Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 740 E38 -95 "lämmöt ei nouse"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #16
    Eli termaria ei ole vaihdettu vaan ovat vain "testanneet" jotain?

    Se lämpöjen nousu parkissa johtuu siitä, että kone on kuumempi kuin kiertävä vesi ja kun vesi ei parkissa kierrä alkaa veden lämpötila tasaantua koneen kanssa.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • McBeast
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2007
      • 2998
      • Tallinn

      #17
      Originally posted by Cell View Post
      Eli termaria ei ole vaihdettu vaan ovat vain "testanneet" jotain?

      Se lämpöjen nousu parkissa johtuu siitä, että kone on kuumempi kuin kiertävä vesi ja kun vesi ei parkissa kierrä alkaa veden lämpötila tasaantua koneen kanssa.
      No kyllä mä luulisin, että ne on sinne sen vaihtanut, kun se työmääräyksessä luki ja laskukin siitä tuli. Tälläkin foorumilla kirjoittelee se kaveri, kuka kassalla mun kanssa teki listaa mitä kaikkea pitää vaihtaa, itse "testaamis"osio, meni vaan päin persettä, koska auto ei toimi niin kuin pitää.
      Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #18
        Ok, ymmärsin vain muuta tuosta edellisestä

        Eiköhän ne kurkkaa siellä livedatasta korreloiko lämpömittarin näyttämään ihan ilmaiseksi kun testailut on jäänyt suorittamatta. Tällainen vastaava tapaus oli foorumilla aikaisemminkin (eri kone mutta silti), mutten löydä sitä enää :think
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • McBeast
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2007
          • 2998
          • Tallinn

          #19
          Originally posted by Cell View Post
          Ok, ymmärsin vain muuta tuosta edellisestä

          Eiköhän ne kurkkaa siellä livedatasta korreloiko lämpömittarin näyttämään ihan ilmaiseksi kun testailut on jäänyt suorittamatta. Tällainen vastaava tapaus oli foorumilla aikaisemminkin (eri kone mutta silti), mutten löydä sitä enää :think
          Joo, no täytyy tänään käydä kyselemässä tuota huoltokirjaakin samalla sieltä.
          Näyttääkö tuo salavalikon lämpötilatieto eri anturista, kun mittariston lämpömittari? Se on yksi mitä vielä tuolle itse teen. Ei hirveästi viitsi ajella, jos kone on oikeasti niin kylmä kokoajan mitä mittari väittää.
          Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

          Comment

          • Supa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 7597
            • Järvenpää

            #20
            Originally posted by McBeast View Post
            Joo, no täytyy tänään käydä kyselemässä tuota huoltokirjaakin samalla sieltä.
            Näyttääkö tuo salavalikon lämpötilatieto eri anturista, kun mittariston lämpömittari? Se on yksi mitä vielä tuolle itse teen. Ei hirveästi viitsi ajella, jos kone on oikeasti niin kylmä kokoajan mitä mittari väittää.
            Salavalikon kautta näkyvä lämpötila on sama kuin mittariston mittarin mutta se on todellinen lukema anturilta. Viisari näyttää korjatun arvon, tarkoittaa sitä että näyttää normaalilämpötilaa vaikka neste ei ole vielä lähellä normaalia lämpöä. Lämpötilan saa mittariston salavalikosta 7 muistaakseni, jos se kysyy lukituksen poistoon koodia, on koodi 5 viimeistä numeroa runkonumerosta yhteenlaskettuna.

            Testerillä näkee moottorinohjaukselta myös lämpötilatiedon, tämä tulee eri anturilta kuin mittaristolle tuleva tietoa. Kannattaa verrata näyttääkö kummatkin tiedot oikein.
            - E90 320i LCI M-sport -09
            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

            Comment

            • McBeast
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2007
              • 2998
              • Tallinn

              #21
              Originally posted by Supa View Post
              Salavalikon kautta näkyvä lämpötila on sama kuin mittariston mittarin mutta se on todellinen lukema anturilta. Viisari näyttää korjatun arvon, tarkoittaa sitä että näyttää normaalilämpötilaa vaikka neste ei ole vielä lähellä normaalia lämpöä. Lämpötilan saa mittariston salavalikosta 7 muistaakseni, jos se kysyy lukituksen poistoon koodia, on koodi 5 viimeistä numeroa runkonumerosta yhteenlaskettuna.

              Testerillä näkee moottorinohjaukselta myös lämpötilatiedon, tämä tulee eri anturilta kuin mittaristolle tuleva tietoa. Kannattaa verrata näyttääkö kummatkin tiedot oikein.
              Joo, moottorinohjaukselta näkyvää lämpötilatietoa ei sitten nää mistään muuta kautta, kuin bemarin huollossa? Katson ton salavalikon antaman lämpötilan vielä, sitten en tiedä mitä täytys tehdä. Mikäli noi anturit toimii, nesteet on koneessa oikein ja termari on vaihdettu, mikä olisi seuraava epäkohta?
              Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

              Comment

              • Supa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 7597
                • Järvenpää

                #22
                Originally posted by McBeast View Post
                Joo, moottorinohjaukselta näkyvää lämpötilatietoa ei sitten nää mistään muuta kautta, kuin bemarin huollossa? Katson ton salavalikon antaman lämpötilan vielä, sitten en tiedä mitä täytys tehdä. Mikäli noi anturit toimii, nesteet on koneessa oikein ja termari on vaihdettu, mikä olisi seuraava epäkohta?
                Kyllä näkyy, varmasti löytyy lähiseudulta harrastelijoita kenellä välineet.
                Mutta jos letkut on kuumat eikä vain viileät ja sisälle puhaltaa kuumaa eikä haaleaa mutta itse mittarin neula sinisen paikkeilla, varmaankin anturivika kyseessä. Ei pitäisi puhaltaa kovin kuumaa jos neula näyttää sinisen päälle vasta.

                Mutta en usko että kumpikin anturi olisi mennyt rikki jotenka ensimmäisenä kannattaa verrata siihen moottorinohjauksen kertomaan lämpötilaan.
                Niin ja onko tämä nyt mitä kuukautta -95, että onko m60 vai m62 kone? M60 nuo anturit on apukuskin puoleisen kannen takana vesikanavassa erikseen kun taas m62 koneessa vesipumpun päällä samassa fyysisessä anturissa mihin menee 4-pinninen liitin. Myöskin termari on erilainen, sähköllä ohjattava. Jotenka tuon ohjaus voi tietysti toimia väärin jolloin termari voi olla auki kokoajan. Mitä veloittivat termarista huollossa, selviää varmaan jo siitä kumpaa mallia kone on?

                Ja kun käynistää koneen kylmiltään kannattaa ylävesiletkua tunnustella, sen ei pitäisi lämmetä merkittävästi kuin vasta käyntilämpöisenä jolloin termari päästää kierron syylarin kautta. Jos lämpeää kokoajan samassa suhteessa kuin alavesiletku, termari päästää nesteet läpi, liekö vaihdettu sitten kuitenkaan?
                Last edited by Supa; 27-04-2009, 16:28.
                - E90 320i LCI M-sport -09
                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                Comment

                • McBeast
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2007
                  • 2998
                  • Tallinn

                  #23
                  Noniin, Koneena toimii M60 ja nuo anturit sijaitsevat koneen takaosassa. Termari on vaihdettu, se kun oli muutenkin "trooppinen" versio(85c). Kävin tänään hakemassa huoltokirjani ja huoltovalot nollattiin. Samalla tehtiin pika-arvio lämpötiloista ja pistettiin anturit tilaukseen, eivät kuulemma ole ensimmäisiä, joita on jouduttu laittamaan. Toivottavasti vaihtotyö ei ole mahdoton, ja onnistuu pelkästään suojamuovit irroittamalla. Termarinvaihtotyön tarkkaa hintaa en osaa sanoa, koska kuitti on autossa, mutta jotain 100e pintaan taisi termari olla ja työtä 1h 30min? tai jotain sinnepäin, saatan olla pahasti väärässäkkin, editoin myöhemmin tarkemmin tiedot.

                  Eikös tuo M62 kone ja stepronic, tullut 96 lopulla vasta?
                  Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎