

                          Comment

                          • Marko.K
                            BTCF Member
                            • Jul 2006
                            • 1193
                            • Helsinki

                            #14
                            Originally posted by SLK View Post
                            Tuo kolina on johtuu todennäköisesti koiranluista. Parhaiten huomasi epätasaisella hiekkatiellä kun kolisi edestä. Ne kannattaa vaihtaa ekaksi ja sitten katsella muita vaihtoehtoja koska eivät ole kalliita ja helppo itsekin vaihtaa.

                            Itsellä en ole huomannut tuota väljää aluetta ohjauksessa vaikka autolla ajettu 291tkm.
                            Itse huomasin myös yks päivä ku oli epätasasta hiekkatietä että jatkuvasti kolisee, ja sitten en tiedä että onko harhakuvitelmaa vai mitä mutta tuntuu siltä että aina oikealle päin käännettäessä se kolahdus kuuluu, mutta hieman kovemmassa nopeudessa suoralla tiellä tuota kolahdusta ei kuulu...omalla autolla menty 297tkm
                            Last edited by Marko.K; 28-05-2008, 23:28.
                            F11 535d -11 367hv/728nm
                            E39 M5 -99 Alpine White II
                            E65 730da -02
                            E60 530da -03
                            E39 530da -03 240hv/600nm
                            E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                            E38 740iaL -95
                            E39 530d -99 245hv/528nm

                            Comment

                            • McBeast
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2007
                              • 2998
                              • Tallinn

                              #15
                              Lainataas hieman tätä vanhaa topicia.

                              80Km/h vauhdissa alkaa täristämään hieman rattiin, vika oli huomattavasti suurempi vanhoilla vanteilla (vanhat kokoa 18", uudet 19").

                              Täristys alkaa kun mennään 80 ja loppuu heti sen jälkeen. Sen olen huomannut, että jos tuo tärinä alkaa ja kääntää rattia suoralla tiellä edes takas, niin tärinä loppuu. Tarkoitan siis tälläistä Formuloiden renkaanlämmitys vekslausta. Välillä sitä ei ole välttämättä ollenkaan ja sitten taas tulee.

                              Jokatapauksessa jossain on siis väljää, mutta missä, sen tahtoisin tietää?

                              Katsastuksessa juuri käytin autoa, eikä mistään tullut huomautusta.
                              Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎