Terve.
Autoni (BMW E38 740 Automatic -94, VIN DG32942) on viettänyt viimeiset puoli vuotta parilla eri (mm.) BMW-merkkisiin autoihin erikoistuneilla korjaamoilla ABS-vian takia. Nyt Varsinais-suomessa sijaitsevalla, merkkiliikkeeksi luokiteltavalla, korjaamolla meni sormi suuhun ja antoivat periksi vaihdettuaan osia n. viiden tuhannen euron edestä.
Oireet:
-ABS-varoitusvalo palaa, jatkuvasti
-Nopeusmittari ei toimi, ja tod.näk. siitä syystä;
-Matkamittari ei liiku
-Vakionopeussäädin ei toimi
-Ajotietokone ei mittaa kulutusta jne
Saattoi olla jotain muitakin oireita, mutta en ole autolla tosiaan ajanut puoleen vuoteen... valitettavasti vikakoodeja en pysty tältä istumalta antamaan, ja ne ovat tod.näk. muuttuneet työn aikana aika montakin kertaa.
Tähän asti on kokeiltu ainakin (suluissa BMW:n osanro., jos tiedossa):
-ABS-ohjausyksikön vaihto (kolme kertaa, viimeksi 34521162908)
-Hydrauliyksikön (eli ABS-"pumppu") vaihto (kaksi kertaa, viimeksi 34511163026)
-Kaikkien ABS-antureiden vaihto (ilmeisesti pyörissä sijaitsevat, en tiedä onko muita olemassa)
-Mittariston vaihto (62119155797)
-Johtosarjan tarkistus
-Kaikkien asiaankuuluvien maadoituspisteiden tarkistus
-Etulokarin sisäpuolella olevan johtosarja-tyyppivian tarkistus
-Kaikki ylläolevat osat/toimenpiteet on tehty samaan aikaan, eli ongelma ei ole että sattumoisin pumppu/boxi olisivat esim. menneet "ristiin" rikki.
Todennäköisesti ovat kokeilleet aika paljon muutakin...
Olen lukenut foorumilta muitten vastaavia ongelmia, mutta sopivaa ratkaisua ei ole tähän asti tullut vastaan (tai sitten olen lukenut huonosti).
Kysymykseni kuuluu: mitä seuraavaksi, onko jotain ilmiselvää mikä olisi voinut mennä huomaamatta; voisiko syynä olla jotain ihan muuta? Mistä löytyisi korjaamo joka vähän suuremmalla todennäköisyydellä ymmärtäisi asian päälle?
Kiitos etukäteen. Ja kyllä; tilanne vähän ketuttaa.
EDIT: Parempi myöhään kuin ei ikinä; ongelma loppujen lopuksi korjaantui Elektromekan ystävällisellä avustuksella (jo yli vuosi sitten, nyt vasta älysin päivittää). Vikana oli vasen takasisävalon oikosulku minkä seurauksena johtosarja missä mm absin johto menee suli. Opimme tästä korjaamaan pikkuviat ensin.
Autoni (BMW E38 740 Automatic -94, VIN DG32942) on viettänyt viimeiset puoli vuotta parilla eri (mm.) BMW-merkkisiin autoihin erikoistuneilla korjaamoilla ABS-vian takia. Nyt Varsinais-suomessa sijaitsevalla, merkkiliikkeeksi luokiteltavalla, korjaamolla meni sormi suuhun ja antoivat periksi vaihdettuaan osia n. viiden tuhannen euron edestä.
Oireet:
-ABS-varoitusvalo palaa, jatkuvasti
-Nopeusmittari ei toimi, ja tod.näk. siitä syystä;
-Matkamittari ei liiku
-Vakionopeussäädin ei toimi
-Ajotietokone ei mittaa kulutusta jne
Saattoi olla jotain muitakin oireita, mutta en ole autolla tosiaan ajanut puoleen vuoteen... valitettavasti vikakoodeja en pysty tältä istumalta antamaan, ja ne ovat tod.näk. muuttuneet työn aikana aika montakin kertaa.
Tähän asti on kokeiltu ainakin (suluissa BMW:n osanro., jos tiedossa):
-ABS-ohjausyksikön vaihto (kolme kertaa, viimeksi 34521162908)
-Hydrauliyksikön (eli ABS-"pumppu") vaihto (kaksi kertaa, viimeksi 34511163026)
-Kaikkien ABS-antureiden vaihto (ilmeisesti pyörissä sijaitsevat, en tiedä onko muita olemassa)
-Mittariston vaihto (62119155797)
-Johtosarjan tarkistus
-Kaikkien asiaankuuluvien maadoituspisteiden tarkistus
-Etulokarin sisäpuolella olevan johtosarja-tyyppivian tarkistus
-Kaikki ylläolevat osat/toimenpiteet on tehty samaan aikaan, eli ongelma ei ole että sattumoisin pumppu/boxi olisivat esim. menneet "ristiin" rikki.
Todennäköisesti ovat kokeilleet aika paljon muutakin...
Olen lukenut foorumilta muitten vastaavia ongelmia, mutta sopivaa ratkaisua ei ole tähän asti tullut vastaan (tai sitten olen lukenut huonosti).
Kysymykseni kuuluu: mitä seuraavaksi, onko jotain ilmiselvää mikä olisi voinut mennä huomaamatta; voisiko syynä olla jotain ihan muuta? Mistä löytyisi korjaamo joka vähän suuremmalla todennäköisyydellä ymmärtäisi asian päälle?
Kiitos etukäteen. Ja kyllä; tilanne vähän ketuttaa.
EDIT: Parempi myöhään kuin ei ikinä; ongelma loppujen lopuksi korjaantui Elektromekan ystävällisellä avustuksella (jo yli vuosi sitten, nyt vasta älysin päivittää). Vikana oli vasen takasisävalon oikosulku minkä seurauksena johtosarja missä mm absin johto menee suli. Opimme tästä korjaamaan pikkuviat ensin.
Comment