Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 730da starttaa taas, mutta vaihdelaatikko ongelmat tuli tilalle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mahu
    Newbiemmer
    • Mar 2010
    • 6
    • Porvoo

    E38 730da starttaa taas, mutta vaihdelaatikko ongelmat tuli tilalle

    Eli tämmöinen ongelma iski päälle tänään.
    Startti pyörittää hyvin, mutta ei vaan kone käynnisty.

    Aloitti kiukuttelun pari päivää sitten. Sai startata normaalia pidempään, mutta auto lähti kuitenkin käyntiin. Pähkäilin mielessäni, että hehkut heikot ja olin tänään sitten menossa ostamaan hehkuja ja vaihtamaan niitä kaverin tallille. Vaan eipä lähtenyt dieseli käyntiin.

    Jotain tietoja:
    Dieseliä on tankissa, käytin akkua kahteen kertaan irti --> ei apua, Hyvin pyörittää akussa on kyllä virtaa, jotain sähköpuolen ongelmia on ollut. Esim. Radio, vakionoudensäädin jne... Välillä sanoneet sopimuksen irti, mutta akku irti heteksi ja vehkeet taas toimineet. Ai niin airbag valo vilkkuu myös välillä.

    Jeps, jotain oleellista jäi varmaan kirjottamatta, mutta kiitos jo etukäteen
    Last edited by mahu; 18-10-2010, 22:05. Reason: Vika vaihtui kätevästi korjaamon pihalla
  • Arnolds
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 3310
    • Kajjjaani

    #2
    Originally posted by mahu View Post
    Eli tämmöinen ongelma iski päälle tänään.
    Startti pyörittää hyvin, mutta ei vaan kone käynnisty.

    Aloitti kiukuttelun pari päivää sitten. Sai startata normaalia pidempään, mutta auto lähti kuitenkin käyntiin. Pähkäilin mielessäni, että hehkut heikot ja olin tänään sitten menossa ostamaan hehkuja ja vaihtamaan niitä kaverin tallille. Vaan eipä lähtenyt dieseli käyntiin.

    Jotain tietoja:
    Dieseliä on tankissa, käytin akkua kahteen kertaan irti --> ei apua, Hyvin pyörittää akussa on kyllä virtaa, jotain sähköpuolen ongelmia on ollut. Esim. Radio, vakionoudensäädin jne... Välillä sanoneet sopimuksen irti, mutta akku irti heteksi ja vehkeet taas toimineet. Ai niin airbag valo vilkkuu myös välillä.

    Jeps, jotain oleellista jäi varmaan kirjottamatta, mutta kiitos jo etukäteen
    Siirtopummu tai polttoainepumppu sökö????
    F26 xDrive20d TwinPower

    EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

    Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

    Comment

    • Jolli
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2006
      • 2556
      • Virolahti

      #3
      -Vikakoodien luku
      -Kuuluuko surinaa kun pistää virrat päälle?
      -Näkyykö kuplia konehuoneen polttiaineletkuissa?

      Oliko starttiongelmaa kylmällä vai puolilämpöisellä koneella? Nokan tai kammen asentotunnistin voi olla kyseessä myös.
      Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

      Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
      PM tavoittaa, puhelimella ei.

      Comment

      • mahu
        Newbiemmer
        • Mar 2010
        • 6
        • Porvoo

        #4
        Kuplia ei näkynyt polttoaine putkissa. Mitä nyt taskulampun kanssa putkia kävin läpi. Suodattimen tiiviste vuotaa kyllä vähän ja surina kuului siirtopumpusta, tai ainakin näin kuvittelin.

        Tässä kaverin kanssa hommaa pähkäilty oluset käsissä ja mietitty, jos se vika piilisi polttoainapumpussa. Kyseessä ilmeisesti sähköinen polttoainepumppu, vai?

        Ei sinääsä olisi paha rasti testata mollempien pumppujen toiminta. Harmi vaan, että auto jätti parkkikselle, kun ei kotona mitään työkaluja jne...

        Polttoainepumpun vaihtokaan ei olisi mahdottomuus tuossa parkkiksella, jos vaan saisi varmuuden, että vika on siinä.

        Edit. Niin alunperin startti ongelmia oli kylmällä ja puoli lämpimällä koneella. Siis muutaman tunnin seisonnan jälkeen jne... Kuumalla koneella ei tullut startattua.

        Comment

        • Morkai
          BTCF Member
          • Sep 2005
          • 3197
          • Saarijärvi

          #5
          Vähän raottaa kuskin alapuolelta pohjasta niitä suojalevyjä ja tökkii harjanvarrella pumppua. Pitäs hörähtää kuuluvasti kun virrat kääntää päälle mikäli toimii. Näin ainakin n+1 autoa viime talvena, joista vikakoodeja tuli lueskeltua starttausongelmien johdosta.
          sigpic
          E23 728iA V8-projekti
          E38 730D -projekti
          E39 540iA -projekti
          I01 i3 -projekti

          Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

          Comment

          • Jolli
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2006
            • 2556
            • Virolahti

            #6
            Originally posted by mahu View Post
            Kuplia ei näkynyt polttoaine putkissa. Mitä nyt taskulampun kanssa putkia kävin läpi. Suodattimen tiiviste vuotaa kyllä vähän ja surina kuului siirtopumpusta, tai ainakin näin kuvittelin.

            Tässä kaverin kanssa hommaa pähkäilty oluset käsissä ja mietitty, jos se vika piilisi polttoainapumpussa. Kyseessä ilmeisesti sähköinen polttoainepumppu, vai?

            Ei sinääsä olisi paha rasti testata mollempien pumppujen toiminta. Harmi vaan, että auto jätti parkkikselle, kun ei kotona mitään työkaluja jne...

            Polttoainepumpun vaihtokaan ei olisi mahdottomuus tuossa parkkiksella, jos vaan saisi varmuuden, että vika on siinä.

            Edit. Niin alunperin startti ongelmia oli kylmällä ja puoli lämpimällä koneella. Siis muutaman tunnin seisonnan jälkeen jne... Kuumalla koneella ei tullut startattua.
            Suihkutteleppa kylmäspraytä ihan testimielessä nokan asentoanturille

            Dieselihän tarvitsee käynnistyäkseen polttoainetta, ilmaa ja puristuksia. Puristukset eivät varmaan ole kadonneet eli polttoainepuolella vika on. Ja polttoainetta ei kone anna ellei sekä kammelta että nokalta tule tietoa, missä asennossa ne on.
            Last edited by Jolli; 29-09-2010, 21:06.
            Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

            Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
            PM tavoittaa, puhelimella ei.

            Comment

            • JiPe
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2010
              • 2548
              • Kuopio

              #7
              Mersussa ainakin tekee silleen että suuttimet hajoo, ei yleensä noin nopeesti, eli pari kolme viikkoo sen kyllä käyntiin saa mut sit tulee ongelmia. (220CDI, -02)

              Eli olisiko suuttimissa vikaa?Ensin tuo pitkä startti ennen käynnistystä on ainakin yhteinen oire,ja myöhemmin se ettei sitten lähde käyntiin.

              e: eikös siinäkin kuitenkin jonkinlainen korkeapaineruiskutus ole?
              MB W204 200cdi -08 -Käyttis-
              MB C124 E 320 coupe -93 -Odottaa museointia-
              MB W906 Sprinter -16 -Reissussa-
              Suzuki Vitara 1.6 -91 -Aura-auto-

              Comment

              • mahu
                Newbiemmer
                • Mar 2010
                • 6
                • Porvoo

                #8
                Juu, kyllä autossa on commonrail ruiskutus järjestelmä.
                Juttelin tuossa päivällä yhden paikallisen dieselkorjaamon äijän kanssa ja tämä oli sitä mieltä, että vika on todennäköisesti yhdessä suuttimessa (tai useammassa). Vuotaa vaan niin paljon, että paine ei pääse 260Bar ja auto ei lähde käyntiin.

                Suositteli ensimmäiseksi tehtän korkeapaine testin, että näkee mistä paine pihisee pihalle ja sitten korjaamaan vikaa. Sanoin vielä, että suuttimiin on olemassa korjaus sarja, joka on huomattavasti halvempi, kun uusi suutin. Heitti lonkalta, että kolme kertaa halvempi, kun uusi suutin.

                No sitten sanoin vielä näin, että merkki korjaamossa ei lähdetä suuttimia korjaamaan, vaan uutta suutinta vaan aina tilalle.

                Harmittava takaisku on kyllä se, että ko. korjaamolle yli 3 viikkoa jonoa ja ei uskaltanut luvata mitään aikaa korjaamiselle

                Comment

                • _nixu_
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 8972
                  • Kellokoski

                  #9
                  Ihan turha arpoa. Vikakoodinlukuun vaan. Sopivalla testerillä näkee kyllä kaikki siirto/raili paineet ja muut tarvittavat
                  E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                  Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                  Comment

                  • mahu
                    Newbiemmer
                    • Mar 2010
                    • 6
                    • Porvoo

                    #10
                    No tuota varasin tuossa jo ajan merkki huoltoon, mutta sekin on vasta kahden viikon päästä. Varmasti kyllä näkevät mikä mättää ihan vaan vikakoodeista. Tosin jo puhelimessa sanoin minulle, että "kauheasti meillä ei ole kokemusta dieseleistä". Ei anna kovin vakuuttavaa kuvaa ko. merkki huollosta

                    Tuossa selailin foorumia läpi ja huomasin kohdan, että suuttimissa ollut vikaa ja tyhjäkäynti huojunut tämän seurauksena. Heti tämän luettuani muistelin, että taisi se omassakin autossa tyhjäkäynti huojua joskus.

                    No huomenna soitan toiseen paikalliseen korjaamoon, jos sinne saisin auton sisään tutkittavaksi.

                    Harmittaa vaan se, että ei ole paikkaa missä ite autoa tutkia. Ei nuo suutin hommat kuitenkaan mitään ydinfysiikkaa ole

                    Comment

                    • Jolli
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2006
                      • 2556
                      • Virolahti

                      #11
                      Originally posted by mahu View Post
                      Juu, kyllä autossa on commonrail ruiskutus järjestelmä.
                      Juttelin tuossa päivällä yhden paikallisen dieselkorjaamon äijän kanssa ja tämä oli sitä mieltä, että vika on todennäköisesti yhdessä suuttimessa (tai useammassa). Vuotaa vaan niin paljon, että paine ei pääse 260Bar ja auto ei lähde käyntiin.

                      Suositteli ensimmäiseksi tehtän korkeapaine testin, että näkee mistä paine pihisee pihalle ja sitten korjaamaan vikaa. Sanoin vielä, että suuttimiin on olemassa korjaus sarja, joka on huomattavasti halvempi, kun uusi suutin. Heitti lonkalta, että kolme kertaa halvempi, kun uusi suutin.

                      No sitten sanoin vielä näin, että merkki korjaamossa ei lähdetä suuttimia korjaamaan, vaan uutta suutinta vaan aina tilalle.

                      Harmittava takaisku on kyllä se, että ko. korjaamolle yli 3 viikkoa jonoa ja ei uskaltanut luvata mitään aikaa korjaamiselle
                      Sopivalla vehkeellä sieltä näkee vaikka tälläistä suuttimista
                      Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

                      Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
                      PM tavoittaa, puhelimella ei.

                      Comment

                      • mahu
                        Newbiemmer
                        • Mar 2010
                        • 6
                        • Porvoo

                        #12
                        No niin, starttaus ongelman vika on korjattu. Vika oli polttoaine pumpussa. Ei nostanut painetta tarpeeksi ja ei lähtenyt käyntiin. Kallista oli

                        Mutta ei siinä vielä kaikki!!!

                        Lähin suolasen laskun maksettuani kotia päin autolla.

                        Peruutin sen 6m ja eteen päin sen 3m ja huomasin, että hälyttää "takaluukku auki". Pysäytin ja laiton huoltomiehiltä auki jääneen luukun kiinni. Hyppäsin autoon ja ei auto liiku minnekkään. Ei vaihelaatikko toiminut.

                        Siinä sitten korjaamo miehet paikalle autoa ihmettelemään ja ei liiku auto. Kovemmilla kierroksilla auton sai korjaamon ukko liikkeelle (ite en ois viittinyt moisilla kierroksilla ajaa, kun pitäshän sen tyhjäkäynnillä ryömiä jo eteen päin). Kävi heittää parinkymmenen metrin lenkin ja sitten mittarit kiinni autoon.
                        Ei vikakoodeja mistään ja vaihdelaatikko toimii mittalaitteiden mukaan aivan normaalisti.

                        No soitteli sitten korjaamon mies myöhemmin, että vaihteisto öljyt olivat palaneet ja nostaa vaihteiston öljyn lämpötilan todella nopeasti ylös.

                        Kyseli miten pitkän matkan autoa hinattiin ja millä vauhdilla. Äsken juuri mittasin laina autolla matkan 2,5km ja hinaus vauhti oli max. 30km/h.

                        Ei kyllä pitäisi tuosta hinauksesta mennä öljyjen miksikään, vaikka ei voitelua laatikko saakkaan. Netistä tuossa löysin E38 manuaalista, että sais hinata 70km/h ja 150km matkan (ite en kyllä moiseen hinaukseen lähtisi ikinä).

                        Mystisesti täysin toimiva vaihdelaatikko hajosi muka noin 10 metrin matkalla. Ei jotenkin istu vaan mun päähän se homma.

                        Ainut homma mikä tulee mieleen on se, että korjaamon mies pessyt konehuoneen ja vettä tai pesuainetta ois päässy väärään paikkaan ja sitten vaihelaatikko sekaisin sen takia ja öljyt palaneet sitten siinä, kun se pihalla mutkaa heitti autolla.

                        Onkos kellään ideoita tai jotain muuta heitettävää tähän hommaan.

                        Puh. numeroita oikeasti lootan toiminnan tietäville ihmisille tai muuta vastaavaa. Pitänee yrittää keskustella asiasta jonkun tietävän ihmisen kanssa ennen, kun huomenna painelen korjaamolle kattomaan murheenkryyniä.

                        Kiitokset jo etukäteen!
                        Last edited by mahu; 18-10-2010, 21:59.

                        Comment

                        • CeeKoo
                          Bimmer Rookie
                          • May 2010
                          • 49
                          • Kiikka

                          #13
                          Originally posted by mahu View Post
                          No niin, starttaus ongelman vika on korjattu. Vika oli polttoaine pumpussa. Ei nostanut painetta tarpeeksi ja ei lähtenyt käyntiin. Kallista oli

                          Mutta ei siinä vielä kaikki!!!

                          Lähin suolasen laskun maksettuani kotia päin autolla.

                          Peruutin sen 6m ja eteen päin sen 3m ja huomasin, että hälyttää "takaluukku auki". Pysäytin ja laiton huoltomiehiltä auki jääneen luukun kiinni. Hyppäsin autoon ja ei auto liiku minnekkään. Ei vaihelaatikko toiminut.

                          Siinä sitten korjaamo miehet paikalle autoa ihmettelemään ja ei liiku auto. Kovemmilla kierroksilla auton sai korjaamon ukko liikkeelle (ite en ois viittinyt moisilla kierroksilla ajaa, kun pitäshän sen tyhjäkäynnillä ryömiä jo eteen päin). Kävi heittää parinkymmenen metrin lenkin ja sitten mittarit kiinni autoon.
                          Ei vikakoodeja mistään ja vaihdelaatikko toimii mittalaitteiden mukaan aivan normaalisti.

                          No soitteli sitten korjaamon mies myöhemmin, että vaihteisto öljyt olivat palaneet ja nostaa vaihteiston öljyn lämpötilan todella nopeasti ylös.

                          Kyseli miten pitkän matkan autoa hinattiin ja millä vauhdilla. Äsken juuri mittasin laina autolla matkan 2,5km ja hinaus vauhti oli max. 30km/h.

                          Ei kyllä pitäisi tuosta hinauksesta mennä öljyjen miksikään, vaikka ei voitelua laatikko saakkaan. Netistä tuossa löysin E38 manuaalista, että sais hinata 70km/h ja 150km matkan (ite en kyllä moiseen hinaukseen lähtisi ikinä).

                          Mystisesti täysin toimiva vaihdelaatikko hajosi muka noin 10 metrin matkalla. Ei jotenkin istu vaan mun päähän se homma.

                          Ainut homma mikä tulee mieleen on se, että korjaamon mies pessyt konehuoneen ja vettä tai pesuainetta ois päässy väärään paikkaan ja sitten vaihelaatikko sekaisin sen takia ja öljyt palaneet sitten siinä, kun se pihalla mutkaa heitti autolla.

                          Onkos kellään ideoita tai jotain muuta heitettävää tähän hommaan.

                          Puh. numeroita oikeasti lootan toiminnan tietäville ihmisille tai muuta vastaavaa. Pitänee yrittää keskustella asiasta jonkun tietävän ihmisen kanssa ennen, kun huomenna painelen korjaamolle kattomaan murheenkryyniä.

                          Kiitokset jo etukäteen!
                          Jos loota on kärähtänyt eikä merkkihuollon 4-6kE korjausarvio miellytä niin kannattaa kysellä www.espautotrans.fi. On hyvä palvelu ja hinta kohdallaan.

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9157
                            • Oulu

                            #14
                            En tiedä tapauksen tuoretta tilannetta, mutta onkohan tuossakin itse asiassa käynyt klassikko, eli vetarin tumppi irronnut perästä.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • Makkkis_1
                              Newbiemmer
                              • Nov 2010
                              • 15
                              • Oulu

                              #15
                              Automaattia ei kyllä saisi hinata ilman et kardaani on irti. Kyllä niitä ohjeita ja suosituksia aina on, mutta sitä ei ikinä tiedä, miten se loota lopulta suhtautuu hinaamiseen. Kannattaa ny ainaki vaihtaa öljyt ja tarkistaa ettei vetari oo irti.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎