Announcement

Collapse
No announcement yet.

e38 728 -97 ei käynnisty (vika selvisi!!!)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rönkeli
    Newbiemmer
    • Nov 2009
    • 14
    • Helsinki

    e38 728 -97 ei käynnisty (vika selvisi!!!)

    Moro! Nyt tarvittais bmw ropaajilta tietoutta!

    Juu päätinpä siinä työpäivän päätteeksi kurkata omasta autosta hieman vikakoodeja. Boschin testeri kiinni ja vaihteistosta löytyi muutama ongelma jotka poistelin, ajattelin että ne on varmaan jostain talven luistatteluista tulleita hetkellisiä häiriöitä joten poistelin. Toinen vika tuli imuilmanlämpötila-anturilta joka tuli aina takaisin kun poistin. Auto on kuitenkin toiminut ihan suht asiallisesti.

    Auto oli aika kauan virrat päällä, muttei akku tyhjäksi asti. Nyt ei edes pyöritä ja mittaristoon hyökkii tosi pahalla pikseli vialla varustettuna tottakai saksaa: jotain EEPROM KL olisko? tms. Loppu menee siitä sanasta jo niin sekavaksi ettei saa mitään selvää. Eli sohaisiko tuo pirun Bosch vikakoodien tyhjennyksessä ohjainlaitteen EEPROM muistia?!

    Boschilla
    Vikakoodeiksi antaa: 191 EEPROM tai väärin koodattu ohj.laite

    Ja Texan testerillä Mittaristoon sisäistä häiriötä ja mukavuusmoduuliin ei anna yhteyttä. Moottorin ohjainlaitteesta antoi vikakoodin ajonestoon ja tämä vika ei tullut takaisin poistin ja koitin virtoja taasen päälle.

    Auto on kytkettynä tottakai virtalähteeseen että sitä riittää. Koitin myös pari kertaa irroittaa akun miinuskaapelin 5 minuutiksi. Ei vaikutusta. Koitin toista avainta. Sulakkeet tarkistelin. Avain on koodattu uudestaan

    Tietääkö joku mitkä osat saan ainakin sulkea pois vikalistalta vai onko vaan ohjelmointi juttu?! Vika tuli siis heti vikakoodien poiston seurauksena. Johtosarjoja yms. ei ole sörkitty.

    Jaa eiiipä lähde starttaa. Pikku vinkkejä kaivattais mistäpäin lähden tutkimaan vikaa. Bmw kun ei satu olemaan se leipämerkki meikäläisellä
    Last edited by Rönkeli; 05-08-2010, 22:08.
  • Rönkeli
    Newbiemmer
    • Nov 2009
    • 14
    • Helsinki

    #2
    Olisikohan kellään Helsingissä tai lähialueella testeriä jolla pystyy eprom ohjelmointeja suorittamaan? Ilmeisimmin pitäisi jotain tietoja syöttää uusiksi tai synkata ohjailaitteita keskenään? TOTTAKAI KORVAUSTA VASTAAN! Ja tarjota on asialliset tilat auton tutkiskeluun tai voihan tuota hinaillakkin ilmeisesti N-asennossa alle 80km/h?

    Bmw:n huollosta ehdotteli irroittelemaan akun lisäksi vielä ohlainlaitteen kammat ja antaa tyhjentyä pari tuntia. Kokeillaan vissiin sitä sitte ensin vielä.

    Comment

    • Supa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 7597
      • Järvenpää

      #3
      Tommosella testerillä tuskin saa koodattua mittaristoa uudestaan tai hävittämään sieltä mitään tietoa mutta jotenkin vaikuttaa siltä että mittariston koodaus hävinnyt jotenkin.
      Vai miltä moduulilta luit EEPROM vikakoodin? Mittaristo vai moottorinohjaus vai joku muu?
      Käynistyvyyteen tuon ei pitäsi vaikuttaa jos mittariston koodaus on sekaisin. Oletko kurkannut ajoneston puolelle herjaako se mitään ja tunnistaako virtalukossa olevan avaimen ok sekä antaa käynistysluvan?
      Pyörittääkö starttia?

      Voihan tuota kurkata jollei selkene, pistä privaa jos tarvetta.
      Last edited by Supa; 04-08-2010, 10:19.
      - E90 320i LCI M-sport -09
      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

      Comment

      • Rönkeli
        Newbiemmer
        • Nov 2009
        • 14
        • Helsinki

        #4
        "191 eeprom tai väärinkoodattu ohjainlaite" vikakoodi tulee boschilla moottorinohjauksen puolelta.

        Virtaa kytkettäessä kuuluu se kiva *bing* ja mittaristoon tulee pikselimössöllä eeprom- jotain kle, lke 3 epämääräistä kirjainta eeprom-väliviivan jälkeen.
        Ei lähde pyörittämään missään vaiheessa.

        Ajonestossa ei mitään uutta havaittavaa, ei vilku avaimen tai kojetaulun valo erilailla.

        Sain tongittua että avain lähettää oikeanlaista tietoa. Ja boschin suomennukset antaa ymmärtää että lupa käynnistykseen olisi sallittua.

        Virta menee normaalisti päälle, mittaristo heräilee muuten normaalisti, konehuoneesta ja polttoainepumpusta ym. kuuluu tutut äänet.

        Muistin tossa vielä että tosiaan poistin kaikki viat sen jälkeen auto vielä lähti käyntiin, mutta seisottuaan kauan virrat päällä alkoi ongelma.

        Voiko tässä autossa olla tyyliin vielä mittaristo irti niin auto käynnistyy?

        Comment

        • Supa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 7597
          • Järvenpää

          #5
          Originally posted by Rönkeli View Post
          "191 eeprom tai väärinkoodattu ohjainlaite" vikakoodi tulee boschilla moottorinohjauksen puolelta.

          Virtaa kytkettäessä kuuluu se kiva *bing* ja mittaristoon tulee pikselimössöllä eeprom- jotain kle, lke 3 epämääräistä kirjainta eeprom-väliviivan jälkeen.
          Ei lähde pyörittämään missään vaiheessa.

          Ajonestossa ei mitään uutta havaittavaa, ei vilku avaimen tai kojetaulun valo erilailla.

          Sain tongittua että avain lähettää oikeanlaista tietoa. Ja boschin suomennukset antaa ymmärtää että lupa käynnistykseen olisi sallittua.

          Virta menee normaalisti päälle, mittaristo heräilee muuten normaalisti, konehuoneesta ja polttoainepumpusta ym. kuuluu tutut äänet.

          Muistin tossa vielä että tosiaan poistin kaikki viat sen jälkeen auto vielä lähti käyntiin, mutta seisottuaan kauan virrat päällä alkoi ongelma.

          Voiko tässä autossa olla tyyliin vielä mittaristo irti niin auto käynnistyy?
          Mittaristoon tulee todennäköisesti teksti eeprom ike. Tämä viittaa kyllä täysin mittaristossa olevaan ongelmaan. Käynistyvyyteen sen ei pitäisi vaikuttaa.
          Jos moottorinohjaus on jollaintapaa sekaisin tai siihen ei saada yhteyttä niin mittaristoon tulee yleensä kyllä teksti "engine failsafe program".
          Jos siitä on hävinnyt koodaustiedot niin vikakoodi pitäisi paikkansa ja voisi aiheuttaa käynistysongelmia.

          Itse unohtaisin ne boschin suomennokset, niistä kun ei ota erkkikään selvää, ellei sen laitteen kielen saa muutettua jotenkin englanniksi
          Näkyykö mittaristossa kilsat oikein? Näyttääkö huoltovälimittari sen mitä pitääkin? Toimiiko bensamittari esim?
          Veikkaan että tässä nyt on pari eri vikaa jotka ovat kyllä voineet syntyä samasta syystä, esim alhainen jännite tietyssä tilanteessa tai muuta.
          Ongelma selvinee varmasti nopeasti kun katsoo esim Inpalla auton läpi ja mikäli mittaristo ja moottorinohjaus ovat unohtaneet koodaustietonsa niin koodaa koko auton uudestaan ja katsoo mikä on tilanne sitten.
          On kyllä todella erikoista että moottorinohjaus unohtaisi koodaustiedot, mittaristolla tämän voisi hyväksyä joissain tilanteissa.
          Last edited by Supa; 04-08-2010, 10:57.
          - E90 320i LCI M-sport -09
          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

          Comment

          • Rahu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 6464
            • Tuusula

            #6
            Mittaristoon tuleva teksti viittaa kyllä mittaristo bugiin mutta ei pitäisi vaikuttaa käynnistyvyyteen, voit ottaa vaikka mittariston irti niin silti pitäisi käynnistyä.

            Mikäli tuollainen virhekoodi tulee moottorinohjaukselta niin silloin ei varmasti käynnisty ja dme pitäisi yrittää ohjelmoida uudestaan mikäli mahdollista. Niin ja pikselitkin vois korjata niin jatkossa olisi helpompaa tulkita vikojakin.
            BMW Service
            P.o4oo925441
            [email protected]
            Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
            Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

            Comment

            • Dunky
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 4929
              • Kotka

              #7
              Jos DME sekaisin niin voin korjata sen
              Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

              Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

              Comment

              • Rönkeli
                Newbiemmer
                • Nov 2009
                • 14
                • Helsinki

                #8
                Joo mittaristossa ja muutenkin tapahtuu kaikki normaalit toiminnot eli polttainemittari nousee,kilometrit ok jne.

                Sain vihiä bmw liikkeestä että joskus ews ja moottorinohjainlaite saattavat hukata toisensa jos käy jotain virranvähyyttä tai käydään ronkkimassa epämääräisellä testerillä. Että pitäis ikäänkuin parittaa toisiinsa.

                Mulla on nyt kampoja irti ohjainlaitteista ja akku irti, aattelin kokeilla tässä vaiheessa tota täys tyhjentämistä. Veikkaampa tosin että tuskin ne ohjainlaitteet toisiaan löytää vaikka niitä lepuuttaakin hetken. :think

                Infotaan lisää päivemmällä kuinka käy!

                Comment

                • Dunky
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 4929
                  • Kotka

                  #9
                  Voi se olla tuosta DME-EWS synkkauksestakin kii mut ei siitä mittaristoon mitään ilmoitusta tule.
                  Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                  Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                  Comment

                  • Janzki
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2005
                    • 4947
                    • Lohja

                    #10
                    Soita Rahulle tai Jartsa02:lle, eiköhän herrojen temppujen jälkeen vika varmasti ole selvillä.
                    Eikä tarvihe autoa lähetellä minnekkään

                    Ja kyllä, seiska käynnistyy mukisematta ilman mittaristoa, ajaakin pystyy ihan normaalisti.
                    Sähköposti.
                    IG: janzki_

                    Comment

                    • Rönkeli
                      Newbiemmer
                      • Nov 2009
                      • 14
                      • Helsinki

                      #11
                      Nytten ollut ilman virtoja ja ohjainlaitteiden pistokkeet irti 4 tuntia.
                      Samat tarinat kuin aiemmin! Mittaristo sai sen sijaan taas kyytiä niin nyt saa pikseleistä selvää! EEPROM-IKE se sielä palaa innokkaasti!

                      Tutkiskelen vielä yhdellä testerillä mitä löytyypi.

                      Laitoin muutamalle harrastajalle tästä ketjusta pikaviestiä jos saisin jonkun palkattua tulemaan helsinkiin tutkiskelemaan korjaamotiloihin tätä tapausta...

                      Comment

                      • Rönkeli
                        Newbiemmer
                        • Nov 2009
                        • 14
                        • Helsinki

                        #12
                        Mitäs piruja!!! Kokeilin vielä viimeisenä temppuna ennen kotiin lähtöä ottaa mittariston irti ja startata. Sehän käynnistyi! Kesken auton käymisen voi laittaa mittariston kiinni ja kaikki mittarit pelaa, mutta jos sen laittaa kiinni ja sammutettua autoa koittaa käyntiin nii eiiipäs lähe!

                        Jotenkin tuo ajonesto siis kiertää ton mittariston kautta? Otin mittariston irti ja käänsin virtalukkoa haamuavaimella siis siruttomalla huoltoavaimella niin käyntiinhän se lähti!!!

                        Comment

                        • Rönkeli
                          Newbiemmer
                          • Nov 2009
                          • 14
                          • Helsinki

                          #13
                          Jeeh!

                          Eli sain nilkutettua bemarin Rahulle, mittariston uudelleen ohjelmoinnin jälkeen alkoi auto heti toimia.

                          Tarkkaan kun muistelin, tuli EEPROM virhe mittariston näyttölle ensimmäisen kerran kun koitin tunkeutua töissä testerillä (BOSCHIN kts-650) "mukavuusjärjestelmään" johon kuului mm. mittaristo. Liekö antanut testeri jonkin virtapiikin tai jotain outoa tiedonsiirtoa tapahtunut että mittaristo sekosi. Mihinkään liittimiin tai johtoihin ei koskettu ennen tätä, kytkettiin vain testeri. Jäädään jännäämään hyökkääkö sama vika takaisin joskus.

                          Nooh! nyt toimii ja samalla keikalla saatiin korjattua pikselimössö mittaristosta ja vaihdettua kieli "Lontooksi". Pisteet tästä keikasta Rahulle!

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎