Announcement

Collapse
No announcement yet.

e38 etupäässä väljää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ganes
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2008
    • 189
    • Lounais-Suomi

    e38 etupäässä väljää

    Moro!

    Eli auton etupäästä on kuulunu jo jonkin aikaa terävissä montuissa kolahduksia. Varsinkin jos pyörät ovat käännettyinä. Äsken kävin tunkkaamassa etupään ylös ja vääntelin renkaita. Kuskin puolella auton pituussuunnassa renkaita väännellessä tuntuu olevan väljää ehkä noin 5mm. Apukuskin puolella ei ole läheskään noin paljo väljää vaikkakin sain senkin puolen renkaan hieman lonksumaan. Tartteisinkin nyt neuvoja että mikä tai mitkä osat siellä on vaihtoa vailla. Itse en tunnetustikkaan tajua autojen alustoista yhtikäs mitään. Olen lukenut noita muita juttuja kolinoista ja koiranluita tai iskareiden yläpäänlaakereita on aina ensiksi annettu neuvoiksi tarkistaa. Voisko joku kertoa että mikä on koiranluiden oikea nimi ja missäs ne oikein sijaitsee? Entäs että kuinka näitä vois itse tarkastella. Kiitoksia vaan kaikille neuvoja antaville!
    e39 523i manu-96-->e38 740iA-95-->e60 523iA-05:think
  • H4ck
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2008
    • 659
    • Helsinki/Eesti

    #2
    No sen ainaki sanon, että esim jos vaihdat Oikean tukivarren, ni kannattaa vaihtaa myös vasen. Vaikka se on päivänselvä, mutta sanonpa silti. Ihan mikä osa vaan olis paskana, ni molemmat puolet silti.

    Ite tein just päin vastoin, nyt vituttaa.
    Last edited by H4ck; 26-03-2009, 19:24.
    Varaosat, huolto ja maalaus.

    -BMW käytetyt ja uudet varaosat 040 635 4450

    Comment

    • ockelbo4500
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2007
      • 923
      • Sotkamo--Oulu

      #3
      Tässäpä asiaa selventävä kuva


      Eli Luultavasti sulla on mennyt tangon numero 5 (reaktiotanko) päässä oleva pusla nro. 6 pehmeäksi (pitkittäisliike). Kolina taas voi myös kuulua samaisen tangon pyöränpuoleisessa päässä olevasta pallonivelestä.
      Osat kannattaa ehdottomasti vaihtaa kummallekin puolen autoa ja osia EI MISSÄÄN nimessä tule ostaa mistään halpistarvikekorista(vaikka hinta on edullinen) - eivät yleensä kestä kuin hetken. Esim. KL-varaosat myy hyviä osia.

      Ja jos korjaamossa aiot osia vaihdattaa niin tangot numero 10 (alatukivarsi) kannattaa myös tarkistaa/ tarvittaessa samalla vaihtaa koska niitäkin menee.

      Hinnat näkyy KL:llä olevan noin 120-130€ /kpl puslineen .
      BMW E84 X1 18dXdrive -14

      Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
      Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
      Ex, E46 320 d Touring -01
      Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

      Comment

      • Ganes
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2008
        • 189
        • Lounais-Suomi

        #4
        Selitinkin muuten väärin ton renkaiden vääntelyn. Eli renkaan takaosaa sisäänpäin eli moottoriinpäin työnnettäessä sitä välystä on eikä auton pituussuunnassa niinku ensiksi selitin. Sorry vaan kun on sama pää kesät talvet
        e39 523i manu-96-->e38 740iA-95-->e60 523iA-05:think

        Comment

        • ockelbo4500
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 923
          • Sotkamo--Oulu

          #5
          No kyllä siitä sitten varmaan on jomman kumman tukivarren pallonivel menny väljäksi sieltä renkaan päästä. Ilmenee sanomillasi oireilla ja kolisee. Ihme kumma ainakin E39 korisessa ajettavuus säilyy vielä kohtuullisena vaikka ois aika väljiä niveliä.
          BMW E84 X1 18dXdrive -14

          Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
          Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
          Ex, E46 320 d Touring -01
          Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

          Comment

          • Ganes
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2008
            • 189
            • Lounais-Suomi

            #6
            KL-varaosassa näkyy olevan osia vain 728 ja 730 malleihin. Tää mun peli on 740 ja vuodelta -95. Käyköhän samat osat tähän. Tietenki pitää sit soitella sinne ennenku tilailen mitään. Ja varmaan käyn huomenna varaamassa ajan paikalliselle pajalle jotta katsoisi tarkemmin sinne alustaan, että jos jotaki muutaki vikaa löytäis niin laittas sitte kerralla kaikki kuntoon.
            e39 523i manu-96-->e38 740iA-95-->e60 523iA-05:think

            Comment

            • Ganes
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2008
              • 189
              • Lounais-Suomi

              #7
              Originally posted by ockelbo4500 View Post
              No kyllä siitä sitten varmaan on jomman kumman tukivarren pallonivel menny väljäksi sieltä renkaan päästä. Ilmenee sanomillasi oireilla ja kolisee. Ihme kumma ainakin E39 korisessa ajettavuus säilyy vielä kohtuullisena vaikka ois aika väljiä niveliä.

              Joo ei tuon ajettavuus mikään huono silti ole vaikkakaan en pidä tosta madalletusta alustasta niin paljo kun vakiosta. Ja semmonen tuli äsken vielä mieleen että vaihdoin kumit tossa viikko sitten ja sen jälkeen oon alkanu huomaamaan tossa 80km/h paikkeilla ehkä aavistuksen tutinaa ratissa. Renkaat tasapainotettiin vaihdon yhteydessä. Ja kun kovasta vauhdista yli 120km/h jarruttaa tiukemmin niin just tossa 80km/h vauhdissa ratti vatkaa aikas reippaasti. Voikskohan sekin noista pallonivelistä johtua?
              e39 523i manu-96-->e38 740iA-95-->e60 523iA-05:think

              Comment

              • micchu
                Newbiemmer
                • Nov 2007
                • 20
                • Kaalimaalla

                #8
                Oireet sopivat reaktiotankoihin, niistä aloittaisin. Kannattaa vaihtaa koko tangot ei pelkästään niitä sisäpään puslia.

                Taitavat olla samanlaiset kaikissa E38ssa nuo etupään tangot, kun hätäseen RealOEMista katsoo.
                Last edited by micchu; 26-03-2009, 21:00.
                BMW 740iA '97 E38 M62B44 - A5S440Z/5HP24

                Comment

                • Ganes
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2008
                  • 189
                  • Lounais-Suomi

                  #9
                  Kiitoksia vaan kaikille vastauksista. Täytyykin huomenna käydä paikalliselta pajalta kysymässä että millonkas pääsee vaihtohommiin. Sillä pajan hepulla on itselläkin Bemari joten varmaan osaa kylllä tällaset vaihtaa.
                  e39 523i manu-96-->e38 740iA-95-->e60 523iA-05:think

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎