Announcement

Collapse
No announcement yet.

e38 etujousien vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kartsa
    Bimmer Rookie
    • May 2006
    • 59

    e38 etujousien vaihto

    Pitäis vaihtaa madallusjouset eteen ja nyt kysyisinkin, kuinka paljon
    tarvitsee purkaa että vakiojouset saa pois. Täytyykö iskaritolpat ottaa kokonaan irti vai tuleeko jousi pois pelkästää etutuentaa alas painamalla.
    Uusi menee ilmeisesti kun tunkilla nostaa ylös että saa iskarin kiinni vai?
  • Cock
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2003
    • 752
    • Tsadi

    #2
    Ota vaan reilusti koko tolppa irti, ei kuitenkaan ole mikään järjettömän iso duuni. Ja jousipuristin/puristimethan sulta luonnollisesti löytyy ? Jotenkin sain tosta sellasen kuvan, että meinaat ampua vaan yläpään mutterin auki konehuoneen puolelta
    540i 6-Gang Touring -95 -ZzZz-
    Audi A6 C7 S-Line ABT

    Comment

    • kaol
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 5007
      • Ilmajoki

      #3
      E38:n jousia ei sitten pidäkkään mennä irroittamaan/asentamaan millään kikka kolmosilla. Homma tehdään kuten Cock kertoi, mutta jousipuristimia tulee olla kolme ja niiden pitää olla ihan oikeasti kestäviä. Tälläkin foorumilla on monta kaveria, jotka on saaneet jousen päähänsä, kun ovat asentaneet E38 jousia "laadukkailla" työkaluilla.
      Kokeilemalla se selviää...

      Comment

      • Cock
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2003
        • 752
        • Tsadi

        #4
        Joo kyllä kunnon vehkeet pitää olla. Itse hommasin kuvan kaltaisen Wurthin puristimen, vaikka en touhua kuin omia autojani : http://www.google.fi/imgres?imgurl=h...w=1680&bih=959

        Oikein hävetti itteäänkin kun joskus yritti touhuta vaikka tällaisilla : http://www.google.fi/imgres?imgurl=h...w=1680&bih=959

        Pelko perseessä sai olla että millon kiinanihmeet laukeaa ja jousi loikkii otsan kautta ties minne
        540i 6-Gang Touring -95 -ZzZz-
        Audi A6 C7 S-Line ABT

        Comment

        • BeamR
          BTCF Member
          • Jul 2007
          • 13363
          • Espoon takametsät

          #5
          Ja lisätään nyt vielä, että E38 jousi on halkaisijaltaan niin iso, että kiinankynnet (biltemapuristimet) ei istu siihen jouseen. Eli Cock:lla on oikea vehje ja siihenkin pitää olla oikean kokoinen lautanen - sitten homma onkin jo helppoa!
          Jos ei ole oikeita työkaluja niin ei autokorjaamotkaan paljoa veloita tosta vaihdosta, sen verran basicjuttu. Se jousi on saatava aivan kasaan ja siihen ei kynnet pysty. Mulla on jossain palvelimella kuvakin siitä kuin pirun pieneksi se pitää saada...
          F46 Gran Tourer -20
          Boxster 2.5 -97

          Comment

          • Cock
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2003
            • 752
            • Tsadi

            #6
            Tossa Wurthin puristimessa tuli kahdet lautaset mukana, ja ei ole vielä tullut sellaisia jousia vastaan joita tuolla ei pystyisi puristamaan, automerkistä riippumatta..tai no, Mersu pois lukien johtuen etutuennan toteutuksesta.

            Mutta topikin aloittajalle, toivottavasti et jo kerinnyt avaamaan sitä yläpään mutteria
            540i 6-Gang Touring -95 -ZzZz-
            Audi A6 C7 S-Line ABT

            Comment

            • kartsa
              Bimmer Rookie
              • May 2006
              • 59

              #7
              Juu en meinannutkaan pelkästään yläpäätä avata ja katsoa kun osat putoilee.
              Idea oli juuri se et onnistuuko noilla kynsipuristimilla ja paljonko täytyy purkaa.
              E34 onnistu em. vehkeillä ja tolppaa kääntämällä mut tää taitaa olla hankalampi juttu. No aikaa on ja puretaan vaikka koko etupää jos tarve vaatii.

              Comment

              • Arnolds
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2005
                • 3311
                • Kajjjaani

                #8
                Ei tarvii E38:n etujousia vaihtaessa purkaa mitään muuta kuin koiranluu irti(esin yläpäästä) ja iskarin yläpään mutteri auki. Et tarvii jousipuristimia jos teet homman tunkin varassa niin käytä toista tunkkia apuna ripustuksen alla ei jousi karkaa. Tolppa mahtuu kääntymään niin, että jousen voi vaihtaa. Tunkilla sitten nostaen tolppa osineen paikalleen.
                Onnistuu vaikka parkkipaikalla.
                F26 xDrive20d TwinPower

                EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                Comment

                • kartsa
                  Bimmer Rookie
                  • May 2006
                  • 59

                  #9
                  No nii tätä hain mitä Arnolds sanoi. Hyvä jos noin onnistuu.

                  Comment

                  • Arnolds
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2005
                    • 3311
                    • Kajjjaani

                    #10
                    Originally posted by kartsa View Post
                    No nii tätä hain mitä Arnolds sanoi. Hyvä jos noin onnistuu.
                    Kyllä onnistuu.
                    F26 xDrive20d TwinPower

                    EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                    Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                    Comment

                    • kartsa
                      Bimmer Rookie
                      • May 2006
                      • 59

                      #11
                      No nii tulipa jouset vaihdettua. Toisella tunkilla auto ylös ja toisella kannatteli ripustusta. Yläpään mutteri auki ja koiranluu yläpultista irti. Tunkilla varovasti laski ripustuksen alas ja yhdellä "kiina" puristimella hieman kiristi jousta ja sen jälkeen käänsi paketin ulos pyöräkotelosta. jousi pois ja uusi sisään. Sit vaan tunkilla nostaa ripustusta ja ohjaa iskarin paikalleen. Mutteri kiinni ja koiranluu paikalleen. Aikaa per puoli meni noin 15 min. Eli ei todellakaan ole mikään amerikan temppu. Mielestäni mitään vaaraa jousen irtoamiseen ei ollut ja eihän toi jousi enää niin jännityksessä olekaan kun ripustus on alimmassa asennossa.
                      Kiitos vaan kaikille vinkeistä.

                      Comment

                      • AlpinWeiss
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2007
                        • 927
                        • West coast

                        #12
                        Onko e60:ssä mahdollista laskea keulaa samalla tavalla jousilautasia muokkaamalla kuin e39?
                        MBCLK240 -02
                        E36 318 -93
                        E46 320 Ci -01
                        E46 330 CiA -01
                        E60 520i -04
                        E93 325i -07
                        F36 420xi -16

                        Comment

                        • tommi--fi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2007
                          • 1066
                          • Riihimäki

                          #13
                          Originally posted by Cock View Post
                          Joo kyllä kunnon vehkeet pitää olla. Itse hommasin kuvan kaltaisen Wurthin puristimen, vaikka en touhua kuin omia autojani : http://www.google.fi/imgres?imgurl=h...w=1680&bih=959

                          Oikein hävetti itteäänkin kun joskus yritti touhuta vaikka tällaisilla : http://www.google.fi/imgres?imgurl=h...w=1680&bih=959

                          Pelko perseessä sai olla että millon kiinanihmeet laukeaa ja jousi loikkii otsan kautta ties minne

                          Nyt oli pakko lainata topiccia ja kysyä.

                          Paljonko tuollainen ylemmän kuvan kaltainen puristin maksaa? Nopea googletus ei antanut tulosta.
                          Itse olen tuollaisilla kympin laitteilla aiemmin jouset puristanut, pieni pelko perseessä.
                          Auto tai moottoripyörä Virosta?

                          Comment

                          • kalevik
                            BTCF Member
                            • Apr 2009
                            • 957
                            • Salo

                            #14
                            Originally posted by tommi--fi View Post
                            Nyt oli pakko lainata topiccia ja kysyä.

                            Paljonko tuollainen ylemmän kuvan kaltainen puristin maksaa? Nopea googletus ei antanut tulosta.
                            Itse olen tuollaisilla kympin laitteilla aiemmin jouset puristanut, pieni pelko perseessä.
                            Tuon tyyppisiä löytyy alkaen noin 300, ylärajaa ei taida ollakaan.

                            Esim:



                            Itsellä:



                            Ei mikään pro-setti, mutta hakkaa ne 10 euron puristimet mennen tullen.

                            Ja voi käyttää monessa muussakin hommassa
                            E61 525i, Suzuki VS1400
                            Exät: Jaana, Susanna, Maija

                            Comment

                            • kartsa
                              Bimmer Rookie
                              • May 2006
                              • 59

                              #15
                              Noi kympin vehkeet kestää varmasti. Tommonen 30mm kierretanko ja kynnet päissä niin saa olla aikas kova veto et murtuu tai menee poikki. Se kynsi on senverran iso et kun kunnolla laittaa ni ei taatusti irtoo. Toki en sano et tollanen 300 egee maksava olis kiva mut tahtoo tulla jouselle hintaa kun laskee ton mukaan. Noh kaikki tekee kuten haluaa mulle on riittänyt noi halvat.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎