Announcement

Collapse
No announcement yet.

Monivammainen E38/728i (osa ongelmista ratkaistu!)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tico
    Bimmer Rookie
    • Jan 2009
    • 57

    Monivammainen E38/728i (osa ongelmista ratkaistu!)

    Tervehdys!

    Autona on siis 11/98 valmistettu E38, 728i, varustettuna M52B28TU koneella ja steppitomaatilla. Autolla on rullattu 220tkm.

    Kevät tuli ja ongelmat alkoivat. Ensimmäisen vitu***sen aiheutti nuorehko naishenkilö, joka yritti parkkipaikalla tehdä omalle autolleen tilaa kolhimalla autoani. Noh, tästä onneksi selvittiin vakuutusyhtiön rahapussilla ja maalaamokeikalla.

    Itse aiheeseen. Teknisiä murheita on ilmennyt lähiaikoina kokoajan lisää ja lisää. Tässä pienehkö lista:

    - Alakierroksilla tehoton, herää 2,5krpm kohdalla hieman ja 4krpm kohdalla kunnolla
    - Pölläyttää, kun käynnistää kylmän moottorin, hukkaa myös hieman öljyä
    - Ravistaa tyhjäkäynnillä (pahiten D-silmässä jarrua vasten esim. valoissa seisoessa, N-silmässä ravistaa vähemmän, mutta kierrokset laskevat välillä n. 600rpm ja sitten nousevat yhtäkkiä n. 1000rpm tasolle hetkeksi)
    - Jurisee ja ravistaa koko koria yli 80km/h vauhdissa (sport modella ei tee tätä, eikä manuaalimodella käskettäessä pakkonelosella)
    - Pitää kummallista rallatusta tyhjäkäynnillä
    - Hukkaa hieman vettä johonkin, n. 3dl/500km (ei jätä lätäkköä mihinkään, eikä missään näy vuotoa)

    Vikakoodiksi luettiin viitossylinterin huono sytytys.

    Tähän mennessä tehtyä:

    - Tulpat vaihdettu
    - Venakopan tiiviste vaihdettu
    - Vesipumppu + termari
    - Laatikon öljyt vaihdettu
    - Vitosen puola vaihdettu

    Haulla törmäsin vaikka minkälaisiin vikakuvauksiin. Oman analyysin kärkipäässä on:

    - Turbiini paskana
    - Vanoksen tiivisteet vaihtokunnossa (mistä näitä saa? marmorilla levittivät käsiä)
    - Huohottimen separaattori (ostettu)

    Arvoisan raadin mielipiteitä ja neuvoja otetaan mielellään vastaan. Turhaa en viitsisi jokaista osaa ostaa ja kokeilla, että auttaako. Myös varaosien hyviä (lue: halpoja laatuosia) ostospaikkoja otetaan mielellään vastaan.

    Terveisin
    Nimim. penarimaailman tulokas
    Last edited by Tico; 08-08-2011, 11:13.
  • suppari
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 4049
    • Turku

    #2
    Ostoslistallasi on kaikki tarvittavat. Eli imuvuoto/separaattori/sen letkut!! selittää puolet vioista ja loput tullee kuntoon vanoksen tiivisteillä.

    Jäähdytysneste hävikki on sen verran pieni, ettei varmaankaan lätäkköä jääkkään. Ponnista järjestelmä kylmänä/kuumana/puolilämpimänä. Jostain tihuttaa. Tosin voi odotellakkin että vuoto paljastaa itsensä isontumalla, joten vaihtoehtoisesti katsot vaan että vettä riittää kunnes hajoaa.

    Tosin toi ravistus voi viitata laatikkoonkin. Miten öljyt vaihdettiin?
    sigpic
    P:0409699000

    JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
    tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
    huollot/korjaukset!

    BMW E&F sarjaan.
    Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
    8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
    AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

    Comment

    • Tico
      Bimmer Rookie
      • Jan 2009
      • 57

      #3
      Originally posted by suppari View Post
      Tosin toi ravistus voi viitata laatikkoonkin. Miten öljyt vaihdettiin?
      Öljyt vaihdettiin tämän ohjeen mukaisesti:

      Comment

      • Viltsu318
        Bimmer Rookie
        • May 2007
        • 59
        • Kotka

        #4
        Marmorilta tiivisteitä ei saa, uuden yksikön kyl saa mut +500e ei kiitos Vanoksen tiiviste-sarjan saat tilattu tuolta --> http://www.beisansystems.com/
        ja tosi selkeät vaihto-ohjeet löytyy sivuilta myös (itselläni juuri vaihto-työ menossa)

        Vaihda nyt nuo vanos-tiivisteet ja separaattori ja katso kaikki mahdolliset imuvuodot(kurttuletkut,imusarja,myös ne kaks pientä tulppa imusarjan päässä) ennenkuin alat turbiinia edes miettimään se se vast sit kallis onkin
        E39 528iA -99

        Ex. E46 318i -03
        Ex. VW Golf 1.4 mk4
        Suzuki GSX-R 750 -01

        Comment

        • Tico
          Bimmer Rookie
          • Jan 2009
          • 57

          #5
          Originally posted by Viltsu318 View Post
          Marmorilta tiivisteitä ei saa, uuden yksikön kyl saa mut +500e ei kiitos Vanoksen tiiviste-sarjan saat tilattu tuolta --> http://www.beisansystems.com/
          ja tosi selkeät vaihto-ohjeet löytyy sivuilta myös (itselläni juuri vaihto-työ menossa)

          Vaihda nyt nuo vanos-tiivisteet ja separaattori ja katso kaikki mahdolliset imuvuodot(kurttuletkut,imusarja,myös ne kaks pientä tulppa imusarjan päässä) ennenkuin alat turbiinia edes miettimään se se vast sit kallis onkin
          Jes! Kiitos Laitoin nuo tiivisteet samantien tilaukseen ja tulostin tuon vaihtomanuaalin. Letkut ja putket kannattaa ilmeisesti hakea marmorilta?

          Comment

          • Viltsu318
            Bimmer Rookie
            • May 2007
            • 59
            • Kotka

            #6
            Originally posted by Tico View Post
            Jes! Kiitos Laitoin nuo tiivisteet samantien tilaukseen ja tulostin tuon vaihtomanuaalin. Letkut ja putket kannattaa ilmeisesti hakea marmorilta?
            Tosta beisanin ohjeista ja tarvikkeista sen verran et itse en ole muuta hommannut kuin venakopantiivistesarjan, siihen ne 15 pultin kumitiivistettä ja vanospaketin tiiviste.. et siel ohjees on aika paljon "turhii" tavaroit tietyst jos hajottaa paikat helpost ni sit on tietyst tavarat valmiin..

            Kyl miä ainakin ostaisin noi letkut ja muut marmorilt ku ei kuitenkaa paljoo maksa ja saat oem-osaa sinne..mahdollisest...
            E39 528iA -99

            Ex. E46 318i -03
            Ex. VW Golf 1.4 mk4
            Suzuki GSX-R 750 -01

            Comment

            • jariwelho
              Newbiemmer
              • Jul 2005
              • 27
              • Espoo

              #7
              - Alakierroksilla tehoton, herää 2,5krpm kohdalla hieman ja 4krpm kohdalla kunnolla
              - Pölläyttää, kun käynnistää kylmän moottorin, hukkaa myös hieman öljyä
              - Ravistaa tyhjäkäynnillä (pahiten D-silmässä jarrua vasten esim. valoissa seisoessa, N-silmässä ravistaa vähemmän, mutta kierrokset laskevat välillä n. 600rpm ja sitten nousevat yhtäkkiä n. 1000rpm tasolle hetkeksi)
              - Jurisee ja ravistaa koko koria yli 80km/h vauhdissa (sport modella ei tee tätä, eikä manuaalimodella käskettäessä pakkonelosella)
              - Pitää kummallista rallatusta tyhjäkäynnillä
              - Hukkaa hieman vettä johonkin, n. 3dl/500km (ei jätä lätäkköä mihinkään, eikä missään näy vuotoa)

              vikakoodit luettu -kuka luki?
              Itsellä samat oireet ja Konalassa ilmoittivat ettei yhtään aktiivista vikakoodia -> oli lopulta sekä nokka- että kampiakselin anturin virhekoodit kun oikeassa paikassa luettiin. Nämä anturit vaihtamalla rupesi pelittään.
              ps. motonetin antureilla ei edes käynnistynyt - eli marmoritiskiltä. ds

              Comment

              • Tico
                Bimmer Rookie
                • Jan 2009
                • 57

                #8
                Vanoksen tiivisteet ja huohottimen separaattori ja sen putket ja letkut vaihdettu.

                Tiivisteet olivat todella kovettuneet ja männät muljuivat sylintereissään miten sattuivat. Huohottimen letkut ja putket olivat kovettuneita ja haperoituneita. Lisäksi ne olivat täysin tukossa epämääräisestä öljymöhnästä.

                Vaikutuksista:

                - Käyntiäänen karheus vaimeni huomattavasti. (moniurahihnojen ohjainrullat vaikuttivat melko valmiilta, näiden takia ääni vieläkin hieman rahiseva?)
                - Epäily turbiiniviasta poistui, yli 80km/h pystyy taas ajamaan normaalisti
                - Alavääntöä tuli rajusti lisää (en tiennyt, että näin pieni moottori voi liikuttaa näin isoa koria näinkin vaivattomasti)
                - 300km sekatestiajon (n. 70% maantietä n. 80km/h nopeudella) perusteella kulutus tipahti radikaalisti, n. 2 litraa/100km
                - Kone käy lämpimänä tyhjää täysin värinättömästi ja tasaisesti, koneen käynnissäoloa ei edes huomaa!
                - Käynnistyspölläytys katosi

                Ongelmalistalla edelleen:

                - Kylmän koneen käynnistyminen ravistaen, ehkä jopa vajain sylinterein?
                - Veden hukkaaminen (tämä ongelma pahentunut, nyt saa lisätä n. 100km välein pari desiä, järjestelmään tuntuu syntyvän painetta runsaasti, uusin varmuudenvuoksi korkin, mutta letkut silti kivikovat)

                Lopuksi pari huonoa kuvaa vanhoista nippeleistä. Huohotinputkesta saanee sen verran selvää, että se muistuttaa enemmänkin tankoa kuin putkea. Vanoksen tiivisteet tuntuivat nippusiteiltä ja niitä pystyi muovata plastisesti miten halusi.
                Attached Files

                Comment

                • Tico
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2009
                  • 57

                  #9
                  Spämmätään lisää.

                  Tein uuden havainnon äsken. Auto on nyt seissyt n. 4 tuntia ja kone on jäähtynyt. Letkut olivat normaalin löysät (täysin uutta), eli paine on päässyt itsestään jotain kautta pois. Laitoin sytytysvirrat päälle ja kiertovesipumppu lähti normaalisti pyörimään. Auto alle alkoi ilmestymään kaksi lätäkköä vierekkäin. Lätäköt olivat selvästi glykolipitoisia. Tarkemman tutkailun tuloksena vettä tuli tasaisesti tiputtaen samoista kahdesta runkopalkkien sisältä tulevista letkuista, josta ilmastoinnin kondenssivesi valuu pois. Autossa on automaatti-ilmastointi, jos sillä on jotain merkitystä.

                  Mistähän ihmeen välistä tuo glykoli raivaa tiensä näihin valutusputkiin? Voisikohan vuoto olla jossain lämppärin kennon luona vai mitä kautta näissä nuo kondenssivedet johdetaan pois? E38 gurujen tietämystä kaivataan!

                  Comment

                  • Supa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 7597
                    • Järvenpää

                    #10
                    Eiköhän se lämppärin kenno vuoda jos kerran selkeesti niistä kumiletkuista laatikon molemmin puolin tulee makeaa nestettä.
                    - E90 320i LCI M-sport -09
                    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                    Comment

                    • Tico
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2009
                      • 57

                      #11
                      Originally posted by Supa View Post
                      Eiköhän se lämppärin kenno vuoda jos kerran selkeesti niistä kumiletkuista laatikon molemmin puolin tulee makeaa nestettä.
                      Tätä hieman pelkäsinkin. Toimiikos tässä nuo vesiventtiilit niin, että jos laitan lämmityslaitteelle pyynnin mahdollisimman kylmästä ilmasta, niin vesi ei kierrä kennon kautta? Eli säädetäänkö lämpötilaa normaaliin hanatyyliin vai kiertääkö vesi kennon kautta pyynnistä riippumatta?

                      Onko tuo vaihtotyö ihmisen tehtävissä, maksaako kenno kultaharkkoja ja onko tämä yleinen vika kolmekaseissa? Kyselyikä vaivaa kovasti

                      200-sarjan Volvoon tuon kennonvaihdon tehneenä ko. operaatio pelottaa jo ajatuksenakin. Lankkuvolvot rakennetaan siten, että lämppärin puhallin ja kenno kelluvat liukuhihnalla ja niiden ympärille kasataan loppuauto.

                      Comment

                      • Supa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 7597
                        • Järvenpää

                        #12
                        En oo uutta kennoa ostanut mutta merkkiliikkeen ohjehinta näkyy olevan ~200euron paikkeilla. Saa edullisemminkin esim genuinepartsin tai smiidin kautta.
                        Mutta ei se itse kenno välttämättä vuoda, voi vuotaa o-renkaista, siellä on pari liitoskohtaa, näkyy tässä kuvassa:


                        Ite vaihdoin omaani käytetyn kennon kun vanha oli tukossa.
                        Keskikonsolin joutuu purkamaan aika täydellisesti mutta kojelauta ei tarvinut irrottaa, siinä on hankalasti vaan yksi tukirauta vähän tiellä mutta sain keploteltua putket ja kennon ulos.
                        Itse kennoa ei enää löydy mutta mulla on muita ilmastointimööpelin osia jos tarvis. Esim ilmastoinnin kenno, läppiä/moottoreita, koko mööpeli jne

                        Mutta tosiaan, kantsii eka vähän purkaa ja katsoa mikä siellä vuotaa.
                        Vaikka vesiventtiilit on kiinni eikä vesi kierrä kennolla niin ei ne ole niin pitäviä ettei päästäis vähän läpi. Jos vuodon haluaa väliaikasesti tukkia niin koneen takaosasta sisälle meneviin letkuin t-haara ja jatkos ettei kierrä sisällä ollenkaan kunnes saa vuodon kuntoon.

                        EDIT: Tai taitaa multa löytyä vielä vanha kenno, ei vuotanut mutta oli aika tukossa, jos tuota esim ultraäänipesurissa liuottaisi niin vois lähteä toimimaan ehkä
                        - E90 320i LCI M-sport -09
                        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                        Comment

                        • Tico
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2009
                          • 57

                          #13
                          Supalle kiitos hyvistä neuvoista!

                          Täytyykin purkaa konsoli pois tieltä, kunhan loma alkaa (5pv enää ) ja aikaa+kärsivällisyyttä on taas enemmän.

                          Yllättävän ahdistava tälläinen vesiongelma. Saa ajella kokoajan vilkuillen lämpömittaria ja odotellen check coolant level -varoitusta. Positiivista tässä nyt kuitenkin on se, että näkyvää vuotoa on alkanut ilmenemään. Ongelman ilmettyä rakensin kammottavia mielikuvia siitä, että vedet hukkuvat palotilan kautta savuna ilmaan ja moottorini kansi/kansipahvi on valmis. Letkujen "kovuus" ja järjestelmään kertyvä paine (edelleen mysteeri, toisaalta voisiko 2.0bar korkki ja nesteen vaihteleva lämpötila+vakiotilavuus selittää tämän) nostatti entisestään halua tuikata auto tuleen.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎