Announcement

Collapse
No announcement yet.

e38 jakoketju

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • osh1
    Newbiemmer
    • Sep 2009
    • 10
    • FIN

    e38 jakoketju

    Moi!

    Elikkäs tuli haettua Ruotsista 735 e38 -97 jonka kanssa ei sitten päässykkään ihan ongelmitta. Ensin ihmettelin kun yhtäkkiä ei enään hyttiin puhaltanut kuumaa ilmaa laisinkaan ja jäähdytinnesteet alko katoilemaan. Tämä siis ekan viikon jälkeen kun auto suomessa ja pienen vika-analyysin jälkeen alko käymään mielessä ettei vaan olis kannessa jotain. Itselle koko v8 aivan tuntematon ja ei muutaku marmoritiskille neuvotteleen ja sopimaan huollosta. Meni päivä ja vika löyty, eli 3 kannen pulttia poikki ? asentaja päivitteli ettei oo koskaan nähny moista. No ei muutaku koko kone pihalle ja uudet pultit tilalle ja kansien plaanaus ja tiivisteiden vaihto ja jne. Vihdoinkin kun sitten soitettiin 2 viikon jälkeen, että kone olis kasattu valmiiks ja kaikki pitäis olla ok lähdin autoa hakemaan. Kaikki todella vaikutti ok ja kone kävi niinkuin pitikin, mutta sitten kun pääsin huoltamon pihasta noin 2km lähti autosta vedot, öljyvalo syttyi palamaan ja auto sammui. Ei muutaku hinauksella takas huoltamolle ihmettelemään ja arpomaan, että mitäs nyt tapahtui.
    Noh vika löytyi ja jakoketju poikki. Asentaja ihmettelee taas, että ei oo koskaan nähny vastaavaa. Arpoi siinä hetken ja epäili, että olisiko öljypumpun pultit ollu löysällä tai kettinki muuten vaan ollu sitten heikko. Eli joudun vaihdattamaan kettingin ja pakosarjan venttiilit pitää oikoa. Miten on mahdollista, että just kun kone on ollut pihalla autosta ja ajan sillä 2km, että toi kettinki voi mennä rikki. Mitä asentaja on voinut mokaa ja mikä todellisuudessa tollasen voi aiheuttaa et se menee poikki? Kansiremppaan tuli vuoden takuu, ja nyt mietityttää, että ketä tämän maksaa. Yhtään ei nappais enään maksaa lisää ja joutuu varmaan käymään kädenvääntöä kattaaako takuu tämän.
    Ja vielä, että mitä toi kettingit hajoaminen voi muuten rikkoa kun se ajon aikana meni? ei oo menny tää viikko ihan putkeen
  • Janzki
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 4947
    • Lohja

    #2
    Ohho..Ei kyllä kuulosta ihan normaalille. Minusta huollon tulisi ilmoittaa jos kettinki on ollut huonokuntoinen remonttia tehdessä, ja pyytää sinulta lupa sen uusimiseen.
    Tuo haiskahtaa nyt melkoisesti asennusvirheelle joka on aiheuttanut ketjun katkeamisen, esim jako hiukan pieleen tms..Ei ole kuitenkaan niitä yksinkertaisempia koneita ajoittaa tuo BMW:n kasipannu.

    Toki, tuo katkennut kannenpultti kielii siitä, että joku kotiasentaja olisi kannen jo aikaisemmin pois nostanut, ja jotain "korjannut"..Esim. vaihtanut palaneen pahvin, ja vanhan kansan tavan mukaan kasannut vanhoilla pulteilla, jota ei saisi tehdä sillä ovat venyvät pultit..

    Vaikea sanoa, hiukan on patti tuossa mielessä..
    Sähköposti.
    IG: janzki_

    Comment

    • seidltuning
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 1941
      • Vantaa

      #3
      olen janzkin kanssa samaa mieltä...
      yrittäisin ehkä jotain kompromissia esim osat sulle työ niille tai jotain vastaavaa?
      G30 530e Sedan
      E30 325i Cabriolet

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        #4
        Tommosissa rempoissa kun kannet käytetään pois tai tehdään vastaavaa olis aina järkevää vaihtaa samalla jakopäänhilut uusiin kun kerran on kaikki auki.
        Tuo kun on -97 niin ei ole vielä vanos kone.
        Eli käytännössä aika helppo ajoittaa. Vanoksen kanssa tarvitsee pari erikoistyökalua lisää.
        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • Janzki
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 4947
          • Lohja

          #5
          Originally posted by Supa View Post
          Tommosissa rempoissa kun kannet käytetään pois tai tehdään vastaavaa olis aina järkevää vaihtaa samalla jakopäänhilut uusiin kun kerran on kaikki auki.
          Tuo kun on -97 niin ei ole vielä vanos kone.
          Eli käytännössä aika helppo ajoittaa. Vanoksen kanssa tarvitsee pari erikoistyökalua lisää.
          Tämän postauksen sisältö oli kyllä nyt täysi nolla ongelmaan nähden.

          Sanottakoon nyt kuitenkin, että järkeväähän olisi vaihtaa öljytkin autoihin joka kuukausi, mutta auton lasketun käyttöiän, kestävyyden sekä myös "järkevien" huoltojen hinnat kipuaa sille tasolle ettei noin tehdä. Puhumattakaan siitä, että auto on ollut merkkihuollossa jossa pyritään tekemään useasti kustannustehokkaasti ja valmistajan ohjeiden mukaan, tarkoittaen sitä, että ellei osissa silmin nähtävää vikaa ole, on ne käypää tavaraa menemään vielä koneeseen ja palvelevat sen mitä autolle käyttöikää on laskettu.
          Joka vehkeen ajoittaminen on aivan piis-of-nakki, kun on aikaa tehdä sitä, useasti kuitenkin merkkihuolloissa ei ole aikaa ihmetellä sitä konetta ja ihastella autoa, vaan kone osiin, uutta sisään ja kasaan. Tietysti merkkihuollossa tulisi ainakin olla nuo erikoistyökalut, mutta tekevälle sattuu, ja onhan se huoltoa suorittava henkilö normaali erehtyväinen ihminen.

          Edit: Ja ettei ihan offtopikiksi mene, niin tosiaan varovaisesti lähtisin tiedustelemaan onko huolto valmis tulemaan vastaan asiassa. Normaalia ei kuitenkaan tuollainen ole että auto laukeaa vielä pahemmin huollon jälkeen jossa ko. hajonneet osat ovat olleet "käsillä".
          Last edited by Janzki; 11-11-2009, 22:11.
          Sähköposti.
          IG: janzki_

          Comment

          • micchu
            Newbiemmer
            • Nov 2007
            • 20
            • Kaalimaalla

            #6
            Öljypumpulla on oma ketju. Mitä asentaja mahtoi tarkoittaa, esim. olikohan pumppu irrotessa katkaissut ketjunsa ja tämä oli sitten vahingoittanut jakoketjua vieressä. Auton ollessa -97, kone on M62, jossa ei tuota pumpun pulttien löystymis vikaa ole (poikkeus vahvistakoon säännön ).

            Omasta autosta pumpun pultit tarkastin ja olivat pirun tiukassa, uskallus loppui kesken ja myös momentti naksahti ohjearvoon säädettynä. Auto oli ensimmäiseltä omistajalta 157k, joten en usko kenenkään vielä öljypohjaa pudottaneen.

            Muoviset ohjurinsa ketju on voinut hajottaa. Supa varmaan viittasi näihin, ovat kulutus osia oletettavasti. Vaihdettava kerran auton käyttöiän aikana säntillisesti, kuten öljytkin.
            BMW 740iA '97 E38 M62B44 - A5S440Z/5HP24

            Comment

            • Janne-90
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2008
              • 246
              • Naantali

              #7
              jos kansiremppa tehtiin ja sait takuun nii korjaamo maksaa kaiken mikä on menny rikki ja työt menee myös korjaamolle. takuun antaminen tarkoittaa sitä että se auto pelaa eikä hajoa. jos siellä olisi ollu ketju huonossa kunnossa se olisi sanottu ja kysyä saako uusia. jos kysyttiin ja et antanut uusia on asia aivan toinen. näin toimii ainakin merkkiliike. tietenki jos on joku naapurin autotalli meininki nii ei varmaa toimi näin. itse veisin asian kuluttajalautakuntaan jos ei pääse sopuun korjaamon kanssa.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎