Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 -98 ajonaikainen jännite ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jokiorava
    Newbiemmer
    • Nov 2006
    • 9
    • Jyväskylä

    E38 -98 ajonaikainen jännite ?

    3 vuotta auton omistettuani olen kohdannut enemmän tai vähemmän latausongelmia joka kulminoitui laturin hajoamiseen männä viikolla. Sitä ennen olen uusinut akun ja Ctekin erillinen laturikin ollut kovassa käytössä.

    Heti auton käynnistyttyä salavalikon mittarin mukaan jännitettä olisi se 13.5-13.8, mutta parin sadan metrin ajon jälkeen se laskee jo 12.1-12.5. Yleismittari antaa samassa tilanteessa hieman korkeampia arvoja, mutta vaikka noihin lukuihin lisäisi sen 0.5 volttia ei se silti mielestäni ole kovin "terve" luku, vai onko tämä normaalia ? Tämä kaikki siis uuden laturin aikana.

    Jos nuo luvut eivät olet normaaleja niin onkohan uusi laturi susi jo syntyessään ? Vai olenko ymmärtänyt oikein että jännitteensäädin sisältyy laturiin vai onko se "erillinen" osa järjestelmässä, että voisiko vika olla siinä. Kyseessä siis vuoden -98 mallista eteenpäin uutena tullut vesijäähdytteinen laturi.
  • sasu`
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2009
    • 352
    • Tuusula

    #2
    Itsellä oli suhtkoht samanlainen ongelma, korjaantui tosin moottorin maadoituskaapelin vaihtamisella.

    Comment

    • Janzki
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2005
      • 4947
      • Lohja

      #3
      Taitaa olla autossa kuin autossa about 14v se normi jännite valot päällä ajaessa..14,4v taisi olla tarkka.
      Säädin on mielestäni laturissa itsessään, hiilien kanssa kaiketi samassa paketissa kuten muissakin vehjeksissä. Laturin lataus tulisi aina mitata pienellä kuormalla, eli esim. ajovalot päälle ja puhallin ykkösellä tms.

      Tarkista laturilta lähtevien johtojen kunto, samoin tarkista akku..Huono akkukin voi aiheuttaa tuollaista. Meinaan yllättävänkin tyhjällä akulla tärähtää ainakin kasikoneiset seiskat vielä käymään :think
      Sähköposti.
      IG: janzki_

      Comment

      • Jokiorava
        Newbiemmer
        • Nov 2006
        • 9
        • Jyväskylä

        #4
        Joo-o, nyt testattu toisella akulla ja vaikuttaa siltä et jossain muussa vika.

        Elikkä johdoissa tai sit uusi laturi on vain susi. Pakko viedä Laakkoselle kun ei ole vara maksaa muille siitä että toteavat etteivät osannukkaan.

        Comment

        • Jokiorava
          Newbiemmer
          • Nov 2006
          • 9
          • Jyväskylä

          #5
          Ongelma ratkaistu, toistaiseksi. Uusi laturi oli sökö jo uutena. Testilenkin jälkeen voltit heitteli takuulaturilla 13.7 - 14.2 välillä.

          En voi suositella Elfstockin latureita ja huoltamon miehen mukaan muitakaan tuotteita, laatu ei ole kovin korkea. Alkuperäinen on toki yli tuplasti kalliimpi mutta jos vain suinkin on varaa niin ostos kannattaa, itselläni ei valitettavasti tähän hätään ole varaa laittaa yli tonnia uuteen laturiin.

          Comment

          • Samee
            BTCF Member
            • Mar 2006
            • 888
            • Valkeakoski

            #6
            Itselläni oli myös seiskassa vastaava latausvika. Latausjännite oli ~13v. Kyseessä oli siis boschin 140A EI-vesijööhdytetty laturi.

            Hain boschcarservisestä uuden lataussäädin/hiilisilta paketin ja 70eurolla ja sillä vika korjaantui ja latausjännite nousi 14.5volttiin...
            E30 325i Cabriolet M-Tech2 ´91 M52 projekti
            E30 316 4d '89
            E36 M3 Coupe '93
            F30 318d '13

            Ex e21:316´81 e30:325´89, 316i´88, 316i´89, 318i´89, 320i´86 e34:M5´90 e36:328i Touring M-Sport ´96 e38:740iA ´94 E39 530da Touring '00 e91: 320d ´06 M-Sport

            Comment

            • Jokiorava
              Newbiemmer
              • Nov 2006
              • 9
              • Jyväskylä

              #7
              Jaaha, ja uutta ongelmaa pukkaa, viikon toimi ihan ok.

              Joutokäynnillä jännite noin 12.5-13 volttia, kierroksia annettaessa sitten 14-14.2. Liekö sitten akku vain niin täysi ? Kun tuo Ctekin laturikin käytössä.

              Ja jos parkissa päästää kaasun äkkiseltään vapaaksi niin saattaa sammua, oiskohan sitte jännitteentasaaja menny jo takuulaturistaki paskaksi et tiputtaa kierrosten jälkeen liian jyrkästi voltit. Huoh...taitaa olla eka ja viimeinen bimmeri.

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #8
                Originally posted by Jokiorava View Post
                Joutokäynnillä jännite noin 12.5-13 volttia, kierroksia annettaessa sitten 14-14.2. Liekö sitten akku vain niin täysi ? Kun tuo Ctekin laturikin käytössä.

                Ja jos parkissa päästää kaasun äkkiseltään vapaaksi niin saattaa sammua, oiskohan sitte jännitteentasaaja menny jo takuulaturistaki paskaksi et tiputtaa kierrosten jälkeen liian jyrkästi voltit. Huoh...taitaa olla eka ja viimeinen bimmeri.
                Ei oo täysi, laturivikaa edellee.

                Kannattaa ehdottomasti vaihtaa automerkkiä, ei se ole paskalaatuisen tarvikeosan vika ettei toimi!
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • Jokiorava
                  Newbiemmer
                  • Nov 2006
                  • 9
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Originally posted by Cell View Post
                  Kannattaa ehdottomasti vaihtaa automerkkiä, ei se ole paskalaatuisen tarvikeosan vika ettei toimi!
                  Jep, johonkin jossa varaosat ei ole yli tonnia kipaleelta.

                  Comment

                  • Kapanos
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2006
                    • 1394
                    • Kirkkonummen Westend

                    #10
                    Originally posted by Jokiorava View Post
                    Jep, johonkin jossa varaosat ei ole yli tonnia kipaleelta.
                    + Ajo-ominaisuudet huonommat, kuin myös varustelu
                    E30 M50tic -90
                    E34 M5 -90
                    E91 325d M-sport -07
                    Ford F100 -53 LS edition

                    Comment

                    • Janzki
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2005
                      • 4947
                      • Lohja

                      #11
                      Eikö tuo nyt ole taas hiukan kärjistettyä. Totean tähänkin kuten monelle muullekkin, köyhän ei ole vara ostaa halpaa.

                      Vie se laturi takaisin sinne mistä sen ostitkin ja maksatat niillä edes takasi ajot sun muut rumbat. Ja sitten sitä kunnon orkkista tilalle, joko käytettynä tai uutena..
                      Toki, ei suljeta pois sitä, etteikö autossa voisi jotain muuta vikaa olla joka tuon aiheuttaa.
                      Sähköposti.
                      IG: janzki_

                      Comment

                      • Keke71
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2007
                        • 340
                        • Kiiminki

                        #12
                        Jaa'a. Omassa E39:ssä latausjännite on kanssa tyhjäkäynnillä n,12.7- 12.9v. Tämä siis katsottuna salavalikosta, en oo mitannu todellisia arvoja akulta. Oon myös vaihtanu laturin tässä jokinaika sitten, tosin sekin on alkuperäinen mutta käytetty. Akku myös on uusi. Eipä tuo latausjännite mua ainakaan haittaa, oli mitä oli mutta pääasia että toimii. Ja toisekseen nämä vesijäähdytteiset laturithan on "hiilettömiä". Liekkö sillä sitten vaikutusta tuohon latausjännitteeseen, mene ja tiedä:think
                        E39 540iA Touring

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          #13
                          Originally posted by Jokiorava View Post
                          Jep, johonkin jossa varaosat ei ole yli tonnia kipaleelta.
                          Silloin ei taas kannata ostaa juuri sillä koneella, jossa sattuu olemaan tuollainen vesijäähdytetty laturi. Niitä kun ei monessa ole.

                          edit: Mutta ei tollasta sompailua nyt kannata ite ainakaan maksaa, niinkuin janzki tossa sanoikin.
                          Last edited by Cell; 10-02-2010, 11:46.
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎