Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW e38 jarrut ravistavat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SMJ
    Newbiemmer
    • Aug 2011
    • 8
    • Helsinki

    BMW e38 jarrut ravistavat

    Moikka

    Osaisiko kukaan sanoa mistä moinen ongelma voisi johtua. Jarrut toimivat moitteettomasti, mutta korkeissa nopeuksissa (esim moottoritieltä ramppiin tullessa, tai 70-100kmh vauhdissa) jarrut ravistavat rattia jonkin verran. Ravistus ei ole maailman suurinta, mutta riittävän suurta jotta ratti värisee noin 1,5cm edes taas. Ongelmaa ei esiinny kuitenkaan kaupunkinopeuksissa jarruttaessa.

    Autoon on juuri vaihdettu uudet etuiskarit ja jouset eteen sekä taakse (perushuollon vaihto, ei vaihdettu ravistuksen takia). Jarrupalat tarkistettu myös saman vaihdoksen aikana, ja pintaa oli runsaasti. Uudet palat kuitenkin odottamassa mahdollista vaihtoa.

    Luin e39 mallin ongelmista, että saattaisi johtua jarrulevyistä tai jostain tangosta, mutta nyt kysyisinkin samaa kysymystä e38 mallin omistavilta. Autolla ajettu noin 190tkm. Kilometrit tarkistettu.

    Kiitos vastauksista etukäteen
  • kartsa
    Bimmer Rookie
    • May 2006
    • 59

    #2
    Reaktiotangot vaihtoon, jos ei se auta niin huolellinen jarrusatuloiden putsaus ja liukutappien voitelu. Loppuu satulan jumitus ja samalla ravistus.
    Jarrulevyt tuskin ovat kierot. Ed mainituilla toimilla omat jarrut tulleet kuntoon.

    Comment

    • SMJ
      Newbiemmer
      • Aug 2011
      • 8
      • Helsinki

      #3
      Kiitos tiedosta. Oliko tuo reaktiotangon remontti suuri (eli kallis) kun sen teit? Minkälaisessa liikkeessä teit huollon. Metroauto? Joku muu paja? Mistä tilasit reaktiotangot ja kuinka paljon sinulle maksoi. Kysyn jotta tiedän hintaa about ennen huoltotiedustelua. Kiitoksia etukäteen

      Comment

      • k0rppi
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2008
        • 784
        • Varkaus

        #4
        reaktiotangoissa tuskin on mitään muuta kun pultti molemmissa päissä. elikkä 4 pulttia irti ja uutta palikkaa tilalle.

        Comment

        • SMJ
          Newbiemmer
          • Aug 2011
          • 8
          • Helsinki

          #5
          Osaako joku expertti sanoa mistä saisi reaktiotangot suht halvalla? Kannattaako samassa remontissa koskea muihin kuluviin osiin (jos helppo samalla vaihtaa joku muukin osa)

          Comment

          • k0rppi
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2008
            • 784
            • Varkaus

            #6
            Originally posted by SMJ View Post
            Osaako joku expertti sanoa mistä saisi reaktiotangot suht halvalla? Kannattaako samassa remontissa koskea muihin kuluviin osiin (jos helppo samalla vaihtaa joku muukin osa)

            reaktiotangothan vaihdat molemmille puolin yhellä kertaa! koiranluut menee samalla renkaan irrotuksella, jos ei ole äskettäin vaihdettuja.
            yleisessä topikissa oli genuine parts ja joku toinen liike saksasta.

            Comment

            • kasinoll
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2009
              • 281
              • hellsinki

              #7
              Voit myös tilata uretaaniset esim Powerflex puslat noihin reaktiotankoihin, muistaakseni Schmiedmannilta saa? Ne kestävät normaaleja puslia paremmin ja ovat tuntumaltaan ehkä hieman tarkemmat. E38 on sen verran raskas auto että syö puslia varmasti ihan kiitettävästi. Jos autolla on ajettu tuon verran niin voisi jopa miettiä muidenkin etupään puslien vaihtoa samalla, ettei tarvitse suuntaukseen viedä sitten useammin?
              E61 525dA M57 -04 668 Schwarz II
              EX E38 728iA M52 -95 303 Cosmosschwarz
              EX E36 316/2 M43 -96 668 Schwarz II
              EX E32 730iA M60 -92 244 Sterlingsilber
              EX E32 730iAL M60 -93 252 Calypsorot
              EX E32 750iAL M70 -87 189 Cirrusblau
              EX E32 730iA M60 -92 244 Sterlingsilber
              EX E32 740iA M60 -93 244 Sterlingsilber


              Vikakoodinlukua ja perus koodauksia pääkaupunkiseudulla!

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                #8
                Vaihtoehtoisesti tutkii/tarkastaa mikä on vikana pyöräntuennassa/jarruissa/pyörissä.

                Tai sit tosiaan vaan uusit osia summassa
                Last edited by petrolhead; 21-08-2011, 12:10.
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • Ackbar
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2010
                  • 253
                  • Espoo

                  #9
                  Mittaisin kyllä heittokellolla levyt. Teki juurikin samaa noissa nopeuksissa oma kärry, heittoa ei levyissä ollut paljoa, mutta sen verran että riitti tärinään. Levyjen vaihdolla loppu.
                  Last edited by Ackbar; 21-08-2011, 11:28.

                  Comment

                  • Supa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 7597
                    • Järvenpää

                    #10
                    Kyllä siellä reaktiotangotkin on loppu jollei oo vaihdettu.
                    - E90 320i LCI M-sport -09
                    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                    Comment

                    • zener
                      Moderator
                      • Oct 2004
                      • 14353
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by Supa View Post
                      Kyllä siellä reaktiotangotkin on loppu jollei oo vaihdettu.
                      Jep, veikkaan että vähänku uudet levyt kuluu ni tulee tärinät takas.
                      E65 730dA '04 klick
                      F10 520dA '11 klick
                      E34 520iA '91 klick

                      Instagram


                      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                      Comment

                      • Ramzez
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2009
                        • 6104
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Originally posted by Supa View Post
                        Kyllä siellä reaktiotangotkin on loppu jollei oo vaihdettu.
                        Originally posted by zener View Post
                        Jep, veikkaan että vähänku uudet levyt kuluu ni tulee tärinät takas.
                        Samaa mieltä tästä. Kahdessa omistamassani seiskassa, toinen oli tämä nykyinen, ravistivat jarrut kevyessä jarrutuksessa nopeuden ollessa 70-100 km/h. Viaksi osoittautui molemmilla kerroilla reaktiotangot.

                        Jos haluaa säästää rahaa, niiden vaihto ei ole kovinkaan hankalaa, kunhan omistaa sellaisen halvahkon pallonivelen irroitustyökalun, jonka saa esim. IKH:sta tai motonetistä. Asennuksessa pitää muistaa kiristää puslan päässä oleva pultti vasta auton seistessä omilla pyörillään tai toisella tunkilla nostamalla ripustuksista se oikeaan korkeuteen. Muutoin pusla repeää heti ensimmäisten kilometrien aikana.

                        Kannattaa myös huolella käydä muut tukivarret läpi väljyyden varalta, myös takana, sillä jos vaihtelet enemmän tukivarsia, on syytä käyttää auto nelipyöräsuuntauksessa, mutta sekin on turhaa, jos alusta ei ole tikissä. Helpoin kotikonsti noin suunnilleen testata alustan kunto, on nostamalla aina yksi pyörä ylös ja vääntelemällä voimakkaasti pyörästä, tuntee jos siellä on isompia välyksiä. Jos esim. takapyörä heiluu, on tukivarsissa väljää, jotka pitää korjata.

                        Sinuna en veisi autoa ainakaan merkkiliikkeeseen, sillä nuo alustarempat siellä usein maksavat hunajaa. Joku paikallinen hyväksi todettu korjaamo todennäköisesti tekee homman paljon edullisemmin.

                        Comment

                        • SMJ
                          Newbiemmer
                          • Aug 2011
                          • 8
                          • Helsinki

                          #13
                          Nyt on tarvittavat huollot pusliin ja tankoihin tehty huollossa. Jarrut ravistavat silti vielä. Ravistus tapahtuu hitaammassa jarrutuksessa mutta voimakkaasti jarruttaessa tärinä loppuu. Aloin miettiä että onngelma voisi olla siis jarrulevyissä. Näkemällä levyt näyttävät suorilta, mutta voisikohan levyjen vaihto olla asiallinen toimenpide. Onko kellään tietoa tämän toimenpiteen hinnasta ja jos joku PK seudulla asustelee niin osaisiko suositella halpaa tai hyvää huoltoliikettä levyjen vaihtamiseen. Jarrupalat ovat myös hyvässä kunnossa, pintaa on. Tosin uudet jarrupalat ovat jo olemassa, että voisihan ne tietysti tässä pikaisessa huollossa asentaa...?

                          Kiitoksia taas etukäteen

                          PS: Huollolla auto tuli muuten huippukuntoon, eläköön bmw

                          Comment

                          • Antsah
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2009
                            • 1776
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by SMJ View Post
                            Nyt on tarvittavat huollot pusliin ja tankoihin tehty huollossa. Jarrut ravistavat silti vielä. Ravistus tapahtuu hitaammassa jarrutuksessa mutta voimakkaasti jarruttaessa tärinä loppuu. Aloin miettiä että onngelma voisi olla siis jarrulevyissä. Näkemällä levyt näyttävät suorilta, mutta voisikohan levyjen vaihto olla asiallinen toimenpide. Onko kellään tietoa tämän toimenpiteen hinnasta ja jos joku PK seudulla asustelee niin osaisiko suositella halpaa tai hyvää huoltoliikettä levyjen vaihtamiseen. Jarrupalat ovat myös hyvässä kunnossa, pintaa on. Tosin uudet jarrupalat ovat jo olemassa, että voisihan ne tietysti tässä pikaisessa huollossa asentaa...?

                            Kiitoksia taas etukäteen

                            PS: Huollolla auto tuli muuten huippukuntoon, eläköön bmw
                            Mittauta ne levyt heittokellolla ennen kuin alat vaihdattamaan. Selviää onko ne oikeasti kierot vai ei. Tehtiinkö huollossa satuloille mitään? Jumitteleva satula saattaa aiheuttaa tärinää.

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              #15
                              Originally posted by Antsah View Post
                              Mittauta ne levyt heittokellolla ennen kuin alat vaihdattamaan. Selviää onko ne oikeasti kierot vai ei. Tehtiinkö huollossa satuloille mitään? Jumitteleva satula saattaa aiheuttaa tärinää.
                              Pieni kierous ei haittaa mitään, vaikka aina laitetaan levyt vaihtoon kun vähän kieroutta löytyy ja sitten ollaan tyytyväisiä kun tärinä hävisi, vain tullakseen takaisin kun on ajettu jonkin aikaa. Paksuusvaihtelut ja kitkavaihtelut sen sijaan vaikuttaa, melkeinpä satula jumittaa tässäkin.
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎