Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38: EDC ja madaltaminen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Behemoth
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2006
    • 562

    E38: EDC ja madaltaminen?

    Tavoitteena olisi madaltaa E38 740i noin -35/xx mm, mutta tuon EDC:n kanssa madaltaminen on ilmeisesti vähän tavallisesta poikkeavaa? Ilmeisesti tuo EDC siis säätelee vain takaiskareita? Olisi hakusessa etupäähän iskaritolpat ja iskarit sekä tuollanen lievä madallus (noin 35 mm), mutta miten tuo takapää sitten? Tartteeko siihen kajota ollenkaan? Ois kiva tietää kommentteja ja neuvoja joltakin joka oikeasti asiasta tietää. Searchilla löytyy erinäisiä threadeja asiasta, mutta ei suoraa vastausta, että miten tämä homma etenee kun autossa on tehtaan EDC-alusta?

    Tuolta katellut noita tolppia ja jousia:



    "Hinweise: Fahrzeuge mit Niveaureg. können nur vorne tiefergelegt werden
    Fahrwerk/HA-Stoßdämpfer passt nicht für Niveaureg."


    Ilmeisesti tuo Güntherin kommentti tarkoittaa, että "autossa, jossa EDC, tarvitsee madaltaa vain edestä"...?


    E66 730Ld LCI

    ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA
  • Temboo
    Bimmer Rookie
    • Aug 2011
    • 33
    • Pieksämäki

    #2
    Kukaan tehnyt?

    Nostetaas tätä vähän ylös!

    Eli onko kukaan madaltanut tommosta seiskaa missä EDC alla?

    Itekki haluaisin vähän jämäkämmän alustan ehkä, tai ainakin jouset vaihtaa mutta minkälaiset jouset pitää olla et toimii EDC:n kanssa jos ei vaiha tolppia?

    Comment

    • BeamR
      BTCF Member
      • Jul 2007
      • 13363
      • Espoon takametsät

      #3
      post #57 JA post #60



      EDC itsessään ei ole niin merkityksellinen jousien valinnassa, kriittisempi on, että jos sinulla on TASONSÄÄDÖLLINEN takapää, niin ne jouset on ihan erilaiset kuin TASONSÄÄDÖTTÖMÄSSÄ autossa.

      Täsmennyksenä:
      EDC = elektroninen vaimennuksen säätö, eli iskariin menee johdot ja elektroniikka säätää ajotilanteen mukaan iskarin jäykkyyttä. Jos sinulla on EDC, niin kaikki neljä iskaria on EDC-iskareita. Ei itsessään sinänsä vaikuta jousitukseen.
      TASONSÄÄTÖ = hydraulinen takapään tasonsäätö kuormituksen mukaan. Vain takaiskareissa, hydraulipaine tulee ohjaustehostimen pumpulta ja käyttää samaa öljyä kuin ohjaustehostin. JOUSET ERILAISET kuin ilman tasonsäätöä olevissa autoissa.

      Itselläni on Eibachin -30mm jouset joka nurkassa ja on omaan makuun sopivan jämäkkä. Ainakin H&R ja Eibach valmistaa jousia EDC+Nivomat -seiskoihin, katso tarkkaan oikea tuotenumero ettei tule sutta ja sekundaa.
      F46 Gran Tourer -20
      Boxster 2.5 -97

      Comment

      • Temboo
        Bimmer Rookie
        • Aug 2011
        • 33
        • Pieksämäki

        #4
        Kehtaatko laittaa jonkinlaista kuvaa missä auto tasaisella alustalla niin näkis vähän miltä auto näyttää kun on -30mm?

        Comment

        • BeamR
          BTCF Member
          • Jul 2007
          • 13363
          • Espoon takametsät

          #5
          sama topic, post #66. Autossa siis 18" vanteet alla.

          EDIT, niin ja aloituspostauksen talvikuvissa 16" talvirenkailla.
          F46 Gran Tourer -20
          Boxster 2.5 -97

          Comment

          • Temboo
            Bimmer Rookie
            • Aug 2011
            • 33
            • Pieksämäki

            #6
            Hmm. takaa näyttäisi aika hyvältä tuo madallus mut edessä taitaa olla aika paljon vielä kaareen matkaa? Oliko sulla minkä kokoset renkaat?

            Itellä on tällähetkellä alla eessä 235/35/19 ja takana 285/35/19 jotka muuttuu 265/35/19 keväällä....

            Voihan se olla et jos laskis vaan takapäätä niin ei näyttäs niin etukenoselta .

            Minkä valmistajan jousia suosittelet painavaan autoon et olis jämäkämpi?

            Comment

            • BeamR
              BTCF Member
              • Jul 2007
              • 13363
              • Espoon takametsät

              #7
              ei siellä nyt niin paljoa ole siihen kaareen... Oikeat rengaskoot E38 on edessä 235/50R18 ja takana 255/45R18. Tuo 265/35-19 on halkaisijaltaan liian pieni rengas, eli siinä tulee olemaan vielä enemmän tilaa kaaren ja renkaan välissä. 285/35-19 on lähempänä alkuperäistä mittaa.

              yks hyvä sivusto missä näkee helposti ja noepasti ihan kuvana että mikä on eri rengaskokojen ero on http://www.rimsntires.com/specs.jsp

              mulla ei ole kokemusta kuin noista Eibachin jousista, eli en osaa kyllä sanoa mikä on paras. Joka tapauksessa kannattaa keskittyä laadukkaina tunnettuihin merkkeihin...
              F46 Gran Tourer -20
              Boxster 2.5 -97

              Comment

              • zener
                Moderator
                • Oct 2004
                • 14352
                • Oulu

                #8
                Eikai tuommoista 235/35R19 rengasta saa etes alle laittaa, ku reilusti liian pieni ja kantavuuskaan ei taida oikein riittää.
                E65 730dA '04 klick
                F10 520dA '11 klick
                E34 520iA '91 klick

                Instagram


                "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                Comment

                • BeamR
                  BTCF Member
                  • Jul 2007
                  • 13363
                  • Espoon takametsät

                  #9
                  Originally posted by zener View Post
                  Eikai tuommoista 235/35R19 rengasta saa etes alle laittaa, ku reilusti liian pieni ja kantavuuskaan ei taida oikein riittää.
                  huh, missasin ton eturenkaan koon ekalla lukemalla... saattaa olla että siellä on "pikkasen" ilmaa kaaren ja renkaan välissä...

                  Vai olisko tarkoitettu 235/45-55-19...
                  F46 Gran Tourer -20
                  Boxster 2.5 -97

                  Comment

                  • Temboo
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2011
                    • 33
                    • Pieksämäki

                    #10
                    Ei, kyllä ne 35 on, etukeulaa tosta on kyllä paljon tiputettukkin jo, siksi aika kova on tuo etukeno. Nämä siis edellisen omistajan toimesta. Etuvanne on 8,5"leveä ja takavanne 10,5" muistaakseni.

                    Edit: http://www.nettiauto.com/bmw/740/4234965 <-- tuossa on auton sivuprofiili.
                    Last edited by Temboo; 19-09-2011, 13:04.

                    Comment

                    • Muurahainen
                      BTCF Member
                      • Dec 2006
                      • 9194
                      • Nurmijärvi

                      #11
                      Originally posted by BeamR View Post
                      huh, missasin ton eturenkaan koon ekalla lukemalla... saattaa olla että siellä on "pikkasen" ilmaa kaaren ja renkaan välissä...

                      Vai olisko tarkoitettu 235/45-55-19...
                      235/55-19 on ainakin turhan suuri

                      Ei jää liikaa tilaa 235/55-18 kumeillakaan.

                      Comment

                      • BeamR
                        BTCF Member
                        • Jul 2007
                        • 13363
                        • Espoon takametsät

                        #12
                        Originally posted by Temboo View Post
                        Ei, kyllä ne 35 on, etukeulaa tosta on kyllä paljon tiputettukkin jo, siksi aika kova on tuo etukeno. Nämä siis edellisen omistajan toimesta. Etuvanne on 8,5"leveä ja takavanne 10,5" muistaakseni.

                        Edit: http://www.nettiauto.com/bmw/740/4234965 <-- tuossa on auton sivuprofiili.
                        ok, varmaan olis hyvä tietää että mitkä jouset on edessä, kannattais kuitenkin laittaa samaa sarjaa ettei tule muita haasteita.
                        F46 Gran Tourer -20
                        Boxster 2.5 -97

                        Comment

                        • Temboo
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2011
                          • 33
                          • Pieksämäki

                          #13
                          Tarkoituksena vaihtaa kummankin pään jouset samalla .

                          EDIT:

                          Oisko esim. tälläinen minkälainen valinta ison auton alle? http://www.octane-styling.fi/product_details.php?p=1080

                          Vai isketäänkö vaan kunnon jouset, kuten vaikka tälläiset: http://www.octane-styling.fi/product_details.php?p=3817 ?
                          Last edited by Temboo; 19-09-2011, 14:21.

                          Comment

                          • Oksan3
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 1
                            • Paimio

                            #14
                            7 sarjan EDC alustan voi vaihtaa tavalliseksi helposti ilman suurempia muutoksia itse vaihdoin juuri tavalliset iskarit ja madallusjouset omaan 750i:hin. eibach b-12 pro kit eli ainakin eibachin jouset ja bilsteinin iskarit sopii vakio tolppiin. Takapäässä jos on automaattinen tasonsäätö niin hydrauliikka letkut täytyy yhdistää niin että öljyllä on vapaa kierto.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎