Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 740 A -94 ABS ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MLu
    Newbiemmer
    • Mar 2008
    • 5

    E38 740 A -94 ABS ongelma

    Terve.

    Autoni (BMW E38 740 Automatic -94, VIN DG32942) on viettänyt viimeiset puoli vuotta parilla eri (mm.) BMW-merkkisiin autoihin erikoistuneilla korjaamoilla ABS-vian takia. Nyt Varsinais-suomessa sijaitsevalla, merkkiliikkeeksi luokiteltavalla, korjaamolla meni sormi suuhun ja antoivat periksi vaihdettuaan osia n. viiden tuhannen euron edestä.

    Oireet:

    -ABS-varoitusvalo palaa, jatkuvasti
    -Nopeusmittari ei toimi, ja tod.näk. siitä syystä;
    -Matkamittari ei liiku
    -Vakionopeussäädin ei toimi
    -Ajotietokone ei mittaa kulutusta jne
    Saattoi olla jotain muitakin oireita, mutta en ole autolla tosiaan ajanut puoleen vuoteen... valitettavasti vikakoodeja en pysty tältä istumalta antamaan, ja ne ovat tod.näk. muuttuneet työn aikana aika montakin kertaa.

    Tähän asti on kokeiltu ainakin (suluissa BMW:n osanro., jos tiedossa):

    -ABS-ohjausyksikön vaihto (kolme kertaa, viimeksi 34521162908)
    -Hydrauliyksikön (eli ABS-"pumppu") vaihto (kaksi kertaa, viimeksi 34511163026)
    -Kaikkien ABS-antureiden vaihto (ilmeisesti pyörissä sijaitsevat, en tiedä onko muita olemassa)
    -Mittariston vaihto (62119155797)
    -Johtosarjan tarkistus
    -Kaikkien asiaankuuluvien maadoituspisteiden tarkistus
    -Etulokarin sisäpuolella olevan johtosarja-tyyppivian tarkistus
    -Kaikki ylläolevat osat/toimenpiteet on tehty samaan aikaan, eli ongelma ei ole että sattumoisin pumppu/boxi olisivat esim. menneet "ristiin" rikki.
    Todennäköisesti ovat kokeilleet aika paljon muutakin...

    Olen lukenut foorumilta muitten vastaavia ongelmia, mutta sopivaa ratkaisua ei ole tähän asti tullut vastaan (tai sitten olen lukenut huonosti).

    Kysymykseni kuuluu: mitä seuraavaksi, onko jotain ilmiselvää mikä olisi voinut mennä huomaamatta; voisiko syynä olla jotain ihan muuta? Mistä löytyisi korjaamo joka vähän suuremmalla todennäköisyydellä ymmärtäisi asian päälle?

    Kiitos etukäteen. Ja kyllä; tilanne vähän ketuttaa.

    EDIT: Parempi myöhään kuin ei ikinä; ongelma loppujen lopuksi korjaantui Elektromekan ystävällisellä avustuksella (jo yli vuosi sitten, nyt vasta älysin päivittää). Vikana oli vasen takasisävalon oikosulku minkä seurauksena johtosarja missä mm absin johto menee suli. Opimme tästä korjaamaan pikkuviat ensin.
    Last edited by MLu; 27-07-2012, 11:06.
  • Lanakt
    Bimmer Rookie
    • May 2006
    • 147
    • Helsinki / Orimattila

    #2
    Mulla tuli välittömästi mieleen virtalukon pohja mutta tosiaan villi arvaus vaan :think

    Comment

    • Morkai
      BTCF Member
      • Sep 2005
      • 3197
      • Saarijärvi

      #3
      Takapenkin alla kulkee kuskin puolen takarenkaan absin johdot, samassa nipussa kulkee myös kuskin puolen C-pilarin valojen virrat. Allekirjoittaneen exässä löytyi sieltä muovikourun sisältä sulanut johtonippu, kun pilarivalon 12v oli päässyt ottamaan vähän maihin ja E38 ei riko siitä hyvästä sulaketta, vaan polttelee johtonipun mieluummin yhteisoikkariin. Kyseinen absianturi antaa nopeustiedon mittaristolle ja kaikelle joka sitä tarvitsee toimiakseen.
      Last edited by Morkai; 18-04-2010, 21:54.
      sigpic
      E23 728iA V8-projekti
      E38 730D -projekti
      E39 540iA -projekti
      I01 i3 -projekti

      Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

      Comment

      • eldrin
        Bimmer Fanatic
        • May 2007
        • 521
        • Espoo

        #4
        Tuli ihan ekana mieleen et tuleeko autolta ollenkaan mitään nopeussignaalia? En tiedä miten tuossa sitten toimis esim automaattilaatikko jos näin olis, tai onko ylipäätään realistista et homma toimis noin jos nopeusanturi ois sökö, mutta niinkin yksinkertanen asia kun nopeussignaalin puuttuminen vois mun käsityksen mukaan aiheuttaa noi mainitut oireet. Toisaalta, kai totakin ois jo yritetty korjata jos sitä ois pidetty ees jollain tapaa mahdollisena vikapaikkana.

        Elkää nyt sit viisaammat tuomitko, jos tuo olikin täysin typerä heitto. Tulipahan vaan mieleen..
        e60 530iA -04 Olivine Grün
        e34 525i touring -94 Calypsorot///ex
        e28 518 -83 Tikkurila-optik///ex
        e36 328CiA -96 Aegaeisch Blau ///ex
        e34 540iA -94 Arktissilber
        ///ex

        Comment

        • Robi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2002
          • 7606
          • Vantaa

          #5
          Ilmeisesti ei ole siis pyöränlaakereita vaihdettu? Jos vasemman takalaakerin ABS kehä on vaurioitunut niin eipä anna nopeustietoa eikä myöskään toimi ABS jarrut. Laakerin hinta siinä reilun satkun paikkeilla vaihdettuna niin toi olisi kannattanut kokeilla ehdottomasti ennen abs yksiköitä yms.
          Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
          Tiedustelut priva tai 0452210069

          Current
          E61 530d
          E39 530d
          E39 520iA
          E46 330xd
          E28 528i

          Comment

          • MLu
            Newbiemmer
            • Mar 2008
            • 5

            #6
            Originally posted by Robi View Post
            Ilmeisesti ei ole siis pyöränlaakereita vaihdettu? Jos vasemman takalaakerin ABS kehä on vaurioitunut niin eipä anna nopeustietoa eikä myöskään toimi ABS jarrut. Laakerin hinta siinä reilun satkun paikkeilla vaihdettuna niin toi olisi kannattanut kokeilla ehdottomasti ennen abs yksiköitä yms.
            Ei tietääkseni ole vaihdettu, hyvä ajatus.
            EDIT: Soitin korjaamolle, kuulemma antureiden vaihton yhteydessä olisi pitänyt tulla tietty vikakoodi jos kehässä olisi ongelma, mikä ei tullut. Eli sitäkin oli mietitty.

            @Lanakt
            Pikaisen searchin tuloksena aika yleinen ongelma, mutta auto kuitenkin käynnistyy ja käy ihan hyvin...

            @Morkai
            Juu, tota tarkistettiin jos oikein muistan jo ensimmäisellä korjaamolla sen etulokarin johtohässäkän yhteydessä.

            @Eldrin
            Minullakin on vähän sama ajatus, että asiaa voisi lähteä etsimään sen nopeussignaalin päästä, niin sanotusti. Mutta oletan että ovat sitäkin miettineet korjaamolla... kai.
            EDIT: Ovat kuulemma yrittäneet lähteä nopeussignaalista käsin katsomaan, mutta eivät viisastuneet. En osaa toistaa mitä sanottiin mistä anturista oli kokeiltu ja mistä signaalia oli tullut / ei tullut, meni vähän tekniseksi, mutta ovat kuitenkin sitäkin miettineet...
            Last edited by MLu; 19-04-2010, 12:11.

            Comment

            • Dunky
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 4929
              • Kotka

              #7
              Missä päin maailmaa tämä auto sijaitsee? Voisi joku foorumilainen tulla katsomaan
              Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

              Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

              Comment

              • MLu
                Newbiemmer
                • Mar 2008
                • 5

                #8
                Originally posted by Dunky View Post
                Missä päin maailmaa tämä auto sijaitsee? Voisi joku foorumilainen tulla katsomaan
                Turun lähimaastosta löytyy. Jos joku uskoo löytävänsä ongelman renkaita potkimalla niin tervetuloa vaan :P

                Auto on tosiaan vielä tämän viikon korjaamolla, eli jos joku keksii vielä jotain kokeiltavaa niin vinkkejä otetaan kiitollisuudella vastaan. Ja jos ei, niin vinkkejä asiantuntevasta BMW-korjaamosta miel. Turku-Helsinki-akselilla tullee tarpeeseen kun kuulemma maahantuojaltakin loppui ajatukset kesken...

                Comment

                • _nixu_
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 8972
                  • Kellokoski

                  #9
                  Originally posted by Robi View Post
                  Ilmeisesti ei ole siis pyöränlaakereita vaihdettu? Jos vasemman takalaakerin ABS kehä on vaurioitunut niin eipä anna nopeustietoa eikä myöskään toimi ABS jarrut. Laakerin hinta siinä reilun satkun paikkeilla vaihdettuna niin toi olisi kannattanut kokeilla ehdottomasti ennen abs yksiköitä yms.
                  Toinen ääni takapyöränlaakerille.
                  Periaattessa tuonkin näkee INPAlla. ABS vikakoodi 67 antaisi olettaa vian olevan abs kehällä. Jos siis semmoinen vikamuistista löytyy :think
                  E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                  Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                  Comment

                  • MLu
                    Newbiemmer
                    • Mar 2008
                    • 5

                    #10
                    Originally posted by _nixu_ View Post
                    Toinen ääni takapyöränlaakerille.
                    Periaattessa tuonkin näkee INPAlla. ABS vikakoodi 67 antaisi olettaa vian olevan abs kehällä. Jos siis semmoinen vikamuistista löytyy :think
                    Meni postit ristiin, mutta soitin tosiaan asiasta korjaamolle ja vika ei ollut kehässä, vikakoodi tarkistettu antureiden vaihton yhteydessä.

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9157
                      • Oulu

                      #11
                      Helpoinhan tuossa on lähteä liikkeelle, kun INPAlla kurkkaa, minkälaista nopeustietoa niiltä pyöriltä tulee ajossa. Syttyykö vikavalo heti virrat kytkettäessä, vai vasta silloin, kun auto liikkeellä?
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • _nixu_
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2006
                        • 8972
                        • Kellokoski

                        #12
                        Originally posted by MLu View Post
                        Meni postit ristiin, mutta soitin tosiaan asiasta korjaamolle ja vika ei ollut kehässä, vikakoodi tarkistettu antureiden vaihton yhteydessä.
                        Livedataa katsottu?
                        E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                        Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                        Comment

                        • WSE1
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 3242
                          • Suomusjärvi

                          #13
                          Vikana on ettei vasemman takapyörän anturilta tule nopeustietoa eteenpäin, tämä voi johtua seuraavista seikoista: anturi vialla, ohjainyksikkö ei syötä jännitettä (aktiivi)anturille, johdotus vialla tai ilmaväli pulssikehään liian suuri / pulssikehä vialla - tällöin toki abs valo sammuu virrat kytkettäessä ja syttyy vasta liikkeellelähdössä. Mikäli ohjainyksikköön pääsee kiinni testerillä niin nopeustiedon puuttumisen näkee kyllä, ohjainyksikköhän ei näissä vanhemmissa käytännössä koskaan vikaannu. Jos ohjainyksikköön ei pääse kiinni, on vikaa joko testerissä (väärä), auton väyläjärjestelmässä tai todennäköisimmin ohjainyksikön virransyötössä.

                          Sanokaa niille korjaamoille että lopettavat muutenkin arpomisen vastaavissa tapauksissa, ensin tutkitaan ja PAIKANNETAAN vika ennenkuin vaihdetaan yhtään osaa, ellei kyseessä ole jokin 5 minuutissa vaihtamalla testattava komponentti joka löytyy hyllystä.
                          Last edited by WSE1; 19-04-2010, 13:16.

                          Comment

                          • MLu
                            Newbiemmer
                            • Mar 2008
                            • 5

                            #14
                            Originally posted by Clavurion View Post
                            Helpoinhan tuossa on lähteä liikkeelle, kun INPAlla kurkkaa, minkälaista nopeustietoa niiltä pyöriltä tulee ajossa. Syttyykö vikavalo heti virrat kytkettäessä, vai vasta silloin, kun auto liikkeellä?
                            Valo syttyy heti, en osaa sanoa ovatko koittaneet nopeustiedon tarkistusta..

                            Originally posted by _nixu_ View Post
                            Livedataa katsottu?
                            Terminologia vähän hakusessa, mutta oletan että merkkiliikkeessä ovat yrittäneet saada tietoa sekä auton liikkuessa että paikallaan seistessä.

                            Originally posted by WSE1 View Post
                            Vikana on ettei vasemman takapyörän anturilta tule nopeustietoa eteenpäin, tämä voi johtua seuraavista seikoista: anturi vialla, ohjainyksikkö ei syötä jännitettä (aktiivi)anturille, johdotus vialla tai ilmaväli pulssikehään liian suuri / pulssikehä vialla - tällöin toki abs valo sammuu virrat kytkettäessä ja syttyy vasta liikkeellelähdössä. Mikäli ohjainyksikköön pääsee kiinni testerillä niin nopeustiedon puuttumisen näkee kyllä, ohjainyksikköhän ei näissä vanhemmissa käytännössä koskaan vikaannu. Jos ohjainyksikköön ei pääse kiinni, on vikaa joko testerissä (väärä), auton väyläjärjestelmässä tai todennäköisimmin ohjainyksikön virransyötössä.

                            Sanokaa niille korjaamoille että lopettavat muutenkin arpomisen vastaavissa tapauksissa, ensin tutkitaan ja PAIKANNETAAN vika ennenkuin vaihdetaan yhtään osaa, ellei kyseessä ole jokin 5 minuutissa vaihtamalla testattava komponentti joka löytyy hyllystä.
                            Kuulostat aika varmalta? Jos oletetaan että vaihdettu, uusi, anturi ei ole rikki, ainakin jokin kolmesta ABS-ohjainyksiköstä on toiminut ja että puhuvat totta kun sanovat että ovat tarkastaneet kaikki antureiden johdot/maadoitukset niin jäljelle jäisi toi kehä, mutta valo syttyy jo ennen kuin auto liikkuu. Soitin niille (kuten aiemmin mainitsin) päivällä kysyäkseni nimenomaan siitä kehästä mikä huoltoneuvojan mukaan ei voisi olla vialla vikakoodin perusteella...

                            Ja olen tosta osien vaihtamisesta ihan samaa mieltä, mutta minkäs teet.

                            Kiitoksia kaikille tähän asti vaivautuneille, lisää ajatuksia edelleen kaivataan...

                            Comment

                            • WSE1
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 3242
                              • Suomusjärvi

                              #15
                              Originally posted by MLu View Post
                              Kuulostat aika varmalta? Jos oletetaan että vaihdettu, uusi, anturi ei ole rikki, ainakin jokin kolmesta ABS-ohjainyksiköstä on toiminut ja että puhuvat totta kun sanovat että ovat tarkastaneet kaikki antureiden johdot/maadoitukset niin jäljelle jäisi toi kehä, mutta valo syttyy jo ennen kuin auto liikkuu. Soitin niille (kuten aiemmin mainitsin) päivällä kysyäkseni nimenomaan siitä kehästä mikä huoltoneuvojan mukaan ei voisi olla vialla vikakoodin perusteella...
                              Valo voi syttyä ennen auton liikkumista sillä perusteella että pulsin puuttumisesta kertovaa vikakoodia ei ole kuitattu, vika (oikeastaan valo, koodi jää toki muistiin) kyllä kuittaantuu itsekseen kun autolla ajetaan metrikin jos pulssi tulee. Tässä tapauksessa koodit kuitenkin lienee nollattu joten ilmeisimmin pulssikehän viallisuudesta ei ole kysymys. Kuitenkin kyseistä pyörää pyöritettäessä ei pulssia tule abslle, syitä voivat olla siis ainoastaan nuo edellämainitut tai tietysti on olemassa semmoinenkin mahdollisuus että anturilinjan johdotus ei ole poikki mutta "vuota" maihin, yksi mahdollisuus myös on johdotukseen päässyt kosteus jonka seurauksena johdotus on sisäisesti hapettunut ja vaikkakaan se ei ole poikki on johdon resistanssi toiminnan kannnalta liian suuri. Yksikölle tulevan pulssin suuruushan on kohtuullisen helposti todettavissa oskilloskoopilla vasen anturi vrt oikea anturi...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎