Announcement

Collapse
No announcement yet.

e38 moottorin ohjausboksi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • WSE1
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 3242
    • Suomusjärvi

    #16
    Originally posted by Clavurion View Post
    Ainoastaan uusi moottorinohjaus (DME/DDE) voidaan ohjelmoida yhteen ajoneston (EWS) kanssa. Niinpä tarvit luovuttaja-autosta myös EWS-boksin ja sirulliset avaimet.
    Kyllä kait sekä EWS 2 että 3 lle voidaan ohjelmoida uuden taikka yhtälailla käytetynkin DME:n ISN.

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9157
      • Oulu

      #17
      Originally posted by WSE1 View Post
      Kyllä kait sekä EWS 2 että 3 lle voidaan ohjelmoida uuden taikka yhtälailla käytetynkin DME:n ISN.
      Mutta EWS 3:n tapauksessa (rolling code) tiedot voidaan ohjelmoida vain tuoreelle DME/DDE:lle.

      Important!

      Test replacement of the DME/DDE control units is no longer possible in the case of engine control units with EWS 3.3 interface as adaptation to the EWS control unit is only possible with a new (virgin) DME/DDE control unit.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • PepsiMoto
        Newbiemmer
        • Sep 2008
        • 15
        • Lempäälä

        #18
        Mä en tajua mitään noista jutuista...

        Mutta sen verran ymmärrän että nyt meni saatana hermot. Äijä sanoi korjaamolla ettei se auto lähtenyt käymään sillä uudella boksilla. Meinas että se voi olla viallinen (sen on sitten parempi olla viallinen). Huomenna se lainaa jostain kaverinsa samanlaisesta autosta boksia ja koittaa sillä. Jos se mun boksi on viallinen niin sitten se on ok, lähetän sen takas ja ostan uuden vaikka nimim. TOMIPPA:lta---> (en muista onko siinä sellaista rinkulaa.. voi olla ettei ole. mitä se rinkula tekee?)
        Mutta jos se boksi on kunnossa niin pahoja asioita tapahtuu....

        WSE1:lle vastaan etten tiedä, sanottiin vaan että boksi rikki. Vikakoodi-testeri ilmoitti. Mut se ilmoitti 4 muutakin vikaa. Yksi oli muistaakseni kampiakselin asennon tunnistin ja muita en muista...

        Siellä korjaamolla sanottiin että kun se on käytetty boksi niin sitä ei tarvi koodata...

        Soitin juuri metro autoon tutulle äijälle, se sanoi että tuo se auto tänne. Samaiselta korjaamolta on tullut heille kerran aikaisemmin samanlainen auto saman vian takia. Olivat käskeneet ostamaan ohjausboksin, mutta metro autossa auto tuli kuntoon kampiakselin asennontunnistimen vaihdolla.
        Päätin kuitenkin antaa BENKARA:lle vielä mahkun. Jos ei auto huomenna tule kuntoon niin se viedään HETI maanantai aamulla sinne metrolle..

        Comment

        • Erich
          BTCF Member
          • Apr 2005
          • 783
          • Hämeenkyrö

          #19
          Originally posted by PepsiMoto View Post
          Mä en tajua mitään noista jutuista...
          Älä huoli, meitä on täällä monta...


          Originally posted by PepsiMoto View Post
          Siellä korjaamolla sanottiin että kun se on käytetty boksi niin sitä ei tarvi koodata...
          Mutta koska autossasi on mitä suurimmalla todennäköisyydellä se EWS-II (ajonesto, versio 2), niin se PITÄÄ koodata. Sen ei pitäisikään toimia suoraan vaihtamalla ilman naittamista. Sen sijaan jos auto on -94 mallinen, niin ei pitäisi tarvita koodausta. Auton valmistuskuukausi määrää tämän.

          Mitä osanumeroa vertaat bokseissa, Bosch-numeroa vai BMW-numeroa? Saman aikakauden purkeissa voi olla sama Bosch-numero, mutta eri BMW-numero. Bosch on ohjainyksikön elektroniikan valmistaja, BMW (asiakas) koodaa ja asentaa boksit. Eri BMW-numero on esim. automaatti- ja manuaalivaihteisissa, joissa purkin rauta on sama, mutta softa eri. Tai näin ainakin minä olen homman ymmärtänyt.

          Minkä valmistusvuoden ja -kuukauden autosta se boksi on, jonka hankit? Automaatti vai manuaali?


          Originally posted by PepsiMoto View Post
          Olivat käskeneet ostamaan ohjausboksin, mutta metro autossa auto tuli kuntoon kampiakselin asennontunnistimen vaihdolla.
          Ja kannattaa muistaa, että aukotonta diagnostiikkaa ei olekaan. Toisinaan herja (vikakoodi) voi tulla seurauksesta, eikä syystä. Toisinaan se voi tulla myös molemmista. Niitä vikakoodeja pitää osata tulkita oikein. Hyvä korjaaja osaa tulkita vihjeitä, huono uskoo kaiken minkä auton diagnostiikka sanoo. Eli tässäkin tapauksessa voi olla että boksissakin on vikaa, mutta voi olla, ettei ole. Selvää, eikö totta?

          Originally posted by PepsiMoto View Post
          (en muista onko siinä sellaista rinkulaa.. voi olla ettei ole. mitä se rinkula tekee?)
          Rinkula lukee autosi avaimessa olevaa sirua. Jos siru on oikea (avain kuuluu autoon), antaa ajonesto (EWS-II) moottorinohjausyksikölle (DME) luvan käynnistää moottorin. Samalla verrataan, onko autossa sama ohjainyksikkö, kuin mikä on alunperin ajoneston boksille opetettu. DME:ssä on se sisäinen sarjanumero (ISN) joka on kerran koodattu ajoneston boksille. Jos koodi ei ole sama (esim. vaihdetaan lennosta ohajusyksikköä), auto ei käynnisty, koska ajonesto estää sen. Eli tekee juuri sitä, minkä vuoksi se siellä on. Samoin jos avaimessa ei ole oikeata sirua, auto ei käynnisty, koska ajonesto estää sen.

          (kaikki tämä ja enemmän löytyy myös aiemmin postatuista linkeistä ja lainauksista, ajatuksella lukemaan vaan.)

          Rinkulaa et näe päällepäin suoraan, se on sen rattiputken muovin ja virtalukon kaulusmuovin alla piilossa. Virtalukon ulkonäössä on vähän eroa vanhemman ja uudemman välillä, eli päältäpäin tunnistaakseen pitäisi tietää, mihin vertaa.
          Last edited by Erich; 30-01-2009, 15:53.
          6 - E24 635
          7 - E38 740
          8 - E31 850

          Comment

          • tomippa
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2006
            • 656
            • pk-seutu

            #20
            Originally posted by PepsiMoto View Post
            Jos se mun boksi on viallinen niin sitten se on ok, lähetän sen takas ja ostan uuden vaikka nimim. TOMIPPA:lta---> (en muista onko siinä sellaista rinkulaa.. voi olla ettei ole. mitä se rinkula tekee?)
            Mutta jos se boksi on kunnossa niin pahoja asioita tapahtuu....
            Mikäli sulla ei ole sellaista infrapunarinkulaa virtalukon ympärillä, niin autossasi on EWS1, eli sitten ei ole mitään ongelmia ainakaan vaihtaa boksia toiseen, eikä vaadi mitään ohjelmointeja.

            En äkkiseltä löytänt selkeää kuvaa, josta olisi voinut katsoa virtalukon ympäryksen eroja EWS1:n ja EWS2:n välillä.

            Comment

            • PepsiMoto
              Newbiemmer
              • Sep 2008
              • 15
              • Lempäälä

              #21
              No niin, eli ei kuulunu mitään algerian pojista viikonlopun aikana vaikka ne niin lupas ja painotti. Tänään aamulla oli paljon selityksiä. En jaksa enää kuunnella niitä.. Bemari lähtee nyt metro-autoon. JA OLI TASAN VIIMEINEN KERTA KUN ASIOIN BENKARA-AUTOSSA, TAMPEREEN EPILÄSSÄ. ÄIJÄT EI TIEDÄ MISTÄÄN MITÄÄN VAAN OSTATTAA IHMISILLÄ TURHAAN KALLIITA VARAOSIA. Auto on seissyt nyt siellä puolitoista viikkoa eikä mitään ole tapahtunut, paitsi heidän käskystä todennäköisesti turhaan ostettu ohjausboksi. Stana että v*#*ttaa. Saa nähdä mitä ne alkaa vielä vaatia multa ns. remontista. Sota tulee.

              Originally posted by Erich View Post

              Mitä osanumeroa vertaat bokseissa, Bosch-numeroa vai BMW-numeroa? Saman aikakauden purkeissa voi olla sama Bosch-numero, mutta eri BMW-numero. Bosch on ohjainyksikön elektroniikan valmistaja, BMW (asiakas) koodaa ja asentaa boksit. Eri BMW-numero on esim. automaatti- ja manuaalivaihteisissa, joissa purkin rauta on sama, mutta softa eri. Tai näin ainakin minä olen homman ymmärtänyt.

              Minkä valmistusvuoden ja -kuukauden autosta se boksi on, jonka hankit? Automaatti vai manuaali?
              Molemmat numerot täsmäsi. Puretun auton valmistusvuodesta/kuukaudesta ja vaihteistotyypistä ei ole mitään havaintoa.

              Comment

              • PepsiMoto
                Newbiemmer
                • Sep 2008
                • 15
                • Lempäälä

                #22
                No niin nyt kun vitutus on laskenut vähän niin täytyy sanoa ettei se benkara hirveän kaukana ollut.. Ohjausyksikkö oli ehjä mutta ajoneston boksi on rikki. Nyt olisi yksi ylimääräinen moottorin ohjausyksikkö kaupan!

                Uusi ajoneston purkki ei maksa ku 96 euroa mut siinä on tietysti viikon toimitusaika.
                Ei muuta ku venataan taas..

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎