Announcement

Collapse
No announcement yet.

e38 750 ilmapumpusta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jaiwe
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2007
    • 328
    • virrat

    e38 750 ilmapumpusta

    750 ei oikein yläkierroksilla vedä hyvin, vikakoodeja ei löytynyt. Muutaman päivän olen kuunnellut omituista blopblop ääntä konehuoneesta tyhjäkäynnillä.

    Tänään aloin tutkia äänen lähdettä ja se kuului TÄSTÄ pumpusta koska siellä oli vettä. Mistä se vesi sinne pumppuun on päässyt? Ja mitä virkaa on kyseisellä pumpulla?
    Ilmansuodatin oli aivan läpimärkä, ei kovin ilma ole läpi virrannut.
    750 Oxfordgrun

    __
  • Morkai
    BTCF Member
    • Sep 2005
    • 3197
    • Saarijärvi

    #2
    Muakin kiinnostaa ton pumpun oikea tarkoitus, tutkin kans tossa vanhassa 730:ssä tota ja ei käyny mitenkään järkeen miten toi toimii. Päästöjä, imuilman lämmitystä, mitä?
    sigpic
    E23 728iA V8-projekti
    E38 730D -projekti
    E39 540iA -projekti
    I01 i3 -projekti

    Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

    Comment

    • Matula
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2007
      • 1706

      #3
      Originally posted by Morkai View Post
      Muakin kiinnostaa ton pumpun oikea tarkoitus, tutkin kans tossa vanhassa 730:ssä tota ja ei käyny mitenkään järkeen miten toi toimii. Päästöjä, imuilman lämmitystä, mitä?
      Päästöjä sillä yritetään saada nopeammin matalalle tasolle kylmäkäynnistyksen jälkeen.

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        #4
        Originally posted by Matula View Post
        Päästöjä sillä yritetään saada nopeammin matalalle tasolle kylmäkäynnistyksen jälkeen.
        Eli käytännössä syötetään pakosarjoihin suoraan ilmaa jotta katit lämpeää nopeammin.
        Sama pumppu löytyy V8 puolelta ainaki M62TU koneesta. Pumpun huminan kuulee aika selvästi kylmänä kun käynistää.
        Ilmansa pumppu vetää ilmasuodatinkotelosta jotenka jos kummatkin on märkiä niin lähtisin ihmettelemään ensin mistä ilmasuodatinkoteloon pääsee vesi.
        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • jaiwe
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2007
          • 328
          • virrat

          #5
          Originally posted by Supa View Post
          Eli käytännössä syötetään pakosarjoihin suoraan ilmaa jotta katit lämpeää nopeammin.
          Sama pumppu löytyy V8 puolelta ainaki M62TU koneesta. Pumpun huminan kuulee aika selvästi kylmänä kun käynistää.
          Ilmansa pumppu vetää ilmasuodatinkotelosta jotenka jos kummatkin on märkiä niin lähtisin ihmettelemään ensin mistä ilmasuodatinkoteloon pääsee vesi.
          Ei ole märkä kuin apukuskin puoleinen suodatin, siitä kotelosta puuttuu ainakin yksi semmoinen metalli klipsu.
          Taitaa pyöriä se pumppu mulla väärinpäin, koska suodatin oli siitä pumpun letkun kohdalta myös todella likainen ja siinä oli semmoisia mustia roskia. Se on aivan selvästi pumpannut sinne ilmansuodattimelle päin, oli se letku irti ja kaasuttelin niin tuli vesipisaroita sieltä letkusta.
          Pitää ihmetellä sitä lisää kun kerkiää.
          750 Oxfordgrun

          __

          Comment

          • Morkai
            BTCF Member
            • Sep 2005
            • 3197
            • Saarijärvi

            #6
            Originally posted by Supa View Post
            Eli käytännössä syötetään pakosarjoihin suoraan ilmaa jotta katit lämpeää nopeammin.
            Sama pumppu löytyy V8 puolelta ainaki M62TU koneesta. Pumpun huminan kuulee aika selvästi kylmänä kun käynistää.
            Ilmansa pumppu vetää ilmasuodatinkotelosta jotenka jos kummatkin on märkiä niin lähtisin ihmettelemään ensin mistä ilmasuodatinkoteloon pääsee vesi.
            Sehän tuossa ihmetytti, kun ei se mihinkään pakosarjaan pumppaa, vaan sinne ilmansuodatinkoteloon... en keksi vieläkään mitä auttaa pumpata ilmaa sinne suodattimen eteen.
            sigpic
            E23 728iA V8-projekti
            E38 730D -projekti
            E39 540iA -projekti
            I01 i3 -projekti

            Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

            Comment

            • Supa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 7597
              • Järvenpää

              #7
              Originally posted by Morkai View Post
              Sehän tuossa ihmetytti, kun ei se mihinkään pakosarjaan pumppaa, vaan sinne ilmansuodatinkoteloon... en keksi vieläkään mitä auttaa pumpata ilmaa sinne suodattimen eteen.
              Ai. No jotain vikaa siinä todennäköisesti sitten? Onko joku vaihtanut pumpun ja kytkenyt letkut väärinpäin tai jotai? Onko V12 mooottoreissa erilainen idea kuin V8:ssa?
              Ainakin kasikoneissa ottaa ilman selkeästi suodattimen puhtaalta puolelta ja pumpulta lähtevä letku menee venttiilille.
              Tästä venttiilistä lähtee kaksi ohutta metalliputkea kummallekkin puolelle lohkoa jotka menee pakosarjoihin. Venttiiliä ohjataan alipaineella aukeamaan kun kone on kylmä. :think
              - E90 320i LCI M-sport -09
              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

              Comment

              • Morkai
                BTCF Member
                • Sep 2005
                • 3197
                • Saarijärvi

                #8
                Originally posted by Supa View Post
                Ai. No jotain vikaa siinä todennäköisesti sitten? Onko joku vaihtanut pumpun ja kytkenyt letkut väärinpäin tai jotai? Onko V12 mooottoreissa erilainen idea kuin V8:ssa?
                Ainakin kasikoneissa ottaa ilman selkeästi suodattimen puhtaalta puolelta ja pumpulta lähtevä letku menee venttiilille.
                Tästä venttiilistä lähtee kaksi ohutta metalliputkea kummallekkin puolelle lohkoa jotka menee pakosarjoihin. Venttiiliä ohjataan alipaineella aukeamaan kun kone on kylmä. :think

                En noita lohkon kylkeen meneviä putkia koskaan nähnyt, enkä myöskään venttiiliä. Ilman se pumppu tuntu ottavan suoraan auton alta ja puhaltavan suodatinkotelon likaiselle puolelle.. sen takiahan se ihan epäloogiselta vaikutti. Toki tommoset ohuet putket lohkoon mennessään voinu jäädä huomaamatta, kun ne ei suoraan sinne pakosarjoihin menneet ja ton koko systeemin olemassaolokin paljastu vasta joskus kun aloin kattelee mistä kuuluu lehtipuhaltimen ääni.
                sigpic
                E23 728iA V8-projekti
                E38 730D -projekti
                E39 540iA -projekti
                I01 i3 -projekti

                Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                Comment

                • Supa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 7597
                  • Järvenpää

                  #9
                  Originally posted by Morkai View Post
                  En noita lohkon kylkeen meneviä putkia koskaan nähnyt, enkä myöskään venttiiliä. Ilman se pumppu tuntu ottavan suoraan auton alta ja puhaltavan suodatinkotelon likaiselle puolelle.. sen takiahan se ihan epäloogiselta vaikutti. Toki tommoset ohuet putket lohkoon mennessään voinu jäädä huomaamatta, kun ne ei suoraan sinne pakosarjoihin menneet ja ton koko systeemin olemassaolokin paljastu vasta joskus kun aloin kattelee mistä kuuluu lehtipuhaltimen ääni.
                  Niin täsmennykseksi, käsittääkseni tätä ei löydy kuin M62TU kaseista.

                  EDIT:
                  http://www.realoem.com/bmw/showparts...86&hg=11&fg=50
                  http://www.realoem.com/bmw/showparts...84&hg=11&fg=50
                  - E90 320i LCI M-sport -09
                  - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                  Comment

                  • Morkai
                    BTCF Member
                    • Sep 2005
                    • 3197
                    • Saarijärvi

                    #10
                    Originally posted by Supa View Post
                    Niin täsmennykseksi, käsittääkseni tätä ei löydy kuin M62TU kaseista.

                    EDIT:
                    http://www.realoem.com/bmw/showparts...86&hg=11&fg=50
                    http://www.realoem.com/bmw/showparts...84&hg=11&fg=50
                    Mulla oli 1994 vuosimallin 730:ssä

                    sigpic
                    E23 728iA V8-projekti
                    E38 730D -projekti
                    E39 540iA -projekti
                    I01 i3 -projekti

                    Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      #11
                      Ok. perun puheeni
                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      • jaiwe
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2007
                        • 328
                        • virrat

                        #12
                        Voiko tuolla pumpulla olla mitään tekemistä yläkierrosten tehottomuuden kanssa? Välillä auton kierrokset jää junnaamaan 4-5 tonnin väliin eikä enään kiihdy muutakuin kaasua nostamalla.
                        750 Oxfordgrun

                        __

                        Comment

                        • JJanne
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2008
                          • 73
                          • Riihimäki

                          #13
                          Tuolla pumpulla ei tosiaan ole mitään muuta virkaa kuin laskea kylmä käynnistyksessä päästöjä, muuten pumpun pitäisi olla pois päältä.

                          Omastani olen ottanut piuhat irti ja tulpannut pois käytöstä kokonaan...
                          EX:BMW 528iA Touring -97, BMW 118d -05, E38 750iL -95.

                          Comment

                          • Morkai
                            BTCF Member
                            • Sep 2005
                            • 3197
                            • Saarijärvi

                            #14
                            Originally posted by jaiwe View Post
                            Voiko tuolla pumpulla olla mitään tekemistä yläkierrosten tehottomuuden kanssa? Välillä auton kierrokset jää junnaamaan 4-5 tonnin väliin eikä enään kiihdy muutakuin kaasua nostamalla.
                            Siinä meidän exässä oli kuulemma ollu tollaset oireet, kun kampiakselinasennontunnistin alko menee, tarvikeosa ei toiminu korkeilla kierroksilla.
                            sigpic
                            E23 728iA V8-projekti
                            E38 730D -projekti
                            E39 540iA -projekti
                            I01 i3 -projekti

                            Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                            Comment

                            • jaiwe
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2007
                              • 328
                              • virrat

                              #15
                              Originally posted by Morkai View Post
                              Siinä meidän exässä oli kuulemma ollu tollaset oireet, kun kampiakselinasennontunnistin alko menee, tarvikeosa ei toiminu korkeilla kierroksilla.
                              OK. Kai se sitten on tulossa tiensä päähän.
                              750 Oxfordgrun

                              __

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎