Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 ilmastointi ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemupena
    Bimmer Rookie
    • Feb 2007
    • 44
    • oulu

    E38 ilmastointi ongelma

    terveppä taas.

    mistäköhän alkaisi etsimään vikaa kun ilmastoinnista kuuluu terävä naputus kierrosten ollessa noin tuhannessa. tyhjäkäynnillä ja kovemmilla kierroksilla ääni häviää täysin ja tyhjäkäynnillä myöskään kylmää ei koppiin asti riitä. normaalissa maantie ajossa ääntä ei kuulu ja kylmää piisaa, varsinkin tänään oli hyvä testailla kun ulkolämpötila oli jo noin +24. hakuakin olen kokeillut käyttää moneen kertaan mutta ihan vastaavaa ei silmiin sattunut. auto on 740ia vuosikertaa 99.
    Last edited by Leka; 15-06-2010, 20:51. Reason: Otsikko
    Exät:

    318i 91

    528i 96

    530D M-sport 02

    740ia 99
  • kye
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2008
    • 320
    • Forssa

    #2
    Mistäpäin ilmastointi järjestelmää tämä ääni tulee?
    Tuo tehottomuus tyhjäkäynnillä viittaa joko vajaaseen järjestelmään tai tehottomaan kompressoriin.

    Jos tuo ääni tulee kompressorista voisi ajatella, että magneettikytkimessä olisi häikkää, voisi esim. luistaa, tämä voisi aiheuttaa tehottomuutta kylmän tuottoon.
    - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
    - N42/46 jakopäät
    - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

    tied. 0407247465

    Comment

    • bemupena
      Bimmer Rookie
      • Feb 2007
      • 44
      • oulu

      #3
      kyllä se joko kompurasta tai sen välittömästä läheisyydestä kuuluu. tuota magneettikytkintä itsekkin epäilen. mikään remminkiristin ei ilmeisesti tuota ääntä aiheuta? on aika kyllä jo varattuna ilmastoinnin huoltoon mutta ajattelin vaan että onko tuota järkeä mennä täyttämään jos kompura onkin sökö:think
      Exät:

      318i 91

      528i 96

      530D M-sport 02

      740ia 99

      Comment

      • kye
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2008
        • 320
        • Forssa

        #4
        Niin kyllähän se ääni voi tulla myös ilmastoinin käyttöhihnan kiristinpyörästäkin/pyörän laakeroinnista.

        Niin tuo on hiukan kaks piippunen juttu. Tietysti ennen huoltoa voisi painemittareilla tutki järjestelmän imu ja korkeapainearvoja. Mutta kun ennen huoltoa ei tiedetä, että onko järjestelmässä oikea määrä kylmäainetta nuo painearvot voivat olla aineen vähyyden takia metsässä.

        Meneekö magneettikytkin missään vaiheessa vapaalle kun ilmastointi on päällä? Jos ei mene niin tästä voi päätellä, että paine ei nouse korkeapainepuolella koskaan paineanturin arvoon joka ohjaisi kompuran vapaalle. Diagnostiikkatestereilläkin (ei kaikilla) pystyy seuraamaan paineanturin kautta järjestelmän painetta.
        - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
        - N42/46 jakopäät
        - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

        tied. 0407247465

        Comment

        • bemupena
          Bimmer Rookie
          • Feb 2007
          • 44
          • oulu

          #5
          noniin nyt olen tuossa auringossa pyörittittänyt tuota ilmastointia ja huomasin että flektihän ei lähde ollenkaan päälle ja kompura ei mene vapaalle missään vaiheessa. myöskin ääni muuttuu tiheämmäksi naputukseksi. elikkäs tuo flektihän tuossa pitäisi ensin saada toimimaan, luin yhdestä topikista että noista menee etuvastuksia mykäksi. missäs tuo vastus sijaitsee ja minkalaisia korjaus niksejä siihen on?
          Exät:

          318i 91

          528i 96

          530D M-sport 02

          740ia 99

          Comment

          • kye
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2008
            • 320
            • Forssa

            #6
            Kompressori ei siis saa tehtyä haluttua määrää painetta kun ei heitä vapaalle.
            Tämä taas voi johtua kompuran laiskuudesta tai väärästä (liian pienestä) kylmäainemäärästä järjestelmässä. Jonkin verran siellä on kylmäainetta koska saat komperssorin pyöriin.

            Tuota flektiäkin voidaan ohjata, en tiedä 740:n systeemiä, kahdella tapaa, joko järjestelmän paineen mukaan tai sitten lauhduttimen lämpötilan mukaan. Ei sen flektin kuintenkaan heti pidä lähteä pyöriin kun laitat ilmastoinnin päälle.

            Suosittelen että teetät sen normaalin ilmastoinnin huollon ja pyydät mittaamaan paineet vaikka ennen ja jälkeen huoltoa. Tällä saa jo suljettua mahdollisia vika kohtia pois.

            Tuo flektin toimimattomuus tulee sitten seuraavana listalla. Jos järjestelmä alkaa toimia tuon huollon jälkeen paremmin flektin toimimattomuus aiheuttaa sen että esim. auton ollessa paikallaan, kun ajoviima ei jäähdytä, ilmastointi menee hetkittäin pois päältä kun kylmäaine ei lauhdu lauhduttimessa. Saattaa olla että flektikin toimii moitteetta tuon ilmastoinnin huollon jälkeen, kun järjestelmään saadaan oikeat paineet ja siirrettyä lämpö kabiinista keulan lauhduttimelle.
            - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
            - N42/46 jakopäät
            - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

            tied. 0407247465

            Comment

            • bemupena
              Bimmer Rookie
              • Feb 2007
              • 44
              • oulu

              #7
              jep jep. teen niin että vien sen huoltoon ja katsotaan siellä että alkaako vehkeet toimimaan. laitan tänne sitten juttua kun huolto on tehty että mikä oli tuomio. kiitoksia neuvoista tähän saakka.
              Exät:

              318i 91

              528i 96

              530D M-sport 02

              740ia 99

              Comment

              • bemupena
                Bimmer Rookie
                • Feb 2007
                • 44
                • oulu

                #8
                noniin, eipä tarvinut huoltoon kotteroa viedä. jumahti ilmeisesti koko kompura jumiin komeiden sinisten savujen kanssa. konehuone täynnä sulanutta kumimössöä ja romina kompurassa oli melkoinen ennenkuin nappasin remmin pois. taitaapi olla helpoin homma laittaa uusi kompura paikalleen ja ei alkaa edes haaveileen tuon vanhan korjausta.
                Exät:

                318i 91

                528i 96

                530D M-sport 02

                740ia 99

                Comment

                • kye
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2008
                  • 320
                  • Forssa

                  #9
                  Hajosiko magneettikytkin ja laakerointi vai jyrähtikö itse kompressori. Jos meni tuo kompressori, niin suosittelen että täytätät tuon ilmastointilaitteen sellaisessa paikassa jossa voidaan tehdä huuhtelu järjestelmälle ennen täyttöhuoltoa. Jos on lähtenyt kompurasta kulkeen jotain paskaa niin ei mene sitten uusi samoin tein hajalle. Tuon mahdollisesti liikenteeseen lähteneen roinan pitäisi kyllä päätyä järjestelmän omaan kuivaimeen, mutta mistä noista tietää kuinka se siellä virtailee.
                  - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
                  - N42/46 jakopäät
                  - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

                  tied. 0407247465

                  Comment

                  • bemupena
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2007
                    • 44
                    • oulu

                    #10
                    en ihan saanut selkoa mikä siitä loppupeleissä särkyi, remmin irroitettua kun pyörittelin magneetti kytkintä niin hädintuskin käsin pyöri. loppuviikosta pitäisi kolahtaa matkahuollosta uusi kompura jonka laitan paikalleen. ja juu tosiaan pitää ottaa vähän selvää että mihin menen sen täyttämään jos sinne jotain tavaraa on järjestelmään päässyt menemään että tekevät mitä pitääkin. onko nyt mitään tärkeää mitä pitäisi ottaa huomioon uutta laitetta asentaessa, vai onko homma niin että letkut ja piuhat vanhasta irti ja uutta tilalle?
                    Exät:

                    318i 91

                    528i 96

                    530D M-sport 02

                    740ia 99

                    Comment

                    • bemupena
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2007
                      • 44
                      • oulu

                      #11
                      noniin uusi kompura paikallaan ja liemet sisällä, ei tarvi enää hikoilla kuin sika mustilla nahkajakkaroilla. kiitokset JAPEP,ille kompurasta.
                      Exät:

                      318i 91

                      528i 96

                      530D M-sport 02

                      740ia 99

                      Comment

                      • jouko
                        Newbiemmer
                        • Jul 2008
                        • 23

                        #12
                        Auto 12/97 540i automaatti-ilmastointi

                        Kuvaus ongelmasta:

                        Ilmastointi alkoi hiipumaan helleviikolla ja lopetti kylmän puhaltamisen kokonaan. Vein auton ilmastointihuoltoon epäillen kylmäaineen vähyyttä, kun en edellisen omistajan kuittiarkistoista löytänyt mainintaa ilmastoinnin huollosta. Täyttö ja väriaineet sisään huollossa. Toimi yhden päivän. Tältä erinomaiselta foorumilla hakien löytyi infoa lauharin flektin vastuksista. Ykkösnopeus puuttuikin ja vaihdoin vastukset. Flekti toimii nyt moitteetta. Huollossa täytettiin aineet uudelleen eikä löydetty vuotoja, paineet ok, kompura toimii jne. Ilmastointi toimi viikon ja taas lakkasi kylmän tulo. Automaattiasennossa jos säätää kylmimmälle mahdolliselle = 16,5 astetta, puhaltimen nopeus ei nouse kuin viiteen palkkiin. Muuten kaikki tuntuu toimivan ihan normaalisti: ulkolämpötilan mittari näyttää ihan oikein, puhaltimen nopeus säätyy muuten lämpötila-asetusten mukaan etc.

                        Mistä aletaan seuraavaksi hakea vikaa?
                        -pitääkö akku irrottaa ja nollata systeemi
                        -lauhari, kuivain sittenkin rikki
                        -joku anturi
                        -puhaltimen siili

                        Kiitos jo etukäteen vastauksista.

                        Comment

                        • kaol
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2003
                          • 5007
                          • Ilmajoki

                          #13
                          Originally posted by jouko View Post
                          Huollossa täytettiin aineet uudelleen eikä löydetty vuotoja, paineet ok, kompura toimii jne. Ilmastointi toimi viikon ja taas lakkasi kylmän tulo.
                          Vuoto siellä on. Mene takaisin huoltoon ja käske niiden käyttää/hankkia ammattitaitoa.
                          Kokeilemalla se selviää...

                          Comment

                          • jouko
                            Newbiemmer
                            • Jul 2008
                            • 23

                            #14
                            Soitin huoltoon. Totesivat, että vuoto siellä on vaikka eivät olleet nykyvehkeillään sitä havainneet!!! Tulossa verstaalle joku typpisysteemi, jolla pääsee paremmin havaitsemaan vuotoja. :think

                            Comment

                            • Jürgen_
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2008
                              • 2707
                              • Mylsä

                              #15
                              Originally posted by jouko View Post
                              Soitin huoltoon. Totesivat, että vuoto siellä on vaikka eivät olleet nykyvehkeillään sitä havainneet!!! Tulossa verstaalle joku typpisysteemi, jolla pääsee paremmin havaitsemaan vuotoja. :think
                              Ei sillä typpisysteemillä sitä vuotoa löydy jos noin hitaasti vuotaa. Koska siellä on UV-väriaine laitettu niin se vuoto on todennäköisesti paikallistettavissa muutamassa minuutissa.
                              Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎